Sommarföräldrar 2021

Lilla E är inne i en matvägrarperiod här. Hoppas åtminstone att det är en period.

Hon äter lite och sällan, kan ibland utan problem vara utan mat i 6-8 timmar (dagtid) trots att vi erbjuder när hon vaknar. Har testat mörkt rum utan störningar, annan flaska, annan temperatur, mata i sömnen, mata i nest/babysitter. Det sistnämnda är det som funkar bäst men även då kan hon vara nöjd efter bara 20-40 ml.

Vägningen på Bvc idag visar dipp på viktkurvan, hon väger 4,6kg nu vid 2 månader. Längden fortsätter iallafall öka (58cm) och hon är pigg och glad när hon är vaken så vi är inte så oroliga, men vore såklart skönt om hon kunde få i sig lite mer. Ska testa annan ersättning för att se om det är smaken som felar...

Annars är hon oftast en ganska glad skit som egentligen bara skriker om hon är vaken lite för länge eller de enstaka gånger hon visar hungerskänslor. Sover (peppar peppar) bra på natten (och äter oftast bra då också) och även på dagarna då hon oftast åker sele som jag tycker är praktiskt.

Hur mår dom andra bebisarna? Vore kul med en uppdatering! E är ju bland minstingarna så det måste hänt massor med dom äldre :)
 
kul att läsa en uppdatering :)

Bara bra med oss! Babyn växer och är en glad unge!
På 3 månaders dagen började han kontrollerat vända sig från rygg till mage :) och till min stora glädje åker han nu lite mera vagn! Att han får sitta upp gör tillvaron i vagnen mycket bättre!

Idag åt han sin första portion mat i flaskan! Innan har han snuttat lite på den men inte greppat grejen. Idag sög han i sig 55ml och allt som fanns i flarran!
Så nu hoppas jag på att kunna lämna honom lite längre stunder, främst med pappan men oxå till mina föräldrar så jag och sambon kan få gå på dejt igen 😁
 
Mina föräldrar är väldigt engagerade vilket jag är så glad för! De har redan 6 barnbarn och är 70+ Och jobbar fortfarande.
Men mamma kommer hit en eftermiddag i veckan och leker med babyn och pappa kommer hit en dag i veckan och går en långpromenad och äter lunch med oss. Så att lämna babyn till dem känns helt tryggt. De kan ju babyns rutiner väldigt väl och han känner ju igen dem!
 
F är 11 veckor nu och känns som det börjar händer saker nu.
Äter på sina händer konstant.
Hon ljudar mer, go och glad tjej när inte refluxen stör henne.
Äntligen har koliken börjat lugna sig, nu har vi mest skrik innan läggdags på kvällen.
Men problem med reflux som hon nu fått medicin emot, ska prova ett par veckor få se kanske kvällsskriken lägger sig också får vi hoppas :heart
 
F är 11 veckor nu och känns som det börjar händer saker nu.
Äter på sina händer konstant.
Hon ljudar mer, go och glad tjej när inte refluxen stör henne.
Äntligen har koliken börjat lugna sig, nu har vi mest skrik innan läggdags på kvällen.
Men problem med reflux som hon nu fått medicin emot, ska prova ett par veckor få se kanske kvällsskriken lägger sig också får vi hoppas :heart
Så skönt att det börja lätta! Har läst en del om att just reflux ofta kopplas till koliksymptom, så skönt att ni fått medicin för det, hoppas på ytterligare ljusning!
 
Idag har vi träffat läkare på VC för dålig matlust och att hon svettas ganska mycket. Läkaren såg iallafall inget konstigt, hjärtljud, syresättning etc normala, och läkaren höll med om att hon är pigg och glad och verkar utvecklas normalt. Fick dock remiss till barnkliniken på sjukhuset så får även dom träffa henne.

Både skönt och lite läskigt att det tas på allvar...
 
Idag har vi träffat läkare på VC för dålig matlust och att hon svettas ganska mycket. Läkaren såg iallafall inget konstigt, hjärtljud, syresättning etc normala, och läkaren höll med om att hon är pigg och glad och verkar utvecklas normalt. Fick dock remiss till barnkliniken på sjukhuset så får även dom träffa henne.

Både skönt och lite läskigt att det tas på allvar...
Vad skönt att det verkar bra med henne och skönt att få komma in ändå och kolla upp ❤
 
Just ja f fick sin 3 månaders vaccin när vi ändå var där.
Stackarn svullnade i benet och var super ynklig hela kvällen.
Fick sin första Alvedon och 20 min senare var hon pigg och glad igen ♡


Har era reagerat?
 
Just ja f fick sin 3 månaders vaccin när vi ändå var där.
Stackarn svullnade i benet och var super ynklig hela kvällen.
Fick sin första Alvedon och 20 min senare var hon pigg och glad igen ♡


Har era reagerat?
Min fick feber och var ledsen, sen kraschade magen av rota vaccineringen så det var några jobbiga dagar :(
 
Just ja f fick sin 3 månaders vaccin när vi ändå var där.
Stackarn svullnade i benet och var super ynklig hela kvällen.
Fick sin första Alvedon och 20 min senare var hon pigg och glad igen ♡


Har era reagerat?
Lilla E är ju bara två månader så inget 3månadersvaccin än, men storebror föddes feber och var riktigt gnällig när han fick sitt.

Rota första dosen gick ganska smärtfritt här, bajsade lite oftare än vanliga varannan dag, och skrek kanske något mer..
 
2 dagar var hon jätte ledsen men är sitt vanliga jag nu.

På torsdag är hon 3 månader, så galet.
Senaste nytt i helgen är att hon envisas med att inte vilja ligga/luta sig bak i famnen längre utan tar i för allt hon orkar och sätter sig upp 😆
62 cm lång och 6 kg "tung"
 
Här fortsätter lilla E sin matvägran. I helgen var vi på weekend till Göteborg hela familjen och hela matsituationen urartade med bebis som knappt åt något alls. På lördagen firade vi en släktings födelsedag men fick bryta upp tidigt och åka till barnakuten då hon från midnatt och fram till 15 bara ätit totalt 80ml varav jag fått koppmata hälften, och jag började helt ärligt få panik :crazy: ("började" är f.ö en underdrift...) Som referens väger E runt 4,6 kg och "borde" på ett dygn få i sig 600-700 ml ungefär.

Barnakuten gjorde dock ingenting mer än att konstatera att hon såg pigg och välmående ut, men att det måste vara skitjobbigt för oss föräldrar, samt säga att vi måste vänta på vår utredning på hemmaplan. Jag fick dem att väga henne också och även om hon förvisso inte gått ner var viktuppgången tisdag-lördag bara 30g så det är ju knappast så att hon får i sig det hon behöver, som så många omkring mig försöker lugna mig med...

Igår var en bättre dag men så är vi tillbaka med matvägran idag igen. Hon har inte ätit sen midnatt, då inte ett fullt mål och hon vill ändå inte ha... Vet ju att bebisar såklart kan sova hela natten utan mat redan när de är såhär små men det gäller ju att man äter resten av dygnet då...

Vi har iallafall extra vägning på Bvc på fredag (låååångt dit, känner jag) och även besök på barnkliniken samma dag, tills dess sliter jag typ mitt hår med denna glada men synnerligen ohungriga bebis... :meh:
 
Vad gör ni andra för att aktivera era barn? Nu börjar min bli så stor att han vill ha mera mental stimulans
 
Här fortsätter lilla E sin matvägran. I helgen var vi på weekend till Göteborg hela familjen och hela matsituationen urartade med bebis som knappt åt något alls. På lördagen firade vi en släktings födelsedag men fick bryta upp tidigt och åka till barnakuten då hon från midnatt och fram till 15 bara ätit totalt 80ml varav jag fått koppmata hälften, och jag började helt ärligt få panik :crazy: ("började" är f.ö en underdrift...) Som referens väger E runt 4,6 kg och "borde" på ett dygn få i sig 600-700 ml ungefär.

Barnakuten gjorde dock ingenting mer än att konstatera att hon såg pigg och välmående ut, men att det måste vara skitjobbigt för oss föräldrar, samt säga att vi måste vänta på vår utredning på hemmaplan. Jag fick dem att väga henne också och även om hon förvisso inte gått ner var viktuppgången tisdag-lördag bara 30g så det är ju knappast så att hon får i sig det hon behöver, som så många omkring mig försöker lugna mig med...

Igår var en bättre dag men så är vi tillbaka med matvägran idag igen. Hon har inte ätit sen midnatt, då inte ett fullt mål och hon vill ändå inte ha... Vet ju att bebisar såklart kan sova hela natten utan mat redan när de är såhär små men det gäller ju att man äter resten av dygnet då...

Vi har iallafall extra vägning på Bvc på fredag (låååångt dit, känner jag) och även besök på barnkliniken samma dag, tills dess sliter jag typ mitt hår med denna glada men synnerligen ohungriga bebis... :meh:

Men då 🤨
Vilken tur ni har tid på fredag. Även om det känns långt dit.
Har nog tyvärr inga tips för gissar att du provat det mesta :/
 
Fröken F har nog en släng av utvecklingsprång här, 3 månader på torsdag
Gnällig, ska bara bäras och, sitta och titta överallt. Absolut inte ligga i baby gym. Skötbordet är inte världens bästa plats längre.
Sover dåligt och våra bra nätter är borta. 😒
 
Vad gör ni andra för att aktivera era barn? Nu börjar min bli så stor att han vill ha mera mental stimulans
Med första barnet sjöng jag ganska mycket sånger och hade en hel massa (antagligen fler än nödvändigt :p) prassliga leksaker som han kunde undersöka och tugga på. Lilla E är väl yngre än din så hon är fortfarande nöjd bara man pratar med henne :D
 
Här har lillebror precis blivit 4 månader gammal. Han är fortsatt ganska enkel att ha att göra med. Sover helt ok på natten (samsover större delen av natten och vaknar till ett par gånger för att amma). Favoriten är att titta på när storebror stojar omkring, så det är tacksamt att få lite gratisunderhållning där :) Annars får han mest hänga på i allt vi hittar på. Har bytt till sittdelen på vagnen nu så att han ser lite mer när vi är ute. Han sitter inte själv än men har börjat sitta i sin stol korta stunder när vi äter mat, han har även fått smaka lite på mat ett par gånger (bara doppat fingret) men vi tänker ta det lugnt med maten. Han ökar fint i vikt på amningen så finns ingen anledning att skynda på matintroduktionen utan enbart gå på nyfikenhet och låta honom upptäcka smaker.
 
Här fortsätter lilla E sin matvägran. I helgen var vi på weekend till Göteborg hela familjen och hela matsituationen urartade med bebis som knappt åt något alls. På lördagen firade vi en släktings födelsedag men fick bryta upp tidigt och åka till barnakuten då hon från midnatt och fram till 15 bara ätit totalt 80ml varav jag fått koppmata hälften, och jag började helt ärligt få panik :crazy: ("började" är f.ö en underdrift...) Som referens väger E runt 4,6 kg och "borde" på ett dygn få i sig 600-700 ml ungefär.

Barnakuten gjorde dock ingenting mer än att konstatera att hon såg pigg och välmående ut, men att det måste vara skitjobbigt för oss föräldrar, samt säga att vi måste vänta på vår utredning på hemmaplan. Jag fick dem att väga henne också och även om hon förvisso inte gått ner var viktuppgången tisdag-lördag bara 30g så det är ju knappast så att hon får i sig det hon behöver, som så många omkring mig försöker lugna mig med...

Igår var en bättre dag men så är vi tillbaka med matvägran idag igen. Hon har inte ätit sen midnatt, då inte ett fullt mål och hon vill ändå inte ha... Vet ju att bebisar såklart kan sova hela natten utan mat redan när de är såhär små men det gäller ju att man äter resten av dygnet då...

Vi har iallafall extra vägning på Bvc på fredag (låååångt dit, känner jag) och även besök på barnkliniken samma dag, tills dess sliter jag typ mitt hår med denna glada men synnerligen ohungriga bebis... :meh:
Vad jobbigt att de inte hittar vad det beror på, men skönt att hon är pigg och glad ändå. Hoppas utredningen ger snabbt svar! Det räcker med den vanliga ångesten kopplat till de små. Jag måste fortfarande kolla ibland att E andas och går med en konstant rädsla för att något ska hända. Det är verkligen som att kroppen hela tiden är i något slags beredskapsläge.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 069
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 854
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp