Bukefalos 28 år!

Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

En fråga, om han vänjer sig vid att alltid få sova i sängen hos oss, och så har vi hundvakt någon natt hos en person som inte vill ha honom i sängen. Att hundvakten då förslagsvis begränsar med kompostgaller eller liknande. Tror ni att han skulle "må dåligt" då av att sova ensam på golvet? Lite dum fråga kanske men det kan vara bra att ha koll på alla aspekter. Vi har många i familjen och vänskapskretsen som gärna ställer upp som hundvakter men jag tror inte att så många av dom vill ha honom i sängen. Vi vet redan nu exempelvis att vi kommer behöva ha hundvakt en vecka i slutet av mars.

Han kanske protesterar men han kommer absolut inte må dåligt!
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Våran hund på 1 år och 3 månader sover i sängen, inte helt sambons glädje men han har accepterat det med tiden, hunden skickar vi ner om vi vill göra annat och han har en egen säng som han trivs bra i på golvet
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Mina får sova i sängen, men är det "vuxenaktivitet" på gång så brukar de själva gå ner och lägga sig någon annan stans (har fler mysiga ställen de kan sova på), speciellt surgubben som verkligen ogillar när man inte ligger still i sängen :p

Ang hundvakt, så har jag två hundvakter åt dem just nu (de lämnas hos varsin hundvakt) där ingen av dom får sova i sängen o det har aldrig varit något problem. Gammelgubben är nöjd bara han har filtar att bädda in sig i, och den unga har sällskap av deras andra hundar som sover i ett "hundrum" o han verkar inte må dåligt över det.

Sånt brukar lösa sig med tiden...hundar är väldigt anpassningsbara :)
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Hundar har inga problem att anpassa sig till olika situationer, det blir fort en rutin av det.
T.ex sover min hund alltid i sängen och går upp i alla möbler hemma hos mig, eftersom jag inte är så kinkig med städningen och tycker det är mysigt att ha henne bredvid mig.
Men om vi är borta någonstans, behöver man bara säga till henne en gång, för att hon inte ska gå upp i möblerna där. När vi besöker familjen gör vi ofta så att vi lägger ett lakan över en av stolarna, och så blir det hennes plats, där hon får sitta i knäet och kela med de familjemedlemmar som gillar hundar

Vill man göra det enkelt för sig är det förstås enklast att vara konsekvent. I så fall sover man själv på en madrass på golvet under den första tiden med valpen, eftersom den då känner sig trygg snabbare, och det bidrar till bondingen.
Sedan ersätter man bara madrassen med en hundbädd, när man känner att valpen är trygg nog att sova själv. Eftersom den då inte har någon vana att gå upp i möbler blir det enklare att stoppa den. Annars blir det lätt att de smyger sig upp. när man inte ser det.

Vad beträffar sexlivet skulle jag nog helt enkelt stänga ut hunden från sovrummet vid de tillfällena. Även om den inte hoppar upp i sängen för att bidra till roligheterna, kan det vara lite avtändande med en hund som står bredvid sängen och stirrar intresserat. ;)
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Vår hund sover i sängen, i början lyfte vi bara ned henne och stängde ut henne från sovrummet. Numera hoppar hon dock ned självmant när hon märker att ngt är på gång haha.

Angående hundvakt, de flesta av våra hundvakter har henne gärna i sängen. Men skulle de inte vilja ha det skulle de få stänga in henne i hennes bur. Hon har en bur som alltid står framme hemma och som vi ofta tar med oss när vi åker iväg. Hon trivs väldigt bra i den så tror inte hon skulle tycka det var jobbigt att sova där en natt eller två :)
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Vi säger helt enkelt åt våra hundar att hoppa ner från sängen om vi inte vill ha dem där. Brukar aldrig vara några problem.
Behöver inte stänga ute dem från sovrummet heller utan är bara att knuffa ner från sängen och så brukar de fatta vinken ;)
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

KL

Kommer inte riktigt ihåg hur hunden reagerade i början men tror han tyckte vi betedde oss lite konstigt i början och sniffade mycket nyfiket på oss ( spännande dofter ) men då sa vi bara åt honom att gå och lägga sig. Ibland ligger han kvar vid fotändan ( envis hund ) eller om vi är för vilda lägger han sig på andra sidan sängen eller golvet. Den andra hunden kan pipa ibland om vi låter för mycket:D men vi ignorerar det & han har på sin höjd nosta på oss ngn gång men går o lägger sig nuförtiden. En liten bichon vi passade nu här i 9 dagar har vi aldrig passat och haft sex innan men det gick fintfint det med då han gömde sig under sängen och när vi gick och duscha efteråt sniffade han bara lite intressant på alla dofter.

Vår första hund lade sig ALLTID vid våra fötter och har så fortsatt. När han har lite mer päls på kroppen ( pudel ) eller ätit en brakmåltid lägger han sig på golvet. Vinthunden kan mysa en stund på husses kudde men lägger sig sedan alltid på golvet, sin bädd eller vårt överkast som vi snällt nog bara slänger ner i en stor hög åt honom =)
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

Våra hundar fattar vinken.
Om de mot förmodan inte skulle göra är det har vi plan B: "Kolla! Mumsigt ben att gnaga på i vardagsrummet! Vi ses om en halvtimme!" och stänga sovrumsdörren :angel:
 
Sv: Sova i sängen eller inte (och det där med vuxna intressen..)

När jag skaffade min gammelhund som 5 år gammal så fick han inte sova i sängen till en början då vi hade en till stor hund som vi inte ville ha i sängen.
Däremot när jag flyttade till egen lägenhet så var hans plats i sängen en självklarhet.
Vid herrbesök i sängen skickade jag honom att gå och lägga sig i korgen.

När jag blev ihop med min sambo så fick sängen bli hundfri igen.
Tog 2 nätter så var gamling nöjd med läget.

När jag skaffade valp ordnade jag en valphage bredvid sängen så hon var nära men inte kunde komma iväg så långt och hitta på hyss. Och hon sov hela långa nätterna i denna och gör än idag fast den är öppen.

Bägge hundarna sover i sina bäddar på golvet bredvid sängen nattetid. Dock bjuds dom upp i sängen på morgonarna och ev kvällarna.
Är jag själv hos mina föräldrar bjuds dom upp i sängen där även nattetid.
Hundar lär sig skillnaden på sin bur och ÄRAN att bli uppbjuden i sängen.
För mina hundar är det lyckligaste stunden i livet när dom blir uppbjudna i sängen - bättre än godis! ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 516
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 249
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 482
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Det påstår i alla fall en dansk hundpsykolog! Jag svarade i ett inlägg på en Fb-sida angående en tik som plötsligt hade börjat få stora...
Svar
18
· Visningar
1 817
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp