Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från 2019: "Skamvrån" av Sofie Sarenbrant. Den gillade jag :) Det blev bingo igen och totalt 15 böcker hittills vilket jag är supernöjd med. Ett par kryss till kanske jag hinner med innan bingot är slut.
 
Jag är färdig med tre kryss till.

Jag är äntligen klar med The Handmaid's Tale för krysset om en bok som inte börjar i början, vilket blir min enda ljudbok som jag har med här. Definitivt en läsvärd och tänkvärd, bok.

Sedan Sapphire Flames av Ilona Andrews för en bok som är längre än 300 sidor. Inte lika bra som jag förväntade mig att den skulle vara (den fick bara en fyra och inte en femma av mig på Goodreads ;), Ilona Andrews är en av mina favoritförfattare), men samtidigt så brukar jag med hennes serier inte fastna direkt på första boken. Så jag får se nästa bok, om hon tar igen det där.

Och sedan det tredje krysset för en bok med bilder i - "A Day in the Life of Marlon Bundo". Jag hade egentligen inte tänkt att ta med den, eftersom det inte precis är särskilt mycket läsning med en bilderbok för barn på 40 sidor. Men jag fick hem den idag, lästa igenom den och tyckte den förtjänade en rekommendation - så den fick hänga med i ett kryss ;) För er som inte hört talas om det är det en barnbok som skapades av TV-showen Last Week Tonight som en känga mot Trump och framförallt Mike Pence. Och visst är det med en del delar i boken som är politiska, men framförallt så vill jag rekommendera den som en trevlig barnbok som tar upp homosexualitet, demokrati och att det är okej att vara annorlunda - vilket jag tycker är bra saker för en barnbok att ta upp.
 
Och min bingobräda, med fyra kryss kvar att hinna med

36689
 
Tionde krysset blev En vis mans fruktan del 1 av Patrick Rothfuss. Måste säga att den här boken nog var bättre än de två första! Tycker egentligen fortfarande inte jättebra om huvudpersonen, eller den större kvinnliga karaktären i boken men författaren lyckas så bra med vissa mindre karaktärer, som man bara älskar!

B23B1E2A-EF74-447E-822F-A09E72A4AF1D.jpeg
 
Tips från vanliga boktråden på Buke: ”En helt vanlig familj” av Mattias Edvardsson. Gillade supermycket och sträckläste verkligen! Lättläst, intressant, ville verkligen veta vad som skulle hända (eller vad som hade hänt, då).

Del av en serie: ”Vila i frid” av Sofie Sarenbrant. Första delen i serien om kriminalinspektör Emma Sköld. Jag läser/lyssnar dock på dem i fel ordning men försöker ta det från början nu :p Mycket bra som underhållning men jag hoppas att polisen inte jobbar sådär klantigt :angel:
 
Två nya kryss:
En overklig bok: Stephen King - 11/16/63. King leker med tanken om vad skulle hända om man kan åka tillbaka i tiden och förhindra Kennedy-mordet. Helt ok, men själv föredrar jag hans gamla klassiker som Jyrtjyrkogården, DET eller Varsel

Valfri bok: Nora Roberts - Överlevaren. Jag kan glömma bort ibland att Nora Roberts inte bara skriver kärleksromaner utan hon skriver riktigt bra thrillers oxå, dessa 500 sidor läste jag ut på ett dygn.....

bokbingo8.JPG
 
Tre nya kryss!

Biografi/självbiografi: Educated av Tara Westover. Alltså WOW. En helt osannolik, skrämmande och samtidigt fascinerande historia. Den väckte så mycket känslor och jag fick ständigt påminna mig själv om att det faktiskt har hänt på riktigt, väldigt nyligen, och fortfarande händer massor av människor runtom i världen. Jag kunde inte sluta lyssna, och känner att jag vill diskutera boken med alla jag träffar. Det kommer definitivt att bli årets julklappsbok från mig till flera av mina nära och kära!

Read on location: Poverty Safari av Darren McGarvey. Väldigt jobbig läsning på många sätt och jag blev ledsen av att läsa om de tragiska liv så många människor i min stad lever och har levt. Det kändes också lite extra mycket i hjärtat när han beskrev sitt första besök i min stadsdel, sin första promenad bland gatorna jag bor på, och skrev saker som "Where I grew up it was unusual to see clean pavements, but here the streets were in pristine condition and nothing like the turd gauntlet I was used to running in every day. Having taken a few moments to catch my breath, adjust my eyes to the world in wonderful technicolour, I remember my first thought being: 'So this is how people dress when they aren't afraid of being stabbed?' (...) This is where I learned that there was more than one type of coffee and that you could drink it in a glass. It's where I discovered that fruit was a pleasure in its own right and not merely a cheap alternative to Haribo."

Med blått omslag: Beartown av Fredrik Backman. Jag har redan läst den på svenska och i pappersform, men sambon laddade ner ljudboken på engelska och den blev vår nya godnattsaga. Väldigt bra översatt och läst, och jag hade glömt tillräckligt många detaljer för att den skulle kännas intressant att lyssna på. Vi ska fortsätta med Us Against You nu! :)

Bokbingo Sommar 22nd Sep.png
 
Haft en härlig läshelg som avslutas med
Okänd bok du aldrig hört talas om: Elly Griffiths - En kvinna i blått, hittad i reahögen på lokala bokhandeln för 29kr

Blev förvånad när jag läste efterorden och insåg att detta var 8e boken i en serie, tycker den var helt ok men att vissa huvudkaraktärer var lite ytligt beskrivna (men fick ju sin förklaring i om att det kommit ut så många böcker tidigare). Även om boken var ok så har känner jag inget behov av att leta upp övriga böcker i serien.
bokbingo8.JPG
 
Tre nya kryss och bingo :laugh:

Fult omslag: The Waste Land and other Poems av TS Eliot. Jag valde dumt nog att lyssna på den här som ljudbok istället för att läsa. Kan inte rekommendera det för jag kände åtminstone att det hade varit hjälpsamt att kunna läsa om styckena flera gånger :p

En titel som börjar på A: A Christmas Carol av Charles Dickens. Trevlig läsning.

En som du länge tänkt läsa: The Art of War av Sun Tzu. En klassiker som jag haft hemma hur länge som helst men inte läst förrän nu. Jag är glad över att jag gjorde det till slut, men det blir nog ingen omläsning.
Sommarbingo.jpg
 
Jag har läst mer än jag har skrivit på sista tiden. Ska försöka att inte glömma någon titel...

Tips från vanliga boktråden:
Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt. Den var ju jättebra! Jag har haft någon sorts aversion mot den här boken länge, men nu tog jag mig samman och älskade den.

Med fult omslag:
Britt-Marie var här. Feel good, mysig och rörande och kul.

Där musik är en del avhandlingen:
Wenn's einfach wäre würde es jeder machen. Handlar om Annika som är lärare på ett prestigefyllt gymnasium i Hamburg, men förflyttas till en annan skola i en helt annan typ av stadsdel. Här startar hon en musikal-grupp, främst för att imponera på sin f.d. rektor så att hon ska få tillbaka sitt gamla bekväma jobb. Feel good, lite platt, men helt ok pendlar-bok.

Där en syskonrelation spelar viktig roll:
Sista färjan från Ystad. Förlåt, men den var riktigt dålig. Helt ointressant, platta personbeskrivningar, trist.

"Read on location":
Laugenweckle zum Frühstück. En till feel good-roman. Jag tror jag har lyssnat på fler sådana i det här bingot än de senate fem åren... Denna var rätt kul, för den utspelar sig i kvarter som jag rör mig i en del pga jobbet. Jag är lite simpel sådär och tycker att det är jättefestligt när jag känner igen gatorna osv...

Satsar på full bricka trots allt. Det kan gå om jag inte väljer alltför långa böcker nu på slutet. Imorgon avser jag att lyssna klart på en som är längre än 9 timmar.

Finns det någon trevlig, ganska kort bok med oväntat slut?
 
Full bricka!
20190925_102745.jpg


Sista krysset blev Which Witch av Eva Ibbotson från mitt födelseår 1979.
En barnbok där den mäktige mörke trollkarlen Arriman letar efter en fru för att få en arvinge. Han ordnar en tävling för häxor från hans födelseort och den som utför den mörkaste och hemskaste magin vinner. Den goda häxan Belladonna har blivit förälskad i Arriman och vill gärna vinna, men hon kan bara utföra vit magi...

Jag har läst boken som barn och läste den nu på engelska. Den håller ganska bra, är lite i stil med Roald Dahl.
 
Full bricka!
Visa bifogad fil 37146

Sista krysset blev Which Witch av Eva Ibbotson från mitt födelseår 1979.
En barnbok där den mäktige mörke trollkarlen Arriman letar efter en fru för att få en arvinge. Han ordnar en tävling för häxor från hans födelseort och den som utför den mörkaste och hemskaste magin vinner. Den goda häxan Belladonna har blivit förälskad i Arriman och vill gärna vinna, men hon kan bara utföra vit magi...

Jag har läst boken som barn och läste den nu på engelska. Den håller ganska bra, är lite i stil med Roald Dahl.
Jag älskar att lyssna på den boken! Jag har den på CD-skiva inläst av Björn Kjellman, och han läser så himla bra. Jag brukar skratta så tårarna rinner emellanåt. :rofl::love:
Har även lyssnat på den på Storytel inläst av Prunella Scales, och hon gör det lika bra också.
 
Börjar komma frustrerande nära att klara full bricka, ska försöka vara okej med att vara ett par böcker ifrån och inte börja stressläsa :p

Kryssar "utspelar sig i Asien" med Death is Hard Work av Khaled Khalifa. Den utspelar sig i nutida Syrien och skildrar tre syskons liv under kriget. Jag ville verkligen gilla den här boken men jag kunde inte komma över författarens stil och ordval (kan ha varit översättarens fel också) och framförallt att den var så spretig.

"Okänd bok som du aldrig hört talas om" blir Tao Te Ching av Lao Tzu. Ramlade över den här av en slump men det är tydligen en välkänd traditionell kinenisk text om Taoism. Den var intressant men gör sig nog bäst i textformat och inte som ljudbok.
Sommarbingo.jpg
 
Titel som börjar på A: ”Andra andningen” av Sofie Sarenbrant.

Mycket av samma författare nu men hennes böcker funkar super att lyssna på i bilen till och från jobbet :up: Äntligen funkar ljudböcker för mig!
 
Visst får jag kryssa en självbiografi även om det är en begränsad episod i personens liv som skildras? När det finns reflektion om betydelsen den haft för personens liv och tankar efter det.
Nando Parrado - Miraklet i Anderna. 72 dagar på berget och min långa färd hem.

1972 kraschar ett flygplan på en högt belägen plats där det bara finns snö, is och berg. De som överlevt olyckan riskerar att dö av kyla och svält innan en räddningspatrull kan hitta var de finns. När dagarna gå inser de att deras enda möjlighet är att börja äta av de förolyckade medpassagerarna. Vad tänker man när ett sådant beslut ska fattas och hur känns det när dessa måltider blir ens dagliga rutin?
Efter ytterligare en tid måste man hantera tanken att ingen där ute längre tror att det finns några överlevande att leta efter. Författaren och en person till ger sig ut på en vandring som är gruppens sista chans. Genom det vita landskapet som varje dag hotar att ta livet av dem, och där ingen vet hur många bergstoppar som ska passeras för att nå fram till en plats med andra människor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
468
· Visningar
11 900
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 585
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp