Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man misstänker att huset inte kommer att stå kvar länge till. Lägger man 9 miljoner på ett läge ska det mycket till att man inte lägger 2 miljoner på att slippa bo i halvkasst 90-talsrenoverat.

Nja, dels förutsätter det ju att man har mer pengar och det är ju inte säkert. Sen kan man ju renovera insidan utan att riva hela huset, om man nu uppskattar skalet. För 2 milj får du väl inte mycket till nybygge heller?
 
Nja, dels förutsätter det ju att man har mer pengar och det är ju inte säkert. Sen kan man ju renovera insidan utan att riva hela huset, om man nu uppskattar skalet. För 2 milj får du väl inte mycket till nybygge heller?
Jag följer på nära håll en kollegas husbyggarprojekt och har sett en del fina nybyggen för ungefär de pengarna, framför allt om det räcker med storlek motsvarande det befintliga. :) Fast i beskrivningen nämns utökad bygglovsplikt pga bullerzon, så det är kanske inte helt givet att man skulle få riva och bygga nytt.

Men jag tycker att det är svårt att spekulera i hur en köpare av den stugan kan resonera. Att köpa den för 8,6 mkr innebär att man har en privatekonomi som skiljer sig radikalt från min och från de flesta andras, redan det skulle kunna göra att man ser saker på helt andra sätt än jag själv gör. Kanske tycker man att det är charmigt med den standarden, det slitaget och det övergripande eftersatta underhållet, och behåller allt precis som det är. Som litet pikant kontrast till sina kompromisslösa mansions på andra håll. :D Medan jag själv, utifrån mina förutsättningar, gärna skulle vilja ha en litet mer "hel" stuga i bättre skick för de pengarna.
 
Jag följer på nära håll en kollegas husbyggarprojekt och har sett en del fina nybyggen för ungefär de pengarna, framför allt om det räcker med storlek motsvarande det befintliga. :) Fast i beskrivningen nämns utökad bygglovsplikt pga bullerzon, så det är kanske inte helt givet att man skulle få riva och bygga nytt.

Men jag tycker att det är svårt att spekulera i hur en köpare av den stugan kan resonera. Att köpa den för 8,6 mkr innebär att man har en privatekonomi som skiljer sig radikalt från min och från de flesta andras, redan det skulle kunna göra att man ser saker på helt andra sätt än jag själv gör. Kanske tycker man att det är charmigt med den standarden, det slitaget och det övergripande eftersatta underhållet, och behåller allt precis som det är. Som litet pikant kontrast till sina kompromisslösa mansions på andra håll. :D Medan jag själv, utifrån mina förutsättningar, gärna skulle vilja ha en litet mer "hel" stuga i bättre skick för de pengarna.

Husen där vi kikar i Stockholm ligger runt dessa priser, och jag blir inte förvånad om det är vad vi kommer behöva köpa för i slutändan. Men då kan jag lova att vi kommer ha slut på cash för renovering och kommer behöva bo i denna, om inte lägre, standard några år innan vi har råd att ändra på något alls :D Att ha möjlighet att köpa behöver ju inte nödvändigtvis innebära tillgång till kontanter i stor utsträckning, utöver insatsen.
 
Husen där vi kikar i Stockholm ligger runt dessa priser, och jag blir inte förvånad om det är vad vi kommer behöva köpa för i slutändan. Men då kan jag lova att vi kommer ha slut på cash för renovering och kommer behöva bo i denna, om inte lägre, standard några år innan vi har råd att ändra på något alls :D Att ha möjlighet att köpa behöver ju inte nödvändigtvis innebära tillgång till kontanter i stor utsträckning, utöver insatsen.
Jo, jag vet ju från andra trådar att priserna rör sig däromkring i Stockholm även om det är de dyraste percentilerna av villamarknaden i Sverige som det handlar om. :crazy: Men detta är ju en sommarstuga för 8,5 mkr , det var det som fick mig att tänka på perspektiven. Jag föreställer mig att den som köper sommarstuga (eller båt eller sportbil) med den prislappen har andra referensramar kring sin privatekonomi och sin bostadssituation än nästan alla andra, och kanske därigenom även kring charmen med låg standard och eftersatt underhåll.

Erkännes, rena spekulationer. Och det kan ju vara någon som avser att ha stugan som sin permanentbostad. :)
 
Jo, jag vet ju från andra trådar att priserna rör sig däromkring i Stockholm även om det är de dyraste percentilerna av villamarknaden i Sverige som det handlar om. :crazy: Men detta är ju en sommarstuga för 8,5 mkr , det var det som fick mig att tänka på perspektiven. Jag föreställer mig att den som köper sommarstuga (eller båt eller sportbil) med den prislappen har andra referensramar kring sin privatekonomi och sin bostadssituation än nästan alla andra, och kanske därigenom även kring charmen med låg standard och eftersatt underhåll.

Erkännes, rena spekulationer. Och det kan ju vara någon som avser att ha stugan som sin permanentbostad. :)

Ja, du tänker så. Jag hade inte en tanke på att man skulle ha det till annat än permanentboende! Men visst är det så, är det tänkt som sommarstuga så pratar vi ju om någon med en helt annan nivå av ekonomi. För mig personligen hade inte skicket varit något större problem, man kan fixa lite efterhand!
 
Läget var ju magiskt! :love:

Men huset i sig... kanske en miljon någon annanstans, högt räknat. En hel del att ta tag i (typ allt faktiskt), och det som renoverats ser påtagligt DIY ut på bilderna tycker jag.

Sen reagerar jag alltid på när det skiljer stort mellan utgångspris och reella bud, här ligger budet ju 44% över utgångspris nu och det känns... inte helt seriöst av mäklare, gränsande till lockpris imho.

Lik förbannat hade jag gärna haft en stuga just precis där... :bow:
Den typen av unika objekt är väldigt svåra att prissätta. Är det två kapitalstarka köpare som vill ha huset kan det springa iväg åtskilliga miljoner.
 
Jag
Jag älskar när hus ser sådär slitna ut, tycker det är vackert. Fanns det nått sätt att få ett hus att se ut så och ändå ha det skyddat för väder och vind, så skulle jag lätt kunna bo så.
tyckte också det var jättefint! Men förväntade mig kanske lite mer originalinredning, det såg helt enkelt ut att vara ett lite mer orört hus än det var ☺️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 685
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 812
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 298
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp