Spärrad skogsväg

Sv: Spärrad skogsväg

Ett grundläggande problem är att många markägare i Sverige inte har förstått vad markägande i Sverige innebär. Man har inte insett (vill inte inse) att markägande inte innebär total makt över marken, utan endast en begränsad rätt till marken.

(För att föebygga vissa svar: Och ja, jag vet att det finns en del som hävdar allemansrätten på felaktiga grunder också. Men problemet blir inte mer lättlöst när man på markägarsidan har dålig kunskap också.)
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jag hade aldrig accepterat det som ryttare som rider i markerna. Jag hade gjort en väg förbi och fortsatt ridandet, helt självklart. Självklart rider man inte så att marken tar skada och är det många ryttare får man helt enkelt avtala med markägarna om VAR det är OK/inte OK och hur mycket man ska bidra med i underhåll.

Som markägare har man inte rätt att hindra människor att vistas i markerna - den typen av markägande i större omfattning finns som tur är inte i Sverige. Som ryttare har man rätt att rida i markerna - under förutsättning att man inte skadar marken. Enklaste lösningen är att prata med varandra och komma överens, då får man också förståelse för varandras problemställningar.

Tyvärr blir det lite konflikt när det enbart är mängden ryttare som orsakar skadan, när var och en inte gör det. Men ofta kommer då dessa hästar samlade från någon typ av verksamhet (inackordering eller annat), och då är det den verksamheten som har ansvar att lösa frågan.

Däremot om ni hade tagit kontakt med mig som ryttare och förklarat varför och givit bra alternativ är det helt OK. Då går det alltid att komma överens.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Nej,det är olika ang vindfällor och med flit nedlagda små träd,rätt över vägarna. Jag ser ingen som helst anledning att jag som skogsägare ska acceptera dessa hinderbanor som görs och lämnas därhän.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jag hade aldrig accepterat det som ryttare som rider i markerna. Jag hade gjort en väg förbi och fortsatt ridandet, helt självklart. Självklart rider man inte så att marken tar skada och är det många ryttare får man helt enkelt avtala med markägarna om VAR det är OK/inte OK och hur mycket man ska bidra med i underhåll.

Som markägare har man inte rätt att hindra människor att vistas i markerna - den typen av markägande i större omfattning finns som tur är inte i Sverige. Som ryttare har man rätt att rida i markerna - under förutsättning att man inte skadar marken. Enklaste lösningen är att prata med varandra och komma överens, då får man också förståelse för varandras problemställningar.

Tyvärr blir det lite konflikt när det enbart är mängden ryttare som orsakar skadan, när var och en inte gör det. Men ofta kommer då dessa hästar samlade från någon typ av verksamhet (inackordering eller annat), och då är det den verksamheten som har ansvar att lösa frågan.

Däremot om ni hade tagit kontakt med mig som ryttare och förklarat varför och givit bra alternativ är det helt OK. Då går det alltid att komma överens.
Att i mitt fall ta kontakt är detsamma som att leta nål i en höstack.Eftersom det är ett större antal som rider och ingen har någon gång gjort tendens att fråga om lov.. Men hade de bara gjort det så skulle det med all sannolikhet vara lätt att lösa konflikten.
Men att rida förbi hinder och fortsätta som inget har hänt är nonchalans. Det finns alltid en anledning att en avstängning finns. Ryttaren har lika stort ansvar och skyldighet som skogsägaren. Varför ska det alltid vara en sidas ansvar och inte den andra??? Nej,jag tycker att flertalet ryttare tar för mycket givet och skriker allemansrätt. Hänsyn finns tydligen inte hos många:mad:
 
Sv: Spärrad skogsväg

Nej,det är olika ang vindfällor och med flit nedlagda små träd,rätt över vägarna. Jag ser ingen som helst anledning att jag som skogsägare ska acceptera dessa hinderbanor som görs och lämnas därhän.

Håller helt med. Markerna ska lämnas i opåverkat skick.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Självklart är det inte en sidas ansvar att se till att det fungerar. Men ingen har rätt att spärra av och att rida förbi är inte att visa respektlöshet.

:idea: Sätt upp en plastad A4 vid hindret och be eventuella ryttare att ta kontakt för diskussion.

Och nål i höstack - är det verkligen så att alla kommer från olika små gårdar - finns det ingen verksamhet som står för en större del? Har du väl fått ordning på majoriteten brukar faktiskt ryktet sprida sig, du kan dessutom påtala de du kommer överens med om att de ska prata med andra ryttare om vad som gäller.

Men om det är ett totalt ridförbud du är ute efter utan att kunna erbjuda alternativ kommer det att bli svårt eftersom man då varken har lagen eller det sunda förnuftet på sin sida.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Där jag bor så samlas de flesta markägarna och dryftar diverse frågor. Byalag låter kanske "töntigt" men det har funnits i den här bygden sedan 1700-talet. Alla är absolut inte sams men oftast kan frågorna lösas vid det årliga mötet istället för att gnaga på själen...
 
Sv: Spärrad skogsväg

Där jag bor så samlas de flesta markägarna och dryftar diverse frågor. Byalag låter kanske "töntigt" men det har funnits i den här bygden sedan 1700-talet. Alla är absolut inte sams men oftast kan frågorna lösas vid det årliga mötet istället för att gnaga på själen...

Det är inte alls töntigt. Öga mot öga löser de flesta frågor sig, man får förståelse för varandras argument och nästan alltid går båda parter därifrån nöjda med överenskommelsen man kan gjort.

Det stora problemet är om man INTE tar kontakt och låter missnöjet gro i sin egen begränsade sinnevärld.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jag hade aldrig accepterat det som ryttare som rider i markerna. Jag hade gjort en väg förbi och fortsatt ridandet, helt självklart. Självklart rider man inte så att marken tar skada och är det många ryttare får man helt enkelt avtala med markägarna om VAR det är OK/inte OK och hur mycket man ska bidra med i underhåll. .

Men om man som markägare då får ett hånflin tillbaka, och ett svar : Vet du om allemansrätten??? Av den person som kört sönder skogsvägar med sulkyn... Vad skulle DU då gjort som markägare?

Som markägare har man inte rätt att hindra människor att vistas i markerna - den typen av markägande i större omfattning finns som tur är inte i Sverige. Som ryttare har man rätt att rida i markerna - under förutsättning att man inte skadar marken...

Jo då det har du visst - om du kan bevisa att din mark tar skada av ridandet/körandet eller annan verksamhet.
Allemansrätten står INTE över alla andra lagar, fast vissa tycks tro det.

Enklaste lösningen är att prata med varandra och komma överens, då får man också förståelse för varandras problemställningar..

Här nere finns det flertalet avstängda vägar där jag VET (o personligen deltagit i vissa) att det försökts av markägaren att få till avtal/hjälp med reparationskostnader osv - men den viljan har inte alls funnits - det hänvisas hela tiden till allemansrätten - men de ryttarna glömmer alltid att det faktsikt finns regler att följa från deras håll oxå...
EX: Kompisens skog blev hårt åtgången av "Gudrun" - han planterade ny skog(Lärk) men fick stora delar av den förstörd av ryttare som "alltid" genat över den biten - vilket iofs gick bra när det var uppvuxen granskog där:eek:.
VEM tycker du ska stå för omplantering/iplantering av de skadorna?

Enklaste lösningen är att prata med varandra och komma överens, då får man också förståelse för varandras problemställningar..

Det låter fint - men åtminstone härnere fungerar det mkt dåligt. Värst är alla de statsbor som flyttat ut här på landet, och inte har en aning så mkt, utan bara "tar för givet" - vissa verkar tro att alla vägar har statliga bidrag...:devil:

Tyvärr blir det lite konflikt när det enbart är mängden ryttare som orsakar skadan, när var och en inte gör det. Men ofta kommer då dessa hästar samlade från någon typ av verksamhet (inackordering eller annat), och då är det den verksamheten som har ansvar att lösa frågan..

Så är det absolut INTE här nere- utan det handlar om "hästar på varje liten avstyckad gård" - mkt ovanligt med stora inackorderingsstall.
Det som i sådana fall varit enormt stort problem här nere är några tur - ridningsstall med islänningar bla mötte jag ett gäng på ett 10tal ryttare som genade genom en stor beteslycka med ungdjur, där en person gick i täten med långpisk och slog på/mot våra nyfikna ungdjur:mad:

Däremot om ni hade tagit kontakt med mig som ryttare och förklarat varför och givit bra alternativ är det helt OK. Då går det alltid att komma överens.

Suck - jag önskar att fler hade varit så som du framstår - förstående och lätt att ta till sig av problematiken ...:bow:
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jo det är så att det blivit fler hästägare här sedan 5år tillbaka ungefär. Varje liten stuga med en länga har numera en eller två hästar. På somrarna är de som flugor kring en smörgås och letar desperat efter bete. Ska väl skriva att jag/vi inte på några som helst sätt försöker spärra av våra vägar enbart för att jävlas.Vi har aldrig tidigare haft vägarna avspärrade,förrän de sista åren och nonchalansen ryttarna visat. Efter Gudrun blev skogarna mer känsliga och när vi hade vindfällor så stängde vi av pga risken med nedfallande träd. Inte ens då respekterades detta.Och vad hade hänt om ett träd hade ramlat över en ryttare(vågar inte ens tänka på det).Vi rensade våra skogar snabbt och framförallt vägarna då vi var tvungna att kunna ta oss fram själva till våra nedsågade träd. Vägar som man lagt ned tid på för att få väl i ordning och i hopp om att de ska hålla många år. Är det nylagd väg och man dundrar fram 2-3 stycken ryttare på stora hästar så nog sjutton märks det.Att de gör hinder av nedfallna små granar s.k slanor görmig inget men när de får ligga kvar tvärs över en körväg och man kommer med fordon eller häst/vagn då är det minsann irriterande.Att sätta lappar och invänta kontakt tror jag ärligt inte funkar här.Men visst provar man inte så vet man inte. Vi får väl se vad tiden utvisar.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Ett grundläggande problem är att många markägare i Sverige inte har förstått vad markägande i Sverige innebär. Man har inte insett (vill inte inse) att markägande inte innebär total makt över marken, utan endast en begränsad rätt till marken.

(För att föebygga vissa svar: Och ja, jag vet att det finns en del som hävdar allemansrätten på felaktiga grunder också. Men problemet blir inte mer lättlöst när man på markägarsidan har dålig kunskap också.)

Jag vet inte riktigt varför du riktar det till mig.

Allemansrätten ger folk rätt att vistas i naturen, givetvis. Man får inte heller aktivt hindra ryttare heller. Jag hävdar dock att jag som markägare inte aktivt måste underhålla skogsvägar så att ryttare kan rida där.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Vi gjorde en gallring (gran)
Genom beståndet gick en ridstig som i närmare 20 år brukats av omkringliggande stall.
30 på var sida om stigen var 100% av träden angripna av rotröta.
Det kostade oss tiotusentals kronor.
Har därför stoppat hästarna med hjälp av färistar och stenhögar.
Människor kan utan problem gå förbi men hästarna vägrar (som tur är )gå över ristarna.
Försök har gjorts att trampa upp nya stigar men då jag vet vad det skulle kosta har vi stoppat dem alla.

Har ingenting emot att man rider på skogsvägarna men så fort man ger sig in på stigarna förorsakar man rötröta.
Genom att ytligt liggande rötter skadas av metallskodda hovar.

Naturligtvis börjar vi skogsägande grannar att prata. Finns redan funderingar på att försöka övertala dem av oss som hyr ut bete till hästar att sluta med det.
Så länge som ryttarna inte vill förstå att det kostar mycket stora pengar med rotröta skogsryttarna förorsakar.
Vi lever på vad skogen producerar ni rider för nöjes skull
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jo, det där bilderna skulle jag klassa som helt lagliga. GÅENDE kan krypa under bommen enkelt.Dock synes det som om staketet borde sträckas upp mera.

Det som bettysmatte visat kan väl inte vara lagligt?
Man kan tycka att a1agnlju som skrivit i tråden borde ha koll med den kompetens hon innehar:

"Då får han byta ut taggtråden mot något annat. Taggtråd får man bara använda i naturen när man stängslar in sina tamdjur (alltså inte häst då, men ko och får etc.) Annars får man inte ha taggtråd i naturen = nerskräpning. Så vill han stänga av vägen (jag minns inte om man får eller inte, men det är ju andra som försöker reda ut det) så får han använda andra varianter som inte riskerar att skada de vilda djuren."
 
Sv: Spärrad skogsväg

Taggtråd får man bara använda i naturen när man stängslar in sina tamdjur (alltså inte häst då, men ko och får etc.) Annars får man inte ha taggtråd i naturen = nerskräpning.

Taggtråd är faktiskt tillåtet för att hindra människor också! Vi har taggtråd kring min arbetsplats, har aldrig fattat om det är för att stänga oss inne eller att hindra andra att komma in...
 
Sv: Spärrad skogsväg

Taggtråd är faktiskt tillåtet för att hindra människor också! Vi har taggtråd kring min arbetsplats, har aldrig fattat om det är för att stänga oss inne eller att hindra andra att komma in...

Men är det ute i naturen?
Jag har ingen koll på lagarna men litar på att det jag citerat inom "..." stämmer.
Underligt att ha det så; jobbar du kanske på en plats där det finns stöldbegärliga saker?
 
Sv: Spärrad skogsväg

Jag vet inte riktigt varför du riktar det till mig.

Allemansrätten ger folk rätt att vistas i naturen, givetvis. Man får inte heller aktivt hindra ryttare heller. Jag hävdar dock att jag som markägare inte aktivt måste underhålla skogsvägar så att ryttare kan rida där.

Det var inte riktat mot någon - utan bara ett inlägg i debatten. Och självklart har du rätt - finns det inga skötselavtal om skogsvägarna så behöver man som markägare inte sköta dem.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Men är det ute i naturen?
Jag har ingen koll på lagarna men litar på att det jag citerat inom "..." stämmer.
Underligt att ha det så; jobbar du kanske på en plats där det finns stöldbegärliga saker?
Mitt svar var egentligen för att visa på att det inte bara i fallet med tamdjur är ok med taggtråd. I fallet med mitt arbete så är det en anläggning av militärt intresse. Några av de ruggigare används mot människor:
http://todayeye.files.wordpress.com/2008/03/barbed-wire-751-small-2.jpg
 
Sv: Spärrad skogsväg

Mitt svar var egentligen för att visa på att det inte bara i fallet med tamdjur är ok med taggtråd. I fallet med mitt arbete så är det en anläggning av militärt intresse. Några av de ruggigare används mot människor:
http://todayeye.files.wordpress.com/2008/03/barbed-wire-751-small-2.jpg

Men det inlägg du citerade handlade om taggtråd "ute i naturen".
Då var det knappast konstigt att din arbetsplats har taggtråd, jag har sett många stängsel med taggtråd men det har varit i bebyggda områden, som t.ex. militäranläggningar och till vissa industriområden.
 
Sv: Spärrad skogsväg

Hur ska den markägare bete sig som ser hur skog o mark skadas på grund av ryttarnas nöjesturer i skogen?
Jag har ingenting emot att de rider på skogsvägarna men måste de ge sig in på de mjuka stigarna? Förr kunde man utan vidare gå barfota på dessa men idag är gummistövlar ett måste.
Jag anser jag har rätt att mota olle i grind. Så länge ingen kan visa på annat fortsätter jag.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 720
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 833
Senast: Boj
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vet inte om jag har hamnat i rätt forum här men jag chansar. Min kompis har jätteproblem nämligen och behöver hjälp...
2
Svar
20
· Visningar
5 084
Senast: Gry
·
M
Ekonomi & Juridik Nu har jag för andra året i rad stängslat ett större område som används som bete på sommaren. Hästarna brukar gå där 4 veckor per år...
Svar
11
· Visningar
2 248
Senast: Mindful
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp