Sommarpratare 2023

Jag vill ha en kombo.
Iaf inte en ekonomikurs.
Vill jag höra/läsa om en persons liv så finns det en uppsjö av mer eller mindre dåliga biografier. Det finns ju massor av sommarprat som handlar om sånt så varför inte acceptera att inte alla är sådana och att sommar är till för att alla ska kunna få något? Jag har hört en liten liten del (5-10 min) av dagens prat och tänker lyssna på det. De jag hört lite från tidigare (även här 5-10min) var totalt ointressanta och kommer inte vara något jag lägger tid på.
 
Vill jag höra/läsa om en persons liv så finns det en uppsjö av mer eller mindre dåliga biografier. Det finns ju massor av sommarprat som handlar om sånt så varför inte acceptera att inte alla är sådana och att sommar är till för att alla ska kunna få något? Jag har hört en liten liten del (5-10 min) av dagens prat och tänker lyssna på det. De jag hört lite från tidigare (även här 5-10min) var totalt ointressanta och kommer inte vara något jag lägger tid på.
Det finns massor av ekonomilära också om det är det man vill lära sig.
Och vadå acceptera? Varför inte acceptera att vi tycker olika i ett diskussionsforum?
 
Det finns massor av ekonomilära också om det är det man vill lära sig.
Och vadå acceptera? Varför inte acceptera att vi tycker olika i ett diskussionsforum?
Jo jag accepterar det men du talade om att ett sommarprat ska inte vara utbildning utan du vill ha en biografi. Det är allt annat än acceptans. Det är ju massor av folk som gör biografier och ett fåtal som gör en utbildning. Varför är det så farligt enligt dig att det fåtalet får göra det program de vill?
Du får tycka vad du vill och ingen tvingar dig att lyssna så jag förstår faktiskt inte vad du är ute efter. Jag tänker inte gnälla om att de flesta gör rätt tråkiga program, jag stänger helt enkelt bara av
 
Jo jag accepterar det men du talade om att ett sommarprat ska inte vara utbildning utan du vill ha en biografi. Det är allt annat än acceptans. Det är ju massor av folk som gör biografier och ett fåtal som gör en utbildning. Varför är det så farligt enligt dig att det fåtalet får göra det program de vill?
Du får tycka vad du vill och ingen tvingar dig att lyssna så jag förstår faktiskt inte vad du är ute efter. Jag tänker inte gnälla om att de flesta gör rätt tråkiga program, jag stänger helt enkelt bara av
Det är min åsikt och eftersom det här är ett diskussionsforum antog jag att det framgår att det är just min åsikt. Jag har aldrig tidigare hört ett sommarprat vara som detta heller.
Att jag inte slutade lyssna är för att jag trodde att det så småningom skulle komma ngt annat.
 
Det är min åsikt och eftersom det här är ett diskussionsforum antog jag att det framgår att det är just min åsikt. Jag har aldrig tidigare hört ett sommarprat vara som detta heller.
Att jag inte slutade lyssna är för att jag trodde att det så småningom skulle komma ngt annat.
Det brukar vara något till några varje år som handlar helt om ett annat ämne än pratarens privatliv.
 
Jag tyckte att Andreas Cervenkas prat var jättebra. Precis vad jag hoppades på från honom! Tyckte att det var intressant och lätt att hänga med.

(Jag tyckte att det framgick tydligt i presentationen som spelas precis innan "gästen" börjar prata, vad pratet skulle handla om.)
 
Jag tyckte att Andreas Cervenkas prat var jättebra. Precis vad jag hoppades på från honom! Tyckte att det var intressant och lätt att hänga med.

(Jag tyckte att det framgick tydligt i presentationen som spelas precis innan "gästen" börjar prata, vad pratet skulle handla om.)

Jag fick backa en del gånger 😆 Men håller med om att det var så bra basic för mig som ALDRIG fattar ekonomi! Och nu fattar jag ju också varför, det är ju fejk alltihopa. Det går liksom inte ihop 🙃
 
Spontant kände jag ännu mer för att vägra ta lån och vägra spara massa pengar. Inte många val man har egentligen. Vägrar iaf aktivt försöka tjäna pengar på aktier och fonder utan sparar i hållbara bolag.
Jag måste ha hängt med lite dåligt i Cervenkas sommarprat 😅
Hur gör man för att spara i hållbara bolag?
Alltså hur sparar man om man inte vill göra det i bank, fond eller aktie (eller hemma i madrassen)? Pratade han om det?
 
Jag älskar Sommar i P1 🤩 och brukar försöka lyssna på alla varje år.
Några gånger slår jag av för att det inte alls passar mig. Ganska ofta lyssnar jag med ett halvt öra för att det är halvintressant men några gånger per år får de mig att gråta eller skratta högt och bli minnen för livet.

Hittills i år har JAG tyckt:

Annie var jättetrevlig att lyssna på! Intressant, personligt och härligt ”urklipp” ur hennes liv istället för att ta från födsel till avgång som partiledare 👍

Renee är sanslöst proffsig och att ha med klipp med andra ljud och röster var ett bra grepp. Historien var ju bra… men det blev lite mer proffsigt än personligt för mig och även om jag lyssnade med iaf ett helt öra så var det inte så minnesvärt.

Axel känner jag så här är jag helt utan möjlighet att vara opartisk eller recensera alls. Tycker såklart att det var helt fantastiskt som sommarprat och att det var en viktig historia att dela, och att det gav många tankar som jag fortfarande bearbetar. Dessutom är han väldigt duktig så det var väldigt proffsigt rakt igenom. Men jag är partisk, oklart hur jag hade lyssnat om jag inte alls känt till honom.

Andreas Cervenka är just ett sånt sommarprat som jag borde älska. Insatt och intresserad i ett ämne, duktig på att förklara och jag älskade att han tog fram ”5-åringen” flera gånger. Men av någon märklig anledning fastnade jag inte alls så mycket som jag trodde i hans sommarprat?
Jag tror nästan att det berodde mer på mig och vilken dag det var än på sommarpratet, den hade alla rätt men jag fick ändå inte den upplevelse jag hade trott jag skulle få av de ingående delarna?

Jessie Sommarström idag var fantastiskt bra ❤️
Absolut har vi hört historier om motgångar och tragedier och hur en stark person tagit sig genom dem förut men jag älskar det ändå. Och jag älskar ännu mer om att höra personer med passion för något beskriva sin passion så JAG kan känna hur mycket de älskar det. Sekvensen där hon beskrev kanapen på Årets kock tävlingen 2022 gjorde mig tårögd 🥹 av alla goda anledningar man kan tänka sig. Såklart var alla historier om hennes mamma också sådant jag grät av, älskar att bli berörd på det viset.
Väldigt trevlig röst, bra manus, lät inte för repeterat. Jag gillar!
Nog årets överraskning så långt för egen del.
 
Jag måste ha hängt med lite dåligt i Cervenkas sommarprat 😅
Hur gör man för att spara i hållbara bolag?
Alltså hur sparar man om man inte vill göra det i bank, fond eller aktie (eller hemma i madrassen)? Pratade han om det?

Nej det gjorde han inte! Det var bara mitt svar hur jag försöker göra :) På Avanza är det iaf lätt (och sorterar bort nästan alla, senast fick jag ett enda förslag kvar...) att välja högsta standarden o lite andra tillval och får de som uppfyller ens krav. Jag måste spara automatiskt någon annanstans än på bankkontot (som ju inte heller var bra ens om man inte vill gynna systemet) för att lyckas så har lite fonder på ISK.
 
Nej det gjorde han inte! Det var bara mitt svar hur jag försöker göra :) På Avanza är det iaf lätt (och sorterar bort nästan alla, senast fick jag ett enda förslag kvar...) att välja högsta standarden o lite andra tillval och får de som uppfyller ens krav. Jag måste spara automatiskt någon annanstans än på bankkontot (som ju inte heller var bra ens om man inte vill gynna systemet) för att lyckas så har lite fonder på ISK.
Ah så det blir sparande i hållbara fonder du använder? 👍
 

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 612
Äldre Årets viktigaste tråd, såklart! Nu är det inte alls lång tid kvar innan årets säsong drar igång. Vad tror ni om i år? Några favoriter...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 049
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp