Sovrutiner och allt det där

Det verkar helt enkelt bara vara så att vissa barn somnar av sig själva, ensamma på tio minuter eller kan lära sig det (bekantas barn).

Medan andra tar 30 min till 1,5 timma på sig (vårt barn, sjöng också sånger förresten Byssan lull och hela baletten med kanske lite väl mycket variation + påhittade verser. Balanserande elefanter låter smartare).

Men vi försökte aldrig så som andra bekanta göra någonting åt det. (och jag klarade inte ens av gråten från deras teknikgrej). Utan det löste sig ju av sig självt :p med tiden, lite i taget. Eller det tar fortfarande 30 minuter att somna men han ligger själv ;) (eller ok utom om något är läskigt). Ok tråkigt att bli av med en timma varje kväll iofs, men.
 
Alltså igår sjöng jag om 53 elefanter som balanserade på en spindeltråd. Vågar påstå att det är både uthålligt och tråkigt så det räcker och blir över :p

I mitt perspektiv är din beskrivning av en "dryg nattning" på 45 minuter att inte ha provat att vara uthållig. Vi har de senaste två åren tyckt att 45 minuters nattning är snabbt och smidigt ;)

Vi har testat att hon bara är i spjälsängen, vi har testat att natta i annat rum, vi har testat att inte sjunga, vi har testat killa på ryggen. Vi har testat det mesta, kanske en vecka i taget. Så inte att vi byter metod om det inte funkat på en kvart...

Hennes storebror var för övrigt liknande i tvåårsåldern. Idag är han 4,5 och ber om att få gå och lägga sig när han är trött vid 19-19:30 och somnar på en kvart efter en kort saga. (eller på 10 minuter i vagn, det tycker han fortfarande är mysigt). Det finns hopp även bland de hopplösa :p

Jag syftar på mina vänner som försöker i max en kvart och sen blir totalt hysteriska när det inte funkar första gången. De är inte uthålliga. Just hur du gör, det vet jag ju inte.

Men skulle jag låta min dotter leka i sängen, gå upp och tända/släcka etc så nä då skulle inte hon heller somna supersnabbt. Det tycker jag iaf att man kan lära barn, att när det är läggdags då ligger man i sängen, man springer inte upp och busar. Det bör de flesta barn klara av att förstå, kanske inte pyttesmå.
 
Jag syftar på mina vänner som försöker i max en kvart och sen blir totalt hysteriska när det inte funkar första gången. De är inte uthålliga. Just hur du gör, det vet jag ju inte.

Men skulle jag låta min dotter leka i sängen, gå upp och tända/släcka etc så nä då skulle inte hon heller somna supersnabbt. Det tycker jag iaf att man kan lära barn, att när det är läggdags då ligger man i sängen, man springer inte upp och busar. Det bör de flesta barn klara av att förstå, kanske inte pyttesmå.

Men det står väl ingenstans att TS "låter" hennes barn leka i sängen eller gå upp för att tända och släcka? Uppenbarligen låter de ju inte barnet göra detta eftersom de inte anser att de sätten fungerar.
 
Men det står väl ingenstans att TS "låter" hennes barn leka i sängen eller gå upp för att tända och släcka? Uppenbarligen låter de ju inte barnet göra detta eftersom de inte anser att de sätten fungerar.
”Ligger vi tillsammans på madrass på golvet så går hon och och tänder i taket. Hon ska INTE sova, det finns så mycket annat som är roligare. Hon springer ju bara iväg och ska vara vaken!”

Låter ju iaf som det. Där får man ju bara lugnt visa att nej vi ska inte springa iväg, vi ska sova.
 
”Ligger vi tillsammans på madrass på golvet så går hon och och tänder i taket. Hon ska INTE sova, det finns så mycket annat som är roligare. Hon springer ju bara iväg och ska vara vaken!”

Låter ju iaf som det. Där får man ju bara lugnt visa att nej vi ska inte springa iväg, vi ska sova.

Fast det står ju inte direkt att TS då låter lampan vara tänd och att barnet får fortsätta leka.

Vi läser nog in olika saker pga olika erfarenheter av nattning. Jag tolkar inte alls TS beskrivning som att hon låter barnet göra som det vill vid nattning. Mer som att de efter att ha ”lugnt visat att man inte får springa iväg utan ska sova” för sjuttioelfte gången letar efter andra förslag.

Det här är lite samma sak som när föräldrar till barn som äter allt förklarar för föräldrar till kräsna matvägrare att ”det är bara att låta dem smaka allt från start” eller ”det är bara att göra klart att det är det som står på bordet som erbjuds”. Jo men tjena. Eller så är det betydligt besvärligare än så...
 
Vadå prestigematch?

Ja barnet tillåts få en dålig sömn av TS. Vinst kanske var fel ord men tyckte det beskrev situationen och därför jag också la till andra stycket för att förtydliga, men det räckte inte för dig tydligen.

Förövrigt så ska inte barn få lov att bestämma om basala behov, det är föräldrarnas uppgift att se till att rutinerna finns från början så att barnet bara kan hänga på, anpassade efter ålder osv givetvis.

Alltså VA ? 😳 Jag baxnar över dina expertisinlägg och förvissningar .
 
Fast jag har sett bland vänner att man inte har någon uthållighet. Typ testar att natta barnet i spjälsäng/whatever men om det inte funkar inom 15 min första gången blir man hysterisk (säger inte att du blir det ts!) och ba ”det funkar inteeeee” och testar inte igen.

Man måste ju vara lite tråkig. Första gången hon skulle sova i spjälsäng (bredvid vår) så låg jag bredvid och killade henne på ryggen. Hon var väldigt arg över att inte få amma sig till sömns men genom att konsekvent bara prata lugnande och fortsätta killa henne på ryggen (och magen, skiftade lite vad hon ville) så somnade hon till slut och dagen efter var det noll problem. Och så har det fortsatt. En ”dryg nattning” (45 min kanske?) och sen dess 5-10 min. Skulle jag erbjuda vår snart fyraåring roligare alternativ vid läggdags så nä då skulle inte hon heller vilja lägga sig.

Detta håller jag med om. Alltså herregud ibland kan det ta TIMMAR rent av nångång då barnet har det svårt att komma ner i varv osv. Även om en rutin som funkar är rätt etablerad ! Det är något man får räkna med och jag tycker det är givet .
 
@Badger @Muninn Då jag har problem med min rygg så är det inget alternativ att bära runt på henne tyvärr.

När hon väl har somnat så är det inga problem att lyfta över henne till sängen i alla fall. :)
 
Vadå prestigematch?

Ja barnet tillåts få en dålig sömn av TS. Vinst kanske var fel ord men tyckte det beskrev situationen och därför jag också la till andra stycket för att förtydliga, men det räckte inte för dig tydligen.

Förövrigt så ska inte barn få lov att bestämma om basala behov, det är föräldrarnas uppgift att se till att rutinerna finns från början så att barnet bara kan hänga på, anpassade efter ålder osv givetvis.
Du är lika dömande som vanligt. Vad syftar du ens på när du skriver att barnet tillåts få en dålig sömn? Ts frågar efter tips på hur hen kan få barnet att somna hemma istället för i bil eller vagn.

Du vet om att det finns barn som faktiskt har grava sömnstörningar? Där föräldrarna gör allt och lite till för att få barnet att sova. Du tycker alltså att det är bra och trevligt att skuldbelägga dem för att deras barn faktiskt inte får någon bra och tillräcklig sömn? Jag hoppas för ditt barns skull att hen är superenkel på alla sätt. Nu och för all framtid. Tänk om du står där själv en dag där dina "det är bara" faktiskt inte fungerar. Vad gör du då?

Barn är inga robotar och jo, de ska banne mig få bestämma så mycket det bara möjligtvis går över sig själva. Barn är inga ägodelar, inga troféer att visa upp. De är egna människor med egen vilja, egna önskningar och behov och de är värda att få sin röst hörd. Vår uppgift som föräldrar är inte att få lydiga ja-sägande barn. Vår uppgift är att ge våra barn alla de verktyg och den kunskap de behöver som vuxna. Barndomen är ingen separat del i livet där man kan tvinga barn till ditt och datt som de inte har minsta behållning av själva utan föräldern tvingar för sin egen skull och tro att det blir bra. Barndomen är en förberedelse inför vuxenlivet. Ett enda långt träningsläger där barnet får testa sina färdigheter med den trygga fallskärm föräldrarna innebär bakom ryggen och man ska se till att ha så roligt det bara möjligtvis går under tiden det pågår. Att lära ett barn att hoppa för att någon säger hoppa är vanligtvis inte så svårt. Att lära ett barn att tänka själv, att ifrågasätta, att vara ödmjuk, empatisk och en god medmänniska är svårare. Ändå är det barnet som har fått lära sig det sistnämnda som har störst chans till ett bra liv som vuxen och det är det som är föräldrars uppgift, att ge barnet allt man möjligtvis kan för att hen ska få ett bra liv. Kanske när man själv inte längre finns där som fallskärm.
 
Läs bok utan bilder, då finns inget att titta och peka på. Lyssna på ljudbok från Storytel/Spotify. Hmm vår unge har alltid varit lättsövd, men brukar slockna på max 10 min om man läser eller lyssnar på ljudbok.

Det kanske skulle funka, värt ett försök!

Fast jag har sett bland vänner att man inte har någon uthållighet. Typ testar att natta barnet i spjälsäng/whatever men om det inte funkar inom 15 min första gången blir man hysterisk (säger inte att du blir det ts!) och ba ”det funkar inteeeee” och testar inte igen.

Man måste ju vara lite tråkig. Första gången hon skulle sova i spjälsäng (bredvid vår) så låg jag bredvid och killade henne på ryggen. Hon var väldigt arg över att inte få amma sig till sömns men genom att konsekvent bara prata lugnande och fortsätta killa henne på ryggen (och magen, skiftade lite vad hon ville) så somnade hon till slut och dagen efter var det noll problem. Och så har det fortsatt. En ”dryg nattning” (45 min kanske?) och sen dess 5-10 min. Skulle jag erbjuda vår snart fyraåring roligare alternativ vid läggdags så nä då skulle inte hon heller vilja lägga sig.

Möjligt att vi faktiskt inte är uthålliga nog på kvällen när vi med är trötta. Dock så är det inte så att vi erbjuder henne något roligare, det hittar hon själv. :D Då är nog det enda sättet att ha henne i spjälsängen annars försvinner hon iväg oavsett hur ofta vi går och hämtar henne och visar att det är sovdags.
 
En till tanke, fungerar det att natta barnet i vagn fast inomhus istället för promenad? Exempelvis att göra alla kvällsrutiner men lägga i vagnen och stå i ett mörkt rum och rulla över tröskeln eller så?

Kanske är värt att testa om ni inte har gjort det, så slipper ni promenera varje gång iallafall :idea:
 
Ähum, vi har gett upp 🙈
Nattar 2-åringen i famnen på en av oss i soffan tittandes på något hon tycker är supertråkigt. Det kan fortfarande ta flera timmar ibland men oftast går det på under 30 min, till skillnad från sängen som tar 2-4 timmar.

Det var likadant med storebror men strax efter att han fyllt 4 så kunde vi natta honom i sängen med ljudbok dvs vi läser först en saga och sedan får han lyssna på ljudbok tills han sommar.

Jag tänker att vi kommer dit med lillasyster också så småningom så då får det väl vara såhär så länge.
 
En till tanke, fungerar det att natta barnet i vagn fast inomhus istället för promenad? Exempelvis att göra alla kvällsrutiner men lägga i vagnen och stå i ett mörkt rum och rulla över tröskeln eller så?

Kanske är värt att testa om ni inte har gjort det, så slipper ni promenera varje gång iallafall :idea:

Ja, det funkade när hon var yngre. Kanske kan funka igen! Nu när det blir mörkt tidigt så är jag inte jättesugen på att ta långpromenader på kvällen...
 
Tycker jag har fått bra med tips (och skönt att höra att vi inte är ensamma :p) från många med lite olika synvinkel, vi får ta oss en funderare om vad som passar vår dotter och oss bäst och prova oss fram.

Fler tips välkomnas givetvis!
 
Tycker jag har fått bra med tips (och skönt att höra att vi inte är ensamma :p) från många med lite olika synvinkel, vi får ta oss en funderare om vad som passar vår dotter och oss bäst och prova oss fram.

Fler tips välkomnas givetvis!
Har ni fortfarande sidan kvar på spjälsängen? I så fall, testa att ta bort den om det går. Vårt barn somnade lättare då och jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare. Annars kan det vara läge att byta till en nittiosäng så att ni kan ligga bredvid och natta.

Jag hade även testat att korta ner sömnen på dagen. Mitt barn slutade helt med det när hon var runt 2 år, och efter det kunde hon till och med somna så pass tidigt som 21 :cautious:

Sen tror jag att många inklusive mig själv har nån skev idealbild av hur det går till när man nattar barn, att man typ stoppar om dem, sjunger blinka lilla stjärna och så är det klart och gonatt. Sen får man egna barn and reality hits you in the face. Och läser man Godnatt Alfons Åberg så förstår man att det är en evig kamp i föräldraskapet ;)
 
Min dotter var det en ständig kamp med
Nu är hon 17 och sover med hjälp av melatonin.
Hennes pappa sov efter jobbet i 3 timmar sen var han uppe halva natten
Hon tog efter det
Jättekul för mig som var kvällstrött att natta barn i 3 timmar.
Men hon är nattmänniska och jag inte
Sen har jag grava sömnstörningar sen tidiga tonåren vilket ledde till att jag gick in i väggen.
Jag var ju tvungen att få upp henne till skolan på morgonen
Men nu vill jag inte skrämmas utan bara tala om att vissa barn vill inte sova bara
 
Har ni fortfarande sidan kvar på spjälsängen? I så fall, testa att ta bort den om det går. Vårt barn somnade lättare då och jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare. Annars kan det vara läge att byta till en nittiosäng så att ni kan ligga bredvid och natta.

Jag hade även testat att korta ner sömnen på dagen. Mitt barn slutade helt med det när hon var runt 2 år, och efter det kunde hon till och med somna så pass tidigt som 21 :cautious:

Sen tror jag att många inklusive mig själv har nån skev idealbild av hur det går till när man nattar barn, att man typ stoppar om dem, sjunger blinka lilla stjärna och så är det klart och gonatt. Sen får man egna barn and reality hits you in the face. Och läser man Godnatt Alfons Åberg så förstår man att det är en evig kamp i föräldraskapet ;)

Ja, jag funderar på om man skulle byta till en vanlig säng...

Det går inte att korta ner sömnen på dagen, vi testade i somras med resultat att hon var grinig och irriterad hela tiden fram tills hon skulle sova för natten, inte somnade hon tidigare heller.

JA, exakt så! Jag har liksom på något sätt fått för mig att alla andra nattar sina barn på 2 minuter och att det är så himla mysigt. Sen när man väl pratar lite mer ingående så visar det sig att det tar nån timme för många. Så jag kanske får justera mina förväntningar något med!
 
Vi ammar till sömns. Jag är ibland ruskigt less på att amma men det är ofta så himla smidigt att jag står ut ett tag till.

Läggningarna tar 5-120 minuter typ. Brukar i princip följa hans trötthet och den är ganska regelbunden. När han har myror i kroppen kan vi gå upp och pyssla en stund och sedan börja om.

Vi har lyssnat på Babblarnas godnattvisa på repeat och även godnattsagor på typ Spotify, jag brukar välja något med Astrid Lindgren eller Tomas Bolme för de älskar jag att lyssna på och det känner han direkt :)

Han är drygt 2.5 nu och för ett halvår sen var det betydligt bökigare! Då sov han 2h på föris men det behövde han.
Sedan aug sover han middag 1 timme på föris och ofta inte alls när vi är hemma men somnar om vi åker bil.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
543
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 003
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 959
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp