Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2022

Tack för alla svar om napp!

Vill helt klart ha napp före tumme den här gången för hur vi ska vänja av mellanbarnet med tummen har jag ingen aning om 😂 Men vi får väl se om lillebror kan tänka sig att ta nappen lite mer, vill minnas att första barnet också var lite skeptisk till en början men att det sen gick bättre 😊

Klickade hem två nappar som @gulakatten tipsade om så får vi se om de går hem.
Jag trodde storebror skulle vara hopplöst fall att få att sluta med tumme (tog aldrig napp, hade alltid tumme när han skulle somna tex). Men vi pratade med honom att han var stor (2,5-3 år) nu och inte behövde tumme. Vi fick påminna honom ofta och i början dra ut tummen ur munnen när han somnat, men så använde han den mindre och mindre och sen slutade han helt.
 
Nu behöver jag era bästa tips och råd gällande amning! Vi har haft supertur med amningen sedan förlossningen. När det rann till gjorde det svinont men sedan har det varit några finfina dagar.

Upplever att hon dricker kortare och kortare sessioner. Somnar ofta ifrån bröstet efter 10 minuter. Idag vaknade jag med galet ont i ena bröstet, feber och känner mig allmänt sänkt. Smärtan har gått ner med amning och smärtstillande under dagen men alltså herregud, nu är man mör 🥵

Vad är era bästa knep för att undvika amningskrångel?
 
Nu behöver jag era bästa tips och råd gällande amning! Vi har haft supertur med amningen sedan förlossningen. När det rann till gjorde det svinont men sedan har det varit några finfina dagar.

Upplever att hon dricker kortare och kortare sessioner. Somnar ofta ifrån bröstet efter 10 minuter. Idag vaknade jag med galet ont i ena bröstet, feber och känner mig allmänt sänkt. Smärtan har gått ner med amning och smärtstillande under dagen men alltså herregud, nu är man mör 🥵

Vad är era bästa knep för att undvika amningskrångel?

De korta sessionerna har jag inget knep mot, men när jag hade mjölkstockning fick jag tipset att stå på alla fyra och amma bebisen, kände mig som en mjölkko men det lättade i alla fall! 😂 Att amma från olika håll och kanter överlag är bra. Och absolut ingenting får klämma det minsta lilla! Hade en omlott-bh som jag tyckte var väldigt mjuk och stor men den lyckades nog klämma till något ändå. Sov helt utan bh/topp med handdukar runt mig för att fånga upp läckaget istället. 😅

Fyyy nu fick jag flashbacks till de där mjölkstockningarna, den detaljen ser jag inte alls fram emot. 😱 Lider med dig och hoppas att det släpper snart!
 
De korta sessionerna har jag inget knep mot, men när jag hade mjölkstockning fick jag tipset att stå på alla fyra och amma bebisen, kände mig som en mjölkko men det lättade i alla fall! 😂 Att amma från olika håll och kanter överlag är bra. Och absolut ingenting får klämma det minsta lilla! Hade en omlott-bh som jag tyckte var väldigt mjuk och stor men den lyckades nog klämma till något ändå. Sov helt utan bh/topp med handdukar runt mig för att fånga upp läckaget istället. 😅

Fyyy nu fick jag flashbacks till de där mjölkstockningarna, den detaljen ser jag inte alls fram emot. 😱 Lider med dig och hoppas att det släpper snart!
Tack för tips! Brösten hänger fria idag och imorgon skickar jag sambon att köpa stooora amnings-bhar! Ska testa att leka mjölkkossa i natt 🐄
 
Nu behöver jag era bästa tips och råd gällande amning! Vi har haft supertur med amningen sedan förlossningen. När det rann till gjorde det svinont men sedan har det varit några finfina dagar.

Upplever att hon dricker kortare och kortare sessioner. Somnar ofta ifrån bröstet efter 10 minuter. Idag vaknade jag med galet ont i ena bröstet, feber och känner mig allmänt sänkt. Smärtan har gått ner med amning och smärtstillande under dagen men alltså herregud, nu är man mör 🥵

Vad är era bästa knep för att undvika amningskrångel?
Duscha varmt och massera brösten i duschen. Pumpa ur eller handmjölka om du inte har pump. Vetekudde som är värmd kan vada skönt också. Jag har inte haft mjölkstockning dock, men så fort det blivit lite knöligt och ömt har jag gått in i duchen med varmvatten för att lätta på trycket.
 
Tack för alla grattis! Tänk att han kom tillslut. Angående amning så trodde jag att jag skulle ha någorlunda koll efter 2,5 år av det, men känner mig helt tafatt med en nyfödd. Hur håller man ens?! Ena bröstet är svårare att få tag om så där har vi problem. Men ett fungerar bra åtminstone...

Treåringen har haft en lite tuff dag. Hoppas det känns lättare för honom snart med en bebis i huset 💔
 
Nu behöver jag era bästa tips och råd gällande amning! Vi har haft supertur med amningen sedan förlossningen. När det rann till gjorde det svinont men sedan har det varit några finfina dagar.

Upplever att hon dricker kortare och kortare sessioner. Somnar ofta ifrån bröstet efter 10 minuter. Idag vaknade jag med galet ont i ena bröstet, feber och känner mig allmänt sänkt. Smärtan har gått ner med amning och smärtstillande under dagen men alltså herregud, nu är man mör 🥵

Vad är era bästa knep för att undvika amningskrångel?
Mitt bästa tips är att läsa babybaby.se , fantastiskt bra sida med ungefär allt man behöver veta om amning.
Vet inte hur längesen det är du födde, men det är normalt att amningen går fortare när de blir äldre. Med tanke på vilken tråd vi befinner oss i så är det väl kanske inte fallet här… går bebis upp i vikt som hen ska så är det helt ok att äta kortare tid, men behövs det mer mjölk i magen så kan du killa/massera händer/fötter under amningen så brukar det hålla dom vakna lite till, och byt bröst ofta.
 
Mitt bästa tips är att läsa babybaby.se , fantastiskt bra sida med ungefär allt man behöver veta om amning.
Vet inte hur längesen det är du födde, men det är normalt att amningen går fortare när de blir äldre. Med tanke på vilken tråd vi befinner oss i så är det väl kanske inte fallet här… går bebis upp i vikt som hen ska så är det helt ok att äta kortare tid, men behövs det mer mjölk i magen så kan du killa/massera händer/fötter under amningen så brukar det hålla dom vakna lite till, och byt bröst ofta.
Älskar babybaby, men hon har ju ENORMA tuttar, är verkligen inte allt hon visar som jag kan göra själv, haha! Men har kollat massor av videos där.

Jag försöker hålla mig till ett bröst per session för att inte få för hög produktion (på bms inrådan), så kör varannan gång. Bra tips att killa fötterna!
 
Kan nämna att tipset att killa fötterna funkar hur bra som helst och sambon tycker att det är fruktansvärt roligt. Vi har börjat göra ljudeffekter som "vroom vroom" som när man vrider på motorcykelhandtaget för ökad komisk effekt 😁 Fortfarande röd fläck på stockningsbröstet, men inte alls samma smärta och allmänpåverkan idag.
 
Nu har vi fått det att fungera med det svåra bröstet med hjälp av en kombo av liggamning och hamburgargreppet. Angående namn så är det plötsligt flera som känns helt ok! Så vi har väl typ fem namn nu vi väljer bland. Men så stort beslut det är att ge en människa ett namn som den ska bära troligen hela livet. 😬

Förlossningsberättelse

Den 12:e kl 04 vaknar jag och känner hicka från vänster sida och jag blir jätteglad. En stund senare startar värkarna, de är lätta och kommer med några minuters mellanrum. De håller på fram till kl 12 och sedan slutar de. Värkarna börjar igen och håller på 16-18 och sedan börjar de kl 21 igen. Nu börjar jag klocka dem med en app som säger "åk till sjukhus" och lite senare "ring ambulans". :D En väldig hetsig app - det kändes lugnt. Jag meddelade hembarnmorskorna på eftermiddagen att jag trodde att det skulle dra igång på riktigt under natten så de var redo att komma.

Jag försökte se på tv men tyckte att värkarna glesades ut så jag skrollade på telefonen istället, på "lugna" ställen. Typ bärsjalsgruppen på fb. Värkarna blev kraftigare och vid strax efter två ringde jag hem-bm med huvudansvaret som kom hit vid halv fyra. Här började jag tycka att värkarna var riktigt jobbiga plus att jag hade SÅ tråkigt, jag bara gick omkring under värkarna och satt i soffan mellan dem. Ligga ner gick inte för det gjorde så ont när värkarna kom. Vid 06 grät jag för det kändes så hopplöst och jag började bli ordentligt trött. Jag hade skrapat ihop kanske 10 min sömn under natten. Vid 08 var det jäkligt jobbigt och jag stängde in mig på toaletten. Maken vaknade och jag hör hur han och bm pratade i köket. Det kändes fint, det var en lättsam stämning. Treåringen vaknade och maken gav frukost och skjutsade iväg honom till barnvakt. Här börjar jag få krystvärkar och bm ringer dit den andra bm som ska medverka. Jag växlar mellan att sitta på toaletten och att stå upp och tänker att jag gör aldrig mer om det här. Aldrig. Den andra bm kommer dit efter 10 minuter. Jag står och krystar och håller mig i handfatet och elementet. Maken kommer hem precis när vattnet går och han sätter sig på en stol framför mig. Jag gör ljud jag aldrig hört förut. Prick klockan 10 kommer bebisen ut, typ 10 minuter efter att maken kom hem. Jag står upp när bebisen kommer ut och bm tar emot. Andningen kommer igång och jag får bebisen i knät när jag sitter på toaletten. Jag tittar efter och ser att det är en pojke.

Sedan går vi och sätter oss i soffan och jag tänker "det är över, det är över" medan bm sätter sig i köket och fyller i en massa papper ett bra tag. Jag blir sydd med ett stygn. Sedan är allt bara så himla fint. Jag är så otroligt glad över att det var just de två barnmorskorna som var med på min förlossning, de var helt otroliga och jag kände mig så trygg och lyssnad på. Och det var fantastiskt att få vara i sin hemmiljö. Jag fick det precis så som jag ville ha det. Men jag står fast vid att det nog inte blir några fler barn. 😅
 
@Pellegnillot Älskar hamburgergreppet, det var min räddning med första barnet när amningen krånglade. Hoppas det känns ännu lite bättre idag för dig!

Vi tog med barnen till ett närliggande café och åt lunch idag, lillebror sköter sig med bravur! Men hjälp vad fort han växer, på söndag är han redan fyra veckor och det känns som han dubblat i storlek redan. Det har kan såklart inte men han har blivit en rejäl klump 😂
 
@Pellegnillot Älskar hamburgergreppet, det var min räddning med första barnet när amningen krånglade. Hoppas det känns ännu lite bättre idag för dig!

Vi tog med barnen till ett närliggande café och åt lunch idag, lillebror sköter sig med bravur! Men hjälp vad fort han växer, på söndag är han redan fyra veckor och det känns som han dubblat i storlek redan. Det har kan såklart inte men han har blivit en rejäl klump 😂
Jag hoppas mina kids snart är en klump också, just nu är det bara skinn och ben, speciellt på Cajsa 🙈
 
Håller med om att de växer fort 😬 hade bvc besök i tisdags, då var han precis en månad och hade gått upp 1 kg och växt 4,5cm sen födseln😄 stl 50 användes bara på hemfärden från bb, nu är det för litet!

Han har haft såna problem med magen och bvc sa kolik direkt när jag berättade, och de hörde honom på besöket. Vi testar med lactulos som ett sista försök innan vi går över på mjölkproteinfritt. Har även minskat ner på amningen och ger mer ersättning, det verkar som att magen behöver få vila lite emellan vilket det ju inte blir när han vill amma dygnet runt 🙈 det känns som det blivit lite bättre sista dagarna iaf 🙏
 
Håller med om att de växer fort 😬 hade bvc besök i tisdags, då var han precis en månad och hade gått upp 1 kg och växt 4,5cm sen födseln😄 stl 50 användes bara på hemfärden från bb, nu är det för litet!

Han har haft såna problem med magen och bvc sa kolik direkt när jag berättade, och de hörde honom på besöket. Vi testar med lactulos som ett sista försök innan vi går över på mjölkproteinfritt. Har även minskat ner på amningen och ger mer ersättning, det verkar som att magen behöver få vila lite emellan vilket det ju inte blir när han vill amma dygnet runt 🙈 det känns som det blivit lite bättre sista dagarna iaf 🙏

Jobbigt med kolik. När brukar det gå över?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 723
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 305
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 260
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 440
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp