Sommarbete eller anpassat bete?

Bukefalos 30 år!

Går din häst på sommarbete

• Min häst går på bete hela sommaren

Röster: 27 37,5%
  • Min häst går på anpassat bete och fodras med hö/halm

Röster: 6 8,3%
  • Min häst går på anpassat bete, fodras hö/halm och har tillgång till lösdrift

Röster: 22 30,6%
  • Min häst går ute dag och står på box natt

Röster: 17 23,6%
  • Min häst går ute natt och står på box dag

Röster: 8 11,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    72
Vi har alla hästarna i stor hage vinterhalvåret. Tyvärr blir islandshästarna smällfeta av ingenting från maj, så då blir det en väldigt begränsad hage för dem. Storhästen går kvar i hagen bredvid och har då tillgång till stora hagen också.
Haft dem ute dygnet runt en period nu i sommar. Men islänningarna blev ändå för feta och storhästen tvärt om. Så nu går de inne på nätterna igen.

ettåringen går på bete 24/7 med en kompis. De har ett vindskydd som går att montera hjul på och flytta! Lagom åt 2/3 hästar men det går in 4 om man måste 😁 har fått det gratis av en kompis och nästa år kommer vi nog flytta det till en annan hage. Det har använts frekvent nu när bromsen varit fruktansvärda. Det finns träd också men upplever att de är dåliga att söka skugga när de inte är riktigt tak..?

Nova går hemma i ligghallen och vinterhagen så öppnar vi på natten till en större gräshage, då har hon betesreducerare. Tyvärr fri tillgång på hö dagtid.. Fick kompromissa. Och helt ärligt vet jag inte hur eller vad jag ska göra med henne framöver. Enda anledningen att jag kan ha två är för att de står väldigt billigt hos en kompis.

Men hur gör ni med strö? Vår stora ligghall har gjutet golv så vi måste ha strö. På vintern ligger djupströbädd som tas ut på våren men nu går det fruktansvärda mängder strö eftersom det är lika del toa leka del skydd från insekter och säng. Har gummimattor i botten och mockar varje dag och stänger på natten (de har fortfarande tak som sticker ut 3/4 meter men där är grusat och de bajsar inte där)

ettåringen går på bete 24/7 med en kompis. De har ett vindskydd som går att montera hjul på och flytta! Lagom åt 2/3 hästar men det går in 4 om man måste 😁 har fått det gratis av en kompis och nästa år kommer vi nog flytta det till en annan hage. Det har använts frekvent nu när bromsen varit fruktansvärda. Det finns träd också men upplever att de är dåliga att söka skugga när de inte är riktigt tak..?

Nova går hemma i ligghallen och vinterhagen så öppnar vi på natten till en större gräshage, då har hon betesreducerare. Tyvärr fri tillgång på hö dagtid.. Fick kompromissa. Och helt ärligt vet jag inte hur eller vad jag ska göra med henne framöver. Enda anledningen att jag kan ha två är för att de står väldigt billigt hos en kompis.

Men hur gör ni med strö? Vår stora ligghall har gjutet golv så vi måste ha strö. På vintern ligger djupströbädd som tas ut på våren men nu går det fruktansvärda mängder strö eftersom det är lika del toa leka del skydd från insekter och säng. Har gummimattor i botten och mockar varje dag och stänger på natten (de har fortfarande tak som sticker ut 3/4 meter men där är grusat och de bajsar inte där)

Kan ni inte ha samma som på vintern bara att ni tömmer på hösten också?

Mina kissar tyvärr en del inne och men det är iom vädret så mycket torrare så går inte alls mycket lika mycket strö. Jäkla tur för som du säger har jag inte heller egentligen råd att ha två men inte hittat en bättre lösning än att låna en 0.5:a (liten ponny 😅) som sällskap 🙃

Kan ni inte ha samma som på vintern bara att ni tömmer på hösten också?

Mina kissar tyvärr en del inne och men det är iom vädret så mycket torrare så går inte alls mycket lika mycket strö. Jäkla tur för som du säger har jag inte heller egentligen råd att ha två men inte hittat en bättre lösning än att låna en 0.5:a (liten ponny 😅) som sällskap 🙃
Det blir tydligen väldigt mycket flugor i och av bädden säger ägaren? 🤔

vi har halm och lite spån i botten och nu har vi fått billigt spån från ett snickeri, men annars hade det säkert gått närmare en bal i veckan. Halmen är ingen fara men vill inte ha bara halm heller.

Synd du bor långt bort annars hade jag kunnat betala för att ha Nova där. Blir tjock på luft 😩

Jag har hästarna hemma och kan välja det som passar dom och anpassa.

Har både stall och lösdrift så kan anpassa hur jag vill eller hur det behövs .

Har inget bete att tala om även om de alltid går på magert gräs, så mina hästar stödfodras alltid.
Vilket känns som en väldigt bra lösning, man har bättre kontroll på matintaget och fångesten minskar hos matten.

Lösdriften finns i vinterhagen men är öppen året runt eftersom den används absolut mest om sommaren.
De väljer själva och det är mycket tydligt att lösdriften är oerhört viktig. De står där inne ungefär 05-21under minst hela juli. (Främst pga broms)
De håller koll på det där, kan de gå ut är de ute, helt enkelt. Men just juli spenderar de mest i lösdriften, trots flugtäcken.

Vintertid har de oftast andra ställen i hagen de hellre går till om de vill vara i lä, då är den mest nattlya.
Så det är sommartid den används som mest och då i stort sett bara dagtid.

Inget alternativ som passade in riktig, de går på track-system med anpassat bete, betar efter lammen och/ eller när det är torrt har de större hagar men fortfarande efter/tillsammans med lammen så det är inte så mkt bete. Russen stödfodras inget alls, varmbloden kommer in och får några kilo hö vid behov ( kan inte stödfodra ute då tackorna och lammungarna äter upp allt :D ). Tillgång till lösdrift när de går i tracken, i övrigt utan.

11 hästar som roterar i 3 stora hagar vara 2 med ligghallar. Hagarna ligger i anslutning till stallet där alla har egen box. Betet är inte så kraftigt. Hästarna är tjocka men inte smällfeta.Ställer i box eller i mindre hage när jag kan under dagen. Speciellt när vi byter hage eller som pga värmen.

Senast ändrad:
11 hästar som roterar i 3 stora hagar vara 2 med ligghallar. Hagarna ligger i anslutning till stallet där alla har egen box. Betet är inte så kraftigt. Hästarna är feta men inte smällfeta. Jag ställer i box eller i mindre hage när jag kan under dagen. Speciellt när vi byter hage.Nu när det varit så varmt står han i box dagtid.

Mina använder också ligghallen frekvent. De sover där på förmiddag och mitt under natten, går in för skydd mot insekter, samt vid regn och snönederbörd.

Lider med andra hästar jag ser som står i oskyddade hagar oavsett gassande sol eller regn.

Min går på lösdrift och så öppnar vi till en hage med mer gräs i delar av dygnet sommartid. De har hela tiden tillgång till lösdriften och brukar stå inne och vila de varmaste timmarna och när insektstrycket är högt även då det är öppet till gräshagen.

vi har halm och lite spån i botten och nu har vi fått billigt spån från ett snickeri, men annars hade det säkert gått närmare en bal i veckan. Halmen är ingen fara men vill inte ha bara halm heller.

Synd du bor långt bort annars hade jag kunnat betala för att ha Nova där. Blir tjock på luft 😩

Ah, okej! Jag har ju också bädd som i att jag inte mockar ut allt blött mer än när den töms men jävligt lite flugor trots den inte är så välskött sommartid 🙈 Då fokuserar jag mer på hagarna 😅 Men aldrig halm utan någon typ av hack!

Mina går på bete hela sommaren men har tillgång till ligghallen inne i stallet. I praktiken så är den äldsta i princip inne hela dagarna och ute på nätterna pga insekterna, den yngre går lite in och ut hela tiden när de får välja själva.

Min mini har EMS och har haft fång, så hon går i skogshage sommartid och fodras 2-3ggr/dag.
Vintertid går hon i gräshage med lösdrift.

Våra går på bete i flock från mitten av juni-oktober, även ännu senare om det är en vettig höst. De tas in vid tävling. Vinterhagarna håller inte alls samma klass som sommarhagarna så vi har de på betena så länge det går, stödfodras från slutet av augusti och tas in några nätter innan tävling hela sommaren. Det finns vindskydd och skugga i hagarna. Kollas såklart igenom varje dag och de hästar som behövs har täcken. De stormtrivs (går på stor flock). Går alltid bättre rent tävlingsmässigt när de är ute på betet än annars. Fläktar en del så jag upplever inte så mycket flygfän, men såklart det blir varmt när det är så här ihållande värme flera dagar i rad, då befinner flocken sig ofta mellan träden i skuggan och de som tävlar tar vi in en period varje dag för att vila sig i stallet.

Tyvärr fri tillgång på hö dagtid - det låter som du inte vill ha det? Är det för att ingen fodrar?

Tyvärr fri tillgång på hö dagtid - det låter som du inte vill ha det? Är det för att ingen fodrar?
det är för hennes kamrat ska ha det och jag får anpassa mig. Sen säkert också pga enkelt. Och ja funkar det är det ju bra.
Nova hade behövt strikt portionering. 🤔 men har inget bra ställe att göra en egen hage heller.

Jag klickade i "går på bete hela sommaren ", men egentligen går våra på bete året runt. När gräset börjar växa på våren minskar vi ytan, och öppnar successivt upp större i takt med att det betas av. På hösten börjar vi tillsätta hösilage, och de brukar vara uppe i full giva i januari-februari, då vi också brukar kunna öppna upp sista obetade fållan.
I april börjar det om med att minska ytan och hösilage-givan.
De har alltid tillgång till skydd i form av skog och träd. Det finns ett vindskydd i en av hagarna, men de hästarna vi har nu går aldrig in där. Men eftersom vår mark är både kuperad och har omväxlande växtlighet finns annat skydd, där de också kan beta...

Jag mockar bara ut mina lösdrifter på sommar/häst och det funkar jättebra. Blir det blött/flugor tar jag lite Stalosan där det är söligare innan jag ströar med det jag har hemma (just nu hampaströ då det ändå används i transporten + halm över det).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar