Sova hela natten?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare EmmaTruelove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 9 744
Sv: Sova hela natten?

Det låter som om du har erfarenhet (inte nödvändigtvis egen men via andra, vet inte vilken din yrkesverksamhet är?) som jag inte har och den respekterar jag. Jag bara läser hennes forum, hennes bok och funderar och tycker att mycket låter väldigt klokt. Samtidigt som jag samsovit i 3 år (!!), ammat i 4 (!!!!!) och kånkat och burit på en älskling i minst lika många år! :love:
Du menar att barn/människor fått men av hennes metoder?? Kan du berätta mera...?

Jag har köpt en del ur den Barnaboken jag fick när jag fick mitt första barn 1990. En av mina ledstjärnor i mitt föräldraskap är just hennes devis att barn ska vara med i centrum, men inte utgöra själva centrumet. En del annat i hennes filosofi kring barn har jag bara ryckt på axlarna åt och ytterligare annat har jag regelrätt förfasats över. Så långt bara till mina personliga reflektioner. När jag sedan började intressera mig för amning, dess problem och hjärnans utveckling, ungefär samtidigt som jag började hänga på diskussionsforum på Internet, ja då kom jag i kontakt med många andra som kommit i kontakt med standardmodellen och att "lära" bebisar sova hela natten. Med åren hårdnade handskarna, så att säga, och jag kunde inte längre hålla klaffen.

Kortfattat kan jag sammanfatta att de problem som uppstått som varit bestående, eller väldigt svåra att arbeta bort efter kuren, handlat om anknytningsproblem och separationsångest. Detta hör man inget om på sömnforumet, för där verkar alla barn givetvis förvandlas till superglada A-barn som aldrig kinkar. Jag förstår varför, för på sömnforumet får man som förälder skulden för att ens barn inte sover, samtidigt som det överallt står att metoden passar alla barn (vilket naturligtvis inte är sant) men kanske inte alla föräldrar (givetvis sant). Vad som hände med logiken i det, är ett ämne för en helt annat tråd...

Hon anser att det hindrar barnets självständighet och att de lär sig gå senare om man bär dem. Hon anser att man bara ska bära barn när de ska flyttas, vid matdags etc. Och där håller jag som sagt inte med. Hon har t.ex. sagt att en av anledningarna till att Eskimåerna inte har ett skriftspråk, KAN vara att deras barn alltid bärs omkring i sele istället för att gå själva vid späd ålder. Besynnerligt, tycker jag.

Ok, jag håller inte heller med henne om det. Eskimåuttalandet lät inte heller speciellt trovärdigt.

Men jag tycker ändå att Anna har otroligt mycket att ge, jag håller helt med henne om den sociala delaktigheten, om att små barn ska njuta och njutas, osv osv. De svar jag själv fått av henne och hennes medhjälpare har varit mycket kärleksfulla och kloka och utan minsta spår av kyla och barnafientlighet. Många som uttalar sig om AW (nu pratar jag inte om dig!:)) har ingen aning om hennes filosofi utan uttalar sig helt utan kunskap eller insikt om AW:s tankegångar. -Är det inte hon som låter barnen gråta med stängd dörr? tror många. Liksom att hon förespråkar 5-minutersmetoden, vilket hon alltså absolut inte gör. Ett barn får aldrig, enligt Anna, lämnas ensamt och skrikande.

Jag tror säkert det står vettiga saker i barnaboken också, jag har inte läst den. Att barnet ska njuta och njutas och vara med i vardagen känns.... självklart för mig.

delvis kl

Jag läste i någon av hennes krönikor att hon minsann vet varför barn dör i psd. Så bra då, det är väl bara att informera alla de som håller på och forskar om det att de kan lägga ner då :cool:

Jag har faktiskt pratat med min pappa så sent som igår om hur mina föräldrar gjorde när jag var liten.

Jag samsov med mina föräldrar tills jag var ungefär 2 år då fick jag en egen säng som jag somnade i på kvällarna och om/när jag vaknade så fick jag alltid komma över till föräldrarnas säng, var aldrig några problem för jag var en trygg unge.

Metoder som Anna beskriver och visar skulle aldrig mina föräldrar praktisera öht.

Och nej jag anser inte att jag driver någon överdriven debatt mot Anna W, jag anser att människan inte är klok när hon behandlar små barn som hon visar på x antal filmer ( vissa är borttagna ).

Jag samsov med mina föräldrar tills jag var typ 4 eller nåt. Hade eget rum men sov mest med mina föräldrar. Jag har aldrig varit varken klängig eller efter i utvecklingen, jag kan skriva och somnar alldeles själv numer :)

KL!

Barn ska aldrig skrika i sin ensamhet, enligt AW, aldrig överges. o

men på hemsidan har hon ju en film om hur hon nattar barn genom att (enligt mig) med en sjukligt käck röst säga "nu sover vi" kasta en tygbit över ansiktet på barnet o sedan lämna det ledsna barnet i rummet. detta filmas m en mörker kamera o man ser ett ledset barn i sin spjälsäng om vrider o vänder på sig och gråter....detta tyckte jag var väldigt hemskt att se.

filmen när hon lägger ner ungen på bordet o "buffrar" mkt hårt...jag skulle vilja använda ordet banka... jag mår riktigt dåligt av filmerna.(jag vet att du tyckte hon buffrade för hårt men detta var en av sakerna jag tyckte var hemskt)

ska jag vara helt ärlig så framstår hon i mina ögon som en kall kärring i filmerna. o då har väl hon ändå lagt upp filmerna som bra filmer på hemsidan?!
hur ser d filmerna som inte var lika lyckade ut då undrar jag?
med detta sätt att hantera barn har vi inte gått tillbaka till 50talet?
har inte utväckligen gått framåt?
jag trodde att man idag hade blivit mer pedagogisk och blir förvånad att dessa metoder används och får användas.

jag skulle föredra att ha mitt barn sovandes i min säng tills han är 10 än att använda dessa metoder.

Jag samsov med mina föräldrar tills jag var typ 4 eller nåt. Hade eget rum men sov mest med mina föräldrar. Jag har aldrig varit varken klängig eller efter i utvecklingen, jag kan skriva och somnar alldeles själv numer :)

Jag har alltid sovit själv. Och blivit femminutersmetodad. Och matad endast var fjärde timme. Jag kan fortfarande ha svårt för nätter, slår ofta på en TV för att kunna sova och sånt. Kan tycka det känns jobbigt att 'nu MÅSTE jag sova'. Jag vet ju inte vad som beror på vad, jag minns ju knappast den tiden ;) men min dotter skall aldrig behöva känna sig utelämnad varken på dagen eller natten.

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 093
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 095
Senast: Amha
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 662
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 756
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka