Sommar-/höstföräldrar -25

Bukefalos 30 år!

Alltså bäbisens naglar?! Vi gör inget annat än filar dem, men de är ändå vassa så han river sig. Tips?
Upplever samma, men vi klipper för det mesta då bebis inte uppskattar filandet, men tycker inte jag gör annat än trimmar dem. Så inga tips, men igenkänning. Tror jag är lite för feg med klippandet...

Nu har jag varit på shoppingtur och köpt oss flexmatta samt en mysig pyjamas, så inatt blir det test på det 👍 flexmattan ska bli väldigt spännande att testa 😊
Ah lycka till! Flexmattan är inte den skönaste, men upplever att bebis inte sjunker ner i madrassen så för oss funkar det. Hoppas du får sova gott och hittar ett sätt som känns säkert och fungerande för er :heart

Men hörrni jösses vad fort de växer!? Jag trodde bäbisar var små russin typ första året XD

Nähä? Haha!
Tyckte det var nyss min snart 16-månaders var ett russin. Nu sätter hon på tvn själv (!!), springer ifrån mig när jag ska torka munnen och säger "nej nej" på alla frågor 🤣

Och så tittar jag på min 3-veckors, lilla killen.. Varför måste det gå så fort för? Snart kommer ju han också vara en minimänniska med åsikter 😜

Jag hade läst att man skulle fila naglarna på små bebisar så det gjorde jag med min första. När han blev lite äldre kallade vi honom för Scarface för att han konstant hade massa små rivsår i ansiktet. Det tog mig alldeles för lång tid att inse att rådet om att fila nog gällde typ första veckan 😅 Bebis nummer två fick sina naglar klippta från början, var mycket bättre!

Upplever samma, men vi klipper för det mesta då bebis inte uppskattar filandet, men tycker inte jag gör annat än trimmar dem. Så inga tips, men igenkänning. Tror jag är lite för feg med klippandet...

Tack.
Vi tog upp det på bvc tidigare, men hon sa inget, så vi fortsatte fila.

Nu har vi iaf slutat fila och börjat klippa istället. Fick ju vänta lite på att de skulle växa ut så de gick att klippa, men har kunnat klippa några nu iaf. Han har skråmor ännu, men jag tycker ändå det blivit bättre, tack.

Nähä? Haha!
Tyckte det var nyss min snart 16-månaders var ett russin. Nu sätter hon på tvn själv (!!), springer ifrån mig när jag ska torka munnen och säger "nej nej" på alla frågor 🤣

Och så tittar jag på min 3-veckors, lilla killen.. Varför måste det gå så fort för? Snart kommer ju han också vara en minimänniska med åsikter 😜

Åh❤. Jag undrar hur min plutts röst kommer låta 😮🥰. Eller han har ju redan en röst, men hans ord.

Bäbisen är torr i huden på benen. Bäbisolja hjälper inte, vad har ni använt? Minns inte vad bvc-sköterskan sa, Canoderm...?

Hur klär ni era små på natten? Både kläder och ev täcke/filt.
Jag tycker inte jag får till det så han känns lagom varm och go. Fast han sover gott, så är kanske bra så?

J
Hur klär ni era små på natten? Både kläder och ev täcke/filt.
Jag tycker inte jag får till det så han känns lagom varm och go. Fast han sover gott, så är kanske bra så?

Jag har en långärmad body och en sovpåse från Newbie på min grabb, tycker jag känns lagom för honom i vårt sovrum som håller ca 21 grader. Sen sover ju han hos mig, så han får säkert lite extravärme från mig också.

Har du testat sovpåse? :)

Jag har en långärmad body och en sovpåse från Newbie på min grabb, tycker jag känns lagom för honom i vårt sovrum som håller ca 21 grader. Sen sover ju han hos mig, så han får säkert lite extravärme från mig också.

Har du testat sovpåse? :)
Tack.
Vårt sovrum är också ungefär 21 grader.

Jo, vi har flera stycken sovpåsar, långärmade i fleece och två kortärmade, en lite tunnare o en tjock.
Han brukar ha långärmad pyjamas under.
Han sover hos mig också, oftast på sidan och ibland på rygg.
Men jag tycker att han blir kall/kallsvettig på ryggen och i de kortärmade påsarna blir han kall om armar och axlar. Vet att det brukar stå att det ger missvisande temp om man känner på armarna, men han är kallare än jag vill där.
De långärmade känns inte helt hundra heller.

Han blir varm på "framsidan" och om fötterna o så, men ryggen... Jag får kanske sy en påse själv som är varmare på ryggen :p
Sen tänker jag också att det blir ju skillnad att känna i nacken när han ligger på sidan än när han ligger på rygg.... Han kommer kanske inte kännas lagom där hur jag än trixar?

Filt/täcke har jag inte vågat ha annat än muslin ännu ifall han skulle få den/det över huvudet... Men är kanske dags att prova (de var hit från Familjeteamet, de sa man kunde det)?

Tack.
Vårt sovrum är också ungefär 21 grader.

Jo, vi har flera stycken sovpåsar, långärmade i fleece och två kortärmade, en lite tunnare o en tjock.
Han brukar ha långärmad pyjamas under.
Han sover hos mig också, oftast på sidan och ibland på rygg.
Men jag tycker att han blir kall/kallsvettig på ryggen och i de kortärmade påsarna blir han kall om armar och axlar. Vet att det brukar stå att det ger missvisande temp om man känner på armarna, men han är kallare än jag vill där.
De långärmade känns inte helt hundra heller.

Han blir varm på "framsidan" och om fötterna o så, men ryggen... Jag får kanske sy en påse själv som är varmare på ryggen :p
Sen tänker jag också att det blir ju skillnad att känna i nacken när han ligger på sidan än när han ligger på rygg.... Han kommer kanske inte kännas lagom där hur jag än trixar?

Filt/täcke har jag inte vågat ha annat än muslin ännu ifall han skulle få den/det över huvudet... Men är kanske dags att prova (de var hit från Familjeteamet, de sa man kunde det)?

Jag tänker att en kallsvettig känsla kan uppstå om det är för varmt också. Det låter ju spontant som att han är välklädd om natten och borde inte frysa. Jag har tog 2.5 på grabbens sovpåse, tror jag hade kunnat gå ner ett snäpp till och med.

Verkar han frysa? Sover oroligt tex? Huttrar?

Muslinfiltar är bra men tycker ju inte de slår sovpåsarna.

Jag tänker att en kallsvettig känsla kan uppstå om det är för varmt också. Det låter ju spontant som att han är välklädd om natten och borde inte frysa. Jag har tog 2.5 på grabbens sovpåse, tror jag hade kunnat gå ner ett snäpp till och med.

Verkar han frysa? Sover oroligt tex? Huttrar?

Muslinfiltar är bra men tycker ju inte de slår sovpåsarna.

Ja, visst är det så? Har tänkt så jag med, men sen är han liksom ändå vanligt kall också...
Hade jag haft på honom mindre känns det som om han blivit helt iskall. Har provat pyjamas och en bomullströja och ett par tunna bumollsbyxor över också, men tyckte ändå han blev kall. Provade merino-underställ, tyckte han blev kall i det också.😅 Fast ska kanske pröva de tjockare merinounderställen vi har, de ska ju andas och bli svala om han blir för varm... fleecepåsarna (och fleecepyjamas har jag också provat, den har dock knappar istället för dragkedja iaf) andas ju inte (väl?) så han blir kanske varm=kallsvettig=kall.
Vet inte vad det är för tog på våra påsar tyvärr.

Nej, han verkar inte frysa, har aldrig huttrat vad jag sett. Sover bra. Så jag ska kanske låta det vara?

När vår tjej var liten hade vi som @Stålvilja , långärmad body och sovpåse utan ärmar. Vi hade från H&M, lite halvtjock sådär men bara breda band över axlarna.

Tack, men blir inte armarna kalla? Och låg hon på rygg eller sida?
Om jag känner i nacken när min ligger på rygg känns det förstås varmare än om han ligger på sidan... Vet inte riktigt vad jag ska prova... eller hur jag ska tänka. Filt/täcke hade ju ändå inte hjälpt armar och axlar.

Ja, visst är det så? Har tänkt så jag med, men sen är han liksom ändå vanligt kall också...
Hade jag haft på honom mindre känns det som om han blivit helt iskall. Har provat pyjamas och en bomullströja och ett par tunna bumollsbyxor över också, men tyckte ändå han blev kall. Provade merino-underställ, tyckte han blev kall i det också.😅 Fast ska kanske pröva de tjockare merinounderställen vi har, de ska ju andas och bli svala om han blir för varm... fleecepåsarna (och fleecepyjamas har jag också provat, den har dock knappar istället för dragkedja iaf) andas ju inte (väl?) så han blir kanske varm=kallsvettig=kall.
Vet inte vad det är för tog på våra påsar tyvärr.

Nej, han verkar inte frysa, har aldrig huttrat vad jag sett. Sover bra. Så jag ska kanske låta det vara?

Tack, men blir inte armarna kalla? Och låg hon på rygg eller sida?
Om jag känner i nacken när min ligger på rygg känns det förstås varmare än om han ligger på sidan... Vet inte riktigt vad jag ska prova... eller hur jag ska tänka. Filt/täcke hade ju ändå inte hjälpt armar och axlar.
Bebisar har väldigt stor andel brunt fett vilket isolerar och värmer mycket mer än fettet hos vuxna :) sover han lugnt om natten så är det nog bra. Svettas han är det för varmt!

Bebisar har väldigt stor andel brunt fett vilket isolerar och värmer mycket mer än fettet hos vuxna :) sover han lugnt om natten så är det nog bra. Svettas han är det för varmt!

Tack. Ja, när han var alldeles ny var han supervarm. Han var i bara blöjan ute i somras, grannen fick typ fnatt :p men han kunde inte ha mer.
Ja... Jag tycker inte han svettas liksom "varm-svettas" utan han känns kallsvettig bara? Är det för det blir för tätt med fleecen kanske?
Jo som sagt han sover så fint så. Glömmer jag att känna på honom skulle jag liksom tro att han vore helt lagom. Inatt sov han så jag nästan blev orolig. Men vid blöjbyte var han så glad så (jag vågar inte byta i sängen ifall han kissar, så vi går till skötbordet, han vaknar).

Tack. Ja, när han var alldeles ny var han supervarm. Han var i bara blöjan ute i somras, grannen fick typ fnatt :p men han kunde inte ha mer.
Ja... Jag tycker inte han svettas liksom "varm-svettas" utan han känns kallsvettig bara? Är det för det blir för tätt med fleecen kanske?
Jo som sagt han sover så fint så. Glömmer jag att känna på honom skulle jag liksom tro att han vore helt lagom. Inatt sov han så jag nästan blev orolig. Men vid blöjbyte var han så glad så (jag vågar inte byta i sängen ifall han kissar, så vi går till skötbordet, han vaknar).
Kallsvettas gör de inte utan då är det för varmt/tätt alternativt febersvettningar.

Okej ja som jag misstänkte då, tack :).
Men jag hittar inget mellanting liksom. Antingen blir han kall eller kallsvettig, inte varm o go.
Men sover bra som sagt.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att bebis fryser, har du långärmad body och sovpåse med lite foder i, plus att han sover i er säng om jag förstår det rätt, så borde det räcka. Känn på ryggen hur han känns där, är det lagom där så fryser han inte. Bebisar kan ju kännas kalla om tex händer och fötter, utan att vara det. Tipset om att använda ryggen som måttstock funkar bra 😊 min grabb är inte heller varm om hela armarna trots sin mundering, men han sover bra och har bra temp på ryggen, då är jag nöjd 😊

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka