Bukefalos 28 år!

"Sova-Hela-Natten-Kuren"

Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Jag tvivlar inte på att en del barn tycker det är jättemysigt att bli rumpbuffade när de ska somna, och blir nöjda och glada och somnar av att man ramsar. Men hon felar rejält när hon säger att detta funkar på alla barn. Det är inte ens säkert att det funkar på samma barn alltid, det kanske går jättebra i flera månader och sen en dag funkar det inte längre. Och det är superviktigt att vara lyhörd och respektera sitt barn i det och försöka lösa situationer som uppstår då.
.

Ja mina barn har gillat "buffandet" men då handlar det om mjuka, mjuka puffar, lite så där som man kan göra när man går och bär på ett litet barn. Sen sjöng jag för mina tills de somna, men det krävdes ju att de var lugna och nöjda innan man la ner dem... Men som sagt, alla barn är olika, kompisens son somnar som en stock om hon lägger hon i sin säng, säger godnatt och släcker, (hon är rätt chockad av det faktum, hon upptäckte det när hon la ner honom och sedan bara skulle hämta den lite äldre dottern i rummet brevid, när hon kom tillbaka så sov han, 30 sek senare... Alltså provade hon igen och visst var det så! ;) ) hennes dotter däremot kräver mer närhet innan hon somnar tryggt.
En släkting som har ett barn ett år äldre än min äldsta talade sig varm om 5 mm... Vi kan ju säga som så att så här 9 år senare så är det nog vi som har haft flest lugna kvällar och nätter...
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Vad är detta? Är det kärleksfullt att göra så mot sitt barn? Blir så förbannad och orolig att folk tar till sig hennes metoder.

/ En som äntligen fått sova hela nätter efter snart 2 år.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Kl

Om någon annan vill ha länken till bloggen med de sparade borttagna trådarna från AWs forum är det bara att PMa.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

kl

Jag kan tycka att man i alla fall bör ha läst boken innan man drar förhastade slutsatser...:grin: Vad som skrivs på forum på nätet är kanske inte sant alla gånger heller?

Jag har läst boken. Jag köper inte allt som skrivs men tycker att det finns många kloka råd att ta till sig - men är det inte så med de flesta böcker? Det finns en hel massa böcker om hästar & ridning där jag inte heller håller med om allt som skrivs medan annat låter bra i mina öron.

Sova hela natten-metoden handlar inte alls om att barn ska skrika sig till sömns eller känna sig övergivna, detta framgår tydligt iav boken. De ska lära sig att känna trygghet i sin egen säng. Som jag uppfattar det är metoden främst riktad till barn med svåra sömnproblem, inte "normalbarn" som vaknar ett par gånger per natt.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Men du, jag har personligen både läst boken och sett hur Anna W själv visar hur man ska använda metoderna på sina barn. Det sista fick mig att inse vilken idiot hon är. Som jag skrev tidigare så är boken mer generellt skriven, men hennes tanke bakom metoderna är rejält skrämmande.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Det är ju hon själv och hennes specialtränade assistenter som skriver i forumet, läs själv så får du se. Jag tänker verkligen inte slösa pengar på något som jag avskyr.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Boken fick för mig en helt annan innebörd när jag läst vad AW själv skriver i sitt forum och när jag sett filmerna där hon demonsterar "tryckpressen" och "vagnar". Det är ren och skär barnmisshandel enligt mig. Har du sett dem? De är borttagna sedan länge tyvärr.

Dessutom är hon väldigt noga med att påpeka att barnen absolut inte får tas upp ur den egna sängen för att tröstas oavsett vad som händer. Jag tror helt säkert att många barn känner sig övergivna när de behandlas enligt hennes metod :( . Det är nog tyvärr insikten om att de är övergivna som får många av de kurade barnen att sluta gråta på natten :cry: . Läs lite i forumet själv där AWs "hjärtebarnskontrollanter" skriver så får du se vad du tycker sen.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Alltså, jag är fortfarande i chocktillstånd efter att ha tittat på de länkarna du skickade. Jag vet inte vad som var värst, stackars pojken som dunkade sönder huvudet eller det stackars barn som fick blödande sår i rumpan av allt frätande bajs han fick ligga i på mornarna... :cry:
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Boken fick för mig en helt annan innebörd när jag läst vad AW själv skriver i sitt forum och när jag sett filmerna där hon demonsterar "tryckpressen" och "vagnar". Det är ren och skär barnmisshandel enligt mig. Har du sett dem? De är borttagna sedan länge tyvärr.

Dessutom är hon väldigt noga med att påpeka att barnen absolut inte får tas upp ur den egna sängen för att tröstas oavsett vad som händer. Jag tror helt säkert att många barn känner sig övergivna när de behandlas enligt hennes metod :( . Det är nog tyvärr insikten om att de är övergivna som får många av de kurade barnen att sluta gråta på natten :cry: . Läs lite i forumet själv där AWs "hjärtebarnskontrollanter" skriver så får du se vad du tycker sen.

Jag har inte sett filmerna eller läst om "hjärtebarnskontrollanter", jag har inte träffat AW. Det jag har läst på forumet har inte fått mig att "hoppa" men jag har inte läst mycket där.

Jag provar att buffa min son om han vaknar på natten, funkar inte det eller om han är ledsen tar jag upp honom. "Skrattet till godnattet" har jag tagit till mig, som exempel.

Jag är inte så j-la bokstavstroende, jag ser inte allt i svart eller vitt - jag plockar lite idéer här och var och tar till mig det jag tycker verkar sunt & hoppar över det jag inte gillar. Det tycks dock som folk har tappat allt sunt förnuft och magkänsla - man måste väl kunna känna vad som känns rätt eller fel för mig & låta bli för sådant som känns fel? För att dra en parallell tycker jag att en hel del inom NH är sunt vad gäller häst men jag skulle aldrig leda en unghäst eller en hingst bakom ryggen i slakt grimskaft även om det förespråkas i viss litteratur & på vissa forum. Jag använder även kokböcker där det finns recept jag inte gillar.

Summa sumarum - tänk själv, använd sunt förnuft och magkänsla men läs på innan du har en åsikt. Många i tråden uttalar sig på "hörsägen".
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Alltså, jag är fortfarande i chocktillstånd efter att ha tittat på de länkarna du skickade. Jag vet inte vad som var värst, stackars pojken som dunkade sönder huvudet eller det stackars barn som fick blödande sår i rumpan av allt frätande bajs han fick ligga i på mornarna... :cry:

Jag tar gärna emot länkarna. Naturligtvis är detta inget jag försvarar men samtidigt undrar jag vad det är för fel på föräldrarna som låter detta hända sina barn?
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Jag måste säga att jag har inte heller fått den fasansfulla bilden av AW som beskrivs här. Jag tycker också att man, innan man väljer sida, ska bilda sig en egen uppfattning genom att läsa Annas Barnaboken (som är alldeles underbar på många sätt) och gärna läsa svaren på hennes Forum, samt hennes krönikor.
De skräckexemplen som tas upp här har jag tydligen missat på något vis, och jag blir också paff över tron att AW "överger" gråtande barn. Det är ju tvärtom, hon är HELT emot t.ex. 5-minutersmetoden där barn faktiskt lämnas skrikande. Vad hon däremot inte förespråkar är, att man lyfter upp det skrikande barnet - hon kommer till barnet i barnets rum när det ropar, och finns där, men utan att lyfta. Hennes resonemang är inget man kan förklara i några meningar utan man bör läsa hennes filosofi innan man bestämmer sig för om hon är en "grym häxa" eller ej.
Jag håller inte med Anna i allt alltid, jag har både samsovit och burit! Men jag läser ofta och gärna i Barnaboken och många av hennes tankar kring barn är fantastiska och alldeles underbara.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

eh okej, det där är ingen metod jag hade velat testa. jag tycker vi är hårda som lärt våra barn somna i sin egen säng, det har varit lite gråt ibland men oftast sover de inom 5 min och 10-12 timmar när de somnat.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Men det är ju just det som är så läskigt med denna människa. Läs skräckexemplen! Och tyvärr tyvärr så tror jag inte filmerna går att få se någonstans längre. Jag kan då inte läsa i barnaboken utan att känna obehag efter att ha sett och läst. Och hennes bemötande av föräldrar som ifrågasätter påminner om en sektledares - de skuldbeläggs direkt för att de inte förstår barnets bästa - som ju är att till varje pris och utan undantag följa hennes metod.

I forumet har jag också flera gånger läst hur föräldrar gång på gång uppmuntras att INTE gå in till barnet när det skriker utan att sätta på mozart eller dammsuga och låta barnet fortsätta skrika tills det blivit den tiden då föräldrarna bestämt att barnet ska tas ur sängen. Och inga fem minuter utan halvtimmar...
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Vi verkar ha läst samma bok och ha samma uppfattning. Vi har också samsovit, vi bär & har fått många bra tips i både Barnaboken & Sova hela natten boken och jag har också missat alla hemska trådar.:)
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Skillnaden är att du tar upp ditt barn om det inte funkar att buffa, eller hur? Det gör inte AW, då ska barnet lära sig att det aldrig får komma upp, ens om det har bajsat.

Mitt yngsta barn är 22 månader och vill alltid somna med lite skinnkontakt och sover gärna med huvudet på min arm, nu efter vi slutade amma för en månad sen. Jag skulle ALDRIG få för mej att vägra honom honom hudkontakt och närhetsgos med mej, oavsett tidpunkt. Vi har mer eller mindre alltid sovit gott.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Och jag undrar vad som är felet på denna AW som glatt hejar på skiten? Föräldrarna kanske är helt slutkörda i huvudet av sömnbrist. Vad är hennes ursäkt???
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Det enda jag sett är en film där hon "buffar" en bebis väl kraftfullt i mina ögon. De exempel som beskrivs här har jag inte hittat. Nu vet jag att man inte får länka till andra Forum här, men eftersom AW:s forum redan tas upp, tar jag mig friheten att nämna, att i september månads krönika i hennes forum, tar hon upp just den sk "Dunka huvudet i väggen"-historien. Man kan läsa och bilda sig en uppfattning om man vill.
Att man skulle lämna gråtande spädbarn att gråta, ensamma, går stick i stäv mot allt jag läst av och om AW och jag måste fråga var hon förespråkar en sådan metod?? Mycket av det som sägs om AW är skrönor, uppriktigt sagt - oavsett vad man sen tycker om henne som person och om hennes metoder. Jag håller inte med henne om allt, men där finns en otrolig massa värdefulla russin att plocka ur AW:kakan - och igen, jag har aldrig någonsin läst att hon förespråkar att ett gråtande litet barn lämnas ensamt. Aldrig!
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Hon tyckte ju i alla fall att föräldrarna gjorde helt rätt som lät sin lilla son dunka sitt huvud blått på kvällarna. Det är ju bara att läsa i tråden hur hon hejar på deras framfart.

Men man får väl ge lite cred till henne för att hon åtminstone vände sig emot att de lät sonen sova i en liten klädkammare några nätter...
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Calazirya skrev:
Men du, jag har personligen både läst boken och sett hur Anna W själv visar hur man ska använda metoderna på sina barn. Det sista fick mig att inse vilken idiot hon är. Som jag skrev tidigare så är boken mer generellt skriven, men hennes tanke bakom metoderna är rejält skrämmande.

Jag citerar mig själv igen eftersom jag läst boken.

Nej AW förespråkar inte 5mm, det är nog bara en vanlig hopblandning som många gör. Men hennes metoder så som hon visar/beskriver att dom skall utföras är verkligen hemska :/.
 
Sv: "Sova-Hela-Natten-Kuren"

Skillnaden är att du tar upp ditt barn om det inte funkar att buffa, eller hur? Det gör inte AW, då ska barnet lära sig att det aldrig får komma upp, ens om det har bajsat.

Mitt yngsta barn är 22 månader och vill alltid somna med lite skinnkontakt och sover gärna med huvudet på min arm, nu efter vi slutade amma för en månad sen. Jag skulle ALDRIG få för mej att vägra honom honom hudkontakt och närhetsgos med mej, oavsett tidpunkt. Vi har mer eller mindre alltid sovit gott.
Ja, jag tar upp honom för det är vad som känns bra för mig. Att AW tycker annorlunda struntar jag i, det är min bedömning som förälder. Jag har ett mycket aktivit barn som har svårt att komma till ro vilket gör att vi oftast vaggar honom till sömns - det är inget som förespråkas av AW men för oss som föräldrar känns det bra och då är det det vi kör på. Jag tycker att många av hennes råd är bra, men jag köper inte hela kitet. Jag undrar vad som saknas de föräldrar som låter barnen banka sina huvuden blå...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har börjat vakna på nätterna. I natt vaknade jag första gången före midnatt och hade då drömt. Sen vaknade jag ett flertal gånger...
Svar
12
· Visningar
1 341
Senast: Wille
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
17 217
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Jag har förstått att sömnen är väldigt varierande hos bebisar och att det är helt normalt att vakna ofta och äta på natten m.m Men nu...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 158
Senast: Lo_
·
Småbarn Det börjar bli helt outhärdligt att inte få sova om nätterna. På 20 månader har vi inte fått sova en enda natt och nu senaste 3 mån har...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: Alindra2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp