Sommarbete eller anpassat bete?

Bukefalos 30 år!

Går din häst på sommarbete

• Min häst går på bete hela sommaren

Röster: 27 37,5%
  • Min häst går på anpassat bete och fodras med hö/halm

Röster: 6 8,3%
  • Min häst går på anpassat bete, fodras hö/halm och har tillgång till lösdrift

Röster: 22 30,6%
  • Min häst går ute dag och står på box natt

Röster: 17 23,6%
  • Min häst går ute natt och står på box dag

Röster: 8 11,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    72
Jag kryssade i både "bete hela sommaren" och "anpassat/fòdras med hö/halm + tillgång lösdrift", då mina hästar går ute dygnet runt hela året (ja med ligghall så klart), men tas in vid behov och får hö om de vill ha. Nu under sommaren lever de dock i princip uteslutande på gräs, gör inget särskilt för att begränsa utöver att ha koll så det är lagom mycket gräs i hagarna mtp antal hästar. I år har det varit lite väl nerbetat så de behövt mera fiber och då har de fått halm eller hö att tugga på ibland.

Min ena är konvalescent och har en liten sjukhage med del av ligghallen att gå in i. Sen har mina andra häst plus två inlånade på bete i hagen bredvid sjuklingen. De kan vi in i resten av ligghallen. Men GUD vad de pissar där inne. Mockar ut en stor kärra pissblöt halm varje dag och då är det mest min storhäst och hennes bästa vän (c-ponny) som står där inne.

Min ena är konvalescent och har en liten sjukhage med del av ligghallen att gå in i. Sen har mina andra häst plus två inlånade på bete i hagen bredvid sjuklingen. De kan vi in i resten av ligghallen. Men GUD vad de pissar där inne. Mockar ut en stor kärra pissblöt halm varje dag och då är det mest min storhäst och hennes bästa vän (c-ponny) som står där inne.
Jag vill unna dem ligghallen men det är så trist med allt strö som går åt 🤣

Här går hästarna ute så mycket det bara går men på olika sätt. Är fler hästar än mina på gården/i hagarna men beskriver hur mina två har det.

Unghästen i naturbeteshage med mycket träd och alltid tillgång till lä/skugga. Får mineraler och salt blandat med lite kraftfoder eftersom hon inte rör mineral/saltsten.

Den vuxna (konvalescent) går i begränsad hage som utökas/ändras varannan-var tredje dag, tack och lov för trampstolp och sandmarker. Naturbete även där men tydligen för mkt för att hon inte ska svälla som en ballong. På henne märks det tydligt vad full motion sommartid har hjälpt tidigare år. Träd och tillgång till skugga. Försöker bygga hagen så den inbjuder till lite rörelse, men hon får inte springa heller så det är ett litet projekt.

Båda tas in vid allt för taskiga förhållanden, ex. stekande sol och mkt insekter eller ihållande regn mer än 12 timmar, då får de komma in på stall och pausa/torka ett par timmar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar