Spännande och intressanta hus till salu, del 2

Bukefalos 30 år!

Öppna hyllor i köket :(
Pinn-stripe dekaler på hissdörren? Men resten är inte någon jugend :( Blommålningen i trapphuset får mig att tänka på offentliga lokaler som någon lite halvhjärtat försökt göra "mysiga"

Jag hör till skolan - på riktigt eller inte alls. Jag vill inte se fes-ljummen nostalgi och ett virrvarr av detaljer valda för att de kostnadseffektivt ser "gammeldags" ut. Och jag älskar när folk bygger till och om hus så det syns att byggnaden varit t.ex. ett hem som använts och älskats av många generationer (som Riddarholmskyrkan i Stockholm)

Och man vill väl gärna "göra av med" hela vinsten på nya bostaden, pga skatt, om jag förstått det rätt?
Man måste inte använda vinsten som så för att skjuta upp vinstskatten, men man måste köpa för mer än vad man sålde för. Tekniskt sätt kan ju det vara att man köper för bara lite dyrare. Sen finns väl även ett maxtak för hur mkt man kan skjuta upp i vinstskatt oavsett att man köper för mer än vad man sålde för. Man måste även köpa inom ett år från försäljningen för att få skjuta upp vinstskatten.

Jag får svindel bara jag ser den, och får panik om Megara skulle smita ut. Plus klaustrofobi att grannarna kan se allt på balkongen. Nope. Alltså att putsa fönster skulle vara en ren mardröm.

Jag får svindel bara jag ser den, och får panik om Megara skulle smita ut. Plus klaustrofobi att grannarna kan se allt på balkongen. Nope. Alltså att putsa fönster skulle vara en ren mardröm.
Balkongen är ju våningen under. Ingår inte. Å gönstren går ju inåt, plättlätt!

Man måste inte använda vinsten som så för att skjuta upp vinstskatten, men man måste köpa för mer än vad man sålde för. Tekniskt sätt kan ju det vara att man köper för bara lite dyrare. Sen finns väl även ett maxtak för hur mkt man kan skjuta upp i vinstskatt oavsett att man köper för mer än vad man sålde för. Man måste även köpa inom ett år från försäljningen för att få skjuta upp vinstskatten.
Jag är i färd att sälja en bostad och försöker att förstå detta med reavinsten. Jag tolkar det jag läser som att man kan få uppskov även fast den nya bostaden kostar mindre, men det blir inte på en lika hög summa utan en del av beloppet. Kan det stämma?

Jag gillar att det är byggt i trä, det är trädäck till varje lägenhet, det är grönt tak, och det har lite former istället för en betongklump.

Lägenhetshus i sekelskiftesstil är jättefina men kommer aldrig att nybyggas, för dyrt.

Jag gillar också verkligen de här påbyggnaderna, fina utemiljöer också! Däremot så tycker jag att lägenheterna är dåligt planerade, känns som att det är dåligt med sociala ytor som i alla fall jag skulle vilja ha om jag flyttade dit 😃

Rätt läckert ändå och de har gjort det bästa med det utrymme som finns... men inte till det priset (ja, jag vet att kusten är dyr).

Jag får lite känslan av att brf:en haft möte,
Hur ska vi minska vår belåning?
1. Vi säljer råyta till befintliga lägenhetsinnehavare så de kan utöka sin/sina lägenheter
nej- för lite förtjänst
2. Vi har ju kattvinden, vi gör en lägenhet där, aahhhhhh smart mest vinst - vi kör på det!

Men jag håller med - det är fint, men var ska jag ställa soffan om jag också vill ha en säng? Men om jag är läkare som söker en övernattningslägenhet så visst 😃

På tal om just det här med renoveringar...
Jag var idag och tittade på en bostad som skulle hyras ut. Med facit i hand gjorde det inget att sambon inte kunde vara med. Det var väldigt tydligt att uthyraren köpt bostaden, renoverat den och nu tänkte hyra ut den för att tjäna pengar. Jag hittade annonsen på Hemnet i listan med slutpriser nämligen, och där fanns bilderna kvar.

Grejen var bara den att det hela var väldigt halvdant renoverat. Köket hade gjorts om lite. Till det sämre. Mer opraktiskt ur vissa aspekter, och den gamla spisen och gamla fläkten fanns kvar. Varken badrum eller tvättstuga var uppdaterade öht, trots att det nog skulle varit bra att ha gjort. Alla andra rum hade fått nytt, lite otrevligt golv. Eller ja, parketten var faktiskt sparad i vardagsrummet. Sedan hade alla väggar, trappan och alla tak (även fint trätak) målats vitt. Det var väldigt vitt.

Jag minns att jag tittade på annonsen när bostaden var ute till salu. Funderade på om man skulle köpa och kanske renovera lite, men kände att det var ett för stort projekt när vi inte hade bostad i rätt stad redan. Men, mina renoveringsplaner var långt ifrån det som nu hade blivit gjort med bostaden. Jag tyckte lite synd om den. Och dyr skulle den vara också.

Så vi kommer tacka nej till den. Och jag konstaterar att det där med att renovera för att tjäna pengar nog sällan är en bra idé. För om man inte renoverar till sig själv, så vet man inte vem man renoverar till.

(Nu lär den här bostaden bli uthyrd ändå, men frågan är om de hade gått med vinst vid en eventuell försäljning)

Jag är i färd att sälja en bostad och försöker att förstå detta med reavinsten. Jag tolkar det jag läser som att man kan få uppskov även fast den nya bostaden kostar mindre, men det blir inte på en lika hög summa utan en del av beloppet. Kan det stämma?
Hum det verkar faktiskt som att man inte behöver köpa dyrare. Skatteverket uppatäller 5 krav för att få skjuta upp skatten, se här https://www.skatteverket.se/privat/...oruppskov.4.233f91f71260075abe8800030623.html

Lite knepigt förklarar av och till av skatteverket tycker jag.

Sparbanken sammanfattar krav här https://www.sparbankentanum.se/privat/tips-och-rad/uppskovsranta.html

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka