Bukefalos 28 år!

Sommarbete

Dana

Trådstartare
Jag kanske överagerar, men är irriterad i alla fall. Struntar i mitt nick.. Var "kompis" med vår dotter.

För 5 år sen kom en annan tjej (kompisen till dottern) å jag överens om ett bete att arrendera. I närheten hos oss. Hon bor ca 3 mil från betet. Var påstridig att ringa själv, (förstår nu efteråt varför) vi bor ca 1 km ifrån.. Förstod då inte varför, då vi var "vänner". Kontrakt såklart inte skrivit.....skulle varit skrivit. Hon hade aldrig fått/sett detta bete utan oss, ca 7 ha.

Första 2 åren hade vi betet ihop, vi tillsyn å hon betalning. (Önskar jag hade kontaktat ägaren) efter 3.e året blir vi "utkastade" då hon skulle ha hingsbete, Hon annonserade ut sitt hingsbete å fick betalt. Hon annonserade även att det fanns tillgång till stall å paddock (vårat) men det sa vi stopp för. Kontaktade ägaren till marken men inget gehör...

Förra året var ingen av hennes hästar där, på betet, bara 2 veckor, men andra hästar var där. Jag undrar bara lite, inget påhopp, det svarar jag inte på, och heller vill inte ha, vad gör man?

Jag vet, kanske luddigt inlägg, men fråga...annars

Ägaren till marken förstår inte att hon arrenderar till andra. Är det tillåtet utan att ägaren vet?. Vår överkommenselse var att vi stod för tillsyn å de betalning, Hon har även bete på andra ställen.. Inga påhopp....

Ägaren till betet arrenderar till en annan "bonde". Har varit i kontakt med båda, men de tycker bara "synd" om kompisen som har mer bete på andra ställen, som de inte vet om.

Har försökt prata med arrenantdorn men kanske inte vet att kompisen hyr ut till andra. Kanske lagligt
 
Jag kanske överagerar, men är irriterad i alla fall. Struntar i mitt nick.. Var "kompis" med vår dotter.

För 5 år sen kom en annan tjej (kompisen till dottern) å jag överens om ett bete att arrendera. I närheten hos oss. Hon bor ca 3 mil från betet. Var påstridig att ringa själv, (förstår nu efteråt varför) vi bor ca 1 km ifrån.. Förstod då inte varför, då vi var "vänner". Kontrakt såklart inte skrivit.....skulle varit skrivit. Hon hade aldrig fått/sett detta bete utan oss, ca 7 ha.

Första 2 åren hade vi betet ihop, vi tillsyn å hon betalning. (Önskar jag hade kontaktat ägaren) efter 3.e året blir vi "utkastade" då hon skulle ha hingsbete, Hon annonserade ut sitt hingsbete å fick betalt. Hon annonserade även att det fanns tillgång till stall å paddock (vårat) men det sa vi stopp för. Kontaktade ägaren till marken men inget gehör...

Förra året var ingen av hennes hästar där, på betet, bara 2 veckor, men andra hästar var där. Jag undrar bara lite, inget påhopp, det svarar jag inte på, och heller vill inte ha, vad gör man?

Jag vet, kanske luddigt inlägg, men fråga...annars

Ägaren till marken förstår inte att hon arrenderar till andra. Är det tillåtet utan att ägaren vet?. Vår överkommenselse var att vi stod för tillsyn å de betalning, Hon har även bete på andra ställen.. Inga påhopp....

Ägaren till betet arrenderar till en annan "bonde". Har varit i kontakt med båda, men de tycker bara "synd" om kompisen som har mer bete på andra ställen, som de inte vet om.

Har försökt prata med arrenantdorn men kanske inte vet att kompisen hyr ut till andra. Kanske lagligt

Kort fråga, får man verkligen arrandera ut till flera olika personer?
Och får man som arrendator verkligen hyra ut i sin tur och tjäna pengar på det?
(oftast är det ju markägaren som skall ha betalt/hyra för arrendeet!)
Hade det varit min mark hade det blivit tvärstopp..jag hade blivit fruktansvärt arg om någon velat hyra ut i andra hand utan min vetskap och dessutom tjäna pengar på det utan att samtala med mig om det, hur marken brukas.

Om så är fallet så tycker jag att du och markägaren isf borde göra upp om ett avtal. Jag kan tycka att du borde ha "första ching" men eftersom att inget avtal verkar finnas..så finns det nog tyvärr inget som säger vem som ska gå först, om bara en av er får ha betet, om ni måste samsas eller om ni ska dela på det. I det läget känns det som att markägaren är den som kan välja hur utgången blir.

Men det lättaste vägen att gå är via ett avtal. Annars så skulle jag nog skita i marken..för att bråka om mark ska man inte ge sig in på hur som helst. Vad anser markägaren är skäligt och vem anser denne ska ha företräde till marken?
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte vad du är ute efter. Vad är frågan?

Om det är OK att hon hyr ut betet till andra? Det är nog en avtalsfråga mellan henne och den som arrenderat ut betet till henne, men generellt brukar det inte vara ett problem vid arrende. Vi arrenderade en bit vid stallet, och självklart lade sig inte markägaren i vad vi hade för hästar på marken.

Bäst är väl - om det är vad du menar - att fråga markägaren om ni kan få arrendera istället och förklara upplägget och att ni blev utkastade ur den ursprungliga uppgörelsen.
 
Jag förstår inte heller frågan riktigt. Men den som äger marken verkar ju vara nöjd med sin arrendator och vad man får och inte får göra med marken är ju en fråga mellan dessa parter.
Att du har varit lite naiv och inte fått till ett skriftligt avtal mellan dig den som arrenderar marken kan ju inte markägaren göra så mycket åt.

Det enda som du verkligen kan göra är att tala om för markägaren att du också är intresserad av betet och kanske erbjuda dig att betala lite mer om du kan få arrendet när det går ut.
 
Jag kan ändå förstå Ts frustration då man lätt kan hamna i den situationen med "vänner" man kanske inte borde litat på.
Det är ganska vanligt med liknande scenarion, att man är den som först kommer på/hittar en sak och sedan tar "vännen" plötsligt över alltihop och skapar helt egna spelregler och utesluter den andra parten helt. Otroligt fult gjort, men vissa är så tyvärr och vill bara skapa egna förutsättningar och tar därmed varje chans till att vara först att bestämma och ta över.

Moraliskt sett är det mycket fel anser jag, men juridiskt sett finns det inget som hindrar eftersom det inte finns något avtal.

Men ett avtal från början hade varit det bästa.
Samt att det finns en anledning till att vissa saker bör man aldrig dela med någon, inte ens bästa vännen.
 
Visst finns det ett avtal, men hur ska man hävda det om det inte finns skriftligt?

Tyvärr är det inte bara de fallen där det uppsåtligt misstolkas eller förvrängs, det finns också en uppsjö fall där man faktiskt tycker man har rätt, och att parterna gjort olika tolkningar.
 
Visst finns det ett avtal, men hur ska man hävda det om det inte finns skriftligt?

Tyvärr är det inte bara de fallen där det uppsåtligt misstolkas eller förvrängs, det finns också en uppsjö fall där man faktiskt tycker man har rätt, och att parterna gjort olika tolkningar.

Abolsut finns det en uppsjö och där det finns olika tolkningar i det oändliga.
Och visst finns det ett avtal, men muntliga avtal säger inte så mycket i slutändan.

Men om man är vänner som ska dela på något - tycker du att det är schysst om vännen helt plötsligt tar över allt och lämnar dig utanför? För mig finns det alltså två aspekter, ett moraliskt och kanske ett juridiskt (skriftligt är dock alltid säkrast). Det senaste är väl det som man själv kan påverka mest och bör göra, eftersom att ett bra avtal inte vänder kappan efter vinden som en mänsklig person kan göra.

TS: Har du pratat något med parterna, markägaren?
 
Senast ändrad:
Jag blandar inte vänskap med affärer, och om jag i undantagsfall gör det är jag betydligt mer noga med avtal då, än med mer okända människor. Alternativt bryr jag mig inte om utgången (t ex som betalning etc).

Mina vänner är för dyrbara för att förlora över sånt här käbbel. Och är det inte riktiga vänner (som i ovanstående fall) gäller väl samma som alltid: ska man vara överens ska det vara på papper.

Att förlita sig på den moraliska aspekten i frågan, och dessutom att parterna har samma moral!, känns ungefär lika optimistiskt som att vänta sig Lotto-vinst utan att ha spelat.
 
Jag kanske överagerar, men är irriterad i alla fall. Struntar i mitt nick.. Var "kompis" med vår dotter.

För 5 år sen kom en annan tjej (kompisen till dottern) å jag överens om ett bete att arrendera. I närheten hos oss. Hon bor ca 3 mil från betet. Var påstridig att ringa själv, (förstår nu efteråt varför) vi bor ca 1 km ifrån.. Förstod då inte varför, då vi var "vänner". Kontrakt såklart inte skrivit.....skulle varit skrivit. Hon hade aldrig fått/sett detta bete utan oss, ca 7 ha.

Första 2 åren hade vi betet ihop, vi tillsyn å hon betalning. (Önskar jag hade kontaktat ägaren) efter 3.e året blir vi "utkastade" då hon skulle ha hingsbete, Hon annonserade ut sitt hingsbete å fick betalt. Hon annonserade även att det fanns tillgång till stall å paddock (vårat) men det sa vi stopp för. Kontaktade ägaren till marken men inget gehör...

Förra året var ingen av hennes hästar där, på betet, bara 2 veckor, men andra hästar var där. Jag undrar bara lite, inget påhopp, det svarar jag inte på, och heller vill inte ha, vad gör man?

Jag vet, kanske luddigt inlägg, men fråga...annars

Ägaren till marken förstår inte att hon arrenderar till andra. Är det tillåtet utan att ägaren vet?. Vår överkommenselse var att vi stod för tillsyn å de betalning, Hon har även bete på andra ställen.. Inga påhopp....

Ägaren till betet arrenderar till en annan "bonde". Har varit i kontakt med båda, men de tycker bara "synd" om kompisen som har mer bete på andra ställen, som de inte vet om.

Har försökt prata med arrenantdorn men kanske inte vet att kompisen hyr ut till andra. Kanske lagligt

Ledsen men ditt inlägg är så rörigt så jag förstår inte öht vad som är problemet.
Bortsett från detta låter det som du skulle behöva prata med den berörde i första hand istället för att posta på sociala media....
 
Jag blandar inte vänskap med affärer, och om jag i undantagsfall gör det är jag betydligt mer noga med avtal då, än med mer okända människor. Alternativt bryr jag mig inte om utgången (t ex som betalning etc).

Mina vänner är för dyrbara för att förlora över sånt här käbbel. Och är det inte riktiga vänner (som i ovanstående fall) gäller väl samma som alltid: ska man vara överens ska det vara på papper.

Att förlita sig på den moraliska aspekten i frågan, och dessutom att parterna har samma moral!, känns ungefär lika optimistiskt som att vänta sig Lotto-vinst utan att ha spelat.

Som jag skrev, vissa saker ska man inte dela med andra helst.
Möjligen att man sen bjuder in sina vänner men man bör i alla fall aldrig dela på ägarskap eller nyttjanderätt.
 
Jag kanske överagerar, men är irriterad i alla fall. Struntar i mitt nick.. Var "kompis" med vår dotter.

För 5 år sen kom en annan tjej (kompisen till dottern) å jag överens om ett bete att arrendera. I närheten hos oss. Hon bor ca 3 mil från betet. Var påstridig att ringa själv, (förstår nu efteråt varför) vi bor ca 1 km ifrån.. Förstod då inte varför, då vi var "vänner". Kontrakt såklart inte skrivit.....skulle varit skrivit. Hon hade aldrig fått/sett detta bete utan oss, ca 7 ha.

Har försökt prata med arrenantdorn men kanske inte vet att kompisen hyr ut till andra. Kanske lagligt

Jag kan förstå om du är besviken om ni kommit överens om att ni gemensamt ska arrendera betet.
Det hade antagligen varit bättre om ni båda stått på arrendet (om det är möjligt).

Rent juridiskt tror jag inte att din bekanta gjort fel som använder marken hon arrenderar till att hyra ut till andra.
 
Svarar så bäst jag kan. Fortfarande irriterad, men struntsamma. En del tycker att jag överregarerar typ.

Tycker bara att vi hade betet ihop, men hon stod för kontakten till ägaren. Hon i sin tur sen arrenderar ut betet till andra för att "tjäna pengar". Förstå mig rätt.

Vi ger ingen tillsyn till hästarna som hon har, vem ger det? De bor 3 mil bort ca. Vi har fått ett annat bete, lite längre bort än deta med rinnande vatten, så det är bra/bättre.
 
Hon skrev i sin annons att stall å paddock fanns att tillgå. Även tillsyn. De skulle få träna sina hingstar i vår pa
 
Hur kan man annonsera att tillsyn ingår, stall å paddock ingår innan att fråga oss? Såklart de undrade när hingstbetet var "släppt", å de ansåg sig lurade. Trodde de hade tillgång till stall å paddock.

Tillsyn, grannarna undrar när "ägarna" är här å ser till hästarna. Vatten? Jag kan inte svara på det.

Struntsamma, hon har lagen på sin sida. Kan göra vad hon vill med marken så länge ägaren tycker det är ok.....

Har pratat med ägaren, men sk "kompisen" har bättre argument i år, men kanske nästa år så...

Jaja, hon har lagen å sin sida. Får i sin tur arrendera till andra, som ägaren inte tror på. Sorry för oss.
 
Av vad jag kan utläsa, så låter det som en god idé att du håller dig till det andra betet du fått tag på och sköter ditt. Dvs du skapar egna spelregler så som du vill ha det och skit i människor som inte går att ha och göra med.
Att starta ett storbråk över någon annans mark är i detta fallet ingen bra idé då det finns alldeles för lite som kan tala om vem som har tillträdesrätt till marken, vem som är arrendator (det kan vara stor skillnad på att vara en arrendator och vara en person som fått lov att låna marken periodvis), hur den får brukas etc.

Vad den andra personen lovar som inte finns tillgång till..jadu, det är hon som går bet på det, inte ditt problem och hon får stå till svars inför de som hyrt sina betesplatser.
(Där är kan du ju säga "nej, du får inte låna, eller låna ut vårat stall eller vår paddock och det är inte ok att utlova saker till andra som jag aldrig gått med på")

Tillsyn på för häst är det lagkrav på en gång per dygn som minimum, gäller även under betesgång och tillgång till rent vatten ska alla hästar ha, minst 3 gånger per dygn men allra helst fritt..men det är inte ditt bekymmer utan det är i allra största mån hästägares eget ansvar, om det inte uttryckligen står i ett avtal tex att någon annan ansvarar för det.
 
Senast ändrad:
Jag hänger fortfarande inte med, annonserar hon fortfarande ut betet med tillgång till ert stall och er paddock, eller var det "bara" första året ni inte fick tillgång till betet?

Om hon "arrenderar" ut till andra är det väl inget problem, då är det ju de som har sina hästar där som får stå för både vatten och tillsyn?

Om hon däremot tar emot hästar för bete med tillsyn och inte står för det är det förstås ett problem, men så länge det inte verkar vara ett djurskyddsärende (skadade hästar utan vård, brist på vatten eller dåligt med bete tex) är det väl något som bara berör den som hyr ut och hyresgästerna? Men det verkar försås vara läge att informera grannarna hur de anmäler om de misstänker att hästarna inte får tillsyn eller är utan vatten, och att de kan anmäla annonymt.

Annonserar hon fortfarande ut bete med tillgång till er anläggning förstår jag bättre att du är upprörd, men framför allt förstår jag inte varför inte de som haft sina hästar där inte kräver pengarna tillbaka. Men i så fall får du väl fundera på ett lämpligt bokningssystem (tillgång till behöver juinte betyda dygnet runt utan förbokning) och hur mycket (med betoning på mycket) du kommer att fakturera henne för varje betesgäst som utnyttjar din anläggning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 454
Senast: Spike
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 338
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 448
Senast: Migo
·
Hästvård Jag har ett shettissto som snart ska föla. Tanken i sommar var att de skulle gå ihop med min storhäst i en hage då ponnyn inte klarar...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp