Sova hela natten?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare EmmaTruelove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 9 744
Sv: Sova hela natten?

John slutade med nattmål när han var runt 5 månader. Nu är han 11 månader och vaknar fortfarande på natten. Har max sovit 10 hela nätter. Han vaknar och vill ha napp på natten.

Urk och absolut inte vyssja för då talar man om för ungen att stygga vargen faktiskt kommer :-/ ?

Nej fya hennes metoder kommer då inte innanför våran dörr iaf.

Och jag instämmer, ALDRIG i hela livet att jag skulle "metoda" något av mina barn, sambon säger detsamma och tillägger ett uttryck som inte lämpar sig här....

har människan ens hört talas om att barn FÅR trygghet genom att få vara med sina föräldrar när h*n är rädd/har ångest/är orolig? Inte fan hjälper det mina kids att lugna ner sig om jag står utanför dörren och stirrar tomt i luften, eller trycker ner dem i sängen och är knäpptyst!!

Själv var buffningen räddningen för oss. Sonen hade aldrig somnat i sin säng tidigare. Vi bar och bar men till slut orkade jag inte. Men när jag låg bredvid och buffade somnade han och efter det började han somna i säng.

Fast enbart buffandet har väl människor använt i "alla tider" och kan knappast tillskrivas Anna W ?

Ja precis, buffande är väl inget speciellt för AW. Och om han skrek i 30 nätter hade du väl lagt av? Det är det som är skrämmande med AW, hon tycker att ALLA barn kan stöpas in i samma form. Inget "det här funkar på detta barnet men inte på det".

Det är det som är skrämmande med AW, hon tycker att ALLA barn kan stöpas in i samma form. Inget "det här funkar på detta barnet men inte på det".

Eller hur! Som ryttare skulle man ju bli utskrattad om man sa att det fanns en enda träningsmetod funkade på alla hästar, punkt slut. Men AW hävdar att det är så för människobarn :crazy: Jag var skitstressad som osäker förstagångsförälder över att standardmetoden inte funkade på mitt barn, men den insikten som fick mig att lägga undan Barnaboken.

Ja som att barn är någon slags omänskliga robotar.... De är faktiskt personer precis som vi. Tråkigt bara att så många osäkra föräldrar fastnar i AWträsket.

Jösses jag har verkligen lyckats missa den här människan. Tur är väl det känns det som :)
Jag tror på ett nöjt barn ;)

Till TS:
Min son började sova utan nattmål runt två månader. När han var 5 månader fick han sova i sin egen säng och runt 6 månader började vi försöka få honom att somna själv.
Allt har gått supersmidigt.
Jag inbillar mig att det beror på att jag har burit honom så vansinnigt mycket och låtit honom sova på oss halva nätter och varje sovstund under dagen.

De flesta barn slutar äta självmant på natten, och sova istället, inom två år. Mina avvandes abrupt från nattamning när de var ett år (pga hälsoskäl för min del), men fortsatte vakna några gånger per natt i över ett år. Vi samsov och när de vaknade var det bara att lägga en hand på dem och klappa dem lite. Max 30 sek uppvak alltså, vilket gjort att vi aldrig lidit av sömnbrust, förutom vid enstaka allvarliga sjukdomstillfällen. Kanske samsovning kan vara ett alternativ om ni inte redan praktiserar det? För oss har det varit helt oumbärligt. Bara tanken över att behöva gå upp på natten är helt olidlig! Mycket bekvämare att bara öppna ett ögonlock, sträcka ut en hand och somna om.

Fast det är ju typ det enda hon skriver om i sin bok... Jag har iaf nästan läst den från pärm till pärm.

Jag har inte läst hennes bok, men jag har studerat metoderna på hennes hemsida och det är mycket mer än lite buff i rumpan som gäller.

Trycka ner i sängen/vagnen hårt, buffa kraftigt, inte besvara gråtande barn m.m

Lite KL.

FÖRST vill jag berätta så är jag skeptisk till "metoder" överlag, att L samsover med oss, nattammandes tills han var drygt ett år och tas upp i famnen så fort han blir ledsen, och att jag räknar med att han kommer att vara lika morgontrött som alla andra 15- åringar när den dagen kommer, OCH att han inte kommer att vilja sova i vår säng när han är tonåring, utan är övertygad om att det kommer när han är mogen för det (så länge njuter jag av en gosig unge intill hela natten :)).

DOCK läste jag om AWs "sova hela natten metod" i förebyggande syfte någon gång när L var 3 månader och fortfarande inte sov förrän vid 02 på natten, mest för att jag kände att jag behövde läsa på om något att ta till om han INTE hade rätat upp dygnsrytmen själv vid kanske 6 månader, vilket han hade (han började somna på kvällen vid ca 4 månaders ålder), och om man bara läser om metoden och inte tittar på "skräckfilmerna", vilket jag alltså inte har gjort, så tycker jag faktiskt den låter åtminstone vettigare än läskiga FMM, som ju verkligen innebär att lämna sitt gråtande barn ensamt, o som dessutom rekommenderas av BVC runt om i landet. AWs metod i korthet går ju ut på att skaffa mkt fasta rutiner och dygnsschema så att barnet lär sig sova på bestämda tider, och att man ska köra det i vagn eller buffa rumpan tills det somnar. Hon anser inte som jag förstod det att man inte skulle besvara gråtande barn, men däremot attt man ska göra det genom att vagna/buffa o inte genom att at upp barnet. Inte så farligt tycker jag.

Hade jag haft ett barn med riktigt stora sömnproblem och verkligen kännt att nu MÅSTE jag göra något för att inte kollapsa, så hade jag hellre valt Sova hela natten - dock utan extream inslag- äm FMM. Nu har det som tur är inte behövts.

Håller med om 5-minuters metoden. Tycker det låter helt vansinnigt.
Förstår inte vitsen med att låta barnet gråta. Hur kan barnet bli tryggt och självständigt av att lämnas ensamt när det är ledset?

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 093
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 095
Senast: Amha
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 662
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 756
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka