Sommarbete eller anpassat bete?

Bukefalos 30 år!

Går din häst på sommarbete

• Min häst går på bete hela sommaren

Röster: 27 37,5%
  • Min häst går på anpassat bete och fodras med hö/halm

Röster: 6 8,3%
  • Min häst går på anpassat bete, fodras hö/halm och har tillgång till lösdrift

Röster: 22 30,6%
  • Min häst går ute dag och står på box natt

Röster: 17 23,6%
  • Min häst går ute natt och står på box dag

Röster: 8 11,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    72
En liten koll på detta med bete på sommaren som känns som något romantiserat som kanske inte är så njutbart för hästen alltid?

Hur har din häst det? Du kan välja två alternativ om du har fler hästar med olika upplägg 🙂

Vad tycker du om bete generellt?
Förekomst av skydd på sommaren?
Vi har två alternativ i nuvarande stall:
- dagbete där hästarna släpps ut 06 och går in 17 eller 20 beroende på vad man vill.
- bete dygnet runt

Min går på bete dygnet runt men jag tar in henne varje dag för vila. Nu när det varit så varmt har hon stått inne 12-16, annars står hon inne 2-3h någon gång under dagen. Vissa nätter får hon också stå inne för vila.

Hon är väldigt känslig för insekter så är klädd i Rambo protector och heltäckande flughuva. Smörjer med fyra ess salva under magen, vid juvret samt insida lår. Även under käken smörjer jag med det.

Nu när det varit så varmt har hon inte kunnat ha flugtäcke så då har jag smort hela henne med summer cream. Smörjer även med den där flughuvan inte täcker.

Vi har två alternativ i nuvarande stall:
- dagbete där hästarna släpps ut 06 och går in 17 eller 20 beroende på vad man vill.
- bete dygnet runt

Min går på bete dygnet runt men jag tar in henne varje dag för vila. Nu när det varit så varmt har hon stått inne 12-16, annars står hon inne 2-3h någon gång under dagen. Vissa nätter får hon också stå inne för vila.

Hon är väldigt känslig för insekter så är klädd i Rambo protector och heltäckande flughuva. Smörjer med fyra ess salva under magen, vid juvret samt insida lår. Även under käken smörjer jag med det.

Nu när det varit så varmt har hon inte kunnat ha flugtäcke så då har jag smort hela henne med summer cream. Smörjer även med den där flughuvan inte täcker.

Skönt med fler alternativ :)
Men när hon stått inne dag får du rodda med in/ut själv?

Har fått flytta min lättfödde kallblodstravare från betet då han svällde upp som en ballong på mindre än en månad och jag blev orolig för fång. Var inte ens bra bete. Nu står han i hage med lite gräs att gnaga på och fodras med hö. Nu när det varit så himla varmt (upp mot 30 grader) så har de fått komma in på box under dagen och varit ute på nätterna. Blir inget bete för honom nästa sommar tror jag.

Skönt o kunna välja ifall de börjar se feta ut/en misstänker att de skulle kunna få fång.
Jag har sån fångest 😅

Skönt o kunna välja ifall de börjar se feta ut/en misstänker att de skulle kunna få fång.
Jag har sån fångest 😅
Ja det var tur att det blev plats ledig på ridskolan där jag har stallat upp tidigare. Närmare hem (promenadavstånd!) också så kommer kunna spendera mer tid där, vilket min häst verkar uppskatta 🥰 Flyttade lite halvakut så kommer stå med dubbla stallhyror i augusti, men lätt värt att ha ridhus nu och slippa fångest.

Vi har skogsbete med mycket begränsat med gräs (barrskog) till ponnyerna (shetland och gotlandsruss). Kompletterar med lite hö (samt med lite kraftfoder till unghästen).

Förr om åren stod mina inne dagtid och fodrades inne och gick ute nattetid, nu är det bete dygnet runt då jag står inhyrd och inte har samma möjligheter att ta in dem då hagen ligger några km bort.

Varmblodet går på bete dagtid och box på natten. Ponnyn går i samma hage som på vintern, det kommer upp enstaka grässtrån men inte mer. Han blir för tjock om han går på bete. Jag tänker inte riskera fång

Mina går på bete som anpassas lite efter väder och insektstryck. De har fått sova inne någon natt när de var trötta och det var kallt ösregn eller kommit in en stund på dagen om det varit mkt varmt och mkt insekter.
Beteshagen har jag delat upp och flyttar pinnar dagligen för att den rundlagda lillhästen inte ska äta för mkt.
De har skog att söka skugga i om de vill. Men ingen ligghall.
De har på sig flugtäcken och mössor. De verkar trivas fint i beteshagen. Men min häst blir lite trött iom att bara han håller vakt och han har lite kontrollbehov. Lillkompisen är inte så brydd och inte så trött. Ser min häst sliten ut kan de sova inne lite så han får hämta sig.

Har alltid haft mina hästar på bete och aldrig behövt bekymra mig för vikten förrän i år 😖 på bara några dagar i början av sommaren svällde Hebbe upp som en spärrballong och fångesten slog till såklart. Prövade först med betesreducerare, men kompisen tyckte det var en kul sak att dra sönder 😒 sedan ställde jag in honom fr kl 12 - 18 men resulterade i mkt arg häst (trivs inte jättebra i box) och lite svullna ben. Då fick jag ta o stängsla av en mindre del av hagen som han fick gå i. Ska tillägga att vi inte har några odlade/kraftiga beten utan det är jättegamla naturbeten, men det räckte tydligen.
Nu har jag öppnat upp igen, då jag lyckats få ner honom hyfsat bra i vikt, blivit mkt motion i sommar 😅. De har stora träd som skuggar bra men kan också välja att gå in i stallet, vilket iaf Hebbe gärna gör nu på sommaren.

Jag hade helt underbart bete när jag hade häst.
Det var två hagar att växla mellan. Skog och på delar blåste det alltid från vattnet så insekterna hölls på rimlig nivå.

Så det var magert bete, när det blev för lite så bytte vi bara hage till den andra och den första fick vila.

Det var lite längre till ridhuset, kanske 12 minister att skritta, så helt ok!

Min häst och hennes bästis går i en anpassad hage men stödfodras inte. De har en nedbetad vinterhage som sommarhage, går ute dygnet runt och har träd som skuggar.

Skyddet är väldigt uppskattat!
Är lika stort på andra sidan väggen till höger, den sidan har ingång på motsatt sida så de alltid kan du stå i lä. Hagen är planerad så de alltid har tillgång dit, oavsett vilken storlek vi väljer att ha.
20250620_091302.webp

Inget passade tillräckligt för att jag skulle klicka i 😆 Men reflekterade senast idag över att jag vet inte ens om jag velat ha häst om det inte var i stall utan massa jävla flygfän. Tripsen härjade förra veckan och jag och hästarna var ju tokiga. Det är ju ett fåtal dagar per år. Annars är här inga blinningar eller mycket knott/mygg direkt, blåser nästan alltid så inget behov av täcken och väldigt litet behov av flugspray/smörjande.

Men båda är lättfödda så de vinterbetar över hela ytan, ca 1 ha. Så fort marken tål och maten behöver begränsas börjar jag sätta upp hagsystemet efter hand och minska hösilaget tills det tas helt bort i 5-6 månader. Den lilla ponnyn går med munkorg 24/7, får se hur länge in på hösten hon behöver göra det men hon växlar mellan två sorter och mår äntligen bra och är väldigt glad i den (jag har alltid tyckt det känts som djurplågeri 🙈). På hösten börjar gräset betas och innerstaketen plockas ner efter hand som marken inte håller för track. I år har jag testat att låta gräset vara helt orört och ska stripbeta väldigt smala remsor. Hösilage börjar ges vid behov.

Lösdrift så alltid tillgång till sin ligghall och sitt vindskydd. Vill verkligen aldrig mer villkora hästarnas rörelsefrihet och val av miljöer utifrån timmar på dygnet mer.

Om vi pratar lagkrav hade jag velat ha det på minst 1 kompis i samma hage, ligghall i hagen året runt, maxantal timmar på box (typ 4?) och minimistorlek på hagyta/häst (inte orkat tänka ut yta dock). Tänk vilken dröm om att leta stallplats innebar att gå igenom information om flocksammansättningar inkl introduktionsrutiner och möjligheter, utfodringslösningar inkl grovfoderanalyser och ytlösningar utifrån årstiderna baserade på hästars behov! Istället för att söka på "lösdrift" och inse att det oftast innebär att din häst behöver passa stallets mall eller så blir den i bästa fall i alla fall inte dödssjuk. Och vips var annonserna slut, trots att du bor 1.5 mil från Flyinge 🙃

Jag tycker fö det är väldigt intressant att de flesta skriver att hästarna använder ligghallarna mest på sommaren! Det har aldrig hästarna här gjort, vi har ju inga insekter i princip. Och min häst gillar inte regn 😅 Så den används mest vid nederbörd och så sover de där flera gånger per dygn året om. Men alla de 3 sakerna gör för mig att det verkligen borde vara krav på ligghall året om. Jag kan absolut köpa att hästar "ska kunna" sova ute sommartid, dvs inte lagkrav på att ha ströbädd att ligga i då. Men det är inget jag hade velat tillämpa i alla fall när jag ser den användas jämnt över året för sömn.

Inget passade tillräckligt för att jag skulle klicka i 😆 Men reflekterade senast idag över att jag vet inte ens om jag velat ha häst om det inte var i stall utan massa jävla flygfän. Tripsen härjade förra veckan och jag och hästarna var ju tokiga. Det är ju ett fåtal dagar per år. Annars är här inga blinningar eller mycket knott/mygg direkt, blåser nästan alltid så inget behov av täcken och väldigt litet behov av flugspray/smörjande.

Men båda är lättfödda så de vinterbetar över hela ytan, ca 1 ha. Så fort marken tål och maten behöver begränsas börjar jag sätta upp hagsystemet efter hand och minska hösilaget tills det tas helt bort i 5-6 månader. Den lilla ponnyn går med munkorg 24/7, får se hur länge in på hösten hon behöver göra det men hon växlar mellan två sorter och mår äntligen bra och är väldigt glad i den (jag har alltid tyckt det känts som djurplågeri 🙈). På hösten börjar gräset betas och innerstaketen plockas ner efter hand som marken inte håller för track. I år har jag testat att låta gräset vara helt orört och ska stripbeta väldigt smala remsor. Hösilage börjar ges vid behov.

Lösdrift så alltid tillgång till sin ligghall och sitt vindskydd. Vill verkligen aldrig mer villkora hästarnas rörelsefrihet och val av miljöer utifrån timmar på dygnet mer.

Om vi pratar lagkrav hade jag velat ha det på minst 1 kompis i samma hage, ligghall i hagen året runt, maxantal timmar på box (typ 4?) och minimistorlek på hagyta/häst (inte orkat tänka ut yta dock). Tänk vilken dröm om att leta stallplats innebar att gå igenom information om flocksammansättningar inkl introduktionsrutiner och möjligheter, utfodringslösningar inkl grovfoderanalyser och ytlösningar utifrån årstiderna baserade på hästars behov! Istället för att söka på "lösdrift" och inse att det oftast innebär att din häst behöver passa stallets mall eller så blir den i bästa fall i alla fall inte dödssjuk. Och vips var annonserna slut, trots att du bor 1.5 mil från Flyinge 🙃

Precis mina tankar med. Därför jag inte vet om det ens blir häst igen för min del.
Lösrdrift här finns men då är det bete utan stall/lösdrift sommar som gäller och nu denna sommar känner jag bara, vilken plåga detta är för endel hästar? Just med stark sol (om det inte finns skog) och alla insekter.

De lagkraven hade varit underbara :)
Här finns många stall men de flesta är box och då är de inne MER än halva dygnet...

Under sommaren helbete med ligghall. Får komma in ett par timmar över dagen om insekterna stör för mycket, sover inne inför tävling/träning pga bekvämlighet :)
Resten av året långa dagar i stor gräshage med box på natten

Några går på vanligt bete dygnet runt medans två tjockisar går i nerbetad vinterhage med pyttelite hö.
Alla får komma in ett par timmar och vila i sina boxar om det är för varmt, för mycket insekter eller för regnigt, så vissa dagar blir det ett fasligt flyttande av hästar😅

Våra går 3 just nu i 3 olika hagar.

Gubben går i gräshage som utökas någon gång/vecka, han och gubbekompisen har några träd att söka skugga under. Han och hans kompis brukar vara inne och vila några timmar/dag.

Tanten går i ena vinterhagen. Hon skulle gått på skogsbete, men en av hennes hagkompisar skadade sig och är på rehab och de andra 2 tanterna är lite kinkiga med att bli lämnade själva. Tyvärr väldigt lite skydd i hagen, men hon får komma in och vila i box några timmar/dag.

Lillkillen går i gräshage (brevid gubbarna), dom har ett litet hus som rymmer kanske 1 häst och har inte mycket skydd. Han får också komma in någon timme dagtid, men han har inte ro nog att stå i timmar. Det är såååå tråååkigt ju!

Drömmen är såklart skydd i alla hagar, men man kan inte få allt.

Jag tycker fö det är väldigt intressant att de flesta skriver att hästarna använder ligghallarna mest på sommaren! Det har aldrig hästarna här gjort, vi har ju inga insekter i princip. Och min häst gillar inte regn 😅 Så den används mest vid nederbörd och så sover de där flera gånger per dygn året om. Men alla de 3 sakerna gör för mig att det verkligen borde vara krav på ligghall året om. Jag kan absolut köpa att hästar "ska kunna" sova ute sommartid, dvs inte lagkrav på att ha ströbädd att ligga i då. Men det är inget jag hade velat tillämpa i alla fall när jag ser den användas jämnt över året för sömn.

Vi har också väldigt lite insekter, öppet och blåsigt. Men också väldigt dåligt med naturligt skydd så sommartid använder de sina "hus" för skugga under varma dagar.
Vintertid för att komma undan blåst och nederbörd.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka