Spansk/barock-sadel vs engelsk dressyrsadel

Elwan

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja ha tankar och åsikter om skillnader, nack- och fördelar med en sadel av barock-modell och en engelsk sadel.
Har fått för mig att en barocksadel möjligtvis skulle kunna passa min lite pensionärs-runda promenadhäst -dressyrsadeln sitter inte så bra längre och hoppsadeln är väl hyffsad men skulle vilja ha något annat. Dessutom är jag lite skeptisk till bomlöst -tankar och erfarenheter av detta..?

Sv: Spansk/barock-sadel vs engelsk dressyrsadel

Ja, vad ska du göra i sadeln?
Jag har väl aldrig riktigt fattat vitsen med barocksadlar. Jag tycker en vanlig bra dressyrsadel är suverän. Jag rider ju mest dressyr och ut lite grann. Kan hoppa någon liten pinne på skoj mest. Det gör jag i min dressyrsadel.

Upplever nog att det är lättare att stå upp eller hoppa/hoppa upp/ner för saker i sån än barocksadel. Men jag kan ha fel.
Iom att jag inte rider skolsprång och min vanliga dressyrsadel placerar mig bra ser jag ingen vits med att ha en skolsadel.

Det ser ut som om de är kortare än en vanlig dressyrsadel, jag har gett upp tanken på att kunna använda min dressyrsadel till just denna häst igen. Han harvarit avställd i två år och så sakterliga satts igång igen, men han kommer aldrig få en tävlingshästs träning eller kropp igen.
Jag trivs bra i hoppsadeln men den ligger inte helt hundra heller längre, därför funderar jag på något annat. Behöve rinte vara just en spansk sadel, men de tilltalar mig. En billigare variant då, förstås.. jag hoppas att framtidens häst kan ha de (mer påkostade) sadlarna jag har.

Jag har precis bytt från vanlig dressyrsadel till en bomlös barocksadel (StarTrekk Espaniola) och det känns som jag har hittat hem :) Sadeln hjälper mig men hindrar inte. Har inte ridit med den i skogen än pga älgjakt men tror den funkar hyggligt där också.

Jag har inte dressyrryttarkropp så har haft väldigt svårt för dressyrsadlar överlag, de passar mig inte helt enkelt. De jag har trivts i har antingen varit för dyra eller legat kasst på hästen.

Jag har aldrig fått tillfälle att prova en skolsadel, men tycker att de ser bekvämare ut än engelska dressyrsadlar, och ha mer stöd i sätet. Har också fått intrycket (av andra som provat) av att de ofta är hårdare än engelska (toppen för min rygg!).

Jag har inte dressyrryttarkropp så har haft väldigt svårt för dressyrsadlar överlag, de passar mig inte helt enkelt. De jag har trivts i har antingen varit för dyra eller legat kasst på hästen.

Nu blev jag nyfiken, hur är en dressyrryttarkropp menar du?
Dressyrryttare finns väl i alla modeller - korta, långa, breda, smala...eller?

En typisk dressyrryttarkropp är en lång smal ryttare, titta på eliten, inga knubbisar där inte :p
Självklart finns det alla modeller. En annan sak är ju det att sadlarna är ju oftast anpassade till män och de har inte stora rumper heller.

Engelska sadlar passar dock mig bättre en tex. Italienska.

Jag har en sådan här sadel:

Amazonas%20075.jpg

Skillnaden mot en "vanlig" dressyrsadel är:
- Gel i sitsen, som är underbart för de nedre regionerna
- Mer "ståsits" än stolsits, vilket jag helt klart föredrar i dressyren
- Läderbom, som gör att signalerna går igenom suveränt (nästan barbacka-känsla), samtidigt som det ger mer stadga än en bomlös sadel.

Behöver jag säga att jag gillar den? ;)

:love:
nej nej nej, du HATAR den där sadeln och vill skicka den till mig genast imorn.! :devil:

Men du insåg att du hatar den precis lika mycket och skickar vidare den till mig! Ge mej!!!!

självklart :D men..du ångrar dig efter en vecka och skickar den tillbaka till mig (som hämd för att jag prackat på dig en så hemsk sadel..) :devil:

skämt åsido.. verkar ju helt underbar! :love: vad passar de för ryggar, måntro?

Hihi... den är helt okej :angel:
Jag har testat den på tre olika hästar, och den har faktiskt (fråga mig inte hur), legat jättebra på alla tre. Vet dock inte vilken typ av ryggar mina pållar har...:confused: det är araber med varken kort eller lång rygg. På den ena hästen har jag en skinnpad under, eftersom hon är ung och inte musklat upp ryggen så mkt än. Har också testat den på välmusklad halvblod, där den också låg bra.

Den enda nackdelen med sadeln är att det är svårt att rida lätt (iaf en längre stund, pga. det höga frampartiet), och hoppa är inte kul. Jag har haft den när jag ridt in min unghäst, och eftersom den är så uppbyggd fram och baktill sitter man kvar även äventyrliga akrobatkonster.

vad är det för sadel? :love:

med "typ" av rygg menar jag;
manken (lång/normal, hög/låg)
ryggens längd (hur lång plats har sadeln att ligga på)
ryggens bredd (bred/smal)

Jag vet vad du menar, men jag vet inte vad de har för ryggar jämfört med andra hästar. De har varken hög eller låg manke, inte kort eller lång rygg. Inte särskilt smala över ryggarna iaf, utan de är ganska runda och välmusklade.

Den säljs av Amazonas, kvinnor till häst. Den heter "Elisabeth", och finns i olika sitsstorlekar och vidder. Jag har s2 (sits), k3( vidd).

okays ;)
(menade inte att låta som en besserwisser på nåt sätt!)

:bow:

Liknande trådar

A
Utrustning Har surfat runt ett tag här på Buke och läst många (nästan alla) trådar om bomlösa sadlar. Men jag kan inte hitta vad skillnaden är på...
Svar
18
· Visningar
1 498
Senast: Ameli
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
661 575
Senast: caballus
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 138
Senast: Lazy Lady
·
Utrustning Har en dressyrsadel hemma på prov, har testat den själv och tycker inte den verkar ligga helt galet i alla fall men jag känner mig inte...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Svalina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka