Bukefalos 28 år!

Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Singoalla

Trådstartare
Hur gör ni? När vi fick hem vår valp för tre veckor sedan så fick vi tipset av många att bestämma oss för om valpen får sova i sängen eller inte, och sedan hålla fast vid vårt beslut varje natt. Vi har en liten dvärgpinscher och både han och vi tycker att det är oerhört mysigt att ha honom i sängen under natten. Dock är ju jag och min sambo två vuxna människor som ibland gärna vill ha ett samliv :angel: Utan hund i sängen. Så mina frågor är kort och gott helt enkelt:

1. Måste man verkligen spika antingen eller? Sängen eller hundbädden. Kan inte en hund med tiden lära sig att när husse och matte säger hundbädden så är det hundbädden som gäller. Även om det oftast är sängen?

2. Ni som har hunden i sängen och då och då faktiskt vill ha lite egentid i sängen. Hur gör ni då? Stänger ute hunden från sovrummet ett tag?

:o

MVH Singoalla med för stunden uteblivet samliv
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Såklart att du kan säga till hunden att hoppa ner från sängen!
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Jag har alltid gjort det bekvämt för mig och låtit valpar sova i sängen tills dom är ca 4 månader. Dels är det lättare för mig att få dom rumsrena då, eftersom jag vaknar om den börjar röra på sig (vilket sällan händer mer än ett par få dagar). Valpen sover ofta mycket bättre och längre om den sover hos mig, än själv i en bädd. Runt 4 månaders ålder har dom fått börja använda sin egen bädd även nattetid. Det brukar inte ta lång tid att få den att sova där då.

Nuvarande hundar har däremot fått vara kvar i sängen. Jag är ensamstående och jag tycker det är mysigt med dom där (nåja - hår i sängen är inte alltid det mysigaste...) :)
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Känner igen mig i det du skriver. Vi hade vår valp i sängen första 2 veckorna, sedan bestämde vi oss för att det kanske är bra om han lär sig sova i sin bädd. Men som du skriver.. han vaknade mycker oftare och hann dessutom både kissa och bajsa på golvet utan att jag vaknade. Så nu sover han i sängen igen och jag vaknar dirket om han rör på sig. Vi får säkert utvärdera senare igen hur vi vill ha det men jag tycker det är mysigt. DP varken fäller hår eller luktar så det märks inte ens av att han är där :)

Just nu piper han väldigt mycket när man släpper ner honom på golvet. Vilket är lite av en mood-killer om man vill ha lite vuxenliv :meh: Men det kommer han vänja sig vid. Vi har även börjat träna lite ensamträning genom att sätta upp kompostgaller i dörröppningar så förhoppningsvis kommer det inte vara något problem att stänga dörren om sig framöver..
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Om du har valpen i en bädd så avgränsa med kompostgaller så den inte kan pipa iväg och kissa eller bajsa på golvet.
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Vi har kompostgaller och plastat golv men ytan är några kvadratmeter så han kissar och bajsar 2 meter från sin bädd bara.
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

1. Måste man verkligen spika antingen eller? Sängen eller hundbädden. Kan inte en hund med tiden lära sig att när husse och matte säger hundbädden så är det hundbädden som gäller. Även om det oftast är sängen?

Självklart måste hunden kunna gå från sängen och lägga sig nån annan stans när man ber den. Likväl som den kan släppa en leksak när man ber om det, eller komma på inkallning.

2. Ni som har hunden i sängen och då och då faktiskt vill ha lite egentid i sängen. Hur gör ni då? Stänger ute hunden från sovrummet ett tag?

Mina tyckte att det var skitjobbigt att vara i sängen då, så de suckade djupt och gick och lade sig i sina bäddar när vi satte igång;) Om jag hade haft hundar som inte höll sig undan och kände ett behov av att inte ha dem där så skulle jag stänga dörren, ja.
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Minska ytan så att bara bädden ryms innanför gallerna.
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Behövs inte just nu då vi bestämt oss för att ha honom i sängen igen tillsvidare :)
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Självklart måste hunden kunna gå från sängen och lägga sig nån annan stans när man ber den. Likväl som den kan släppa en leksak när man ber om det, eller komma på inkallning.

Jag tycker också att det borde vara samma sak så jag förstod inte riktigt varför folk tipsade oss om att vara så konsekventa. Det lät lite som att "En enda natt i sängen och ni kommer få ett helvete att få honom att sova i bädden sen". Men jag tycker/tror väl att man kan lära hunden att sova precis där vi bestämmer att han ska sova? Precis som du skriver, likväl som man lär honom andra saker.
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Mina hundar sover med mig i sängen, vi ligger ihoptrasslade som i en stor hög och när jag haft människosällskap har det hänt att sällskapet vaknat med en Wahidah på bröstkorgen :o Jättemysigt är det :D Men, mina hundar kan också gå och lägga sig på annat ställe om de vill det. Jag ser till att de har flera bekväma sovplatser i samma rum som sängen står i och vill jag av någon anledning sova utan dem så säger jag åt dem att lägga sig på annan plats.

En av anledningarna till att folk säger att man inte ska låta hunden vara i sängen om den inte alltid ska få vara där, tror jag kan vara att det är svårt att säga åt hunden när man sover :P Om man vanligtvis låter hunden sova i sängen och sedan säger åt den att sova på annan plats så är det ju inte direkt orimligt att hunden ändå smyger upp när man somnat. Vill man inte det, ja då blir det ju bökigt.
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Jag hade min i sängen i början, super bra! Men sen när hon blev äldre så kröp hon ner på golvet och la sej på mattan. Nu kommer hon bara upp i sängen om jag säger åt henne, myser en stund sen hoppar hon ner.

Så de behöver absolut inte va kört! Ha en mysig bädd, filt på golvet åt valpen, kompostgaller om de behövs. Jag hade bara dörren stängd å hon gjorde aldrig nått i sovrummet fast de va hyffsat mycket yta.
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Mina dvärgpinschrar sover inte i sängen. Tiken har aldrig sovit där. Hanen sov i sängen hos sin förra ägare (han kom till mig när han var 14 månader). När vi är bortresta får tiken sova i sängen men hanen brukar föredra att ligga bredvid trots att han sovit i sängen i sitt tidigare liv.
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

En av anledningarna till att folk säger att man inte ska låta hunden vara i sängen om den inte alltid ska få vara där, tror jag kan vara att det är svårt att säga åt hunden när man sover :P Om man vanligtvis låter hunden sova i sängen och sedan säger åt den att sova på annan plats så är det ju inte direkt orimligt att hunden ändå smyger upp när man somnat. Vill man inte det, ja då blir det ju bökigt.

Så kan det absolut vara! Nu kommer ju vår lillkille inte ens upp i sängen själv ännu :D Men det är nog bara några veckor bort innan han kan studsa upp. Men det är som sagt inga problem alls. Mest att man kanske vill ha en timme ensamma ibland :angel:

En fråga, om han vänjer sig vid att alltid få sova i sängen hos oss, och så har vi hundvakt någon natt hos en person som inte vill ha honom i sängen. Att hundvakten då förslagsvis begränsar med kompostgaller eller liknande. Tror ni att han skulle "må dåligt" då av att sova ensam på golvet? Lite dum fråga kanske men det kan vara bra att ha koll på alla aspekter. Vi har många i familjen och vänskapskretsen som gärna ställer upp som hundvakter men jag tror inte att så många av dom vill ha honom i sängen. Vi vet redan nu exempelvis att vi kommer behöva ha hundvakt en vecka i slutet av mars.
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Hehe - jodå, även DP fäller hår 2 gånger per år. Dock inte så mycket, men dom håren sticks. Jag har haft en ;)

Jaså? Jag har också haft en under några år som jag var hundvakt till under somrarna och någon helg i månaden resten av året. Men jag märkte aldrig av att han fällde så det märktes av. Men det kanske är individuellt.
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Du kanske missade fällperioderna:D
Jodå, dom fäller men en DP har ju inte speciellt mycket hår - så några megamängder blir det inte under fällperioderna:)
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Okej! Vi skaffade en himla mysig bädd till våran men han grävde upp allt ludd i den och käkade upp så vi fick ta bort den. Nu har han en transportbur med en filt i i stället. Inte lika mysig men han sover i den när han inte får komma upp i soffan eller sängen. Men han föredrar knät eller kudden.
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

En fråga, om han vänjer sig vid att alltid få sova i sängen hos oss, och så har vi hundvakt någon natt hos en person som inte vill ha honom i sängen. Att hundvakten då förslagsvis begränsar med kompostgaller eller liknande. Tror ni att han skulle "må dåligt" då av att sova ensam på golvet? Lite dum fråga kanske men det kan vara bra att ha koll på alla aspekter. Vi har många i familjen och vänskapskretsen som gärna ställer upp som hundvakter men jag tror inte att så många av dom vill ha honom i sängen. Vi vet redan nu exempelvis att vi kommer behöva ha hundvakt en vecka i slutet av mars.

Jag vet flera som har olika regler för hur det är hos hundvakt och hur det är hemma. Hundarna är inte dummare än att de kan anpassa sig efter det :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 516
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 249
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 482
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Det påstår i alla fall en dansk hundpsykolog! Jag svarade i ett inlägg på en Fb-sida angående en tik som plötsligt hade börjat få stora...
Svar
18
· Visningar
1 817
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp