Spar/ransonerar ni el?

Jag tänker att vi som skriver här är ganska medvetna och det är svårt att missa att elpriserna är vansinnigt höga och att spara ordentligt är tufft men möjligt för många. Ändå hör jag emellanåt de som har ganska hög förbrukning som säger att de inte orkar bry sig om elpriset trots att de har rörligt, personer som jag inte tror (men vet inte) har världens marginaler och besparingar att tillgå - och blir lite rädd för vad som kommer att hända när man svart på vitt får räkningen på 20.000 kr för en enda månad som kan överstiga nettomånadslönen. Det är lite som att man vill blunda och tänker att det löser sig. Och det gör det ju om man bara kan betala sin faktura, men om man med rimlig insats kan minska räkningen med 5.000-10.000 kronor så kanske fler borde orka brytt sig. Det finns mycket annat många är beredda på att göra för att casha in 10.000 netto på kontot en enskild månad.
 
Bor i lägenhet med fjärrvärme, förbrukar runt 120kwh per månad, betalar 34 öre per kwh bundet. Så vi har ingen större elkostnad. Vi har elljusstakar nu till jul i fönstren och slinga på balkongen, men för övrigt tänker jag på att inte slösa på elen med sånt onödigt som lyser/drar ström, inte pga av kostnaden utan för att spara på el.
 
Vi snalar konstant med energiforbrukningen - framforallt uppvarmningen. Varmen ar i regel bara pa en timme pa morgonen, och sedan ett par timmar pa kvallen. Innetemperatur pa 15 grader eller lagre inte ovanligt.

Har alltid varit energisnal i ovrigt, diskar och tvattar bara fulla maskiner, har inte lampor pa i ondan, men har aldrig riktigt gatt och dragit ur sladdar, om jag inte ska resa bort for en langre tid.

Aldrig anvant torktumlare, alltid hangtorkat
 
Vi har inte lika extrema elpriser som i Sverige men dom har stigit rejält, som tur är har jag en snäll svärfar som betalar el och värmeräkningarna at alla i vart hus (jag, hans son och vara barn + min svägerska med man och barn).
Vi har solpaneler för värme och varmvatten men dom räcker inte helt till pa vintern för nästan 500 kvm hus med 3 hushall sa vi behöver komplettera med med gas. Solpaneler för el skulle ha kommit i september men är försenade och än vet vi inte när dom kommer.

Men självklart sparar vi även om det inte är vi som betalar men vi hade inte sa stor elförbrukning innan heller sa sa mkt har vi inte ändrat. Jag har börjat tvätta pa 30 grader ist för 40, försöker ta kortare duschar, extra noga med att stänga av och dra ur saker som inte används. Vädrar kortare stunder och tjatar pa barnen om att alltid stänga ytterdörren.

Har innertemperatuen inställd pa 19 grader och det känns lagom, hade tidigare 21 och jag märker ingen skillnad. Kan elda ocksa om vi känner oss extra frusna.
 
Jag tänker att vi som skriver här är ganska medvetna och det är svårt att missa att elpriserna är vansinnigt höga och att spara ordentligt är tufft men möjligt för många. Ändå hör jag emellanåt de som har ganska hög förbrukning som säger att de inte orkar bry sig om elpriset trots att de har rörligt, personer som jag inte tror (men vet inte) har världens marginaler och besparingar att tillgå - och blir lite rädd för vad som kommer att hända när man svart på vitt får räkningen på 20.000 kr för en enda månad som kan överstiga nettomånadslönen. Det är lite som att man vill blunda och tänker att det löser sig. Och det gör det ju om man bara kan betala sin faktura, men om man med rimlig insats kan minska räkningen med 5.000-10.000 kronor så kanske fler borde orka brytt sig. Det finns mycket annat många är beredda på att göra för att casha in 10.000 netto på kontot en enskild månad.

Då gråter man ut hos AB och Expressen och undrar varför inte politiker bryr sig om 'vanliga' människor. Gärna poserande i snön utanför huset.
 
Jag tycker det är bra att insikten kommer, den borde följa direkt på att man kan spara så mycket tänker jag.

Själv är jag -69% i december hittills och kan nog inte säga att det bara handlar om slösande som tagits bort. Förr kunde man liksom tänka att el var något som man hade råd att köpa för att uppnå en viss bekvämlighet eller för att uppnå vissa funktioner. Nu är det mer att man helt enkelt får avstå bekvämlighet och funktioner som kräver att man konsumerar lite el.
Bättre sent än aldrig antar jag. Men det är ju direkt pinsamt för alla dessa "som sparar så mycket" kan jag tycka.
 
Duscha måste jag tyvärr göra varje dag då mitt hår måste tvättas så ofta.

Om det är för att håret blir fett så kan jag rekommendera Maria Nilas Cleansing Powder. Fantastiskt torrschampoo i pulverform! Jag har gått från att behöva tvätta håret varannan dag till att det räcker med en gång i veckan.
 
Fast att tvätta en tröja efter en dag känns smått hysteriskt 😅
Så länge du inte svettas floder kan du garanterat använda de fler dagar än två också 😁

Jag har större delen av livet haft problem med överdriven svettning - vissa dagar kan jag definitivt inte återanvända samma tröja nu heller. Oftast luktar de dock inget, så det är nog till stor del gammal vana - underkläder och tröjor byter man varje dag enligt min rutin.
 
Visst finns det många som har slösat en massa. Men jag kan inte påstå att jag känner igen mig i bilden, trots att vi minskat mycket. Eller ja min uppfattning av att "slösa el" är inte att man har igång värmen i badrum och tvättstuga, använder torktumlaren och håller 19-20 grader i hela huset (som vi gjorde förut) 🤷‍♀️

Slösa är väl mer när man (bokstavligt eller bildligt) eldar för kråkorna.
Ja, det må jag säga. Jag blir väldigt förvånad hur många rikemans-leverne det finns i vårt land. Men jag var tydligen naiv, jag tenderar att vara det i sådana här försörjningsfrågor och tror att jag är en i mängden, men inser mer o mer att så är inte fallet.
Min uppfattning är att man ALLTID sparar på resurser, oavsett om det gör ens leverne lite mer omständigt, både pga det ändliga och även då ekonomiskt. Som tex alltid stänga av delar i boendet, aldrig använda el i onödan (som för mig är ex torktumlare, handdukstork osv).
 
Om det är för att håret blir fett så kan jag rekommendera Maria Nilas Cleansing Powder. Fantastiskt torrschampoo i pulverform! Jag har gått från att behöva tvätta håret varannan dag till att det räcker med en gång i veckan.
Superfett. Jag får tyvärr klåda och utslag av alla torrschampoon jag testat, så vet inte om jag vågar prova ett till. Har väldigt känslig hy och hårbotten.
 
Min sambo tänker en del, jag tänker kanske lite för lite! Vi är båda föräldralediga, det gör att han (ja, det är hans uppgift, jag tycker det är tråkigt) har mer tid för att elda, både i pannan och kamin, vilket gör att vi inte behöver använda luftvärmepumpen varken inne eller i garaget. Garaget på 80 kvm har vattenburen golvvärme plus att pannan är där, så blir lite värme av den! Vi försöker stänga av våran stora gamla tv också, den drar rätt mkt, ger dock en del värme med 😅
 
Superfett. Jag får tyvärr klåda och utslag av alla torrschampoon jag testat, så vet inte om jag vågar prova ett till. Har väldigt känslig hy och hårbotten.

Synd. Men har du testat ett som är i pulverform, d.v.s. inte spray? Det jag tipsade om är i pulverform. Man strör det i håret. Det kan ju inte vara bra för hårbotten att tvättas hela tiden heller. Men jag kan förstå om du inte vill prova ett till.
 
Jag har större delen av livet haft problem med överdriven svettning - vissa dagar kan jag definitivt inte återanvända samma tröja nu heller. Oftast luktar de dock inget, så det är nog till stor del gammal vana - underkläder och tröjor byter man varje dag enligt min rutin.

Luktar de inget finns det absolut ingen anledning att byta tröja varje dag. Det är ett enormt resursslöseri, bättre att vädra kläderna och tvätta när de faktiskt är skitiga 😊
Det vinner alla på.
 
Sparar för fullt! Under perioden 1 september - 14 december har jag minskat min elanvändning med 58% jämfört med förra året. Hade faktiskt en rekordlåg elräkning i oktober (då ju priset per kWh också var ganska lågt), till och med lägre än de flesta sommarmånader jag bott här! Mina åtgärder är framförallt att bara ha värmepumpen igång när utomhustemperaturen är kallare än +5 grader samt att inte tillåta elpatronen att gå igång när det är riktigt kallt, utan klara mig med det själva värmepumpen (luft/vatten) ger. Det innebär att jag inte hade någon annan uppvärmning än braskamin fram till 17 november i år och att jag måste elda de flesta dagar även nu för att inte få kallare än 17-18 grader. Duschar inte varje dag, försöker också att hålla nere tiden jag duschar (men fixar inte att duscha kallare, hellre då riktigt varmt men kortare tid). Har inga lampor tända i rum där vi inte är, men gör i övrigt inget särskilt avseende belysningen. Elementet i sadelkammaren (där jag också har gårdens inkommande vatten) är bara på när det är runt eller under nollgradigt ute.
 
Ja. Det gör jag. Jag lever i mörker. Använder inte tvättmaskinen just nu o knappt ngt annat heller.
Decembers räkning vill jag inte veta av. (Den är dubbla mot nov)
 
Bor på mindre hästgård, hus från slutet av 1800-talet på ca 100 m2 med luftvatten som uppvärmning samt täljstenskamin. Elområde 4, vi har stramat åt rejält. Mannen har programmerat om flödena på värmesystemet framförallt. Har även hästarna ute längre vilket ger mindre tänt i stallet. Torktumlaren används i princip inte alls. Grillar gärna istället för att använda ugnen. Vi har minska vår användning i november med ca 500 kWh gentemot föregående år och ser ut att ha minskat mellan 500-1000 kWh i december gentemot föregående år. Då levde vi med eftertänksamhet på elanvändningen redan innan, har aldrig hållt värme över 20 grader i huset och alltid eldat iprincip dygnet runt i kaminen.
 
Bor i hyresrätt så det är inte mycket jag kan ändra på, möjligen att släcka ned lampor bättre. Jag tvättar alltid fulla maskiner och lagar inte våldsamt mycket mat. Faktum med att jag kanske måste skaffa och sätta in en värmepadd eller värmeglödlampa till ödla eftersom värden dragit ned så att elementen är kallare nu än förr. Har nån slags golvvärme och handukstork i badrummet, men torken verkar drivas av varmvattenledningen och värmen i badrummet finns det inget sätt för mig att styra? Finns ingen termostat, av eller på knapp eller liknande. Den bara finns där.
 
Ja, det må jag säga. Jag blir väldigt förvånad hur många rikemans-leverne det finns i vårt land. Men jag var tydligen naiv, jag tenderar att vara det i sådana här försörjningsfrågor och tror att jag är en i mängden, men inser mer o mer att så är inte fallet.
Min uppfattning är att man ALLTID sparar på resurser, oavsett om det gör ens leverne lite mer omständigt, både pga det ändliga och även då ekonomiskt. Som tex alltid stänga av delar i boendet, aldrig använda el i onödan (som för mig är ex torktumlare, handdukstork osv).

Men trodde du verkligen att folk i allmänhet som har handdukstork och torktumlare ALLTID sparar på resurser genom att aldrig använda dessa produkter? Att annat vore rikemansleverne? Torktumlare finns väl i princip i varenda hyreshus i hela landet? Och trodde du att folk i allmänhet alltid stänger av delar av sitt boende vintertid? (Dvs innan denna vinter).

Med normala elpriser kostar dessa saker ett par kronor i månaden. Visst är det dumt att förbruka mer el än nödvändigt men i då det inte är elkris (dvs typ alltid fram till nu) så finns det ju BETYDLIGT mer effektiva saker att göra för resurshållningen än att stänga av handdukstorken.

Handdukstorken är ju förresten som vilket element som helst, har man enbart direktverkande elelement som värmekälla är det ju sak samma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp