Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Särskilt manicken under handfatet???

Vad är det? Någon som vet?
Det ser ut som om handfatet är höj o sänkbart.
Med tanke på listen på golvet för duschen så ser det ut som det bott någon där som haft rullstol.
Men så såg jag under bilden att det står, 1 tr... och då faller ju den teorin O_o
 
Verkligen spännande och intressant!

Särskilt manicken under handfatet???

Vad är det? Någon som vet?
Det verkar som om att kamin och vedspis är "ditställda" men inte inkopplade.
Grejen under handfatet verkar vara en mojäng som höjer/skjuter ut handfatet, ser ju ut som hydrauliktuber under det.
 
Det ser ut som om handfatet är höj o sänkbart.
Med tanke på listen på golvet för duschen så ser det ut som det bott någon där som haft rullstol.
Men så såg jag under bilden att det står, 1 tr... och då faller ju den teorin O_o
Jag blev också rätt ställd av det, det ser dessutom ut att vara rätt omöjligt att ta sig in och ut ur huset med rullstol?
 
Så många detaljer, så få bilder, så många frågor.

Bastu? Garage med betonggolv? Lutar verkligen taket i köket? Varför är det ett hål i taket ovanför kaminen, finns det eller finns det inte vedspis i köket? Vad är det för manick och sladdar under handfatet?

https://www.lansfast.se/hitta/villa...ed/genvagen-3/cmvilla4q4boglpmpt4tcbi/#bilder

Notera också väggtermometern i köket. Ouppackad och allt. Planerar de att lämna tillbaka den när de mätt färdigt?:confused::D
 
Jag blev också rätt ställd av det, det ser dessutom ut att vara rätt omöjligt att ta sig in och ut ur huset med rullstol?
Många med rullstol kan faktiskt gå. Varför är det konstigt? Hen kan ju ha haft en utomhusrullstol och en inomhusrullstol och med stöd/krycka kunnat ta sig upp och ner för trappen.
 
Många med rullstol kan faktiskt gå. Varför är det konstigt? Hen kan ju ha haft en utomhusrullstol och en inomhusrullstol och med stöd/krycka kunnat ta sig upp och ner för trappen.
Är man så pass pigg att man kan gå upp och ner i trappor så har jag svårt att tro att man kan få så pass mycket anpassning i huset att man kan få ett höj och sänkbart handfat i badrummet. Grejen var även att det handfaten var på övervåningen, så alltså om personen behövde sitta i rullstol i badrummet så behövde de ha en rullstol upp, en nere och en ute. Det känns rätt märkligt som lösning. En mer ledsam anledning skulle kunna vara att personen har "blivit fast" på övervåningen och egentligen aldrig kom ut.
 
Är man så pass pigg att man kan gå upp och ner i trappor så har jag svårt att tro att man kan få så pass mycket anpassning i huset att man kan få ett höj och sänkbart handfat i badrummet. Grejen var även att det handfaten var på övervåningen, så alltså om personen behövde sitta i rullstol i badrummet så behövde de ha en rullstol upp, en nere och en ute. Det känns rätt märkligt som lösning. En mer ledsam anledning skulle kunna vara att personen har "blivit fast" på övervåningen och egentligen aldrig kom ut.
De kanske hade en trapphiss?
 
De kanske hade en trapphiss?
Det verkar konstigt om de har monterat bort den men inte handfatet? Dessutom tror jag att den här trappen är svår att få till en bra trapphiss i.
306696-g5a7447-jpg-9018.jpg
 
Är man så pass pigg att man kan gå upp och ner i trappor så har jag svårt att tro att man kan få så pass mycket anpassning i huset att man kan få ett höj och sänkbart handfat i badrummet. Grejen var även att det handfaten var på övervåningen, så alltså om personen behövde sitta i rullstol i badrummet så behövde de ha en rullstol upp, en nere och en ute. Det känns rätt märkligt som lösning. En mer ledsam anledning skulle kunna vara att personen har "blivit fast" på övervåningen och egentligen aldrig kom ut.

Fast att sköta sin personliga hygien kräver att man sitter en stund, och oavsett om hen skulle suttit på en stol eller rulle så kan det vara svårt att nå över med ansiktet.

Utanför huset är det ju ett skjul med ramp, ser ju ut som ett rullegarage.

Personligen vet jag personer som inte har rulle utan kan gå för egen maskin som fått höj och sänkbara köksytor med mera. Det beror helt på vilken handläggare man har och de fixar lättare åt yngre än åt äldre.
Om man känner för det så kan man även bekosta det själv utan handläggare, vet att anhöriga brukar fixa sånt åt sina äldre, vid exempel palliativ vård (som man kan leva med ganska länge) så får man ingen hjälp med bostadsanpassning.
 
Fast att sköta sin personliga hygien kräver att man sitter en stund, och oavsett om hen skulle suttit på en stol eller rulle så kan det vara svårt att nå över med ansiktet.

Utanför huset är det ju ett skjul med ramp, ser ju ut som ett rullegarage.

Personligen vet jag personer som inte har rulle utan kan gå för egen maskin som fått höj och sänkbara köksytor med mera. Det beror helt på vilken handläggare man har och de fixar lättare åt yngre än åt äldre.
Om man känner för det så kan man även bekosta det själv utan handläggare, vet att anhöriga brukar fixa sånt åt sina äldre, vid exempel palliativ vård (som man kan leva med ganska länge) så får man ingen hjälp med bostadsanpassning.
Jamen självklart kan det vara en rullstolsburen person, men det är väldigt märkligt att välja att bo på övervåningen. Det finns antagligen tusen och en orsaker till varför det är ett höj och sänkbart handfat på toaletten på övervåningen. Men det jag konstatera var att det för mig kändes märkligt. Och nej den kommunen är inte särskilt generösa med hjälpmedel, man får kämpa rätt hårt för att få några.
 
Utanför huset är det ju ett skjul med ramp, ser ju ut som ett rullegarage.
Jag tror att skjulet framför ytterdörren innehåller en liten hiss.

Det kan ju faktiskt vara så att det funnits någon slags hissanordning till övervåningen - men det kan ju också vara så att bilden är felmärkt.
 
Jag tror att skjulet framför ytterdörren innehåller en liten hiss.

Det kan ju faktiskt vara så att det funnits någon slags hissanordning till övervåningen - men det kan ju också vara så att bilden är felmärkt.
Jag tror skjulet har plats för soptunnan :)

Så många gissningar :D
Tänk om mäklaren varit mer engagerad. Så många svar vi hade haft.
 
Jag tror att skjulet framför ytterdörren innehåller en liten hiss.

Det kan ju faktiskt vara så att det funnits någon slags hissanordning till övervåningen - men det kan ju också vara så att bilden är felmärkt.
Hur menar du med felmärkt? Badrummet ifråga måste ligga på andra våningen eftersom det är snedtak där.

Jag tror inte skjulet innehåller en hiss. På en av utomhusbilderna kan man se väggen mot trappan och där saknas dörr
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 066
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 504
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp