Somna in hemma

De enda jag känner till är ett par dobbisar med DCM (förmodad eller diagnostiserad) som dött hemma. Men det är ju inte samma sak som att "somna in" - det är ju ett akut hjärtstopp pga hjärtsjukdom.

I min ras räknar jag all "sudden death" som DCM om jag inte får motsatsen bevisad.

Det är ju rätt sällan människor med bara somnar in väl? Det brukar ju ändå hänga ihop med längre tids sjukdom/symptom som kommer med ålderdom. Skillnaden är ju att vi vårdar människor palliativt eftersom människor inte har något annat val här i Sverige.

Med risk för att starta en debatt som jag verkligen inte avser ställer jag den här frågan. Hur vanligt är det att gamla hundar bara somnar in helt stilla i hemmet? Jag tycker att man sällan hör om det, utan i så fall är det planerad avlivning i hemmet. När hundar dör hemma, är det för att ägaren missat uppenbara tecken på att livet är slut/dragit ut på det för länge/inte tagit sitt ansvar, eller händer det att hundar ha en fin och normal ålderdom och sedan bara somnar in?
Min farmor hade en schnauzer som var 14 år och fullt frisk, pigg och glad. Hon somnade i sin korg en kväll men hon vaknade aldrig mer. På morgonen var hon kall och död men låg i sin normala sovposition.

Det är den enda jag vet om, av ett mycket stort antal hundar. Alla andra har fått försämrad hälsa i någon form och behövt få hjälp att slippa lida så att säga.

Så jag skulle säga att 99% av de som "somnat in hemma" har lidit innan. Kort eller lång tids lidande är ju svårare att säga. Jag har haft ett par djur som mycket snabbt blivit sjuka och som avlivats, men där att väntat ett dygn eller två skulle inneburit att djuret dött hemma. I plågor.

Exets hund blev akut dålig samma dag som han reste bort, jag var som tur var hemma och åkte direkt till veterinären där hon fick avlivas. Jag förlåter aldrig Albano att jag inte fick sitta hos henne till slutet. Dagen innan hade hon varit glad som en valp och lekte i parken, åt med god aptit och hade normal avföring, men det visade sig att hon hade en tumör i mjälten som brast och hon höll på blöda ihjäl invärtes. Om jag inte varit hemma hade jag hittat en död hund istället. 😢

Jag tyckte hon var låg på morgonen när vi gick morgonpromenaden, vid lunch fick jag lyfta in henne i bilen och vi åkte akut. 💔

Vi hade en Saluki som dog hemma. Tror hon var 12 år, var precis som vanligt, pigg och glad, inga tecken på sjukdom alls. Somnade in i sin bädd under natten, helt odramatiskt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och... 2
Svar
33
· Visningar
6 080
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 856
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 360
Hundhälsa Det är dags för min gamla fina bästa Nikita att få somna in... Men jag vet inte hur jag ska göra med mina andra hundar, har ni låtit...
Svar
11
· Visningar
1 238
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka