Spänd muskulatur

paragon

Trådstartare
Hej!

Jag har en ridhäst som är väldigt spänd i halsmuskulaturen på vänster sida. Det är troligtvis brachiocephalicus eller någon underliggande muskel som är mycket hård, känns som en mycket hård knöl
ungefär mitt på halsens längd "utanpå" halskotpelaren. Detta har hon haft av och till under en tid. Om jag ställer av henne ett par veckor försvinner det helt men återkommer någon vecka efter att jag satt igång att rida igen. Så jag antar att det beror på någonting i ridningen. Är det någon som har någon idé om vad som kan orsaka detta och vad man kan göra för att det ska bli bättre? Massage och stretching verkar inte hjälpa eller så gör jag på fel sätt.
Tacksam för tips och hjälp!
 
Sv: Spänd muskulatur

Det är vanligt att M Brachiocephalicus blir hård och breddad när hästen har ont i framknäet på samma sida.
Inte säkert din häst har det men det kan ju vara värt att kolla upp
 
Sv: Spänd muskulatur

Tack för tipset! Ska kolla upp det. Har misstänkt att det kan vara något i vf, men inte tänkt på just framknät.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 794
Senast: Jiovedi
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 835
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 005
Senast: skuggi
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp