Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

*KL

Knashästen som går på bete nu (stora skogsparter med skugga och skydd)
ligger gärna helt ogenerat utsträckt mitt i hagen på soligaste platsen med resten av gänget antingen gömda bland trädens skugga alt ståendes stirrande brevid. Han ligger helt utfläkt på marken resten ser ut som om de tycker att han är det dummaste de sett:rofl::rofl:.

Men han gör ju en del annat knasigt ibland så...:grin:
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Tror de flesta med erfarenhet av ligghallar och lösdrift delar de åsikterna.
Man börjar ju undra vilka det är som sitter och bestämmer egentligen. Eller kanske skulle det vara för krångligt att reglera ett krav på att alla beteshagar måste ha ligghall/skydd :grin:

Ett sådant krav på beteshagar skulle sätta riktiga käppar i mina hjul! :eek:

Jag arrenderar mina hagar, och tror inte att jag skulle få sätta upp vindskydd i alla för markägarna. . . Sen har jag även några mindre hagar på ca 50*50 meter, skulle jag behöva sätta upp ligghall i alla dem skulle jag bli ruinerad och lägga ner betesvistelsen för mina hästar :crazy:

Men, det finns alltid skog eller annat skydd i mina hagar, skulle aldrig låta djuren gå på ett helt öppet fält utan skuggplats.
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Ja, jag har skogshage oxå, och ligghallen ligger i kanten av vallen vi betar, där är dåligt med skugga så därför används hallen tacksamt av pållarna...
 
Sv: Sommarbete som blir lösdrift, eller?

Tror de flesta med erfarenhet av ligghallar och lösdrift delar de åsikterna.
Man börjar ju undra vilka det är som sitter och bestämmer egentligen. Eller kanske skulle det vara för krångligt att reglera ett krav på att alla beteshagar måste ha ligghall/skydd :grin:

Skulle ju bli otroligt svårt om man var tvungen att ha ligghall på betet. Hur gör man isf. i de fall där betet växlar t.ex. Att man betar en vall som ska brytas och läggas om, och nästa år betas det någon annanstans. Skulle ju inte funka alls.

Och för oss som är bönder blir det ju duktigt kostsamt. Har man 60 ungdjur i runda svängar på bete så skulle man upp med ligghallar för dessa där åxå.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 061
Senast: tuaphua
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 902
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 314
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp