Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
BINGO!
En bok med bilder: "Historien om Micke Dubois - På liv och död" skriven av Gitte Nilsson och Niklas Bodell
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-251801662.jpeg


Den här boken grep mig djupt. Micke var för mig inte bara Svullo eller en artist. Jag har sett hans privata sida. Jag tappade kontakten 2002 och hade mycket dålig koll på vad som hände efter det. Jag grät när jag läste boken, för allt blev så jävla verkligt.

Om du tror att nån mår dåligt eller bara för att visa att du bryr dig om dina vänner; ställ frågan "Hur mår du?" och våga lyssna.
 
Har kommit in i bokläser tagen och drämmer till med två nya kryss och min först BINGO :D

Med minst 300 sidor - En sommar i Brighton av Lucy Dillon, en bok i feelgood genren och var helt ok.
Tips från Vanliga boktråden på Buke - Den underjordiska järnvägen av Colson Whitehead om ni inte har läst den redan gör det! Handlar om tonåringen Coras flykt från en bomullsplantage i södern och slavjägaren som jagar henne.
36058
 
Nytt kryss! Har verkligen kommit igång med läsningen och det är så roligt :)

Med blått omslag: "Änglavakter" av Kristina Ohlsson. Bra svensk kriminalroman med bra driv och tempo, kändes inte tung trots ca 500 sidor. Har läst en tidigare av samma författare och minns att jag gillade den också.

anglavakter_inb_low.jpg
 
Eftersom jag hade planerat att hinna färdigt med nästan hela brickan till månadsskiftet :angel: så kommer det ramla in flera kryss i rask takt, så här veckan senare.

Kryss, annat originalspråk;
Skojarna i örtagården - Arto Paasilinna
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-1220941599.jpeg


Rolig och underhållande, som vanligt med Paasilinna. :D
 
Nu var jag tillbaka igen! Jag har inte läst någonting på semestern.. Den gick åt till takbyte och annat och jag tappade helt läslusten. Nu har jag dock kommit igång igen, trodde utmaningen slutade sista augusti, men så var det ju sista september så jag kanske hinner att få ett bingo innan dess!

Åttonde krysset blev Patrick Rothfuss bok Vindens namn del 1. Det är första boken i en serie på fyra böcker (i alla fall i den här upplagan, vad jag förstått så är det två böcker från början). Jag har hört mycket bra om den här serien, tyvärr tyckte jag att den första boken var ganska långsam på sina ställen och det känns väldigt ovant att läsa en bok med en manlig huvudperson, men det fanns även mycket jag gillade med den! Jag gillade verkligen hur författaren beskriver huvudpersonens relation till musiken då den på ett vis är en viktig del av boken.

36080
 
Okänd bok du aldrig hört talas om: "Försvunnen" av Lotta Luxemburg. Tyvärr inget jag kan rekommendera, helt ok att lyssna på som tidsfördriv men det var också en rätt taffligt berättad historia. Förvånande nog hittar jag bara rätt bra recensioner av den. Skriver lite i spoiler :p

Det börjar tidigt med klumpigt framlagda hintar och det tar inte lång tid att lista ut vem förövaren är. Jag tycker också att alla personer beskrivs väldigt ytligt, det viktiga verkar vara vilken kroppsform de har och vilka kläder de har på sig. Man får också tydliga signaler om att en person mår dåligt genom att hon inte har sminkat sig och dessutom inte rakat benen :eek: Det verkar överlag också vara relevant att veta vilka personer som är överviktiga :confused:

Och mitt största störningsmoment var när några personer skulle besöka ett medium. Mediumet hade också ett namn som användes. Men väldigt snart började olika mer eller mindre fantasifulla synonymer användas för att läsaren skulle få veta att det var mediumet som sa eller gjorde något: "spådamen", ja det var väl inte så märkligt. Sen kallades hon plötsligt för "den klärvoajanta kvinnan"... Men min "favorit" var ändå när hon till slut blev "den kvinnliga spiritisten" :rofl: Detta varvades då med att kalla henne för sitt förnamn. Variation är ju trevligt, men kom igen :p
 
Fyller på med fler böcker och får till två bingorader!

Tips från vanliga boktråden - En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson
Det var diskussion om den boken när det var dags att välja ny bok för mig och @julgrisen skrev en bra recension av den. Och det var ett bra tips!


Med blått omslag - Flickorna av Emma Cline
Efter att ha sett Once upon a time in Hollywood så blev en annan historia ”inspirerad” av Mansonfamiljen


Biografi/självbiografi - Klättra så högt du vill för du är ju redan död av Lina Schollin Ask
Hemsk och fin!

90F5B294-E470-4144-935C-8A43EC22A9B6.jpeg
 
Jag är färdig med två böcker till, och ett till bingo.

Dels Hemingways "Den gamle och havet" för en bok där havet spelar en viktig roll. Jag hade inte särskilt höga förväntningar på den då jag egentligen inte är något superfan av "klassiker" (Jane Austen och några andra undantagna ;)), och även om jag ändå tyckte att "Den gamle och havet" var ganska bra så visade den tydligt mitt problem med liknande böcker. Jag läser historierna i böckerna utan att på något sätt analysera vad jag läser :angel:. Vilket blev väldigt tydligt när jag läste den här, eftersom det i slutet av boken fanns med ett kapitel där innehållet diskuterades och de började diskutera att det var metaforer för hans egna erfarenheter, med anspelningar till Jesus etc. Jag läste en bok om en fiskare som försökte fånga en stor fisk, utan några som helst tankar på något annat :grin:

Dels Bleach (Vol. 1) för en bok med fult omslag. Jag är fortfarande ganska ny på det här med graphic novels, och det här var min första manga (vilket gjorde att det blev lite funderande på hur man egentligen skulle läsa den :p ). Egentligen ganska bra innehåll, men inte min favorittyp av grafik/teckning/vad-man-nu-kallar-det. I jämförelse med de andra grahic novels och comics jag läst (t.ex. The Dressmaker, Monstress och gamla klassiker som Asterix och TinTin) så var det väldigt mycket svårare att hänga med i vad som händer i bilderna. Kanske är det så enkelt som att den var svartvit, men om man jämför gamla svartvita Fantomen med den här var den här fortfarande mycket svårare att se och hänga med i vad som hände. Så även om jag egentligen tyckte om handlingen blev det en hel del minus på att jag hade svårt att hänga med i hur det som hände var ritat (och textat).

36225
 
Där originalspråket inte är svenska eller engelska: "Pulver" av Sara Blædel.

Originalspråk är danska och bokens originaltitel är "Grønt støv". Den här gillade jag! Precis lagom kriminalroman, perfekt att lyssna på. Bra inläst också av Helena af Sandeberg. I centrum står en två kvinnor, en kriminalinspektör och en journalist som också känner varandra privat, deras vägar korsas i arbetet när två mord begås.
 
Nionde krysset blev Patrick Rothfuss bok Vindens namn del 2.

Den här boken gillade jag bättre än första! Det hände lite mer och framför allt tycker jag att relationer och karaktärer beskrivs och får en större plats i berättelsen. Det saknade jag i första boken.
36413
 
Nytt kryss, från mitt födelseår;
Andarnas hus av Isabel Allende
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--798207055.jpeg


Jag trodde till en början att det här skulle bli seeegt, men på slutet kändes det mycket bättre och jag ville nästan ha mer, men ett välskrivet slut lämnade mig nöjd och tankfull. Boken rörde upp en del känslor och bjöd in till eftertanke.

Länk till Wikipedia.
 
Anne Holt "En grav för två".
Typisk kriminalroman. Är från början inte ett brott som utreds, utan hur en extremt noggrann skidåkare har kunnat få i sig dopingmedel utan att märka det själv. Är det personligt eller sabotage mot skidsporten? Bland de bifigurer som har avgörande betydelse för utgången finns ett lodjur och en älgkviga.
Tänkte att jag inte lyckas få den att passa något kryss alls, men insåg sedan att den är skriven på det oerhört främmande originalspråket norska.
 
Yay :banana: full bricka!

7C44549A-D2C3-420B-9B09-2031DB5F61CF.jpeg


Med fult omslag - Redemption bay av Rayanne Thyne
”Romance” vilket jag uppskattar, men tyvärr inget vidare bra.

Från 2019 - Sorgeängel av Marianne Cedervall. Senaste i serien om Miriam och Hervor. Trevlig och lättsam som vanligt, men inget man skriver hem om :)

Utspelar sig i Asien - Across the nightinggale floor av Lian Hern.
YA-fantasy-light som utspelar sig i ett land löst baserat på Japan. Första delen i en serie, men jag kommer inte lösa vidare. Tycker den var rätt platt och att karaktärerna var rätt oengagerande...
 
Yay :banana: full bricka!

Visa bifogad fil 36473

Med fult omslag - Redemption bay av Rayanne Thyne
”Romance” vilket jag uppskattar, men tyvärr inget vidare bra.

Från 2019 - Sorgeängel av Marianne Cedervall. Senaste i serien om Miriam och Hervor. Trevlig och lättsam som vanligt, men inget man skriver hem om :)

Utspelar sig i Asien - Across the nightinggale floor av Lian Hern.
YA-fantasy-light som utspelar sig i ett land löst baserat på Japan. Första delen i en serie, men jag kommer inte lösa vidare. Tycker den var rätt platt och att karaktärerna var rätt oengagerande...
Grattis. :D
 
Nytt kryss i rutan Där orginalspråket inte är på svenska eller engelska - Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastande i ett Ikeaskåp av Romain Puértolas
Ingen favoritbok, kändes ganska så slätstruken och tillrättalagd att alla trådar skulle rätas ut innan sista sidan.
 

Bifogade filer

  • bokbingo8.JPG
    bokbingo8.JPG
    67 KB · Visningar: 5
Det var länge sen jag uppdaterade här 😅 har haft fullt upp i sommar, men nu har det äntligen blivit av lite mer läsande.

Kryssar Stamped from the Beginning av Ibram X. Kendi som "där författaren har ett X i sitt namn". Den är lång och inte nödvändigtvis rolig att läsa men kan verkligen rekommendera den. Den går igenom rasismens historia i USA från slaveriets tider till nutid.

"Från 2019" kryssar jag med Where Reasons End av Yiyun Li. Vackert skriven och tänkvärd. Handlar om författarens tankar efter att hennes unga son tog självmord.
36562
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
467
· Visningar
11 872
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 585
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Förhållandetråden
  • Flyga långt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp