Spärrad skogsväg

Sv: Spärrad skogsväg

Det här frågan ligger ju väldigt långt från ämnet...
 
Senast ändrad:
Sv: Spärrad skogsväg

Det är ju din tolkning att det är "tyket" - Han har förmodligen alltid stängslat med taggtråd- och ser det som ett effektivt stängsel.

Givetvis, det är bara som jag tycker och ger lite "extra krydda" om man vill uttrycka det så. Som sagt så är jag mest upprörd över att han stängt av vägen öht.

Men en sådan kan vara öppningsbar trots att det står en stötta i mitten, givetvis nedslagen en bit i jorden för att ge stadga.
Ofta väljer man att "hänka" på ena sidan, samt använda sig av dubbla stolpar, så man helt sonika lyfter upp den ena stolpen,viker den åt sidan - och så har man enkelt en öppning att ta sig igenom...Ett mkt vanligt sätt att stänga av vägar på.

Fast det går alltså inte här. Stängslet är inte öppningsbart. På ena sidan finns en gärdesgård med trasigt liggande taggtråd uppepå. På andra sidan finns ett brant berg. Stolparna är idrivna med kraft och går inte att lyfta upp.

Det är det första du måste ta reda på OM det är en privatlagd väg -kan det vara fast den är oerhört gammal, eller om det rör sig om en gammal allmän väg - det är stor skillnad i hur lagarna sedan tolkas.
Att den är utsatt på karta betyder ej längre att det är en allmän väg, ngt som en del har för sig.

Har du nån aning om hur kan man ta reda på det? Är nämligen rätt säker på att det är en gammal "allfarväg" då den går att följa genom mångas marker.

Jag hoppas för er bägges skull, att ni kan lösa det hela genom samtal.
Det är alltid tråkigt när folk har olika åsikter, men om man har förmågan att även kunna sätta sig in i andra männsikors tankar och funderingar så brukar man ha mycket lättare för att hitta godtagbara lösningar.

Givetvis är detta alltid det bästa, mannen ifråga visar alla tecken till att vara enstöring dock, så jag har inte så stora förhoppningar om detta tyvärr. Det är därför jag vill ha fakta innan jag pratar med honom.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Har du nån aning om hur kan man ta reda på det? Är nämligen rätt säker på att det är en gammal "allfarväg" då den går att följa genom mångas marker.

Gamla allmännningar kan rivas upp, och nya beslut tas. vi har bla gjort så vad det gäller en gammal grustäckt (som varit allmänning), när grannfastigheten skulle säljas, så gjorde vi och ägaren en ändring så att vi enbart har rätt att nyttja den, alltås togs "allmänningen" bort.

Detta gäller även gamla vägar, så det gäller verkligen att ha koll på det hela.

Själv använder jag mig gärna av de lokala orienteringsklubbarnas kartor, dom är mkt bra och "allt" står utsatt i princip.

Annars är det lantmäteriet man kontaktar.

Men tänk dig noga för innan - OM det är så som du säger - att det handlar om en person som är "folkskygg", så kanske du tjänar på att lugnt o sansat förklara att du gärna själv gör avstängningen öppningsbar, så att du kan rida igenom (eller vad du vill), inte att du vill ha bort den helt.
Risken finns att han slår bakut totalt, och sen kan det ta åratal innan tvisten löses - och då kan du ju inte komma åt marken ändå....

Hoppas du löser det hela till allas nöjdhet.
Vill gärna bli uppdaterat hur det löst sig...
 
Sv: Spärrad skogsväg

Gamla allmännningar kan rivas upp, och nya beslut tas. vi har bla gjort så vad det gäller en gammal grustäckt (som varit allmänning), när grannfastigheten skulle säljas, så gjorde vi och ägaren en ändring så att vi enbart har rätt att nyttja den, alltås togs "allmänningen" bort.

Samfälligheter kan upplösas (§61) i http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731150.htm men det är en del byråkrati...

Fantastiskt gamla regler för nyttjande ("gammal hävd") kan förekomma. Vi är med i ett byalag som har sina rötter i mitten av 1700-talet. Det finns mycket konstiga rättigheter och skydigheter förknippade med sådant. Det man har lätt att komma ihåg är rättigheterna, grannarna kommer ihåg dina skyldigheter...
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jo visst är det lite mecklande innan man kan ändra sådana gamla kagar, men absolut inte omöjligt, och väl värd den tiden o omaket, om det är något man verkligen vill ha.
 
Sv: Spärrad skogsväg

"Fortsättningen" på staketet brevid bommen ser ut så här, dvs taggtråd som ligger på marken och stolpar som har ruttnat. Fortfarande okej?

P5150006.jpg
 
Sv: Spärrad skogsväg

Du skrev att personens mark gränsade mot din när du startade tråden.Om det här stängslet utgör gräns mellan din mark och grannens så kan du alltid begära stängselsyn hos länsstyrelsen (lagen om ägofred). Då kan du dock få räkna med att vara med och dela kostnaden för att snygga till stängslet. Om det inte är i gränsen mellan din mark och grannens så är det nog snarast miljö- och hälsa som är intresserade. I bägge fallen har du kanske formellt lagen på din sida men du får dock räkna med dras in i en rejäl grannfejd...
 
Sv: Spärrad skogsväg

Nej, det är inte jag som har startat tråden. Jag har bara kapat den med mina egna funderingar ;)...
 
Sv: Spärrad skogsväg

Då har vi fått helt olika uppgifter du och jag. vi har på papper tillstånd att stänga av (med grind) en lång skogsväg i båda ändar, vilket gör den helt omöjlig att använda för andra än de utan tillstånd - då grindarna är placerade mitt på två broar över en bred å.

Detta gjordes pga en travtränare som körde sönder den fullständigt år efter år - och vem fick betala reperationerna - jo vi som "äger" vägen.

Konstigt att det är olika regler på olika ställen i landet:confused:

Givetvis får man stänga av med bom på privat skogsväg. Men syftet är då i första hand att stänga ute motorfordon. Man kan inte hindra att folk går och rider där. Om ni skulle få klagomål på att det inte är möjligt att gå där, kanske ni får ordna något sätt att komma runt. Vem vet?

I mina trakter är åkning med motorcross på skogsvägar ett problem, vilket givetvis leder till att skogsägare stänger av med bom + att de lägger ut stora stenar och liknande så att det inte går att köra runt bommen med cross och tyvärr inte rida heller. Det blir tråkigt, men begripligt.

Hälsning Maja
 
Sv: Spärrad skogsväg

Hmmm intressant :)
Ja det finns fler grannar med dåliga stängsel och det är ju inte det jag vill åt. Visserligen så borde man kanske kräva bättre ordning men någorlunda grannfrid är rätt gött också.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Ja, jag ska försöka uppdatera hur det går, har haft gräsligt lite tid i veckan bara. Jobbar i kontorslandskap och då är det inte så lätt att sitta och ringa. Alla vet allt om alla :o
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jag tycker att det verkar lite psykopatvarning, en enstöring som plötsligt spärrar av en traktorväg med taggtråd. Han kan vara psykiskt sjuk och känna sig förföljd, därav denna handling, är det så kan han känna sig hotad om han kontaktas, har han vapen hemma?
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jag tycker att det verkar lite psykopatvarning, en enstöring som plötsligt spärrar av en traktorväg med taggtråd. Han kan vara psykiskt sjuk och känna sig förföljd, därav denna handling, är det så kan han känna sig hotad om han kontaktas, har han vapen hemma?

Ehhhh???
Jag hoppas du skojar med oss?

För annars får du verkligen ge dig ! Släng alla dåliga deckare du förmodligen har läst;)

Vägar stängs av ofta, utan att man behöver vara psyksjuk, eller farlig för andra även om man har vapenlicens:angel:
 
Sv: Spärrad skogsväg

Givetvis får man stänga av med bom på privat skogsväg. Men syftet är då i första hand att stänga ute motorfordon. Man kan inte hindra att folk går och rider där. Om ni skulle få klagomål på att det inte är möjligt att gå där, kanske ni får ordna något sätt att komma runt. Vem vet?

Nej - iallafall i vårt fall är det glasklart - vi har rätt att stänga av på detta vis(dvs med låsta bommar öve broarna på bägge infarterna). Trots att det ej går att rida på vägarna innanför om du ej har nyckel (vilket vi delat ut till några som "alltid skött sig").
UNDRAR HUR MÅNGA SOM INSER HUR SÖNDERKÖRT DET BLIR AV DAGLIGA TRÄNINGSRUNDOR MED SULKYS PÅ VINTER/VÅRLERIGA GRUSVÄGAR?:cry::mad:.

Och undrar hur många andra som glatt skulle betala flera tusentals kronor om året i reparationskostnader, för sådant som andra fördärvat?

I mina trakter är åkning med motorcross på skogsvägar ett problem, vilket givetvis leder till att skogsägare stänger av med bom + att de lägger ut stora stenar och liknande så att det inte går att köra runt bommen med cross och tyvärr inte rida heller. Det blir tråkigt, men begripligt.

Hälsning Maja

Önskar att alla hade din insikt och förståelse:bow:
 
Sv: Spärrad skogsväg

Ehhhh???
Jag hoppas du skojar med oss?

För annars får du verkligen ge dig ! Släng alla dåliga deckare du förmodligen har läst;)

Vägar stängs av ofta, utan att man behöver vara psyksjuk, eller farlig för andra även om man har vapenlicens:angel:

ja men man kan stänga av på ett vettigt sätt. En bom eller liknande är helt ok. Att stänga av med taggtråd ger lite dåliga vibbar. jag vill inte gå så långt som att säga att många markägare som gör så är psyksjuka. ofta är de dock lite folkskygga och ofta finns det uns av misstänksamhet och paranoia med i bilden.

Det finns väldigt sällan risk för skottlossning det håller jag med om. De som är rädda för det är själva paranoida. Det är dock själva avstängningen i sig som ofta är farlig. Jag har tex sett uppspända trådar som är totalt livsfarliga om man rider. Sådana tramserier klipper jag helt sonika ner.
 
Sv: Spärrad skogsväg

KL*
Vill bara inflika på detta med att stänga av är rätt/fel-lagligt/olagligt.

Vi stänger av våra skogsvägar med hjälp av en granslana. Anledningen är enbart för att hålla borta ryttarna här. Vi har tidigare inte brytt oss om att de rider där,men sedan några år tillbaka så har de fullständigt exploderat med hästar/ryttare. De har som man säger fått ett finger men tagit hela handen. De rider sönder både känslig och okänslig mark.De "bygger" hinder med hjälp av grenar,stockar etc men lägger inte tillbaka det.De t.o.m har gått igenom de svårt vattensjuka partier med hästarna och man kan på millimetern se hur djupt varje ben har sjunkt på hästen. De har t.o.m börjar knäcka grenar på friska träd och på så vis orsakat skada på trädet. Så vi stänger av överallt och detta respekteras av de flesta,men det finns fortfarande dom som gör nya vägar förbi avstängningen. Detta är respektlöst och oansvarigt.Därför drabbas alla ryttare.Vi är skogsbrukare ifall någon undrar.
Hundägarna här omkring ska vi absolut inte börja tala om.Så i vårat fall kan man verkligen ifrågasätta psykfall hos ryttare/hundägare
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jag har tex sett uppspända trådar som är totalt livsfarliga om man rider. Sådana tramserier klipper jag helt sonika ner.

Mm, jag funderar faktiskt på att "plocka bort" den del av taggtråden som ligger på marken tillsammans med de(n) ruttna stolpen/stolparna. Den kan ju knappast göra någon nytta, men VÄLDIGT mycket skada... Om nu markägaren i mitt fall vill se till att hålla motorfordon ute, vilket jag antar att poängen är, så behöver han väl knappast ha taggtråd liggandes på marken? Sedan är det väl olagligt att plocka bort i och för sig?
 
Sv: Spärrad skogsväg

Man måste ju inte aktivt stänga av vägar heller. Ibland finns andra sätt att lösa problemet. Mig veterligen finns tex ingen lag som säger att man måste vara snabb med att ta bort enstaka vindfällor som ligger över skogsvägarna.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jag har precis varit där och kikat. Hade funderingar på att rida där i eftermiddag, men nu var bommen låst igen (var öppen tillfälligt igår tydligen). Det ligger en "härva" av taggtråd, tillsammans med en rutten stolpe, på marken. Det finns fortfarade en intakt tråd. Den sitter ca 2 cm från marken på någon meter, sedan försvinner den ner under gräset resten av sträckan (också någon meter kanske). Vilken snubbeltråd...:mad:

Jag kan, när jag läser här, ha förståelse för båda sidor (markägare och "markanvändare"). Dock måste man se till helheten för att bedöma om något känns rimligt eller inte. Där jag bor finns det inom nära avstånd från den här skogsvägen min häst och en häst till. Vi är båda fritidsryttare, och jag tror inte att varken jag eller den andra tjejen rider mer än ett par gånger/vecka under vinterhalvåret. Min häst är här mellan oktober och april, resten av året rider jag på andra ställen drygt en mil härifrån. Ridningen borde då inte utgöra något större hot för markägaren här.

Det skulle vara svårt att ta ett fordon med sig vid sidan av bommen, så taggtråden är i princip onödig i det fallet också, om han nu är rädd att folk ska in och busköra där. Sedan finns det bara gående och cyklister kvar, och vad för skada kan de göra? Det verkar "overkill" och faktiskt paranoia att låsa och bomma på det sättet som görs i mitt fall.

OM det verkligen är ett problem med massor med ryttare som missköter sig, eller crossmotorcyklar som kör sönder vägar, då har jag förståelse för att man stänger av. I andra fall förstår jag inte det alls, förutom att man vill visa att "det här är minsann MITT"...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 720
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 833
Senast: Boj
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vet inte om jag har hamnat i rätt forum här men jag chansar. Min kompis har jätteproblem nämligen och behöver hjälp...
2
Svar
20
· Visningar
5 084
Senast: Gry
·
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 248
Senast: Mindful
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp