Bukefalos 28 år!

Spån i torvbädden?

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Jag har torvbädd och tycker det funkar bra förrutom att det är lite dyrt eftersom vår pålle är en riktig "storkissare" så det går åt ganska mycket av den dyra torven.

Antingen så kissar han verkligen jättemycket eller så håller han sig och väntar tills han kommer in, jag vet inte. :)

Hur som helst så har jag för mig att jag läst att vissa blandar torven med spån.

Ni som gör det, varför gör ni det? Fyller det någon funktion rent funktionsmässigt, är det bara för det ska bli ljusare eller vad är det?

Tacksam för svar för snart ska pållen in och då blir jag ruinerad på torv igen! :eek:
 
Sv: Spån i torvbädden?

Jag brukar ha spån på sommaren och sen fram på hösten gör jag en torvbädd. När den har legat ett tag lägger jag spån ovanpå. Sen är det bara att ta bort det spånet ovanpå som är smutsigt och fylla på med nytt och torven blir kvar. Det blir både ljusare i boxen och enklare att mocka :idea: .
Nu i år har jag blandat det. Lade torv i mitten av boxen och spån runt om och det har blandat sig jämt. Funkar bra det med: det blir ljusare, packar sig lättare än om det bara är spån, luktar inte och är mer lättmockat! Tycker enbart torv är krångligt att mocka och det blir som sagt så vansinnigt mörkt :crazy:.
 
Sv: Spån i torvbädden?

Jag blandar torv och spån, dels för att det (som ovan sagts) blir ljusare, men också för att det inte dammar lika mycket som det gör när man bara har torv. Dessutom blir ströet inte lika hårt packat när det är blandat som det skulle bli om det var bara torv!
 
Sv: Spån i torvbädden?

Vi har permanentbädd; kalk eller stalosan i botten. Därefter torv som får "kaka ihop" sig och ovanpå detta spån. Mockar bara ut det kiss som blir i spånet och lägger lite stalosan på de blöta fläckarna i torven. Allt bajs åker också ut såklart, men det är bara spånet vi "rör", torvplattan får ligga så orörd som det bara går.

Ekonomiskt och snabbmockat har det visat sig vara för oss och det luktar inget i stallet heller :)
 
Sv: Spån i torvbädden?

Hej. (Svarar alla)

Jaha verkar ju som om det funkar att blanda spån och torv. :)

Jag tror jag testar med att blanda torven med spån i en "salig röra" när jag lägger på nytt ovanpå bädden. Vår bonde som tar emot gödseln är inte så förtjust i för mycket spån så om jag blandar borde det gå bra tycker jag. Tack för era åsikter! :) :bow:
 
Sv: Spån i torvbädden?

Fråga till allihop, har någon provat blanda torv med kutterspån eller är det vanligt spån ni blandar med? Funderar också på att dryga ut, men har lättare att få tag på kutterspån.
 
Sv: Spån i torvbädden?

Jag blandar också med kutterspån. Om man skulle använda vanligt spån blir nog ströet inte så "fluffigt" utan mer stumt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 615
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 716
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 407
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 363
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp