Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
TUL idag. Dryga timmen körning (enkel resa) för 5 min ultraljud :p.
Allt såg bra ut, huvudet ner, stor för sin ålder - beräknad 2,2 kg idag. Det är typ en vecka större än han "borde" :crazy:. Han får gärna komma 2 veckor tidigt.

Hämtat ut babybox från libero också.
 
TUL idag. Dryga timmen körning (enkel resa) för 5 min ultraljud :p.
Allt såg bra ut, huvudet ner, stor för sin ålder - beräknad 2,2 kg idag. Det är typ en vecka större än han "borde" :crazy:. Han får gärna komma 2 veckor tidigt.

Hämtat ut babybox från libero också.
Kan det vara så att barnet kommer ut när det är färdigt liksom? Jag kom för tidigt men vägde väl som jag skulle, cirka 3,5 kg. Hade jag legat kvar en månad till hade jag väl växt vidare. Men lungorna föredrar väl att mogna lite till antar jag.. det var tal om att kanske göra TUL men hittills följer jag ju min egen kurva, så antagligen inte.
 
TUL idag. Dryga timmen körning (enkel resa) för 5 min ultraljud :p.
Allt såg bra ut, huvudet ner, stor för sin ålder - beräknad 2,2 kg idag. Det är typ en vecka större än han "borde" :crazy:. Han får gärna komma 2 veckor tidigt.

Hämtat ut babybox från libero också.

Han verkar i alla fall ha det riktigt göttigt där inne :up:
Min BM på TUL igår sa att dem kan ha ”växtspurtar”, så att det jämnar ut sig i slutändan ändå :)
Var du och din sambo stora/små när ni föddes?
 
TUL idag. Dryga timmen körning (enkel resa) för 5 min ultraljud :p.
Allt såg bra ut, huvudet ner, stor för sin ålder - beräknad 2,2 kg idag. Det är typ en vecka större än han "borde" :crazy:. Han får gärna komma 2 veckor tidigt.

Hämtat ut babybox från libero också.

”Vi” är ju också större än beräknat. I vecka 12 motsvarade måtten åldern men inte mera. Var samma förra gången och då han föddes i vecka 42+ (enligt deras mått) var han 3635g och 52 lång
 
Kan det vara så att barnet kommer ut när det är färdigt liksom? Jag kom för tidigt men vägde väl som jag skulle, cirka 3,5 kg. Hade jag legat kvar en månad till hade jag väl växt vidare. Men lungorna föredrar väl att mogna lite till antar jag.. det var tal om att kanske göra TUL men hittills följer jag ju min egen kurva, så antagligen inte.
Gissar på det.
Fick TUL pga min Crohns, men uppenbarligen har han ju tagit det ganska behöver :p. Undra på att jag gick ner i vikt i början, tjyven.

Han verkar i alla fall ha det riktigt göttigt där inne :up:
Min BM på TUL igår sa att dem kan ha ”växtspurtar”, så att det jämnar ut sig i slutändan ändå :)
Var du och din sambo stora/små när ni föddes?
Jag var en knubbis, men 3,8 kg så det räknas väl som normalt ändå. Minns inte vad sambon vägde. Max nåt sånt tror jag. Hans mamma har gått max 38+5 med alla fem barn.
 
Har letat på fk hemsida men inte hittat.

Om jag går hem innan bf, måste jag skydda min sgi då genom att ta fp eller kan jag gå hem säg 4 veckor innan utan att ta varken fp eller semester eller annat?
 
Har letat på fk hemsida men inte hittat.

Om jag går hem innan bf, måste jag skydda min sgi då genom att ta fp eller kan jag gå hem säg 4 veckor innan utan att ta varken fp eller semester eller annat?
Jag tycker mig ha läst att man har rätt att minska på sin arbetstid, tex tjänstledighet, ett par månader innan bf, utan att sgi påverkas. Ska se om jag hittar det igen.
 
Har letat på fk hemsida men inte hittat.

Om jag går hem innan bf, måste jag skydda min sgi då genom att ta fp eller kan jag gå hem säg 4 veckor innan utan att ta varken fp eller semester eller annat?

Sgi är skyddad sex månader innan beräknad födsel, så du kan gå ner i tid helt eller delvis utan "skydd" fyra veckor innan om du vill.

Glöm dock inte bort att du måste ha jobbat i 240 dagar i följd för att få fp baserad på sgi.
 
Funderar på om det var förvärkar jag hade i natt. Hade som dov värk, påminde om mensvärk. Den var rätt ihållande. Och sammandragningar emellanåt.
 
Sur på sambon. Har skottat ur hönshuset (litet visserligen, men ändå) och sen vikt in handdukar i nya linneskåpet. Lakanen hjälptes vi åt med.
Nu blev sambon sur för att jag inte orkar mer :mad:.
Nähä, så ursäkta mig att jag får ont i mina obefintliga magmuskler som nu delat sig och ont i ryggen :banghead:.
 
Sur på sambon. Har skottat ur hönshuset (litet visserligen, men ändå) och sen vikt in handdukar i nya linneskåpet. Lakanen hjälptes vi åt med.
Nu blev sambon sur för att jag inte orkar mer :mad:.
Nähä, så ursäkta mig att jag får ont i mina obefintliga magmuskler som nu delat sig och ont i ryggen :banghead:.

Puckat! :down:
Vill han att du ska ha ont? :confused:
Min sambo är åt andra hållet och blir sur för att jag gör för mycket i hans tycke.
Men han ser verkligen inte kaoset här hemma som jag gör och jag vill inte tjata på honom.
 
Börjar likna krig på mitt jobb nu.
Dom försöker med alla kryphål och alla medel att hålla mig kvar så länge som möjligt pga personalbrist. Så nu är jag förbannad och vill istället gå hem så fort som möjligt.

Min arbetsgivare påstår att dom kan hindra mig att gå hem tidigare än 7 veckor (49 dagar) före beräknad fl. Vad gäller egentligen? Jag har läst att man har rätt att gå hem 60 dagar dagar innan.

Man kan ju även gå ner i arbetstid som ni skrev innan men det kan tydligen arbetsgivaren neka.

Hur gör jag för att få gå hem??
 
Börjar likna krig på mitt jobb nu.
Dom försöker med alla kryphål och alla medel att hålla mig kvar så länge som möjligt pga personalbrist. Så nu är jag förbannad och vill istället gå hem så fort som möjligt.

Min arbetsgivare påstår att dom kan hindra mig att gå hem tidigare än 7 veckor (49 dagar) före beräknad fl. Vad gäller egentligen? Jag har läst att man har rätt att gå hem 60 dagar dagar innan.

Man kan ju även gå ner i arbetstid som ni skrev innan men det kan tydligen arbetsgivaren neka.

Hur gör jag för att få gå hem??
Kontakta facket, de borde kunna hjälpa med dina rättigheter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2
Svar
23
· Visningar
1 714
Senast: ameo
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
68 231
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
532
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp