Somna in hemma

Bukefalos 30 år!

Jag vet två hundar som dött hemma av sig själva. En ganska ung som dog lycklig mitt i lek, troligtvis hjärtstopp, den andre efter lång sjukdom där hunden verkligen inte mådde bra utan borde fått sluta flera år tidigare. Jag blev chockad när jag fick veta att hen dött. Jag hade då inte sett hunden på flera år och trodde hen var borta sedan länge. Så tragiskt när det blir så att ägaren verkligen inte klarar av att ta beslutet.

Katter däremot vet jag många. De flesta har dött efter långvariga plågor pga att ägarna helt enkelt inte vill lägga pengar på avlivning. Jag har fått utstå gliringar från en för att jag när min första hund fick en mycket snabbväxande cancer i magen (han var sjuk i tre dagar innan han fick somna in) lät honom somna in så snart det stod klart att inget fanns att göra. Hen ansåg att det var onödigt att lägga pengar på avlivning eftersom hunden skulle självdött inom några dagar. Endel ska verkligen inte ha djur.

Vad gäller avlivning avskyr jag när de vill sätta kanyl. Det har hänt en gång att min vanliga veterinär inte hade tid inom rimlig tidsram utan jag fick åka till en annan och det blev verkligen inget lugnt avslut. Att sätta kanyl på ett uttorkat djur (katten hade ljuvertumörer som plötsligt började växa med sådan hastighet att man nästan såg dem växa. I samband med det fick hon svår diarré vilket bedömdes bero på tumörerna) med dålig cirkulation är dömt att misslyckas. Trots det fick jag ryta ifrån rejält innan de hämtade en annan veterinär som sövde och stack i hjärtat istället. Min veterinär söver djuret med stick i nacken och sticker sedan i hjärtat och sprutar in avlivningsvätskan där när djuret sover djupt. Jag har fått förklarat för mig att kanyl sätts av hänsyn till människan. Att det ser otäckt ut när de sticker i hjärtat men ärligt, det är inte människan som är prio i det fallet. Prio är djuret som ska få en snabb och smärtfri död. Man behöver inte titta om man tycker det är obehagligt.

Sprutas medlet in i hjärtat blir det inga hemska scener. Dödskramper kan det bli även om min erfarenhet är att det är ovanligt men inga djur som lider, skriker eller far illa.
Kailzie fick också sövningen i nacken. Det var mycket odramatiskt.

Tänkte på en sak, när Alvin avlivades så var det en djursjukvårdare som gav sprutorna men vad jag läst på så får dom göra det, eller vad gäller?

Alvin var inte akut sjuk så vi fick en tid 3 dagar senare. Först gav det mig panik, jag fick en panikattack och försökte få en tidigare tid men det var nyår och veterinären ansåg att Alvin kunde vänta men jag grät och grät. Mina föräldrar försökte lugna mig men jag kämpade för att inte gå under.

När jag lugnat mig så bestämde jag mig för att göra det bästa av det. Han hade inte ont, han åt och drack, kissade och bajsade som vanligt, ville gosa och leka. Problemet var att han skulle behöva göra en tandreglering om 3 månader och jag var orolig att han trots allt skulle gå runt med smärta i munnen för jag hade inga planer på att göra tandreglering på en nästan 15 år gammal hund.

Och det betydde jätte mycket när jag lugnat mig och vi fick den bästa tiden man kan ha. Det var väldigt kallt ute och då också i min lilla stuga så jag ville inte släpa runt på honom ute så jag såg till att han fick ligga i värmen från brasan, jag virade in honom i filtar och kokade vit fisk och favoriten kyckling och så satt och låg jag där med honom i soffan och matade honom med maten.

Det var på något sätt som att när jag hade tagit beslutet så varvade både jag och Alvin ner. Men leka slutade han inte med, nix. Ungefär 5-6gånger per dag skulle han leka. Jag fick vara med dom flesta gångerna, kampa, kasta och hämtade, följa efter när jag drog runt leksaken i luften och golvet och han var som en valp. Några gånger per dag skulle han leka själv med sin leksak som bara var hans. Och han skulle leka med Milou också, bus i ögonen.

Att se honom njuta av brasan, glatt smaska i sig kyckling, sova på kudden bredvid mig och leka så mycket med mig, Milou och själv. Ett värdigare slut kunde kan inte fått och när jag lider av själva avlivningen försöker jag tänka på dom här dagarna.

Tänkte på en sak, när Alvin avlivades så var det en djursjukvårdare som gav sprutorna men vad jag läst på så får dom göra det, eller vad gäller?
Antingen heter det djurvårdare eller legitimerad djursjukskötare.
En djurvårdare på utökad nivå 3 samt en legitimerad djursjukskötare får både sedera och söva. Bara en legitimerad djursjukskötare får avliva med avlivningsvätska efter delegering av veterinär. En djurvårdare får inte avliva med avlivningsvätska även om den är nivå 3.
En djurvårdare på nivå 1 och 2 får aldrig ge sedering, söva eller ge avlivningsvätska.
Djurvårdare kräver ingen formell utbildning. För att bli djurvårdare nivå 3 krävs en kort kurs med teoretiska och praktiska moment och ett skriftligt prov.
Leg. djursjukskötare är en 3-årig universitetetsutbildning.

https://jordbruksverket.se/djur/personal-inom-djurens-halso--och-sjukvard/lakemedel-for-djur

Antingen heter det djurvårdare eller legitimerad djursjukskötare.
En djurvårdare på utökad nivå 3 samt en legitimerad djursjukskötare får både sedera och söva. Bara en legitimerad djursjukskötare får avliva med avlivningsvätska efter delegering av veterinär. En djurvårdare får inte avliva med avlivningsvätska även om den är nivå 3.
En djurvårdare på nivå 1 och 2 får aldrig ge sedering, söva eller ge avlivningsvätska.
Djurvårdare kräver ingen formell utbildning. För att bli djurvårdare nivå 3 krävs en kort kurs med teoretiska och praktiska moment och ett skriftligt prov.
Leg. djursjukskötare är en 3-årig universitetetsutbildning.

https://jordbruksverket.se/djur/personal-inom-djurens-halso--och-sjukvard/lakemedel-for-djur
Tack, jag blandar ihop allt hela tiden känns det som.

Liknande trådar

• Stissig omplacering, vill så gärna klara detta
  • Hund och bebis
  • Låta katt somna in
  • Värdigt avslut - reaktiv hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat