Spännande och intressanta hus till salu, del 2

Bukefalos 30 år!

Brantingsgatan.
Har inte koll på Stockholm områden alls.

"Ett av gärdets mest eftertraktade kvarter"

Tror det räknas som norra innerstaden eller något? Fint område, dyrt. Snordyrt faktiskt, en trea blev såld i maj för 9,5 millar.

Men Stockholm är stort :).

En trea på Hässelby strand (förort) blev såld för 2 miljoner nyligt. En fyra för 2,4.

Det jag tycker är galet är att den här lilla staden Luleå, typ 1000km norr om huvudstaden, 80k invånare, börjar vara uppe i huvudstadsnivåer prismässigt. Även Umeå är där, men jag tycker man får mer design och fina områden för pengarna i Umeå.

"Ett av gärdets mest eftertraktade kvarter"

Tror det räknas som norra innerstaden eller något? Fint område, dyrt. Snordyrt faktiskt, en trea blev såld i maj för 9,5 millar.

Men Stockholm är stort :).

En trea på Hässelby strand (förort) blev såld för 2 miljoner nyligt. En fyra för 2,4.
Absolut. Men jämför man med Luleås dyraste så behöver man göra det med Stockholm med tänker jag.

Ja priserna är helt galna. Tänk att priset gått upp så pass sedan de köpte.

Absolut. Men jämför man med Luleås dyraste så behöver man göra det med Stockholm med tänker jag.

Ja priserna är helt galna. Tänk att priset gått upp så pass sedan de köpte.

Ja, jag tror jag såg din väns lägenhet i listan på försäljningar (eller en med samma pris). Sen dess har dom ökat rejält!

Och ja, de dyraste lägenheterna och husen i Stockholm går ju inte att jämföra. Såna byggen finns inte ens här, här är allt mindre. De finaste husen toppar på kanske 10-12 miljoner och är inga slott liksom. Det finns inga slott här 😅.

Ja, jag tror jag såg din väns lägenhet i listan på försäljningar (eller en med samma pris). Sen dess har dom ökat rejält!

Och ja, de dyraste lägenheterna och husen i Stockholm går ju inte att jämföra. Såna byggen finns inte ens här, här är allt mindre. De finaste husen toppar på kanske 10-12 miljoner och är inga slott liksom. Det finns inga slott här 😅.
Det är helt galet. Hur har folk råd liksom??

Det är helt galet. Hur har folk råd liksom??

Jag är övertygad om att de flesta som köper boende för över 3 mill på 1 lön går in med rejält med sparpengar, arv, eller försäljningsvinst (med vinst menar jag pengar in utöver lånet som ska betalas tillbaks). Det går ju inte ihop annars på normala/medianlöner.

En del kan säkert ta jättestora lån pga hög inkomst, men bankerna har dragit åt skruvarna rejält senaste åren så jag tror inte det är så många som sitter fullt belånade på så stora summor.

Jag är övertygad om att de flesta som köper boende för över 3 mill på 1 lön går in med rejält med sparpengar, arv, eller försäljningsvinst (med vinst menar jag pengar in utöver lånet som ska betalas tillbaks). Det går ju inte ihop annars på normala/medianlöner.

En del kan säkert ta jättestora lån pga hög inkomst, men bankerna har dragit åt skruvarna rejält senaste åren så jag tror inte det är så många som sitter fullt belånade på så stora summor.

Exakt, jag hade aldrig kunnat köpa mitt hus till marknadspris som ensamstående. Nu ärvde ju jag samt att lånet var en bråkdel av marknadsvärdet. Hade lånet varit högre vete sjutton om jag hade fått ta över det, just pga ensamstående samt att jag då var egenföretagare.

Jisses vilken förfärligt trist lägenhet... :(

Men det är svårt att se något kul i detta när man gillar sekelskiftesstil med mycket stuckaturer, breda lister, och vackra murriga tapeter :love:!

Jag gillar att det är byggt i trä, det är trädäck till varje lägenhet, det är grönt tak, och det har lite former istället för en betongklump.

Lägenhetshus i sekelskiftesstil är jättefina men kommer aldrig att nybyggas, för dyrt.

Jo men att alla dem skulle ha ärvt, haft rika föräldrar, eller vara rika själva.... Det känns lite osannolikt liksom 😆

Men något annat alternativ ser jag inte heller.

Jo men att alla dem skulle ha ärvt, haft rika föräldrar, eller vara rika själva.... Det känns lite osannolikt liksom 😆

Men något annat alternativ ser jag inte heller.

Nej behöver varken vara rika eller ha rika föräldrar, bara köpt bostad, amorterat ner lånet, sålt för minst lika mycket som dom köpt för. Boom, pengar att gå in med som stor handpenning och lägre lån.

Jag har bara ägt nuvarande hus sen 2018 och har amorterat mer än 600k.

Har man då dessutom turen att kunna sälja för mer än man köpte det för så kanske man får lös en miljon eller mer till nästa köp. Sen gör man om samma grej, har man tur så kommer man ur den bostaden med ännu mer pengar.

Amortering är som en skittråkigt sparkonto med viss risk.

Jisses vilken förfärligt trist lägenhet... :(

Men det är svårt att se något kul i detta när man gillar sekelskiftesstil med mycket stuckaturer, breda lister, och vackra murriga tapeter :love:!

Man får nog sätta det i relation till andra betonglådor, sekelskiftslägenheter är liksom inte något man köper utan de går i arv för den som haft turen att vara född in i rätt familj...

Jag gillar inte heller det helvita köket, men resten är ju bara vitt för att det är så det nyproceras. Totalt onödigt att börja med dyra tapeter när de flesta ändå kommer tapetsera om direkt.

Lägenhetshus i sekelskiftesstil är jättefina men kommer aldrig att nybyggas, för dyrt.
Det finns men de är få. Tygvävaren i Alingsås var klar 2023/2024. Passar fint in i stadsbilden som består av många gamla trähus och charmiga innergårdar.

Tidningsartikel

Det grå huset i bild

1758823614455.webp

15W4SIsuymaHpGfHhgMnVkVWQUtVw-REGULAR.jpg

486522532_640644975565061_4899079289791589727_n.jpg

486633660_640645175565041_2918107911670405065_n.jpg

Det här lägenhetshuset tycker jag är himla spännande byggt, tycker det ska byggas mer sånt här! Lägenheten var lite steril dock, tråkigt med vitt kök.

https://www.booli.se/annons/5296032
Jag gillar absolut att det är lite mer spännande än en vanlig betongklump.

Men. Mikrovågsugn så högt upp att man måste sträcka sig för att nå och verkligen öka risken att spilla?

Världens tråkigaste utsikt från balkongen?
Extrem insyn från grannar när man är i vardagsrummet?

Och sedan verkar det vara rejält med insyn i bastun(!!!) också. Nog för att det lär vara föreningens bastu, men alltså, nej.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka