Kailzie fick också sövningen i nacken. Det var mycket odramatiskt.Jag vet två hundar som dött hemma av sig själva. En ganska ung som dog lycklig mitt i lek, troligtvis hjärtstopp, den andre efter lång sjukdom där hunden verkligen inte mådde bra utan borde fått sluta flera år tidigare. Jag blev chockad när jag fick veta att hen dött. Jag hade då inte sett hunden på flera år och trodde hen var borta sedan länge. Så tragiskt när det blir så att ägaren verkligen inte klarar av att ta beslutet.
Katter däremot vet jag många. De flesta har dött efter långvariga plågor pga att ägarna helt enkelt inte vill lägga pengar på avlivning. Jag har fått utstå gliringar från en för att jag när min första hund fick en mycket snabbväxande cancer i magen (han var sjuk i tre dagar innan han fick somna in) lät honom somna in så snart det stod klart att inget fanns att göra. Hen ansåg att det var onödigt att lägga pengar på avlivning eftersom hunden skulle självdött inom några dagar. Endel ska verkligen inte ha djur.
Vad gäller avlivning avskyr jag när de vill sätta kanyl. Det har hänt en gång att min vanliga veterinär inte hade tid inom rimlig tidsram utan jag fick åka till en annan och det blev verkligen inget lugnt avslut. Att sätta kanyl på ett uttorkat djur (katten hade ljuvertumörer som plötsligt började växa med sådan hastighet att man nästan såg dem växa. I samband med det fick hon svår diarré vilket bedömdes bero på tumörerna) med dålig cirkulation är dömt att misslyckas. Trots det fick jag ryta ifrån rejält innan de hämtade en annan veterinär som sövde och stack i hjärtat istället. Min veterinär söver djuret med stick i nacken och sticker sedan i hjärtat och sprutar in avlivningsvätskan där när djuret sover djupt. Jag har fått förklarat för mig att kanyl sätts av hänsyn till människan. Att det ser otäckt ut när de sticker i hjärtat men ärligt, det är inte människan som är prio i det fallet. Prio är djuret som ska få en snabb och smärtfri död. Man behöver inte titta om man tycker det är obehagligt.
Sprutas medlet in i hjärtat blir det inga hemska scener. Dödskramper kan det bli även om min erfarenhet är att det är ovanligt men inga djur som lider, skriker eller far illa.