Sommardusch till hästen?

Asa_S

Trådstartare
Är det någon som har kommit på någon smart lösning för att duscha hästen utomhus? Jag funderar på om det går att använda svarta plastdunkar som man köper motorolja i? Sambon har ett helt gäng och om man fyller dem med vatten och har på gräsmattan blir ju vattnet varmt under dagen. Det borde inte vara alltför svårt att hissa upp dem på något sätt, men jag kan inte lösa hur slangen ska sättas fast i dunken, de Gardenakopplingar jag har passar inte gängen på.

Ett annat alternativ kan ju vara det här:

LÄNK RADERAD AV MODERATOR

fast frågan är om det fungerar när man riktar den mot en häst...

Egentligen hade jag tänkt använda solceller men hittade bara sådana som laddar 12-voltsbatterier och vad jag har för nytta av laddade 12-voltsbatterier för att duscha hästen har jag inte kommit på. Men om någon annan har någon smart tanke om det så tas den gärna emot. Jag äger en liten varmvattenberedare på kanske 10 liter men den har vanligt stickpropp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sommardusch till hästen?

Varför inte köra det bökiga men klassiska sättet, att hälla upp vatten i hinkar och ösa över?

Det där med dunkar på gräsmattan tycker jag var smart! Energivänligt och så blir de nog skönt ljumna.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Jag kopplar ihop alla våra vattenslangar och vrider på vattnet en stund innan jag ska rida. Värms bra i slangen och räcker till att duscha två hästar för mig.
Nu har jag flyttat så nu är det bara att vrida på båda kranarna så kommer det lagom varmt vatten.:bump:
/Jenny
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Vattnet i dom där dunkarna blir förmodligen brännhett.
Varför inte använda kallvatten? Människor vill ha varmt och skönt vatten, men vad säger att hästarna vill detsamma?
Som upplysning: Våra hästar trivs utmärkt under kallvattenduschen från slangen. Våra hundar avskyr varmt vatten.

LIA
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Tänkte precis det samma. Vi spolar alltid av våra hästar med kallvatten på sommaren.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Jag har aldrig haft en häst som gillat att bli spolad med kallvatten (Däremot har jag aldrig varmt, utan precis småljummet).

Vi har en väldigt liten varmvattenberedare så varmvattnet tar slut relativt fort, och även de snällaste hästarna brukar börja gå runt när det blir kallt.
Förutom vid redigt HETA dagar då iofs.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Jag har aldrig heller haft en häst som gillar att bli spolad med kallvatten, hur jag märker det?

Han krånglar omkring i spolspiltan och när jag vrider på så det blir ljummet står han still.
Jag brukar spola och kyla benen däremot med kallare vatten men då står han och lyfter på benen så det uppskattas tydligen inte till hundra procent heller av hästen....

Jag är bortskämd som har spolspilta med varm- och kallvatten i stallet men har även stått i stall som inte haft det... Då har jag svampat av hästen på värsta ställena och då har vattnet varit kallt. Men detta är flera år sedan...
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Vana kanske?
Våra hästar går ju ute 24/365 och är tämligen immuna mot kyla och regn.

Huvudsaken är att man går efter vad djuren vill ha och gillar, inte efter vad vår egen känsliga hy säger. :)

LIA
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Skulle aldrig få för mig att duscha min häst med KALLT vatten efter ett jobb (travhäst), låter inte riktigt logiskt i mitt huvud att kyla ner muskler (tänker främst på rygg, kors) på det sättet. Har ljummet vatten på sommaren, inte varmt men absolut inte kallt.

Vi har gardena-koppling i handfatet på stalltoaletten, kopplar bara till slangen och står utanför och duschar hästarna.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Jag tar vattenslangen när jag ska duscha min häst.. Nu är min svår att duscha men det går och min som är fryssen annars tycker det är jätte skönt när det kommer kallvatten en het sommardag :bump:
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Har din häst musklerna utanpå huden? Det är ju inte så att man står och spolar hästen med kallvatten timvis.

LIA
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Vana kanske?
Våra hästar går ju ute 24/365 och är tämligen immuna mot kyla och regn.

Huvudsaken är att man går efter vad djuren vill ha och gillar, inte efter vad vår egen känsliga hy säger. :)

LIA

Våra går också ute 24/365 men de flesta tycker inte om vare sig riktigt kallt eller riktigt varmt vatten. De flesta tycker att småljummet är bäst.

Inte ens "vår egen känsliga hy" är särskilt väldefinierat. Jag och många med mig älskar att duscha i 10-gradigt vatten på sommaren och andra kräver minst 35 grader för att ens komma i närheten av duschen.

Jag tror att det är ganska individuellt, även på hästnivå.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Nej men jag ser ju hur min häst står och vrålspänner sig när han blir duschad (i hans tycke) för kallt. Och jag tror då inte det är hälsosamt, inte för den hästen i alla fall. Men det är säkert individuellt.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Nu var det ju inte det du anförde i förra inlägget och som jag svarade på.

Allmänt, så tar jag det en gång till:
Huvudsaken är att man går efter vad djuren vill ha och gillar, inte efter vad vår egen känsliga hy säger.
Jämfört med djurens hud så är nog vår känsligare, bortskämd som den är.

LIA
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Efter försök har det visat sig att vattnet inte alls blir tillräckligt varmt för hästens tycke så den idén får jag skippa. Däremot hittade jag en firma som säljer olika adaptrar för just det här syftet bla., googlade på gängadapter. Mycket hjälpsam tjej som hette Pia hjälpte mig tillrätta, men som sagt, det behöver nog vara någon typ av extra uppvärmning på vattnet.

Blir nog slangen på gräsmattan, problemet är att jag sedan måste dra den över vägen som går genom gården och det är ju inte så lyckat att få den överkörd även om det bara är under en begränsad tid man står och duschar. Den måste bara tina fram först...
 
Sv: Sommardusch till hästen?

och mina hästar kryper ihop och skakar om man spolar med kallvatten någon annanstans än benen.....

ljummet vatten bör det vara om man ska tvätta kroppen, är inte bra med isvatten på varma muskler.

jag badar alltid mina i spolspiltan, ute är det bara massa jobbiga insekter! men har man ingen plats att stå i stallet så är det ju bara att dra ut en slang och vrida kranerna så det blir lagom temperatur på vattnet. :)
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Varför inte ta hästen till vattnet?

LIA


Dels därför att det är svårt att duscha en häst som envisas med att följa efter en så fort man kommit förbi sadelstaden, men mest därför att där är vår gräsmatta, och den ligger på lermark. Med andra ord ingen mark man gärna ställer en häst på 175 cm medan man dränker in den med vatten... tyvärr!
 
Sv: Sommardusch till hästen?

och mina hästar kryper ihop och skakar om man spolar med kallvatten någon annanstans än benen.....

ljummet vatten bör det vara om man ska tvätta kroppen, är inte bra med isvatten på varma muskler.

jag badar alltid mina i spolspiltan, ute är det bara massa jobbiga insekter! men har man ingen plats att stå i stallet så är det ju bara att dra ut en slang och vrida kranerna så det blir lagom temperatur på vattnet. :)

Kräver ju att man har varmvatten då... ;). Har vattenkokare och med hinkar och svamp löser man ju det men jag tänkte det skulle vara bättre om jag kunde fixa en dusch!
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Vi har varmvatten i stallet och drar ut en slang på stallplan. Min häst hatar kallvatten och står inte still om man använder det.

Kan man inte dra ut en slang från bostaden?
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 674
Senast: scizofren
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 428
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp