Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket pangväder det var igår :love:
19 grader och strålande sol!
Fick ett riktigt superryck och putsade fönster, städade hundgården, tog bort sorka bunkar, sambon körde in ved.
Storstädade huset, satte ihop spjälsäng och hängde upp sänghimmel.
Irritationsmoment när dammsugaren tvärdog, och när vi skulle skruva ihop skötbordet så låg det en spjälsäng typ bedside crib i kartongen :down: Får se hur butiken tänker att vi ska lösa det, då det är beställt över nätet.

Ska vara lika ljuvligt väder idag och jag sitter på jobbet :wtf: Mitt huvud är inte med mer, jag vill verkligen bara få gå hem och vara gravid i fred typ :meh: Men jag vill inte leva på sambon.
 
Börjat packa förlossnings/bb-väskan. Känns som jag packat för mycket, men BM har sagt att jag ska räkna med att vara kvar minst 3 dagar (pga risk för förlossningsdepression och även att liten kan vara påverkad av mina mediciner och behöva stöd med andning tex).
Ska man ta med handduk till sig själv, eller får man det?
Vi kommer ev bo på patienthotell, men det står liksom inte vad som ingår där mer än att man har egna kläder på sig själv och liten.
Blöjor, får man det eller ska man ta med? Nu packade jag ner en liten förpackning jag fått i en babybox.
 
Börjat packa förlossnings/bb-väskan. Känns som jag packat för mycket, men BM har sagt att jag ska räkna med att vara kvar minst 3 dagar (pga risk för förlossningsdepression och även att liten kan vara påverkad av mina mediciner och behöva stöd med andning tex).
Ska man ta med handduk till sig själv, eller får man det?
Vi kommer ev bo på patienthotell, men det står liksom inte vad som ingår där mer än att man har egna kläder på sig själv och liten.
Blöjor, får man det eller ska man ta med? Nu packade jag ner en liten förpackning jag fått i en babybox.

Ring och kolla med förlossningen och patienthotellet? Känns ju trist att packa ner tråkiga onödiga saker så man kanske gör avkall på roliga (onödiga:D) saker. Men jag kan inte tänka mig att man ska behöva ta med egna handdukar/badlakan?

Blöjor och bindor verkar det däremot vara olika mellan olika ställen, kommer nog packa med ett paket till mig och ungen. Kan ju ligga i bilen så får man hämta om det visar sig nödvändigt.
 
Idag har vi varit på RUL :love: allt såg bra ut som tur var, vårat datum är fortfarande 29 augusti. Liten var dock inte så samarbetsvillig idag utan låg inborrad med huvudet längst in och resten av kroppen dubbelvikt :laugh: vi försökte ”skaka” rätt hen men näpp, en envis en därinne. Så vi fick ingen bild med huvud och resten av kroppen men en fin huvudbild där det ser ut som bebisen ler :love:
På hemvägen fick jag dessutom köpt mig en barnvagn, en Emmaljunga super viking, begagnad men jättefin. Bra dag idag :love:
 
Börjat packa förlossnings/bb-väskan. Känns som jag packat för mycket, men BM har sagt att jag ska räkna med att vara kvar minst 3 dagar (pga risk för förlossningsdepression och även att liten kan vara påverkad av mina mediciner och behöva stöd med andning tex).
Ska man ta med handduk till sig själv, eller får man det?
Vi kommer ev bo på patienthotell, men det står liksom inte vad som ingår där mer än att man har egna kläder på sig själv och liten.
Blöjor, får man det eller ska man ta med? Nu packade jag ner en liten förpackning jag fått i en babybox.

På bb bör det finnas handdukar, vore konstigt annars. Jag hade förväntat mig att det fanns på patienthotellet också eftersom de poängterade att det inte finns kläder, men inget om handdukar.
I Varberg fick man ett startkit med blöjor till bebisen och sig själv. Blev det över fick man ta med paketen hem i och med att det var öppnat, hygienskäl antar jag. Vi blev kvar i 5 dagar så vårt paket till bebisen tog slut så då fick vi ett nytt. Jag däremot blödde väldigt lite och de hade inte mindre bindor till mig eller amningsinlägg. Men det fanns på apoteket på sjukhuset så vi gick dit och handlade. Samma sak var det med schampo och balsam. Jag fick spolat av mig snabbt efter förlossningen, men kände mig så lökig efteråt. Vad jag ångrade att jag inte unnat mig en ordentlig dusch med egna produkter.
 
Börjat packa förlossnings/bb-väskan. Känns som jag packat för mycket, men BM har sagt att jag ska räkna med att vara kvar minst 3 dagar (pga risk för förlossningsdepression och även att liten kan vara påverkad av mina mediciner och behöva stöd med andning tex).
Ska man ta med handduk till sig själv, eller får man det?
Vi kommer ev bo på patienthotell, men det står liksom inte vad som ingår där mer än att man har egna kläder på sig själv och liten.
Blöjor, får man det eller ska man ta med? Nu packade jag ner en liten förpackning jag fått i en babybox.

Du måste nog fråga efter erfarenheter från just ditt bb/patienthotell för att få vettiga svar för det är jätteolika.

När vi bodde på bb-hotell fanns allting som finns på ett vanligt hotellrum (men minibaren var tom :D ). Bindor, blöjor och sånt fanns och fylldes på.

Med andra barnet var det annan förlossning och vi bodde på bb. Då fanns det också bindor (och handdukar) men blöjor fick man "bara" från startpaket.
 
@hemlig

Handdukar bör finnas.
Blöjor fick vi och bindor men så fort det värsta avslaget lagt sig ville jag hellre ha vanliga så jag hade med ett paket nattbindor (always), superskönt att byta till!
 
Nu efter middagen har vi fest i magen tydligen :p magen liksom rör sig åt alla håll! Tur att han inte sparkar mig i revbenen eller urinblåsan för tillfället i alla fall. Det är lätt oskönt. Barnkammaren är typ klar iaf, ska bara tvätta resten av kläderna. Det tillkommer nytt hela tiden bara! Mormor och morfar är rätt förtjusta i att plocka på sig bebisgrejer när de är ute och far.
 
Nu efter middagen har vi fest i magen tydligen :p magen liksom rör sig åt alla håll! Tur att han inte sparkar mig i revbenen eller urinblåsan för tillfället i alla fall. Det är lätt oskönt. Barnkammaren är typ klar iaf, ska bara tvätta resten av kläderna. Det tillkommer nytt hela tiden bara! Mormor och morfar är rätt förtjusta i att plocka på sig bebisgrejer när de är ute och far.
Det är som min mamma. Vågar inte tänka på hur mycket hon köpt. Men det är första och ev enda barnbarnet så jag låter henne hållas :D.
 
Befarar att mina magmuskler aldrig kommer hitta tillbaka till varandra mera :nailbiting:

Har ju spjälsängen fast i min säng där sonen sover (han har ett stort närhetsbehov vissa nätter så är lättast så, vi har tagit bort en långsida) De innebär att det inte är så lätt att ta sig ur sängen, blir lite halva sittups innan jag är uppe. Ser redan nu hur magen är spetsig mitt på när jag kravlar runt där. Sedan är det femtioelva lyft av 11 kgs klump från golvet dagligen
 
Befarar att mina magmuskler aldrig kommer hitta tillbaka till varandra mera :nailbiting:

Har ju spjälsängen fast i min säng där sonen sover (han har ett stort närhetsbehov vissa nätter så är lättast så, vi har tagit bort en långsida) De innebär att det inte är så lätt att ta sig ur sängen, blir lite halva sittups innan jag är uppe. Ser redan nu hur magen är spetsig mitt på när jag kravlar runt där. Sedan är det femtioelva lyft av 11 kgs klump från golvet dagligen
Jag mår halvt illa varje gång jag ser hur det blir den där spetsen när jag råkar använda magmusklerna.
Obehagligt. Har visserligen läst att musklerna delar på sig, men inte riktigt förstått hur det blir förrän jag såg det på mig själv.
 
Ska på TUL idag och sen till anestesiläkaren. Kommer vara helt slut ikväll. :angel:
Ska bli intressant att prata med anestesiläkaren och höra hur dom tänker med smärtlindring. Jag vill helst inte ha ryggmärgsbedövning för jag vill vara med och känna om ett nytt diskbråck slår ut känseln.

Börjar mer och mer tro att det här inte kommer att hålla hela vägen som smärtan har utvecklats sig de senaste dagarna. Får prata med läkaren på specen och se vad hon säger. Positivt är väl att jag trots det inte är speciellt orolig, de reder nog ut mig och bebis också kan jag tro.
 
Ska på TUL idag och sen till anestesiläkaren. Kommer vara helt slut ikväll. :angel:
Ska bli intressant att prata med anestesiläkaren och höra hur dom tänker med smärtlindring. Jag vill helst inte ha ryggmärgsbedövning för jag vill vara med och känna om ett nytt diskbråck slår ut känseln.

Börjar mer och mer tro att det här inte kommer att hålla hela vägen som smärtan har utvecklats sig de senaste dagarna. Får prata med läkaren på specen och se vad hon säger. Positivt är väl att jag trots det inte är speciellt orolig, de reder nog ut mig och bebis också kan jag tro.
Vilken vecka är du i nu?
 
Någon som varit med om att det är tungt att andas under graviditeten typ som att man inte får ner tillräckligt med luft i lungorna?
Har upplevt det ett antal gånger och det brukar sitta i några timmar åt gången.
Blir samtidigt tung och nästinpå snurrig i huvudet :crazy:
 
Jag mår halvt illa varje gång jag ser hur det blir den där spetsen när jag råkar använda magmusklerna.
Obehagligt. Har visserligen läst att musklerna delar på sig, men inte riktigt förstått hur det blir förrän jag såg det på mig själv.

Förhoppningsvis går de ihop av sig själva. Man skall dock inte stressa med situps tex innan de har läkt.

Men otäckt är det. Vet int heller hur bra de gick ihop förra gången. Försökte känna men hittade aldrig några muskler alls :angel::angel:
 
Vilken vecka är du i nu?

32+1, så det är väl bra om jag står ut ett tag till. Men ska kolla hur dom ser på öka smärtlindringen vs plocka ut bebis tidigare.
Morfin är ju inte farligt i sig vad jag föestår men bebis kan få utsättningssyndrom när han är ute. Ska inte vara någon katastrof det heller men dom måste vara medvetna om det.
 
Någon som varit med om att det är tungt att andas under graviditeten typ som att man inte får ner tillräckligt med luft i lungorna?
Har upplevt det ett antal gånger och det brukar sitta i några timmar åt gången.
Blir samtidigt tung och nästinpå snurrig i huvudet :crazy:

Oja... varje gång jag har ätit sitter jag och flåsar känns det som. Måste verkligen sträcka mig bakåt och typ gäspa för att få ner tillräckligt med luft. Kan ta en timme innan det lättar helt för mig.

Generellt behöver jag gäspa/djupandas oftare nu än tidigare oavsett om jag ätit eller inte. Kan ligga i sängen och behöva dra ett par-fyra djupa andetag innan jag hunnit somna.

Har du lågt blodtryck? Tung och snurrig kände jag mig med ett blodtryck på 90/60.
 
Oja... varje gång jag har ätit sitter jag och flåsar känns det som. Måste verkligen sträcka mig bakåt och typ gäspa för att få ner tillräckligt med luft. Kan ta en timme innan det lättar helt för mig.

Generellt behöver jag gäspa/djupandas oftare nu än tidigare oavsett om jag ätit eller inte. Kan ligga i sängen och behöva dra ett par-fyra djupa andetag innan jag hunnit somna.

Har du lågt blodtryck? Tung och snurrig kände jag mig med ett blodtryck på 90/60.

Jag känner igen mig i dem där gäspningarna, känns som jag också måste gäspa för att få ned tillräckligt med luft i lungorna.

Jag har haft normalt blodtryck på alla kontroller hos BM. Men jag har aldrig fått mätt när jag känner mig sådär andfådd/tungandad, det är möjligt att det kanske dippar då. För det är bara i samband med det som jag blir tung/snurrig.
 
Imorgon är det gång 2 på föräldrautb,
Ett roligt litet gäng är det.
Känns lite annorlunda denna gången då man nästan precis gått denna utb men jag gör det mest för att träffa andra spm kommer ha barn i samma ålder :)
Sen när bebisarna är födda är det ju fortsatta träffar med bl.a. 5ggr babymassage, babysång osv fram tills man har ettårskalas med sin grupp o dem då avslutas :)
Så ger mkt även sen när bebis är ute tycker jag.
Går ni föräldrautb?
Har ni beställt babyboxar?
Tyckte det var värt det med dottern så kommer hämta ut denna gången med.
 
Imorgon är det gång 2 på föräldrautb,
Ett roligt litet gäng är det.
Känns lite annorlunda denna gången då man nästan precis gått denna utb men jag gör det mest för att träffa andra spm kommer ha barn i samma ålder :)
Sen när bebisarna är födda är det ju fortsatta träffar med bl.a. 5ggr babymassage, babysång osv fram tills man har ettårskalas med sin grupp o dem då avslutas :)
Så ger mkt även sen när bebis är ute tycker jag.
Går ni föräldrautb?
Har ni beställt babyboxar?
Tyckte det var värt det med dottern så kommer hämta ut denna gången med.

Min BM frågade mig på förr, förra besöket då i vecka 24 om jag/vi var intresserade av föräldrakurs och jag tackade ja, men på förra besöket i vecka 28 nämnde hon inget om det.

När brukar dem kurserna dra igång? Är i vecka 29 nu och ska till BM nästa gång i vecka 31, får höra med henne då.

Jag hämtade en babybox från babyproffsen i förra veckan med okänt innehåll, var inte mycket att hänga i julgranen, slängde allt utom blöjorna.
Har beställt apotek hjärtats babybox, där stod det specat vad man fick och det verkar vettigt :up: Har även beställt en babybox från Libero, ej specat innehåll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
67 432
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
864
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
535
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp