Sommar- (och alla andra) skor!

Då kan jag tipsa om att använda skotork! Sen jag började använda det på alla mina skor efter användning håller de sig superfräscha trots flitig användning. Bästa jag har gjort för mina skor och stövlar!
Känns onödigt när jag bara kan byta skor och låta dem torka :D
 
Jag skulle slå ett slag för randsydda skor av skinn, sköter man dem håller de nästan för evigt med lite underhåll under resans gång. Gillar du lite skovård kontinuerligt köp i läder. Gillar du mycket skovård några gånger om året, köp i mocka.

Att inte tvätta, återfukta, skydda, låta sida skor vila mellan användandet och förvara sina skinnskor med skoblock av trä i är både en avancerad form av kapital förstörelse och hårt mot miljön.

Jag anser att man inte skall fokusera på skors inköpspris, kolla istället hur värdet av skorna du slänger. Det är sällan som billiga skor är billiga i längden, tyvärr...
 
Eeeh oj, jag började beskriva vad jag har i skoväg men insåg att det blir enklare att skriva vilka kategorier av skor jag har :o

Lågskor - sneakers, converse
Stövletter och stövlar - vinter- resp ofodrade med klack, vissa med platt låg klack och andra med stilettliknande klack
Kängor - typ dr.martens 15 hål med blommiga broderier, såna där som ser ut som "ridskor" fast en civil variant med och utan snörning
Friluftsskor - vändringskängor för sommar och vinterbruk, såna att typ sitta ute och fiska i, och liknande behov
Träningsskor - löparskor för sommar och vinter, nyss slängt ett par för terränglöpning
Finskor - pumps i olika färger och stilar, högklackade sandaletter och ballerina med liten klack
 
Ehm... Jag vet inte om jag vill räkna mina skor :nailbiting: Jag har tex vissa skor som är till nästan enbart en outfit, vissa som bara är för att de är fina i hyllan (man ska inte köpa skor på wish om man vill kunna använda dem :meh:), vissa jag använder ibland och vissa jag använder ofta. De fina är jag nästan lite för rädd om så de används alldeles för sällan för jag har så svårt att hitta fina skor pga mina stora fötter, plus att jag sliter extremt på hälarna på alla skor så inte ens dyra skor håller en längre tid. Har en hel hög jag behöver klacka om pga det. Men överlag; massa platå och klackar :D Mina favoritpromenadskor har nog iallafall 5cm platå. Supersköna att gå i!
 
Jag förstår om det inte är självklart med läderskor för dig som vegetarian. Jag är köttätare och för mig är det viktigt att man tar rätt på hela djuret. Jag är uppväxt på landet och vid slakt tog man rätt på allt man kunde. Att inte ta tillvara på skinnet efter djuret är ett resursslöseri. När det gäller skinn efter nöt (vilket är det vanligaste vid skor) så dödar men ju inte djuret bara för att komma över skinnet.

Jag skulle aldrig kunna köpa skinnprodukter efter vilda djur som inte ingår i livsmedelskedjan.

/Lizzie

Jo, men precis... håller med där, hade absolut inte velat ha skor från djur som dödats för bara det ändamålet.

Då kan jag tipsa om att använda skotork! Sen jag började använda det på alla mina skor efter användning håller de sig superfräscha trots flitig användning. Bästa jag har gjort för mina skor och stövlar!

Det där var ju ett bra tips! Sån kanske det får bli här till hösten :) eller iofs kan väl vara bra på sommaren också...

Jag skulle slå ett slag för randsydda skor av skinn, sköter man dem håller de nästan för evigt med lite underhåll under resans gång. Gillar du lite skovård kontinuerligt köp i läder. Gillar du mycket skovård några gånger om året, köp i mocka.

Att inte tvätta, återfukta, skydda, låta sida skor vila mellan användandet och förvara sina skinnskor med skoblock av trä i är både en avancerad form av kapital förstörelse och hårt mot miljön.

Jag anser att man inte skall fokusera på skors inköpspris, kolla istället hur värdet av skorna du slänger. Det är sällan som billiga skor är billiga i längden, tyvärr...

Jomen precis. Jag håller så väl med egentligen. Jag vet ju att billiga skor som inte håller alls länge är dyrare och sämre för mijön (även om jag ju för det allra mesta köper second hand) än att betala dyrt en gång och sen håller det. Och för mig som har grym beslutsångest hade ju det bästa varit om jag köpt något en gång och sen hade det hållt hela livet. Vilken dröm!

Det blir ju också tråkigt för mig som ofta snålar ur, när skorna sen går sönder... Asså om jag älskar ett par skor och vill ha dem länge, men de inte håller.

Ehm... Jag vet inte om jag vill räkna mina skor :nailbiting: Jag har tex vissa skor som är till nästan enbart en outfit, vissa som bara är för att de är fina i hyllan (man ska inte köpa skor på wish om man vill kunna använda dem :meh:), vissa jag använder ibland och vissa jag använder ofta. De fina är jag nästan lite för rädd om så de används alldeles för sällan för jag har så svårt att hitta fina skor pga mina stora fötter, plus att jag sliter extremt på hälarna på alla skor så inte ens dyra skor håller en längre tid. Har en hel hög jag behöver klacka om pga det. Men överlag; massa platå och klackar :D Mina favoritpromenadskor har nog iallafall 5cm platå. Supersköna att gå i!

Åh haha jag håller med. Mina rosa, asså jag har ju tänkt göra mig av med dem så de hade fått komma ut o gå med nån annan, men nää asså 😍.

Håller också med om att vissa kläder är "för fina" för att jag ska kunna använda dem... haha så jobbigt!
 
Eeeh oj, jag började beskriva vad jag har i skoväg men insåg att det blir enklare att skriva vilka kategorier av skor jag har :o

Lågskor - sneakers, converse
Stövletter och stövlar - vinter- resp ofodrade med klack, vissa med platt låg klack och andra med stilettliknande klack
Kängor - typ dr.martens 15 hål med blommiga broderier, såna där som ser ut som "ridskor" fast en civil variant med och utan snörning
Friluftsskor - vändringskängor för sommar och vinterbruk, såna att typ sitta ute och fiska i, och liknande behov
Träningsskor - löparskor för sommar och vinter, nyss slängt ett par för terränglöpning
Finskor - pumps i olika färger och stilar, högklackade sandaletter och ballerina med liten klack

Bilder! 😀
 
Åh haha jag håller med. Mina rosa, asså jag har ju tänkt göra mig av med dem så de hade fått komma ut o gå med nån annan, men nää asså 😍.

Håller också med om att vissa kläder är "för fina" för att jag ska kunna använda dem... haha så jobbigt!
Jag har flera par som jag försöker sälja men det går väldigt trögt. Slutar väl med att jag ger upp och behåller dem också 😂
 
Jag har typ femton par converse, några löparskor samt ett gäng högklackade som jag aldrig använder men varje gång jag ska rensa ut dem så ”kan de ju vara bra att ha...” :cautious:

Converse här också 😁 Jag ska fan SLÄNGA MINA HÖGKLACKADE. Kommer knappast ens i dem sedan jag började gå i barfota skor och tänker aldrig använda dem. Bara åsynen stör mig.
 
Jag måste köpa ett substitut till mina för många par foppatofflor också. Finns det trevliga tofflor att bara hoppa i som inte är flipflop, är unisex i utseendet och gärna platta/funkar till breda fötter? Typ som "badtofflor a la Adidas" men ändå inte? 😅 Har någon bild i huvudet av flipflop i läder fast ja, inte flipflop då.
 
Jag måste köpa ett substitut till mina för många par foppatofflor också. Finns det trevliga tofflor att bara hoppa i som inte är flipflop, är unisex i utseendet och gärna platta/funkar till breda fötter? Typ som "badtofflor a la Adidas" men ändå inte? 😅 Har någon bild i huvudet av flipflop i läder fast ja, inte flipflop då.

Kanske typ såhär eller nåt! Är det skillnad i passform för dam resp herr?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210330-191149_Chrome.jpg
    Screenshot_20210330-191149_Chrome.jpg
    73,2 KB · Visningar: 13
Jag måste köpa ett substitut till mina för många par foppatofflor också. Finns det trevliga tofflor att bara hoppa i som inte är flipflop, är unisex i utseendet och gärna platta/funkar till breda fötter? Typ som "badtofflor a la Adidas" men ändå inte? 😅 Har någon bild i huvudet av flipflop i läder fast ja, inte flipflop då.
Kolla in t.ex. Ancient Greek Sandals, eller All Tomorrow's Parties. Riktigt snygga, stilrena lädersandaler! Och ja, passform mellan dam och herr är oftast lite annorlunda. Herr bredare och fyrkantigare, lite större i storlekarna.
 
Kolla in t.ex. Ancient Greek Sandals, eller All Tomorrow's Parties. Riktigt snygga, stilrena lädersandaler! Och ja, passform mellan dam och herr är oftast lite annorlunda. Herr bredare och fyrkantigare, lite större i storlekarna.

Hmm! Alltså borde jag passa bättre i herrskor, om jag bara hittar liten storlek. Hur små brukar det vara? Har breda fötter och typ 39 men väldigt varierade beroende på modell. Tack för tips!
 
Hmm! Alltså borde jag passa bättre i herrskor, om jag bara hittar liten storlek. Hur små brukar det vara? Har breda fötter och typ 39 men väldigt varierade beroende på modell. Tack för tips!
Du verkar ha liknande fötter som jag då! Jag drar 39 i herrskor och det fungerar bra med mina breda fötter :) Har jag damskor fungerar 39 om det är mjukt och töjbart läder, annars blir det 40. Drar 39 i converse och andra snörskor. 39 kan vara lite svårt att hitta på herrsidan, men det går. Men mina slippers från All Tomorrow's Parties är dammodell till exempel, ancient greek vet jag faktiskt inte om mina är dam eller herr. Men läder töjer ju sig, så länge själva sulan är tillräckligt bred.
 
Hmm! Alltså borde jag passa bättre i herrskor, om jag bara hittar liten storlek. Hur små brukar det vara? Har breda fötter och typ 39 men väldigt varierade beroende på modell. Tack för tips!
Jag har breda fötter och fått köpa liknande tofflor i herrstorlek för att de ska fungera. Tycker tofflor är så smala jämfört med vanliga skor.
 
Här är en till som lever "på bred fot". De har blivit bredare med åren, kan det vara för att jag väger betydligt mer än då jag var ung? Nu måste jag dessutom ha mjuka skor för att inte få diverse förhårdnader under fötterna och hälsporre.

Haglöfs skor är ganska bra men lite trångt för lilltårna. De använder jag mycket. Ett par gummiskor, typ jodphur, från Lacross när det regnar. Till stallet har jag oftast Mountin horse jodphur, de är av läder och har stålhätta. Crocks foppa tofflor kan jag gå långt i. Svarta, snygga skinnskor från Angolus med inläggssula, men ändå för hårda att gå långt i. + sandaler, finskor, stövlar mm.
 
Här är en till som lever "på bred fot". De har blivit bredare med åren, kan det vara för att jag väger betydligt mer än då jag var ung? Nu måste jag dessutom ha mjuka skor för att inte få diverse förhårdnader under fötterna och hälsporre.

Haglöfs skor är ganska bra men lite trångt för lilltårna. De använder jag mycket. Ett par gummiskor, typ jodphur, från Lacross när det regnar. Till stallet har jag oftast Mountin horse jodphur, de är av läder och har stålhätta. Crocks foppa tofflor kan jag gå långt i. Svarta, snygga skinnskor från Angolus med inläggssula, men ändå för hårda att gå långt i. + sandaler, finskor, stövlar mm.
Vilka skor har du från Haglöfs?
Har kängor därifrån som är underbara, men inte hittat skor dom fungerat ännu..
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 635
Senast: muslidag
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Ms_Antrop
·
Hundhälsa Ja vilken jä*la rubrik det blev :p Men behöver hjälp nu och input från andra kunniga hundmänniskor. Har en 3 årig greyhound/border...
Svar
13
· Visningar
1 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp