Sv: Sommarmammor 2010 forts
Min (förvrängda) bild av hur det går till, ja då ligger mamman och gråter och skriker och kvider och blöder och kan knappt prata, långt efter barnet kommit ut. Det är inte logiskt, jag vet, men i min värld är förlossningen lika med tortyr och jag har aldrig trott att man kan le eller känna lycka i samband med den.
Jag hade nog en tvärt-emot-din-bild nästan, jag tänkte att "så hemskt kan det ju inte vara". Och även om jag hade det riktigt jobbigt med värkarna (säkert till viss del beroende på att värkarbetet var tvunget att få lite skjuts i rätt riktning) så var det aldrig tal om något skrikande och jag var hela tiden inne i det jag gjorde. Jag "flåsade" genom värkarna och pep i de värsta av dem. Saknade ju de riktiga krystvärkarna men krystade på ren vilja, och inget skrikande då heller. Snarare lite tyngdlyftarljud

Och efter att ha legat en liten stund och pustat ut med Harry så satt jag och gick omkring i rummet + duschade.
Fast är det något man lärt sig av att vara gravid och föda barn så är det ju att det är så otroligt olika! Barnmorskan sa flera gånger "du är så lugn!", "är du alltid så här lugn av dig" och sen "inte kan man tro att du just fött barn". Jag får vara glad åt en positiv förlossningsupplevelse helt enkelt.
*kl*
I tisdags var det lite bekymmersamt, H bestämde sig från ett mål till ett annat att bröst är skit och ville inte längre befatta sig med dem. Usch, vad orolig man kan bli och vad tröstlöst allt kan kännas efter en sömnlös natt. Han åt dock när vi handmatade. Så vi var in till BB Hemvård och fick lite tips + hyrde en bra pump så att jag kan pumpa ur det stenhårda högerbröstet och varva handmatning med sked eller kopp med amningen. För det verkar vara när han blir lite för hungrig som han bara blir förbannad och vägrar suga. Köpte en amningskudde också, den har varit guld hittills.
Igår ammade han 3 av 8 mål, och när han väl ammar så ligger han i säkert 45 min. Och mycket mjölk kommer det, från vänster bröst vill säga. Höger kämpar jag fortfarande med att pumpa igång, fick nästan 30 ml nu på förmiddagen så det tar sig. Har fått mani på att räkna mililitrarna han får i sig, för BB-tanten sa att en bäbis i hans ålder bör äta omkring 300 ml/dag.