Bukefalos 28 år!

Spåra och söka - hur gör man?

Kassiopeja

Trådstartare
Jag har en snart 2-årig Boxertik som jag gärna vill ut i brukssvängen med.. det jag tror skulle passa min hund bäst är sök, men jag vill även träna spår och då undrar jag hur man lär hunden att separera de två på ett vettigt sätt så här i början?

/JES
 
Ta en sak i taget och lär in det nosarbetet ordentligt först. Lämpligast är att börja med spår så att man inte får en hund som lyfter näsan och försöker vinda istället för att spåra. Det kan bli så om man kör sök först.
 
Börja med spår och när spåret sitter så gå över till sök.
eller om det kanske va tvärtom?? :confused:
 
Ja, så har jag också hört att man ska göra..
Ska ta med mig en vän som kan mer om bruks än jag som ska hjälpa mig lägga spår i början, för min hund vindade redan på valpkursen för över ett år sen så nu gäller det att få ner nosen i backen.
När kan man anse att spårandet är väl befäst nog för att börja med sök då?

/JES
*är bra sugen på sök, men har ändå tänkt börja med spår*
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 718
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 435
Senast: Acto
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 195
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp