Sommarvila eller ej?

Jag är lite tveksam när det gäller årets sommarbete/vila för min häst. Normalt sett vilar hon ihop med de andra ridskolehästarna i tre veckor i juli. Men hon är ju 18 i år och har kissing spines samt lite låsningar i bäckenet som kiropraktor jobbat på under våren. Han tycker att det bästa för henne är att arbetas åtminstone sex dagar i veckan. Jag känner ju också själv att den stora vändningen under vårens igångsättning var när hon utöver min ridning också började gå sina lektioner varannan dag. Det håller henne smidig och pigg.

Hur brukar ni som har lite äldre hästar göra? Jag vet ju att hon älskar att gå på bete och vara i fred i några veckor, matvrak som hon är, så att inte vila henne alls känns lite elakt. Å andra sidan lägger hon på sig ganska rejält, vilket ju inte heller är optimalt.
Har lättfödda raser, de går på bete men jobbas hela betessäsongen. Men visst, ska man åka bort något blir det ju lite mindre just då om de bara jobbas de dagar som medryttare/häst valt hinner rida. Men så är det ju året om.

Vilar de så är det vintertid.
 
Jag får inte riktigt till det varför hästar ska vila på sommaren?

Bättre att hålla igång dem när dem är ute på betet. Så dem inte lägger på sig för mycket.
Sommaren i sig är det ju skönare att kunna rida.

Bättre att hästen får sin vila under en tid på vintern. Då det är mörkt och kallt och man har kontroll över foderstaten.
Inte den roligaste tiden att ha häst.

Det är väl i grunden av praktiska skäl. Ridskolor vilar sina hästar på sommaren för att då gör verksamheten uppehåll. Och för privatpersoner som kanske inte har bete på hemmaplan så blir det kanske för långt att åka. För min del har det som sagt varit att jag bara varit van vid vad ridskolan gör. Plus att jag inte har någon större behållning av att rida när det är som varmast då det ändå inte blir några uteritter.
 
Det är väl i grunden av praktiska skäl. Ridskolor vilar sina hästar på sommaren för att då gör verksamheten uppehåll. Och för privatpersoner som kanske inte har bete på hemmaplan så blir det kanske för långt att åka. För min del har det som sagt varit att jag bara varit van vid vad ridskolan gör. Plus att jag inte har någon större behållning av att rida när det är som varmast då det ändå inte blir några uteritter.
Ta chansen att öva på uteritterna! Betestiden är perfekt till det. Ofta är hästarna mycket lugnare när de går på bete dygnet runt så saker som annars är lite svårt brukar gå mkt lättare!
 
Ta chansen att öva på uteritterna! Betestiden är perfekt till det. Ofta är hästarna mycket lugnare när de går på bete dygnet runt så saker som annars är lite svårt brukar gå mkt lättare!

Om jag kan få till ridsällskap ska jag absolut göra det. Ensam går hon inte, det är livsfarligt enligt henne. :meh: Ska börja med att leda och försöka vänja in henne på att vara borta från stallet.

Det värsta är att de tagit ännu mer till byggnation sen förra sommaren, så det är så himla långt tills man kommer av asfalten.
 
Om jag kan få till ridsällskap ska jag absolut göra det. Ensam går hon inte, det är livsfarligt enligt henne. :meh: Ska börja med att leda och försöka vänja in henne på att vara borta från stallet.

Det värsta är att de tagit ännu mer till byggnation sen förra sommaren, så det är så himla långt tills man kommer av asfalten.
Vem vet, hon kanske reder ut det bättre när hon går ute dygnet runt😊
 
Vem vet, hon kanske reder ut det bättre när hon går ute dygnet runt😊

Jag har ju provat förut på sommaren och visst, hon är ju lugnare. Men tvärvägrar fortfarande att gå alltför långt från stallet om hon är ensam. Förut när vi hade skog alldeles i närheten så släppte det om man kom in i skogen, men nu har vi en bra bit att gå innan man kommer dit. Det svåraste är nästan att gångvägen är ganska välanvänd så det är alltid barn eller pensionärer eller joggare på gång och då är det lite läskigt att stå där med en häst som vill backa och snurra och hålla på för att få vända. Men vi får jobba på det. :)
 
Det är väl i grunden av praktiska skäl. Ridskolor vilar sina hästar på sommaren för att då gör verksamheten uppehåll. Och för privatpersoner som kanske inte har bete på hemmaplan så blir det kanske för långt att åka. För min del har det som sagt varit att jag bara varit van vid vad ridskolan gör. Plus att jag inte har någon större behållning av att rida när det är som varmast då det ändå inte blir några uteritter.

Varför blir det ändå inte några uteritter? Det är ju det bästa med sommaren! Alla härliga uteritter! Jag som inte har tillgång till ridhus alls känner inget behov av det på sommaren. Bara på vintern när underlaget ute är för tråkigt. Då hade det varit skönt att kunna motionera hästen ordentligt i ett ridhus. Men inte vår, sommar och höst.
 
Varför blir det ändå inte några uteritter? Det är ju det bästa med sommaren! Alla härliga uteritter! Jag som inte har tillgång till ridhus alls känner inget behov av det på sommaren. Bara på vintern när underlaget ute är för tråkigt. Då hade det varit skönt att kunna motionera hästen ordentligt i ett ridhus. Men inte vår, sommar och höst.
För mig är det tvärtom men det är för att jag är allergisk mot sol och värme. Jag skulle älska att kunna träna hästarna under tak iställer för att sitta inomhus med dåligt samvete.
Jag har likadant som du har det, ingen tillgång till ridbana eller ridhus. Rider ut året runt.
 
För mig är det tvärtom men det är för att jag är allergisk mot sol och värme. Jag skulle älska att kunna träna hästarna under tak iställer för att sitta inomhus med dåligt samvete.
Jag har likadant som du har det, ingen tillgång till ridbana eller ridhus. Rider ut året runt.

På vintern blir det mörkt tidigt, underlaget blir kasst (först lera och sen fryser det vilket blir väldigt knöligt) och det finns en del vildsvin här så jag vill helst inte rida när det är mörkt och riskera att möta dem. På vintern hade det varit skönt med ridhus. Men jag hade nog blivit uttråkad om jag bara hade ridhus och inte kunde rida ut. Jag hade nog inte tackat ja till att vara medryttare om det bara gick att rida i ridhus och tråkiga vägar ute.
 
På vintern blir det mörkt tidigt, underlaget blir kasst (först lera och sen fryser det vilket blir väldigt knöligt) och det finns en del vildsvin här så jag vill helst inte rida när det är mörkt och riskera att möta dem. På vintern hade det varit skönt med ridhus. Men jag hade nog blivit uttråkad om jag bara hade ridhus och inte kunde rida ut. Jag hade nog inte tackat ja till att vara medryttare om det bara gick att rida i ridhus och tråkiga vägar ute.
Samma här! Jag har fördelen att arbeta obekväma tider så jag kan hålla igång båda hästarna under höst och vinter trots mörkret. Rider faktiskt aldrig när det är mörkt.
Det knöliga är det värsta! Ett ridhus då hade nog mest använts till markarbete för tiden då jag orkade sitta och harva en timme i ridhus är över sedan länge.
 
Min tjej får inte vila när hon går på bete, då blir hon ohemult tjock. Vila kan hon göra vintertid när jag kan styra mer vad hon äter. Men helvila får våra hästar sällan - de mår bättre av att gå kontinuerligt, men inte ridas varje dag.
 
Varför blir det ändå inte några uteritter? Det är ju det bästa med sommaren! Alla härliga uteritter! Jag som inte har tillgång till ridhus alls känner inget behov av det på sommaren. Bara på vintern när underlaget ute är för tråkigt. Då hade det varit skönt att kunna motionera hästen ordentligt i ett ridhus. Men inte vår, sommar och höst.

Jättedåligt med ridvägar, en häst som vägrar gå mer än 300 meter från stallet på egen hand och en rädd ryttare som blir värre av de första två problemen. :) Hade varit underbart att komma ut annars, nu blir det lite mer ett "måste".
 
Jättedåligt med ridvägar, en häst som vägrar gå mer än 300 meter från stallet på egen hand och en rädd ryttare som blir värre av de första två problemen. :) Hade varit underbart att komma ut annars, nu blir det lite mer ett "måste".
Kanske du kan hitta någon som vill rida ut under betet? Nån som inte blir rädd?
 
Jag har ju provat förut på sommaren och visst, hon är ju lugnare. Men tvärvägrar fortfarande att gå alltför långt från stallet om hon är ensam. Förut när vi hade skog alldeles i närheten så släppte det om man kom in i skogen, men nu har vi en bra bit att gå innan man kommer dit. Det svåraste är nästan att gångvägen är ganska välanvänd så det är alltid barn eller pensionärer eller joggare på gång och då är det lite läskigt att stå där med en häst som vill backa och snurra och hålla på för att få vända. Men vi får jobba på det. :)
Vad är det hon reagerar på? Om det är ljud så har soundless-huva gjort underverk på min. För ett år sen kunde vi inte rida ut utan sällskap antingen av en annan häst eller någon som gick med till fots, idag hanterar hon till och med sitt största hatobjekt mopeder på ett sätt som trots allt fungerar. Hon ville också alltid slänga sig runt och rusa iväg åt andra hållet.

Det har blivit en helt annan häst. Och då trodde jag ärligt talat ett tag att det aldrig skulle gå att.
 
Vad är det hon reagerar på? Om det är ljud så har soundless-huva gjort underverk på min. För ett år sen kunde vi inte rida ut utan sällskap antingen av en annan häst eller någon som gick med till fots, idag hanterar hon till och med sitt största hatobjekt mopeder på ett sätt som trots allt fungerar. Hon ville också alltid slänga sig runt och rusa iväg åt andra hållet.

Det har blivit en helt annan häst. Och då trodde jag ärligt talat ett tag att det aldrig skulle gå att.

Som jag upplever det är det distansen från stallet hon reagerar på. Hon har stått på ridskola sen 2011 och jag vet inte om hon ridits ut ensam innan dess då hon kom direkt från Polen. En modigare ryttare än jag hade säkert löst det, men jag fixar inte minsta trassel utomhus.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 982
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp