"Sova-Hela-Natten-Kuren"

Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Jag försvarar inte, bara påpekar hur ett sätt att se på uppfostran kan ha uppkommit.

Hon kanske hade skrivit en annorlunda bok, haft andra åsikter om hon fått barn idag eller på 1800-talet. Vem vet?


Idag strävar vi väl mer mot individualism och då är väl Juul en bättre pedagog?
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Jag tror faktiskt inte att hon hade skrivit den annorlunda, hon fortsätter ju att göra reklam för sina metoder än idag och tror stenhårt på detta.

Nej jag menade inte som att du försvarade henne :)
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Och pojken som slog huvudet så kraftigt i spälsängen att han fick stora bulor och blåmärken. Och sängen flyttades en halvmeter från väggen och AW och hennes anhängare bara pushade och sa fortsätt... 30 dagar senare var pojken ett vrak och föräldrarna likaså.

:eek: Men hjälp! Totalt vansinne!
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Jag tvivlar inte på att en del barn tycker det är jättemysigt att bli rumpbuffade när de ska somna, och blir nöjda och glada och somnar av att man ramsar. Men hon felar rejält när hon säger att detta funkar på alla barn. Det är inte ens säkert att det funkar på samma barn alltid, det kanske går jättebra i flera månader och sen en dag funkar det inte längre. Och det är superviktigt att vara lyhörd och respektera sitt barn i det och försöka lösa situationer som uppstår då.

Bara som det här att man inte ska ha ögonkontakt med barnet när man matar det, håll ena armen under din egen arm och andra armen håller man fast med sin hand. Sen tittar man bort och proppar barnet fullt med välling/ersättning. Vill barnet inte ha mer så proppar man lite till ändå, det ska vara knökfullt när det går och lägger sig och kunna koncentrera sej på att äta och därför ska man inte titta på det. Normalt.. :crazy: Jag är jävligt glad att hon inte är min mamma.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Skämtar ni? Jag har helt missat denna människa, men hon verkar ju helt vidrig. Hur kan man låta sitt barn skrika tills de kräks? :crazy:

Usch, mår riktigt dåligt av bara tanken. :(

Det finns ingenting som kan få mig att må så dåligt som att läsa på AWs forum. Där hyllas föräldrar när de låter sina små barn sova i diarré och slå sina huvuden i spjälsängen så att den flyttar på sig flera decimeter!:cry:
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Visst, buffa rump tyckte min son om när han var yngre. Det fungerar inte längre nu när han ibland har svårt att sova vid utvecklingssprång?


Men det här med maten!:eek: Här har jag personlig erfarenhet som talar om att det är fel. Mat ska man aldrig någonsin bråka om. Ok, hemma har vi bestämt att när vi äter sitter vi vid bordet och man får inte slänga tallrik med mat på golvet.
När jag var liten hade jag perioder då jag inte fixade att äta så mycket och är oerhört tacksam för att min mamma lät mig vara. Och inte heller tvingade mig att äta sådant jag tyckte var äckligt. Med mina systersöner har hon tagit någon lantbrukstidning och visat bilder på traktorer medans de åt, då var det inga problem, de åt snällt och tittade. Jag är väl mer den typen som gör om potatismoset och köttbullarna till en dödskalle för då blir maten plötsligt lite godare.:D

Skulle jag hålla fast min son vid maten så skulle han bli vansinnig, det kan jag lova.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Alltsa folk tycker val att det ar bra for nar barnet blivit kurat sa somnar det pa nolltid och sover hela natten. Det ar ju en lattnad for manga.

".

Ja, visst är det det.
Och barnen är ju så små att de inte kommer att komma ihåg vad de utsatts för... Win-win situation?

Är det inte bättre att "mota olle i grinn" och utbilda föräldrar FÖREBYGGANDE för att lära barnen att sova på nätterna?
Fast jag kanske är naiv och begåvad med ett "enkelt barn". :confused:
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Det som är mer obehagligt är att Anna W föreslås av flertalet BVC. Är man helt slut som förälder kanske man lyssnar på BVC eller på Anna W i ett läge där man verkligen inte orkar mer även om metoden känns fel egentligen. :(

Ja, alltså sömnbrist är INTE att leka med, så är det ju.
AW motiverar ju med att det är "istället för" medecinering och det kan man ju hålla med om att det är inte heller bra .... :crazy:

Men sömn allltså. NÅN gång sover ju barnet. Då får man ju själv passa på. Eller? Jag känner mig lite "dum" som sitter här och är syster-duktig för det har varit ganska "enkelt" för oss med vårt barn ...
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Jag försvarar inte, bara påpekar hur ett sätt att se på uppfostran kan ha uppkommit.

Hon kanske hade skrivit en annorlunda bok, haft andra åsikter om hon fått barn idag eller på 1800-talet. Vem vet?

Idag strävar vi väl mer mot individualism och då är väl Juul en bättre pedagog?

AW är ingen pedagog.
Hon är en niobarns mor och hon har dessutom aldrig använt sina "sova-hela-natten-metoder" på sina egna barn...

Hennes bok kommer ut i nytugåvor hela tiden, den firade 25 år i fjol eller nåt sånt (står det på omslaget på det ex. som jag har).
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Jag kan ha förståelse för att man undersöker alla metoder, det har jag gjort... För det är inte så himla kul när man har ett barn som envisas med att vara vaken mellan 1.30 och 4 så gott som varje natt. Men för de flesta måste ju sunda förnuftet säga att det där är barnmisshandel, hur trött man än är.

Visst, jag erkänner att det låter lockande med ett barn som sover 12 timmar i ett sträck, men jag vill i alla fall inte att mitt barn ska göra det för att det ändå inte är någon som bryr sig om ifall hon är ledsen.

Men apropå det där med att passa på, så tror jag att man som vuxen behöver lite mer sammanhängande sömn ibland också, det kan jag känna i alla fall. Att sover man aldrig mer än 3 timmar i sträck så blir man lite konstig.
Jag klamrar mig dock fast vid förhoppningen att det nog går över...
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Ja, alltså sömnbrist är INTE att leka med, så är det ju.
AW motiverar ju med att det är "istället för" medecinering och det kan man ju hålla med om att det är inte heller bra .... :crazy:

Men sömn allltså. NÅN gång sover ju barnet. Då får man ju själv passa på. Eller? Jag känner mig lite "dum" som sitter här och är syster-duktig för det har varit ganska "enkelt" för oss med vårt barn ...

Jag tror inte man kan ha förståelse på en djupare nivå förrän man är där själv. Jag hade en tuff period någonstans under första året och jag lovar att det inte ens kom upp i närheten av vad vissa föräldrar måste stå ut med. Jag var knäckt och mådde hemskt..

Det är faktiskt inte så enkelt att man får passa på när barnet sover. Barnet kanske vägrar sova annanstans än på dig och kanske max 20-30 min i stöten dagtid, det ger ju ingenting.

Så jag har faktiskt förståelse för desperata föräldrar, jag har däremot noll förståelse för hur BVC kan rekommendera metoden, sådant gör mig illamående och uppgiven :(
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Bara som det här att man inte ska ha ögonkontakt med barnet när man matar det, håll ena armen under din egen arm och andra armen håller man fast med sin hand. Sen tittar man bort och proppar barnet fullt med välling/ersättning. Vill barnet inte ha mer så proppar man lite till ändå, det ska vara knökfullt när det går och lägger sig och kunna koncentrera sej på att äta och därför ska man inte titta på det. Normalt.. :crazy: Jag är jävligt glad att hon inte är min mamma.

WHAT!?!:eek::crazy::confused:

Menar hon verkligen allvar???? Hon kan ju inte vara riktigt som hon ska!!!!:mad:

/Quiss, vars dotter aldrig gått med på denna behandling!
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Åh, kan du inte PMa namnet på bloggen till mig?
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Jag tror inte man kan ha förståelse på en djupare nivå förrän man är där själv. Jag hade en tuff period någonstans under första året och jag lovar att det inte ens kom upp i närheten av vad vissa föräldrar måste stå ut med. Jag var knäckt och mådde hemskt..

Det är faktiskt inte så enkelt att man får passa på när barnet sover. Barnet kanske vägrar sova annanstans än på dig och kanske max 20-30 min i stöten dagtid, det ger ju ingenting.

Så jag har faktiskt förståelse för desperata föräldrar, jag har däremot noll förståelse för hur BVC kan rekommendera metoden, sådant gör mig illamående och uppgiven :(

De första fyra veckorna var det tufft för mig. De första två nätterna hemma skrek hon sig genom.
Hon hade dessutom lite strul med magen, och vissa dagar gjorde jag inget annat än ätt bära omkring på henne.
Hon kunde bara sova om hon sov på mig, och lade man ner henne så skrek hon.
Jag var helt slut i huvudet vissa dagar. Men jag hade aldrig klarat av att köra AW`s metod på henne för det!!
Gråter mitt barn, vill ja ju ta upp henne. Min lilla har dessutom ett sjujäkla humör och kan elda upp sig så hon skriker sig blå i ansiktet.


Numera är jag väldigt bortskämd;) Vid 7 veckor började hon sova mellan 23-05 och nu (10 veckor gammal) så sover hon från 22 till 6.30.
Men i gengäld är hon vaken i princip hela dagen och vill bli underhållen.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Ja, alltså sömnbrist är INTE att leka med, så är det ju.
AW motiverar ju med att det är "istället för" medecinering och det kan man ju hålla med om att det är inte heller bra .... :crazy:

Men sömn allltså. NÅN gång sover ju barnet. Då får man ju själv passa på. Eller? Jag känner mig lite "dum" som sitter här och är syster-duktig för det har varit ganska "enkelt" för oss med vårt barn ...



Det fungerar inte riktigt så för alla. Jag anser att barn föds med en personlighet och det är inte lätt att veta hur den här personligheten behöver hjälpas att sova.

Jag försöker sova ibland på dagen när sonen sover om det har varit jobbiga nätter med förkylning eller utvecklingssprång på gång. Men det är inte så lött att slappna av och sova jämt ska jag säga.

Man blir sinnessjuk av att inte få sova mer än en timma i stöten.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Men alltså, de allra flesta fallen är man ju två föräldrar och då får man ju försöka dela på nätterna så man får sova några timmar sammanhängande. Det fungerar ju tyvärr inte om barnet kräver att ammas varje timme och vill barnet det får man ju hoppas att det inte är längre perioder än man orkar med.

När jag skrev "lite sömn hade inte suttit fel" på statusuppdateringen på facebook var det flera som tog för givet att det var sonen som var orsaken, vilket han inte var. Men i vilket fall som helst fick jag några "glada" tillrop av AW-anhängare som förespråkade metoden. Nästan lite som "du får skylla dig själv som har sömnbrist om du inte använder hennes metoder". Jag fick då uppfattningen om att det var väldigt, väldigt vanligt men fattade aldrig hur brutal (delar av?) metoden var.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Men alltså, de allra flesta fallen är man ju två föräldrar och då får man ju försöka dela på nätterna så man får sova några timmar sammanhängande. Det fungerar ju tyvärr inte om barnet kräver att ammas varje timme och vill barnet det får man ju hoppas att det inte är längre perioder än man orkar med.

Jag och maken delade pa alla natter men vara barn sov daligt i 2 ar, dvs inte mer an 3-4h somn/natt for de vuxna och oftast inte i ett svep. Vi har iofs tvillingar och det fanns medicinska orsaker bakom det daliga sovandet, men JAKLAR vad slut man var varje minut av dagen - i tva ar!! Humoret, koncentrationen, energin, forhallandet - allt tog stryk. Det var inte alls sarskilt jobbigt de forsta fem sex manaderna men sen borjade det tara ratt rejalt. Jag har full forstaelse for desperata foraldrar, men AW ar anda ett steg for langt....
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Som sagt, visst finns det familjer där de vuxna får svåra sömnproblem under lång tid, det säger jag inte emot. Men i min värld borde det gå väldigt, väldigt långt innan desperationen för att man börjar använda AW metoder, men uppenbarligen inte. Uppenbarligen tycker skrämmande många att det är viktigare att de själva får sova en hel natt än att ha en trygg unge.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Har läst den boken också, inget fan av författaren heller.... Misshandel tycker jag att det är vad det är! :devil:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har börjat vakna på nätterna. I natt vaknade jag första gången före midnatt och hade då drömt. Sen vaknade jag ett flertal gånger...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Wille
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
17 317
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Jag har förstått att sömnen är väldigt varierande hos bebisar och att det är helt normalt att vakna ofta och äta på natten m.m Men nu...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 173
Senast: Lo_
·
Småbarn Det börjar bli helt outhärdligt att inte få sova om nätterna. På 20 månader har vi inte fått sova en enda natt och nu senaste 3 mån har...
2
Svar
23
· Visningar
2 233
Senast: Alindra2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp