sova själv?

Det är naturligtvis olika för alla. Men för mig hade ett sådant beslut varit början på slutet.

Fast det spelar liksom ingen roll hur mycket man älskar varandra och hur bra ens förhållande är om den ena parten snarkar så att den andra inte kan sova. Att då fortsätta sova tillsammans kan vara början på slutet. Man är inte på så gott humör när man aldrig får sova ordentligt.

Jag hade gärna haft eget sovrum. Min man snarkar en del och jag har blivit löjligt lättväckt sen vi fick barn. :arghh:
 
Vi pratade alltid om hur skönt det skulle bli när vi flyttar till hus och kan ha varsitt rum. Nu bor vi i hus och har 2 oanvända rum på övervåningen men ändå sover vi i samma rum. :o Det är ytterst få nätter nån av oss lägger sig i soffan istället numera, så jag vet inte om vi sover bättre här eller vad det är. Han snarkar galet mycket men jag har liksom vant mig så om jag inte har problem med sömnen så stör inte hans snarkningar. Jag har börjat snarka på senare år och vissa nätter så väcker jag honom och då kan han inte sova och då blir det oftast soffan. Men det händer inte så ofta.
Vi sover dock på varsinn kant typ åsså 3 hundar lite här och var. Men båda vill eg ha space. :)
 
Vi vill helst sova tillsammans men det växlar lite. Vi har småbarn och katt som sover i vår säng. Så om man ska upp tidigt på morgonen eller om jag eller sambon är sjuk så sover den i eget rum.

Sambon kan snarka om han sover på rygg men då puttar jag till honom så han får vända på sig.
 
Jag har alltid tänkt att jag är en sån person som sover bäst ihop med någon annan. I tonåren sov jag och bästa kompisen väldigt ofta ihop.
Jag har alltid varit väldigt lättväckt, är själv snarkare och far runt i sängen.
När jag träffade mitt ex så var det självklart att vi skulle sova ihop, och jag håller med att det är jätte mysigt att somna inlindad i någons famn.
Men sen blir det varmt, trångt, jag vaknar av hans snarkningar och han av mina. Fönster öppet/fönster stängt, kallt/varmt, båda behöver ganska mycket plats, den ena vill ha film på när man somnar, den andra vill ha tyst osv och på morgonen var det sällan någon som var utvilad.
Och så här har det väl egentligen varit med alla jag varit tillsammans med.

Nu efter att jag och ex sambon flyttade isär och jag började sova själv så inser jag hur mycket bättre jag mår på morgonen när jag fått sova ostört. När jag reflekterar över det så här i efterhand så funderar jag över att en hel del gräl skulle nog kunna ha undvikits om vi sovit isär eftersom dom ofta uppstod på morgonen...
Så tror man att man får bättre nattsömn av att sova isär tycker jag verkligen man ska pröva!
 
Det gör jag med. Men inte tar det bort snarkningar inte. Det bara dämpar ju. Så är man lättväckt och lättirriterad så hjälper det föga.

Prövat olika märken? Är väldigt lättväckt men även ljuskänslig. Fick pröva mig fram innan jag hittade bra öronproppar och sova med ögonmask har gjort att jag sover bättre. Samt att vi flyttade från lägenhet till hus där det är mindre störning runt omkring.
 
Jag och min partner sover bra i samma säng :up:. Bägge två är stillsamma typer i sömnen och sängen är lagom stor till två. Katten däremot! Han ser det som sin livsuppgift att jag vaknar i tid till jobbet, ibland med goood marginal (läs: vid solens uppgång). När han sover i sängen tar han dessutom mest plats av oss alla tre, sin ringa storlek till trots :mad:;).
 
Jag och min partner sover bra i samma säng :up:. Bägge två är stillsamma typer i sömnen och sängen är lagom stor till två. Katten däremot! Han ser det som sin livsuppgift att jag vaknar i tid till jobbet, ibland med goood marginal (läs: vid solens uppgång). När han sover i sängen tar han dessutom mest plats av oss alla tre, sin ringa storlek till trots :mad:;).

Hög igenkänningsfaktor där :meh: Den absolute mästaren när det gäller att bre ut sig i en säng har dock särbons katt Pelle (salig i minne). Det var inte ovanligt att särbon vaknade ihopkrupen i en boll på ena kanten av sängen för att katten ville ha resten. Särbon har en 180-säng :cautious:
 
Vi sover i samma rum men har sängarna på olika håll på grund av att rummet är så litet.
Det är superbra för mig, maken har någon spasm i fötterna vissa kvällar så han var 15;e sekund - ja, jag har räknat - drar upp foten snabbt två-tre gånger och det retar mig till vansinne. Nu med egen sänghörna märker jag det bara om han hamnar mot väggen med foten. Han slutar ju om jag väcker honom men då han har väldigt dålig sömn så vill jag helst undvika det.
Jag å min sida snarkar förskräckligt så det är väl tur han har ljudböcker i öronen jämt, jag hade inte velat dela rum med mig. Maken skulle bli förtvivlad om jag pratade om skilda sovrum, mig kvittar det lika.

Jag har mer besvär med att det ska låta i alla rum på dagen. Vi har bantat ner hans jäkla skvalande akvarier till 1 1/2 men när barnen flyttat ska jag ha eget dagrum....
 
Samma säng men jag hade gärna haft varsitt rum med varsin säng men samtidigt så hade jag nog saknat honom om vi skulle haft så.
Löste det genom att köpa en 210cm bred säng så nu får jag ändå platsen fast att vi sover ihop.
 
Vi sover i olika rum sen 15 år tillbaka. Det beror både på snarkningar, mycket rörelse och olika åsikter om temperatur i sovrummet. Nu sover jag utmärkt i mitt kylskåp och han kan ligga och snarka så mycket han vill i sin bastu. Hade vi inte haft skilda sovrum hade det garanterat lett till separation. En fru som inte sovit på månader pga sin andra hälft, är ingen munter fru. Min man tycker det är rätt jobbigt för han har stort behov av kroppskontakt, men man får kramas mycket på dagarna i stället.
 
Prövat olika märken? Är väldigt lättväckt men även ljuskänslig. Fick pröva mig fram innan jag hittade bra öronproppar och sova med ögonmask har gjort att jag sover bättre. Samt att vi flyttade från lägenhet till hus där det är mindre störning runt omkring.
Jag har provat de flesta, de enda som inte är för stora är de i storlek small på apoteket. Har SÅ små öron.

Jag brukade faktiskt ha en ögonmask men när jag och sambon flyttade ihop blev det bara så att den inte användes.

Jag längtar verkligen till den dagen jag får det hus jag vill ha mitt i skogen, utan tjutande barn, bilar eller traktorer klockan 5:love:
 
Är det så vanligt med par som har separata sovrum? Jag kan verkligen inte se mig själv leva i en relation där man inte sover ihop. Men efter att ha läst folks anledningar till separat sovrum så låter det lite mera logiskt, däremot inte speciellt romantiskt.
Ni som sover separat; hur ser erat sexliv ut?
 
Är det så vanligt med par som har separata sovrum? Jag kan verkligen inte se mig själv leva i en relation där man inte sover ihop. Men efter att ha läst folks anledningar till separat sovrum så låter det lite mera logiskt, däremot inte speciellt romantiskt.
Ni som sover separat; hur ser erat sexliv ut?
Det hinns med på andra tider på dygnet :)
 
Vi sover i dubbelsäng, delar med ett stycke 28 kg labbe och 4 kg katt och nu även med bebis.
Vintertid gillar jag sova under samma täcke och omhållen av sambon då han är en kamin. Sommartid sover jag gärna i min egen del av sängen av samma anledning :p.
 
Nej, såklart inte. Men det faller sig möjligen mer naturligt att ha sex som rutin då om man vaknar upp och sover brevid varandra varje morgon/kväll. Tror jag? Kanske är jag helt ute och cyklar.

Fast man har väl sex när man har lust? Inte som rutin för att man somnar och vaknar bredvid varandra? Vi har sex när vi vill - oavsett klockslag. Vad är det som säger att lusten skulle infinna sig bara för att man delar säng?
 
Nej, såklart inte. Men det faller sig möjligen mer naturligt att ha sex som rutin då om man vaknar upp och sover brevid varandra varje morgon/kväll. Tror jag? Kanske är jag helt ute och cyklar.
Det beror på vad man tycker om. Nu sover vi ju i samma säng men vi har nästan aldrig sex vare sig morgonen eller kvällen. Trött, småirriterat sex på natten, nej tack. På morgen när man känner sig allmänt ofräsh, behöver kissa och dålig andedräkt, nej tack. :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 747
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Förmodligen inte men chansar ändå på att någon stött på ett bra alternativ. Jag har aldrig kunnat vänja mig vid bettskena har haft tre...
Svar
5
· Visningar
383
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
345
  • Artikel
Dagbok Var har energin tagit vägen? Det känns som om jag bara sover och sover. Vissa dagar sover jag nästan 20 timmar och har ändå inga problem...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp