Spärrad skogsväg

Elinoor

Trådstartare
Nu går skam på torra land :mad:. En med angränsande mark till oss har stängt av en gammal skogsväg. Inte med ett led eller grind, utan han har helt sonika dratt i stolpar rätt i vägen och spännt taggtråd över.

(Det är ingen som ridit där på överskådlig tid, så anledningen är inte att jag el någon annan rider sönder hans mark)

Jag har för mig att jag hört att sådana vägar skall hållas öppna pga gammal hävd eller nåt sånt. Får han verkligen lov att stänga av vägen? Kan jag göra något (annat än att gå dit med avbitartången)?
 
Sv: Spärrad skogsväg

Så här ligger det till, vägen får inte stängas av om det inte är så att den går över ett särskilt känsligt område som exempelvis en ny plantering/inplantering av träd. Men du får inte heller klippa sönder tråd eller vad det nu är som spärrar vägen, utan måste använda dig av de vägar som är lagliga.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Okej, nej det är inget känsligt område vad jag vet.

Vilka vägar är lagliga då? Är det polisanmälan som gäller?
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jag minns inte precis när det gäller skogsväg, grusvägar etc då är det kommunen/vägverket. Annars tror jag att det är jordbruksverket man vänder sig till, men här är jag inte hundra, kanske någon annan som kan svara precis på det.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Prata med markägaren ska du nog först göra så du får ett svar på varför han har gjort så. Är du inte nöjd kan du prova kontakta skogsvårdsstyrelsen el liknande.

Taggtråd låter däremot ytterst korkat med tanke på att det finns fler djur i naturen!
 
Sv: Spärrad skogsväg

Men varför så upprörd om du inte rider där etc??Tyvärr är ju taggtråd inte förbjudit.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Den får visst stängas av om den är privat.
Och om han fått tillåtelse av övriga "användare" av vägen tex övriga fastighetsägare tex,
 
Sv: Spärrad skogsväg

Därför att jag och andra promenerar där. Och det retar mig att han verkar vilja bygga upp ett "fort".
 
Sv: Spärrad skogsväg

Nej, enda gången en skogsväg får stängas för fritidsbruk, är om den har en känslig fauna som jag gav exempel på tidigare.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Då har vi fått helt olika uppgifter du och jag. vi har på papper tillstånd att stänga av (med grind) en lång skogsväg i båda ändar, vilket gör den helt omöjlig att använda för andra än de utan tillstånd - då grindarna är placerade mitt på två broar över en bred å.

Detta gjordes pga en travtränare som körde sönder den fullständigt år efter år - och vem fick betala reperationerna - jo vi som "äger" vägen.

Konstigt att det är olika regler på olika ställen i landet:confused:
 
Sv: Spärrad skogsväg

http://www.sssk.se/kunnande/allemansratt/index.htm

Just privat väg är det sämsta man kan ha när det gäller allemansrätten, om den inte leder till en tomt eller känsligt område så betyder faktiskt just ordet privat absolut ingenting i lagens mening. Man har även rätt att köra bil på en privat väg, det värsta man kan drabbas av är att råka ut för någon missnöjd men något brott gör man sig inte skyldig till på en sådan skogsväg.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Men det är en väsentlig skillnad, får man skadad mark och den dessutom nyttjas i verksamhet så är det en stor skillnad. Men nu utgår jag i från allemansrätten, och inte för en verksamhet eftersom de INTE har rätt att nyttja allemansrätten för sin verksamhet.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jag har hört samma som du. Vad jag kan se står det inte heller att man inte får stänga av privat väg i texten ovan men jag läste inte jättenoga.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jag vet att vi gjort rätt - vi har det som sagt på papper.
Härnere finns massor av avspärrade vägar i skogarna - men det gör inte så mycket för här finns ju så oändligt många vägar och många stora skogar hos oss.

Förresten så är det väl ingen av oss härinne som VET varför vägen blivit avstängd - kanske ägaren verkligen HAFT bekymmer av ngt slag?
Eller att skogen innehåller flera små gamla beteslyckor - då kan man också söka bidrag för tex naturbetesmarker - och jag skulle misstänka att grannarna runt omring had eblivit mkt upprörda om man släppte djur på såna marker utan att stängsla in dom:rofl:
 
Sv: Spärrad skogsväg

Det tror jag med du har.

Jag har en granne som äger en bit av en lång väg som går genom skogen, de spärrade av sin bit och då tog jag reda på vad som gällde. De får stänga av sin del, däremot var de tvungna att ha öppningsbara grindar eftersom det finns andra som har servitut på vägen.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Släpper man in trafik på vägen så blir man ansvarig. Vägverket och Riksförbundet Enskilda Vägar skriver i sin folder:

"En väghållare löper risk att bli skadeståndsskyldig, om någon trafikant
eller något fordon blir skadade på grund av bristande väghållning."

"Allemansrätten, ger alla rätt att beträda en enskild väg om denna inte
skadas. Om det uppkommer skador till följd av ridning har vägens ägare
möjlighet att kräva skadestånd enligt bestämmelserna i skadeståndslagen
(1972:207). En förutsättning är bl.a. att ryttaren har orsakat skadorna
genom vårdslöshet. Det går givetvis att begära skadestånd även för
skador som har uppstått genom trafik med hästfordon (eller andra fordon)."

Som gångtrafikant kan man ju oftast passera ett taggtrådsstängsel, man kan ju i och för sig tycka att en stätta eller annan passage för gående kunde vara lämpligt om det är en frekventerad promenadväg.
 
Sv: Spärrad skogsväg

I det här fallet är det alltså ingen grind, utan väl spänd taggtråd.

Och det rör sig INTE om att stänga in egna djur, eller skydda grödor. Det är bara stängt tvärs över vägen.
 
Senast ändrad:
Sv: Spärrad skogsväg

I det här fallet är det alltså ingen grind, utan väl spänd taggtråd.

Och det rör sig INTE om att stänga in egna djur, eller skydda grödor. Det är bara stängt tvärs över vägen.
Då får han byta ut taggtråden mot något annat. Taggtråd får man bara använda i naturen när man stängslar in sina tamdjur (alltså inte häst då, men ko och får etc.) Annars får man inte ha taggtråd i naturen = nerskräpning. Så vill han stänga av vägen (jag minns inte om man får eller inte, men det är ju andra som försöker reda ut det) så får han använda andra varianter som inte riskerar att skada de vilda djuren.
 
Sv: Spärrad skogsväg

I det här fallet är det alltså ingen grind, utan väl spänd taggtråd.

Och det rör sig INTE om att stänga in egna djur, eller skydda grödor. Det är bara stängt tvärs över vägen.

OK - Men då kanske han haft probelm med "okynnesåkning" - tex moppar, crossmotorcyklar eller annat.
Gör det enkelt för dig.
Ring honom helt enkelt och fråga- jag är helt säker på att det finns en bra anledning till att han gjort som han gjort.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 720
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 833
Senast: Boj
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vet inte om jag har hamnat i rätt forum här men jag chansar. Min kompis har jätteproblem nämligen och behöver hjälp...
2
Svar
20
· Visningar
5 084
Senast: Gry
·
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 248
Senast: Mindful
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp