ameo
Moderator
Jag är nog världens tråkigaste när det gäller semesterplaner, för jag älskar verkligen att vara hemma och bara vara!Någon som bara är hemma hela semestern? Vad gör ni då?
Sen kan det möjligen också finnas ett samband med att jag har varit semestervikarie som lastbilschaufför och jobbat mycket (50-60 timmar/vecka, enbart nätter) i ett antal veckor typ 10 av de senaste 12 somrarna. Så sommarsemester vet jag knappt vad det är...
Något som vi dock har i bakhuvudet efter förra sommarens torka, är att vi kanske ska ägna en del tid åt att skörda hö. I somras tog vi in eget hö för första gången och den relativt lilla mängd vi skördade har ändå täckt ungefär 75% av vårt totala behov. I år har jag bestämt att jag inte ska släppa några hästar i vår sommarhage innan jag vet att tillgången på grovfoder är tillräcklig hos våra grannar, så att vi kan köpa som vanligt. Om de inte får in tillräckligt så har jag 2 ha hage på åkermark som jag kan slå och köra in. (det finns ingen bonde i grannskapet som kan tänka sig att köra sin slåtterkross på den marken - vi är stenrika... - men om vi kan slå det själva med vår lilla slåtterbalk så har vi inga problem att få hjälp med att vända det och eventuellt pressa småbalar eller plastade rundbalar) Och skördar vi allt det så har vi mycket mer än vi lyckades få in i somras = klarar oss förmodligen på eget hö om det kniper.