Sommarföräldrar 2021

1månadskoll med läkarbesök idag, om än lite tidigt då hon blir en månad först på söndag. Allt var u.a. 😊 och hon går upp sina stadiga dryga ~200g/vecka, nu drygt 3,9kg och nästan 55cm.

Läkaren såg dock lite torsk på tungan och jag tänker att det skulle kunna förklara varför hon för tillfället ofta blir arg/ledsen direkt efter en måltid och kan behöva trugas att äta, då det tydligen ska kunna göra lite ont...

Hon är fortfarande en himla lättsam liten tjej som sover bra på natten, är lite mer vaken och vill vara nära på förmiddagen och sen sover långa pass på eftermiddagen igen. Nu har storebror börjat förskolan så då kan ju en sån rutin funka ganska bra, så länge den nu står sig :D
 
1månadskoll med läkarbesök idag, om än lite tidigt då hon blir en månad först på söndag. Allt var u.a. 😊 och hon går upp sina stadiga dryga ~200g/vecka, nu drygt 3,9kg och nästan 55cm.

Läkaren såg dock lite torsk på tungan och jag tänker att det skulle kunna förklara varför hon för tillfället ofta blir arg/ledsen direkt efter en måltid och kan behöva trugas att äta, då det tydligen ska kunna göra lite ont...

Hon är fortfarande en himla lättsam liten tjej som sover bra på natten, är lite mer vaken och vill vara nära på förmiddagen och sen sover långa pass på eftermiddagen igen. Nu har storebror börjat förskolan så då kan ju en sån rutin funka ganska bra, så länge den nu står sig :D
Så skönt att hon är så lättsam! Jag skulle kalla lillebror här rätt lättsam också. Han kan absolut ta ton, men har lite längre startsträcka än sin storebror hade så det är lite lättare att hinna stoppa det. Bilåkning är ofta inget kul dock, så där kan det bli en del gråt. Försöker åka när han är trött, men går inte alltid att tajma.
 
Så skönt att hon är så lättsam! Jag skulle kalla lillebror här rätt lättsam också. Han kan absolut ta ton, men har lite längre startsträcka än sin storebror hade så det är lite lättare att hinna stoppa det. Bilåkning är ofta inget kul dock, så där kan det bli en del gråt. Försöker åka när han är trött, men går inte alltid att tajma.
Skönt med lättsamma tvåor :) Lilltjejen har visserligen inte jättelång stubin när det väl är något, men har hittills varit lätt att trösta/lugna.

Förutom idag då kanske, när hon varit otröstlig och gallskrikit större delen av eftermiddagen. Jag tror det är torsken som gör ont för hon har ätit ännu sämre idag, och sen blir hon troligtvis ledsen av hungern, men äter bara några klunkar innan hon släpper taget och skriker. Fick iaf snab hjälp av BVC med recept på medicin mot torsken, så ikväll har hon lyckats äta och är lugn igen. Hann dock känna mig ruskigt maktlös där ett tag, och utflykten till bibblan som jag lovat storebror fick vi skjuta på för det var inte läge att lämna huset..
 
Skönt med lättsamma tvåor :) Lilltjejen har visserligen inte jättelång stubin när det väl är något, men har hittills varit lätt att trösta/lugna.

Förutom idag då kanske, när hon varit otröstlig och gallskrikit större delen av eftermiddagen. Jag tror det är torsken som gör ont för hon har ätit ännu sämre idag, och sen blir hon troligtvis ledsen av hungern, men äter bara några klunkar innan hon släpper taget och skriker. Fick iaf snab hjälp av BVC med recept på medicin mot torsken, så ikväll har hon lyckats äta och är lugn igen. Hann dock känna mig ruskigt maktlös där ett tag, och utflykten till bibblan som jag lovat storebror fick vi skjuta på för det var inte läge att lämna huset..
Hoppas medicinen hjälper snabbt så hon slipper ha så ont!
 
Nu har E fått tremånadersvaccinet. Han var jätteledsen en stund efter men kunde som tur är trösta med amning. Hoppas vi kommer lindrigt undan med biverkningar. 65 cm och 7,6 kg nu, blir 3 månader nästa vecka. Så han följer sin kurva och fortsätter vara en ganska stor kille 😊
 
Här har hela tillvaron vänts upp och ner i om fröken ankomst

Första veckan var en dröm, bebis bubbla och allt det där.

Sen smällde koliken till och det har varit riktigt jobbiga veckor.
Nu börjar det lätta något, men kan inte lägga mig ifrån henne alls och är ingen nöjd bebis/enkel bebis.
Provat alla trick men får det inte och funka på henne.
Har henne 00-18 varje dag och känner att jag blir så sjukt trött på allt ibland att jag bara har lust lämna allt och dra bara för att få vara i fred 5 minuter utan gnäll/skrik.

Längtar bara tills hon är större nu, och känns som hela bebis tiden har varit en mardröm hitills :(
 
Här har hela tillvaron vänts upp och ner i om fröken ankomst

Första veckan var en dröm, bebis bubbla och allt det där.

Sen smällde koliken till och det har varit riktigt jobbiga veckor.
Nu börjar det lätta något, men kan inte lägga mig ifrån henne alls och är ingen nöjd bebis/enkel bebis.
Provat alla trick men får det inte och funka på henne.
Har henne 00-18 varje dag och känner att jag blir så sjukt trött på allt ibland att jag bara har lust lämna allt och dra bara för att få vara i fred 5 minuter utan gnäll/skrik.

Längtar bara tills hon är större nu, och känns som hela bebis tiden har varit en mardröm hitills :(
Usch vad tufft! Hur gammal är hon nu? Går det kanske att få hjälp av någon annan ibland, så att du kan få lite pauser?
 
Här har hela tillvaron vänts upp och ner i om fröken ankomst

Första veckan var en dröm, bebis bubbla och allt det där.

Sen smällde koliken till och det har varit riktigt jobbiga veckor.
Nu börjar det lätta något, men kan inte lägga mig ifrån henne alls och är ingen nöjd bebis/enkel bebis.
Provat alla trick men får det inte och funka på henne.
Har henne 00-18 varje dag och känner att jag blir så sjukt trött på allt ibland att jag bara har lust lämna allt och dra bara för att få vara i fred 5 minuter utan gnäll/skrik.

Längtar bara tills hon är större nu, och känns som hela bebis tiden har varit en mardröm hitills :(
Fy så jobbigt! Har du någon som kan ta några nätter? Så du får sova ostört en stund iaf, tills babyn behöver äta…
Kolik är ju vidrigt, för alla parter :(
 
Min baby är nu 3 månader. Har precis klivit ur en utvecklingsfas, han har varit gnällig och velat vara nära nära en vecka. Inte gillat för mycket folk…. Men nu är han sitt vanliga, glada jag igen.

Vi är på semester på Gotland, ännu har det gått jättebra! Igår somnade han 19, vi gick till en restaurang och han sov sig igenom hela middagen :)
Nu vill han inte längre sova på rygg, lägger sig på sidan istället, även om han sover när man lägger ner honom vänder han sig i sömnen.
Imorse vaknade jag av att han glatt låg och pratade med mig, på mage!
 
Fy så jobbigt! Har du någon som kan ta några nätter? Så du får sova ostört en stund iaf, tills babyn behöver äta…
Kolik är ju vidrigt, för alla parter :(

Nej tyvärr, jag får hjälp med en matning fre/lör natt av sambon iaf.
Hon får ersättning så är enkelt så, men vardagar nätter så har jag henne eftersom han jobbar så långa pass
 
Här har hela tillvaron vänts upp och ner i om fröken ankomst

Första veckan var en dröm, bebis bubbla och allt det där.

Sen smällde koliken till och det har varit riktigt jobbiga veckor.
Nu börjar det lätta något, men kan inte lägga mig ifrån henne alls och är ingen nöjd bebis/enkel bebis.
Provat alla trick men får det inte och funka på henne.
Har henne 00-18 varje dag och känner att jag blir så sjukt trött på allt ibland att jag bara har lust lämna allt och dra bara för att få vara i fred 5 minuter utan gnäll/skrik.

Längtar bara tills hon är större nu, och känns som hela bebis tiden har varit en mardröm hitills :(
Usch så tufft för dig :( :heart
Storebror här var också en missnöjd bebis som tillbringat många kvällar (och dagar) med att skrika... Så jag vet hur det är att vända utochin på sig själv för att försöka få saker bättre, och hur otroligt slut och dränerad man blir. Jag har mer än en gång mött sambon i dörren när stora var bebis, och flytt fältet för att få lite tid för mig själv...

Du har säkert testat en massa saker och säg till om du inte vill ha en massa tips från folk som inte vet hur ni har det, men för oss var bärselen den enda riktiga räddaren som fick honom att somna när inget annat ville hjälpa.

Hoppas det lättar snart och att ni om inte annat märker skillnad när hon blir lite större. Och du har ju faktiskt också långa pass på ditt "jobb" så kanske kan/bör sambon hjälpa lite mer ändå? Även om han ska upp och jobba så är det faktum nästan mer slitigt att vara föräldraledig, för den som jobbar kan (oftast) gå på toa när hen vill, får äta i lugn och ro, kan tänka och pausa när hen pendlar etc...
 
Nej tyvärr, jag får hjälp med en matning fre/lör natt av sambon iaf.
Hon får ersättning så är enkelt så, men vardagar nätter så har jag henne eftersom han jobbar så långa pass
Jag kan ju tycka att ditt jobb oxå är otroligt krävande och långa pass. Så ni ändå borde kunna dela på nätterna?
man blir en så mycket gladare förälder om man får en paus ibland.
 
Usch så tufft för dig :( :heart
Storebror här var också en missnöjd bebis som tillbringat många kvällar (och dagar) med att skrika... Så jag vet hur det är att vända utochin på sig själv för att försöka få saker bättre, och hur otroligt slut och dränerad man blir. Jag har mer än en gång mött sambon i dörren när stora var bebis, och flytt fältet för att få lite tid för mig själv...

Du har säkert testat en massa saker och säg till om du inte vill ha en massa tips från folk som inte vet hur ni har det, men för oss var bärselen den enda riktiga räddaren som fick honom att somna när inget annat ville hjälpa.

Hoppas det lättar snart och att ni om inte annat märker skillnad när hon blir lite större. Och du har ju faktiskt också långa pass på ditt "jobb" så kanske kan/bör sambon hjälpa lite mer ändå? Även om han ska upp och jobba så är det faktum nästan mer slitigt att vara föräldraledig, för den som jobbar kan (oftast) gå på toa när hen vill, får äta i lugn och ro, kan tänka och pausa när hen pendlar etc...

Ja precis så är det, man vill bara springa iväg och bara få vara i fred 5 minuter.
Gått ute I skogen med hundarna och tårarna har runnit.

Nejnej tips är välkommet.
Provat det mesta men finns säkert något man inte Provat 👍
Bärsele har vi, och den funkar så länge man rör sig.
Underlättar massor annars hade man inte fått något gjort alls..

Tack ♡ det hoppas jag också.
Ja, och när han väl har henne så är jag ju hemma oftast och kan hjälpa till :/
Ska prata med honom.
 
Ja precis så är det, man vill bara springa iväg och bara få vara i fred 5 minuter.
Gått ute I skogen med hundarna och tårarna har runnit.

Nejnej tips är välkommet.
Provat det mesta men finns säkert något man inte Provat 👍
Bärsele har vi, och den funkar så länge man rör sig.
Underlättar massor annars hade man inte fått något gjort alls..

Tack ♡ det hoppas jag också.
Ja, och när han väl har henne så är jag ju hemma oftast och kan hjälpa till :/
Ska prata med honom.
Fy så jobbigt med kolikbarn, förstår att du är trött och slut och ledsen, de där skriken skär ända in i märgen.

Med det sagt, om ni ändå kör flaska, dela lika på nätterna! Antingen varannan natt eller varannan väckning/matning, du kommer bli tokig annars om du inte får vila. Kör ni varannan natt kan den som inte har ”jour” få sova i annat rum till och med. Att man är föräldraledig betyder inte att man är hemma och glassar, det är tufft!
 
Vi är lite i bebisbubblan, hon är generellt en snäll bebis men vissa dagar verkar det sitta en fis på tvären och då är det gnälligt. Sambon och jag delar lika på passandet och vissa nätter sover hon i princip hela natten med nåt uppvak för mat, vissa nätter som idag när vi varit ute på något (hästtävling) är det knorrigare, inatt har hon vaknat 02, 04 och 06 och sambon jobbar natt, han får ta över när han kommer hem 😆
 
Vi har också haft en knorrig natt. Vanligtvis sover lilla E hela natten i sitt babynest bredvid mig, förutom några korta måltider. Inatt var det gnälligt jag skrikigt i ett par timmar, gissningsvis pga magen, och sista halvan av natten gick det BARA att sova på mig :p

Jag och lilltjejen sover ju i gästrummet,men så fort sambon vaknade fick han komma och ta henne och ge mig lite sovmorgon :p Han tar henne generellt 2-3 nätter/vecka så att vi turas om, och som han säger, så vill ju han också lära känna henne :)
 
Idag har lilla E gjort hörseltest för andra gången. Precis som första gången får dom inget resultat på bastonerna (eller vad som nu är rätt uttryck) på vänster öra. Hon som gjorde testet sa att det antagligen beror på öronvax/fosterfett i hörselgången, eller att det är för trångt eftersom hon är liten. Ingen direkt anledning till oro än iallafall, men ännu ett uppföljande test ska det bli med elektroder istället, om några veckor.
 
Hade glömt vilka små element de där bebisarna är... Lilltjejen är SÅ varm av sig, kan bli riktigt ilsk och helt svettig i håret bara av att ligga i famnen. Och babyskyddet är rena pesten.

Idag har vi kört 2x15 minuter, på kvällen, kanske 10 grader ute, bara Body+byxa och ändå är hon genomsvettig och ilsken innan vi kommit fram 🙈 vi har till och med en Aero moov i skyddet som ska svalka men den hjälper inte nämnvärt. Det är ju ändå höst, känns nästan orimligt att behöva klä av mer i bilen.. Fast storebror var(är) också varm av sig så det är kanske ett släktdrag...

Fler med varma bebisar?
 
Ja precis så är det, man vill bara springa iväg och bara få vara i fred 5 minuter.
Gått ute I skogen med hundarna och tårarna har runnit.

Nejnej tips är välkommet.
Provat det mesta men finns säkert något man inte Provat 👍
Bärsele har vi, och den funkar så länge man rör sig.
Underlättar massor annars hade man inte fått något gjort alls..

Tack ♡ det hoppas jag också.
Ja, och när han väl har henne så är jag ju hemma oftast och kan hjälpa till :/
Ska prata med honom.
Låter väldigt likt våran lilla. Endast bärsele funkade. Kombinerade med att gunga på pilatesbollen för att slippa gå runt hela tiden. Våga be om hjälp med det äldre syskonet ❤️
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 201
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 700
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 941
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp