Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kryss och bingo!
Författarens namn innehåller X:
Kontakt - en svensk krigsman i kampen mot terrorn, av Axel Ståhl
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-1325581218.jpeg


Jag gillar när folk vågar öppna munnen och dra upp ämnen till ovanför ytan som folk inte vill prata om. Eller som vi i allmänhet har väldigt dålig koll på.
Vi har egentligen ingen aning om hur allt gått till i Irak och varför, men ändå har vi en massa starka och bestämda åsikter, både om krigen, de som åker dit och de som vill därifrån.

Han har skrivit en till bok och den tänker jag ta del av.
 
Visst får jag kryssa en självbiografi även om det är en begränsad episod i personens liv som skildras? När det finns reflektion om betydelsen den haft för personens liv och tankar efter det.
Nando Parrado - Miraklet i Anderna. 72 dagar på berget och min långa färd hem.

1972 kraschar ett flygplan på en högt belägen plats där det bara finns snö, is och berg. De som överlevt olyckan riskerar att dö av kyla och svält innan en räddningspatrull kan hitta var de finns. När dagarna gå inser de att deras enda möjlighet är att börja äta av de förolyckade medpassagerarna. Vad tänker man när ett sådant beslut ska fattas och hur känns det när dessa måltider blir ens dagliga rutin?
Efter ytterligare en tid måste man hantera tanken att ingen där ute längre tror att det finns några överlevande att leta efter. Författaren och en person till ger sig ut på en vandring som är gruppens sista chans. Genom det vita landskapet som varje dag hotar att ta livet av dem, och där ingen vet hur många bergstoppar som ska passeras för att nå fram till en plats med andra människor.
Absolut :up:
 
Jag kryssar Konsten att fejka arabiska av Lina Liman på en bok som är längre än 9 timmar. Är inne i slutspurten och behöver en bok med oväntat slut. Något tips?
 
Kryss och dubbelbingo!
Syskonrelation spelar viktig roll:
Allrakäraste syster - Astrid Lindgren
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--1033005504.jpeg


Städade i dotterns bokhylla och hittade bl a den. Jag har inte känt till den tidigare. Jättefina illustrationer och, som vanligt med Astrid, en berättelse med många budskap.
 
En genre du vanligtvis inte läser: ”De sju som såg” av Denise Rudberg. Författaren själv kallar genren för ”elegant crime” och tja, det brukar jag inte läsa :p Inget att rekommendera, varken spännande eller intressant och med platt dialog, men den gick åtminstone snabbt att läsa.

Nu får min bingobricka anses vara klar för den här omgången! 20 av 25 kryss är jag oerhört nöjd med, inte minst för att jag har läst mer än på väldigt många år :) Kul!

6250C031-E24E-4DDB-AA67-FC377790FE59.jpeg
 
Mina sista kryss! Är så tacksam över bokbingon, har redan läst mer det här året än någonsin tidigare :bump:

Där havet spelar en viktig roll: The Cruise of the Dazzler av Jack London. Ganska underhållande feel-good roman.
Tips från boktråden: Animal Farm av George Orwell. Har haft Animal Farm på min att-läsa lista länge men aldrig kommit till skott. Den var ungefär såsom jag förväntade mig. Läsvärd!
Sommarbingo.jpg
 
Woop woop, ett sista kryss från mig också!

Där musik är en del av handlingen: Allt det vackra är inte förstört av Danielle Younge-Ullman. Den var väldigt fin och fängslande men ändå lättläst. Perfekt semesterbok!

Bokbingo Sommar 30th Sep.png


Ser fram emot höstbingot! :bump:
 
På "en bok där originalspråket inte är svenska eller engelska" kryssar jag Das gewünschteste Wunschkind aller Zeiten treibt mich in den Wahnsinn. Gelassen durch die Jahre 5 bis 10 av Danielle Graf och Katja Seidel. Väldigt intressant och tänkvärd. Detta blir sannolikt sista krysset, har 2/3 kvar på Folk med ångest som jag valde för kategorien 2019, men den hinner jag nog inte klart med i kväll.

Rutorna som blev över är "oväntat slut" och "okänd bok"

Ser verkligen fram emot en ny bricka imorgon!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 076
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp