Sommarbete som blir lösdrift, eller?

P

Pepinos matte

När man har hästen på lösdrift finns regler om ligghall etc, men på sommarbete finns inte samma regler, trots att hästarna är ute dygnet runt. Nu pågår en diskussion i min bekantskapskrets om hur långt kan ett sommarbete vara innan det räknas som lösdrift och omfattas av samma regler? Är det mer än 6 månader? Har det med vädret att göra, eller vad är det som avgör? Om man har lösdrift från början av maj till till slutet av september, räknas det då fortfarande som sommarbete?

Intressant att få veta vad regelverket säger..
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Har med betestillväxten att göra, så varierar lite runt om i landet, maila jordbruksverket? och hör efter vad som gäller hos er.
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

hmm har jag inet för mej fel så måste du ha lösdtift i hagen 1 okt-1 maj eller va de e.. de andra månaderna e sommar månader och då ska de ej behövas..
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Det behövs ingen ligghall så länge betestillväxt sker vilket är så länge dygnstemperaturen är över ca 4 grader om jag inte minns helt fel.
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Har med vädret och betestillväxten att göra. Eftersom vädret kan skifta från år till år och så givetvis var i landet man bor så kan man inte gå på datum. I år till exempel var det en ganska sen vår här medan förra året började gräset växa tidigare.
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

*kl*

Är det inte ganska lustigt att hästarnas behov av skydd beror på om gräset växer eller ej? :p
Nu när det är så jäkla torrt tex, så växer väl inte gräset? Behöver de skydd nu då pga det? ;)

Mina hästar säger att ligghallen enbart är användbar på sommaren, för skydd för insekter och sol...
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Tror de flesta med erfarenhet av ligghallar och lösdrift delar de åsikterna.
Man börjar ju undra vilka det är som sitter och bestämmer egentligen. Eller kanske skulle det vara för krångligt att reglera ett krav på att alla beteshagar måste ha ligghall/skydd :grin:
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

*kl*

Är det inte ganska lustigt att hästarnas behov av skydd beror på om gräset växer eller ej? :p
Nu när det är så jäkla torrt tex, så växer väl inte gräset? Behöver de skydd nu då pga det? ;)

Mina hästar säger att ligghallen enbart är användbar på sommaren, för skydd för insekter och sol...

Ja mina hästar använder också ligghallen som mest på sommaren. Dessutom tar jag in dom i stallet där det faktiskt är ett par grader svalare än i ligghallen mitt på dagen. Och det finns nog inte mycket att äta i hagarna just nu, fölstoet får faktiskt ett par kilo lucern inne för hon har tappat lite i vikt.

De som bestämmer har kanske aldrig sett hästar skena i panik för att komma undan insekter, det har jag därför används ligghallen året om. Men insektstrycket verkar ju skilja väldigt mycket beroende på var man bor. Står det förresten någonting i djurskyddslagen om tamdjur som utsätts för hårt insektstryck?
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Det handlar inte om insekter eller stekande sol eller annat väder. Det handlar om att hästarna ska kunna ligga ner på en torr plats.
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Som alla har sagt så har det med betestillväxten att göra.. men ska du ha hästen på bete från maj till september så är det nog ingen fara..
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Det handlar inte om insekter eller stekande sol eller annat väder. Det handlar om att hästarna ska kunna ligga ner på en torr plats.

Vuxna hästar ligger ner ca 15 min om dagen.... Mina ligger ofta ute i snö eller lera även om dom kan välja att gå in.
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Mina ligger ofta ute i snö eller lera även om dom kan välja att gå in.

Fast största anledningen om hästar inte vill gå in eller vara i ligghallen är för att den är fel placerad och inte för att dom föredrar lera före en torr sovplats...
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

ja om du erbjuder snö och lera som underlag förstår jag att din häst endast ligger 15 min ^^

mina ligger många timmar fördelat utöver natten. men så har dom förstås boxar med mjukt underlag som dom känner sig trygga i....
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Tror de flesta med erfarenhet av ligghallar och lösdrift delar de åsikterna.
Man börjar ju undra vilka det är som sitter och bestämmer egentligen. Eller kanske skulle det vara för krångligt att reglera ett krav på att alla beteshagar måste ha ligghall/skydd :grin:

Det står även i lagen att hästen skall ha tillgång till en ren och torr liggplats samt skydd mot väder och vind, ingen årstid eller betestillväxt specifierad. En beteshage även juni juli o augusti utan ett enda träd är inte djurskyddsenlig oavsett årstid :) Hästar får hållas på bete utan krav på ligghall de månader betestillväxt råder. Hästar som under den kalla årstiden, då betestillväxt inte råder, skall ha tillgång till vindskydd.

JA, det är galet att vissa hästar inte ens har tillgång till skugga på sommaren!:mad:
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

missade visst det jag skulle skriva om ligghall på vintern. Hästarna använde det bara som toalett (i 8 år), fram till jag satte belysning i det(!) för två år sedan. Sedan dess är de inne mest hela tiden. Min slutsats är att eftersom de är flyktdjur vill de inte in, särskilt nattetid då de vill kunna vakta medan de gärna väljer ett upplyst vindskydd då de då ser bättre kring det än ute i natten.

Så ett hett tips, sätt belysning i era ligghallar om ni inte redan har det :)
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Ja men vissa somrar har det regnat 100 mm på en vecka då finns det inga torra liggplatser i någon sommarhage? Och hur räknas sådana här torra somrar egentligen? För just nu tror jag inte gräset växer något alls faktiskt. Jag har fått börja stödfodra fölstoet för hon har tappat lite i vikt.
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

per gång , inte per dygn. 5-7 ggr per dygn.

Källa: SLU

OK, missförstånda av mig..

Min ligghall är det då inget fel på, så här års nyttjas den större delen av dygnet! Är väldigt tacksam att jag kan erbjuda pållarna att få komma in där just nu!
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

missade visst det jag skulle skriva om ligghall på vintern. Hästarna använde det bara som toalett (i 8 år), fram till jag satte belysning i det(!) för två år sedan. Sedan dess är de inne mest hela tiden. Min slutsats är att eftersom de är flyktdjur vill de inte in, särskilt nattetid då de vill kunna vakta medan de gärna väljer ett upplyst vindskydd då de då ser bättre kring det än ute i natten.

Så ett hett tips, sätt belysning i era ligghallar om ni inte redan har det :)

Intressant tips! Mina använder också lösdriften som toalett om vintrarna, det är bara om somrarna som de vistas där inne några längre stunder, troligen på grund av insekter. Just nu går de i en hage utan lösdrift (för att jag tyckte de hade så dåligt bete i lösdriftshagen) men då tar jag istället in dem i stallet på eftermiddag + kväll för att skona dem från broms och elände (och det verkar de rätt tacksamma för, de ligger ner och sover avslappnat i boxarna när jag kommer för att sätta ut dem vid 23-tiden när både värmen och bromsarna givit med sig).
Hade situationen varit perfekt skulle jag ha haft lösdrift i den hage där det finns rejält med bete - så att de haft någonstans att gå inomhus om sommaren. Och så hade det kunnat låta bli att vara en lösdrift i "vinterhagen". Men såna är ju inte heller reglerna...! För övrigt tar jag in hästarna om nätterna på vintern, så det är ju inte någon "äkta" lösdrift...
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

OK, missförstånda av mig..

Min ligghall är det då inget fel på, så här års nyttjas den större delen av dygnet! Är väldigt tacksam att jag kan erbjuda pållarna att få komma in där just nu!

Min skulle nog också stå där konstant :D, men han har en skogshage med massor av skugga så han får nöja sig med det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 660
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 219
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp