Sommarkurser

TygerTyger

Trådstartare
Dags att anmäla sig till årets sommarkurser på högskola/universitet! Har ni hittat något som verkar intressant? Själv tänkte jag börja titta under nästa vecka.

Jag har sökt:
1. SU-43554 - Praktisk projektledning 7,5hp ING,
ITD, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Stockholms universitet, Ortsoberoende

2. MIU-A0089 - Datavetenskap, GR, (A), Avancerad Excel 10,5hp DAG,
Mittuniversitetet, Härnösand

3. KAU-24485 - Interkultur I 15hp BLA,
ITD, Helfart (100%), Fristående kurs,
Karlstads universitet, Karlstad

4. UU-07521 - Olympiska gudar 7,5hp BLA,
Uppsala universitet, Ortsoberoende

Vid närmare eftertanke ska jag nog stryka Avancerad excel, jag har drygt 50 mil till Härnösand!. Olympiska gudar läser jag bara om det blir en likadan hängmattesommar som den senaste :)

Jag har sökt:
1. SU-43554 - Praktisk projektledning 7,5hp ING,
Stockholms universitet, Ortsoberoende

2. MIU-A0089 - Datavetenskap, GR, (A), Avancerad Excel 10,5hp DAG,
Mittuniversitetet, Härnösand

3. KAU-24485 - Interkultur I 15hp BLA,
ITD, Helfart (100%), Fristående kurs,
Karlstads universitet, Karlstad

4. UU-07521 - Olympiska gudar 7,5hp BLA,
Uppsala universitet, Ortsoberoende

Vid närmare eftertanke ska jag nog stryka Avancerad excel, jag har drygt 50 mil till Härnösand!. Olympiska gudar läser jag bara om det blir en likadan hängmattesommar som den senaste :)

Vilken kul mix! :) Jag förstår om du inte orkar åka 50 mil för Excelgrejen. Tur att projektledningen var ortsoberoende, den låter ju som om den skulle kunna vara nyttig för många! :)

Jag har anmält mig till en grundkurs i programmering i C++. Tyvärr missade jag att den bara hade betyg och högskoleprov som urvalsgrupper. Jag har inget slutbetyg från gymnasiet och högskoleprovet har gått ut. Attans. Ska försöka hitta något annat.

Jag har anmält mig till en grundkurs i programmering i C++. Tyvärr missade jag att den bara hade betyg och högskoleprov som urvalsgrupper. Jag har inget slutbetyg från gymnasiet och högskoleprovet har gått ut. Attans. Ska försöka hitta något annat.

Trist! Vilka andra grupper finns? Antal högskolepoäng?

Jag ska läsa fjällekologi. Bara för att det verkar vara en rolig och intressant kurs :)

Okej, DET vill jag också göra.

Kom på i går att jag (som har jobb, ej akademiskt, och inte råd att låna mer pengar till högskole-/universitetsstudier) kanske kunde läsa en sommarkurs för att förkovra mig i något. Perekt med tråden, ska börja kolla runt i kväll.

Får man plugga på högskola om man inte har betyg från gymnasie eller dyl? Trodde det var ett krav.

Får man plugga på högskola om man inte har betyg från gymnasie eller dyl? Trodde det var ett krav.
Jag tror kanske att det numera är ett krav på att man måste ha ett slutbetyg, men när jag började plugga 2008 fick jag min grundläggande behörighet via 25:4 (som är avskaffat numera) plus högskoleprov. Man behövde fortfarande ha godkänt i svenska, engelska och matte, förvisso.

Nu har jag ju en examen och därmed kan jag söka på mina högskolepoäng. :)

25:4 är avskaffad men heter 23:2 eller nåt sånt men är inte ett regelverk utan varje lärosäte får numera göra bedömningen själva (tror den också försvann). Men man kan fortfarande komma in, dock är det inte alltid ens den sökgruppen tas med trots sökanden. Annars är det som du säger med godkänt i svenska osv.

/Gira som inte har slutbetyg från gymnasiet men likväl en rejäl bunt poäng från högskolan utöver en socionomexamen

@Stereo @Girasol alltid lär man sig något nytt. Jag tolkade 25:4-regeln mest som att man kunde komma in på utbildningar med sämre betyg tack vare arbetslivserfarenhet, men att man fortfarande behövde betyg, men det var ju tydligen inte hela sanningen.

Jag tolkade 25:4-regeln mest som att man kunde komma in på utbildningar med sämre betyg tack vare arbetslivserfarenhet, men att man fortfarande behövde betyg, men det var ju tydligen inte hela sanningen.
Kan det vara så att du tänkte på att man behövde ha betyg i svenska, engelska och matte? Vissa betyg behövde man alltså, men inte ett fullständigt slutbetyg med X antal kurser.

Jag kände inte till 25:4 från början utan pluggade på komvux två terminer och hade väl en termin kvar till att få ett fullständigt slutbetyg, men så blev jag tipsad om 25:4, gjorde högskoleprovet och kom in. Sååå skönt... det där året på komvux hade jag ju kunnat strunta i. :p

Kan det vara så att du tänkte på att man behövde ha betyg i svenska, engelska och matte? Vissa betyg behövde man alltså, men inte ett fullständigt slutbetyg med X antal kurser.

Jag kände inte till 25:4 från början utan pluggade på komvux två terminer och hade väl en termin kvar till att få ett fullständigt slutbetyg, men så blev jag tipsad om 25:4, gjorde högskoleprovet och kom in. Sååå skönt... det där året på komvux hade jag ju kunnat strunta i. :p
Så du lärde dig inget? :p

Själv håller jag på och lär mig räkna på gamla da'r och så har jag en distanskurs i geologi, och det, DET är värsta lyxen - jag har en lärare som rättar mina uppgifter och som jag bara kan slänga iväg ett mail till om jag undrar något (hoppas att han står ut hela kursen igenom).

Liknande trådar

Skola & Jobb Du som läst på universitet eller högskola, vad har du gjort med alla de läroböcker du samlat på dig? Jag har ett tiotal läroböcker... 2
Svar
25
· Visningar
1 364
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att... 2
Svar
25
· Visningar
1 810
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 501
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
871
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka