sovrutiner för en ettåring

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
Vad är "normalt" för en ettåring?? Min tjej verkar ha gått bakåt i tiden.Från att ha sovit stort sett hela natten mellan 20 00 -05 00 .till att vakna varannan timme. :eek:
Hon vill upp och leka när "pappa" går till jobbet vid 06 00 .för att sedan leka fram till ca 8 00 och sedan sova 1-2 timmar.
Sen kan hon sova uterligare 2 gånger under dagen.

Jag har försökt hålla henne vaken på dagen men då blir hon bara så trött och grinig.
Går det över snart eller? jag antar att det rör sig mycket i det lilla huvdet plus att hon har/får tänder.
Hon har även kommit på att man kan vara ofanligt blyg.
 
Sv: sovrutiner för en ettåring

För oss har det gått i perioder hur mycket elin har sovit, hon har även haft perioder då hon har vaknat om nätterna stup i kvarten.
Om elin hade vaknat vid sex på morgonen så hade jag nog hållt henne igång till elva tiden och sen låtit henne sova en timme eller två och sen hållt igång henne till kvällen.
Det gäller ju att få in bra rutiner, men det är så himla lätt att "förstöra"...

Vi hade slutat sova på dagen för ett par månader sedan men nu helt plötsligt har hon behov av det igen... Så för tillfället vaknar hon vid halv sju på morgonen, sover en timmer under dagen, om hon är på dagis somnar hon när hon kommer hemma, är hon hemma så somnar hon vid ett tiden. Sen lägger vi henne mellan sju och åtta, efter åtta sover hon 9 gånger av 10...

Så försök få ingång bra rutiner som fungerar för er!
 
Sv: sovrutiner för en ettåring

Det kan ju vara allt från växtvärk till mardrömmar..

Om jag inte minns fel, så någonstans i den åldern kommer de på att mamma och jag inte lika med samma sak, får någon form av seperationsångest (fast det är lite tidigare kanske?)

I vilket fall som helst, så var det med vår gosse med. Vi är inne i en liknande situation just nu, och han är 10 år! Dvs han har mardrömmar, och ibland växt värk....

Oavsett, så kommer det gå i perioder, det får nog anses som väldigt normalt :D ;) (inte mindre jobbigt för det)
 
Sv: sovrutiner för en ettåring

Min äldsta son vaknade en gång per natt tils han var 1,5 år. Det var lite jobbigt tyckte vieftersom han inte ville somna om. Den här gossen hade också en massa fuffens för sig när han var ungefär 8 månader; han vägrade sova alls. När han var 1,5 år föddes lillebror och då slutade han vakna och sov i stället hela nätterna. När minstingen var 4 månader och vi fick veta att om man är fyra månader kan klara 12 timmar utan mat, alltså en natt, så bestämde vi oss för att prova en variant av 5- minuters metoden. Vi gick in varje gång han skrek och tog upp, förklarade att han skulle sova och la honom ner igen när han var tyst. Första natten var tuff, andra natten var mindre tuff och sedan dess har han sovit hela natten utan problem. Som ettåring började han vakna igen och då gjorde vi samma sak igen. Jag har hört/läst barnläkare/barnpsykologer/bvcpersonal säga att barn sover mer/bättre i egen säng i eget rum. Mina barn har aldrig fått varas i min säng, jag har varit för rädd för att lägga mig på dem. Jag tror att det är viktigt att lära barnen sova hela natten, mina barn blev betydligt piggare på dagen och det blev mycket mindre gnäll. Nu sover de mellan 19 och 8 och så sover de middag tre timmar någon gång mitt på dagen. Tydligen behöver de mycket sömn!
Du gör givetvis som du vill, men det är min lösning på hennes vaknande.
 
Sv: sovrutiner för en ettåring

Jag hade bra rutiner som jag tror tyvärr hennes pappa förstörde.Jag var och jobbade en vecka medans han var ledig från sitt . När jag kom hem från jobbet så fick jag höra varje dag att han inte höll mitt och linas "schema".
Så jag tror att han förstörde för oss :(
 
Sv: sovrutiner för en ettåring

Jag har provat allt känns det som ...förut när hon vaknade kunde jag bara ge henne sin napp .vällingflaska så somnade hon om .men nu vaknar hon som hon har mardrömmar.ont.seperationsångest.
( av 10 gånger får jag henne inte att somna om själv ..utan jag få gårunt med henne eller låna storesyrransäng och sova en stund brevid henne.
Tyvärr har vi det kanska lyhört och ena grannen har klagat på att hon skriker mitt i natten .....och det var under perioden jag provade 5 minuters metoden.

Vänder det inte snart får jag nog fråga grannen llite snäll om han kan stoppa bomull i öronen.
 
Sv: sovrutiner för en ettåring

Har hon hunnit börja på förskola/dagmamma än? Jag tror att många föräldrar upplever att deras barn får bättre rutiner då. Man måste ju stiga upp vid en viss tid på morgonen då, t. ex. Sedan flyter ju dagen på med frukt, utevistelse, lunch, middagsvila, mellanmål, etc. Jag försöker inte säga att föräldrar är dåliga på rutiner :D men att på en förskola måste man hålla rättså hårt på rutinerna och kan ju inte släppa efter för mycket. Det brukar vara rättså bra för de flesta barnen!
 
Sv: sovrutiner för en ettåring

Fast det brukar vara upp och ner vända världen under en övergångsperiod... Specielt när de börjar så är det jättejobbigt, dels upptäcker de att de blir lämnade och mamma/pappa inte alltid är där, sen är det jobbigt med nytt ställe, nya kompisar nya rutiner. Men när man har kommit in i det så får man som sagt ordentliga rutiner för annars fungerar det inte hemma heller...

Som sagt så har elin slutat att sova på förskolan, jag tror att det hade med att göra att en period "glömde" de bort henne för hon var så pass tyst och snäll, och att hon grät när jag lämnade betäcknades normalt... Vilket det inte är när det gäller henne, och efter att ha prata igenom det med personalen så har vi fått bättre lämningsritual, och bättre kontakt så numera lämnar jag en glad unge som springer in och vill leka istället för en som grät hysteriskt...

Men ialla fall, det där med att vakna om natten är nog väldigt vanligt en period, jag hade elin i spjällsängen brevid mig och en del nätter eller ganska många nätter låg jag och sov och höll handen med henne, hon hade det behovet av närhet och hon fick det. Så numera sover hon i eget rum och kan visserligen vakna ibland med då är hon ofta törstig, vilket är helt förståligt då det är väldigt torrt inne, även jag vaknar och är törstig på nätterna... Sen somnar hon om på en hundradel...

Zilla; Kämpa på med dina rutiner så ska du se att ni kommer in i dem igen, ta några "jobbiga" dagar då du får kämpa lite så brukar det lösa sig efter ett tag.
 
Sv: sovrutiner för en ettåring

Vi drabbades av samma sak från att ha sovit bra varje natt blev det helt plötsligt vaknätter. Det visade sig vara en matallergi, när vi plockade bort ägg ur kosten sov han igen, bara han fick i sig ett kex som innehöll ägg var det vaknatt.
Jag propsade på att få ta blodprov och kolla allergier när vi drabbades för jag insåg att något var fel. Vi fick då testa de vanligaste sakerna i mat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 169
Senast: Guldaskig
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 171
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Min lilla valp, eller lilla och lilla. Hon är en snart 5månaders gran danois/mastiff valp. Urgullig och supersnäll. MEN Hon är inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp