Bukefalos 28 år!

Spara till barnet

@Lenis vi sparar barnbidraget i en någorlunda genomtänkt fondportfölj i en ISK hos Avanza.
 
Hur sparar ni (och om ni vill delge, hur mycket)? Tänkte fixa konto åt lillen då hans pengar nu ligger i pappans namn. Men sparkonto är ju inte direkt nån ultimat väg att spara, å andra sidan känns det ju inte så bra att "spela" med hans pengar och jag har varken tid eller ork att hålla reda på köp o sälj i olika fonder etc.

Vi har inte utrymme att lägga undan nu när jag är ledig och sparar dagar allt vad vi kan, men så småningom tänkte vi lägga månadsvis samt att lillen är enda barnbarnet på båda sidor av sin släkt= kommer med enormt stor sannolikhet få totalt onödigt med presenter och jag hade hoppats kunna styra paketberget han kommer få jul o födelsedag mot att släkten hellre ger nåt paket var och istället för över en valfri summa. Man kan ju inte styra vad folk ska ge förstås men barn under 5, hur mycket presenter kan de ens ta in att de fått liksom? Eller tycker ni att jag tänker fel? Vi kommer inte från rika familjer på nåt sätt men mannens släkt är väldigt stor med pigga människor ända upp till gammelfarmor/farfar osv så det finns många som vill ge och de är alla väldigt generösa med det de har.

Vi har inget enskilt sparande, har ett konto om någon i släkten vill ge pengar till barnet bara. Vi tänker som så att när barnen behövet pengar till lägenhet, bil, körkort, möbler ellet vad det nu kan vara så betalar vi det. Man får väl hoppas att man uppfostrat barnen bra men vi är ändå lite tveksamma till att ge en 18 åring en stor summa pengar att spendera vad som helst på. Trist om allt går till skit och inte nödvändigheter. Men är kanske egoistiskt att tänka så.
 
Vi har inget enskilt sparande, har ett konto om någon i släkten vill ge pengar till barnet bara. Vi tänker som så att när barnen behövet pengar till lägenhet, bil, körkort, möbler ellet vad det nu kan vara så betalar vi det. Man får väl hoppas att man uppfostrat barnen bra men vi är ändå lite tveksamma till att ge en 18 åring en stor summa pengar att spendera vad som helst på. Trist om allt går till skit och inte nödvändigheter. Men är kanske egoistiskt att tänka så.

Vi har för avsikt att spara så pass att vi kan hjälpa till med stora utgifter när dottern blir stor, men någon stor klumpsumma att förfoga fritt över lär hon inte få. Jag tycker inte det är egoistiskt alls att tänka så, pengarna är ju mina tills jag bestämmer mig för att ge dem till dottern.
 
Vi har för avsikt att spara så pass att vi kan hjälpa till med stora utgifter när dottern blir stor, men någon stor klumpsumma att förfoga fritt över lär hon inte få. Jag tycker inte det är egoistiskt alls att tänka så, pengarna är ju mina tills jag bestämmer mig för att ge dem till dottern.
Aha! När folk säger att de har sparande till barnen så ser jag framför mig att det är pengar/konton som automatiskt går över i barnens ägande när de blir myndiga. Har inte tänkt längre än så :o
 
Vi har inget enskilt sparande, har ett konto om någon i släkten vill ge pengar till barnet bara. Vi tänker som så att när barnen behövet pengar till lägenhet, bil, körkort, möbler ellet vad det nu kan vara så betalar vi det. Man får väl hoppas att man uppfostrat barnen bra men vi är ändå lite tveksamma till att ge en 18 åring en stor summa pengar att spendera vad som helst på. Trist om allt går till skit och inte nödvändigheter. Men är kanske egoistiskt att tänka så.

Vi har också sparandet i våra namn just för att det inte automatiskt ska gå över till barnen. Jag kan också tänka mig att om det exempelvis ska bli insats till ett boende att vi inte rakt av ger barnen pengarna, utan att vi mer har pengar avsatt för att hjälpa dem med exempelvis boende.

Vi kommer ha sparandet gemensamt för barnen för att det inte ska bli orättvist mellan dem. Maken har ett sladdsyskon och deras föräldrar har sparat till båda i fonder. Men pengarna utvecklades väldigt olika och maken hade betydligt mer pengar än sin bror när de fyllde 18.
 
Aha! När folk säger att de har sparande till barnen så ser jag framför mig att det är pengar/konton som automatiskt går över i barnens ägande när de blir myndiga. Har inte tänkt längre än så :o

Vi har det långsiktiga sparandet i våra namn för att kunna "bestämma" när och till vad barnen ska få sin del.
Det kortsiktiga har vi dispositionsrätt på men blir barnets vid 18-årsdagen. (är till för presentpengar, spargrisens kronor och ev andra kronor som barnet får, sedan är det tänkt att användas av under åren när barnen vill ha något särskilt och lite lärande hur det fungerar)
 
Senast ändrad:
Vi har startat månadssparande i fonder till vår son, kontot startades 1år innan han föddes i och med en livförsäkring som föll ut för vår dotter när vi förlorade henne. Vi ville att det skulle bli en sorts "minnesfond".

Sparandet står i mitt namn och sen får vi se på vilket sätt han får tillgång till pengarna, man vet inget om hur framtiden ser ut och man vet inte hur hans ekonomiska tänk blir heller.
 
Aha! När folk säger att de har sparande till barnen så ser jag framför mig att det är pengar/konton som automatiskt går över i barnens ägande när de blir myndiga. Har inte tänkt längre än så :o
Jag har en kapitalförsäkring i mitt namn men med min dotter som förmånstagare, så om jag går bort tillfaller pengarna henne men i annat fall ligger pengarna hos mig tills jag väljer att ge dem till henne.
 
Vi har inget enskilt sparande, har ett konto om någon i släkten vill ge pengar till barnet bara. Vi tänker som så att när barnen behövet pengar till lägenhet, bil, körkort, möbler ellet vad det nu kan vara så betalar vi det. Man får väl hoppas att man uppfostrat barnen bra men vi är ändå lite tveksamma till att ge en 18 åring en stor summa pengar att spendera vad som helst på. Trist om allt går till skit och inte nödvändigheter. Men är kanske egoistiskt att tänka så.
Nä jag sparar också pengarna i mitt namn och har inte för avsikt att bara föra över pengarna till dottern när hon blir myndig. Vill inte som du säger att de bara spenderas på vad som helst. Däremot kommer det finnas pengar för henne att ta körkort för, köpa bil, del till kontantinsats osv. :)
 
Vi har inget enskilt sparande, har ett konto om någon i släkten vill ge pengar till barnet bara. Vi tänker som så att när barnen behövet pengar till lägenhet, bil, körkort, möbler ellet vad det nu kan vara så betalar vi det. Man får väl hoppas att man uppfostrat barnen bra men vi är ändå lite tveksamma till att ge en 18 åring en stor summa pengar att spendera vad som helst på. Trist om allt går till skit och inte nödvändigheter. Men är kanske egoistiskt att tänka så.

Mina föräldrar har sparat till mig och brorsan.
Men vi har aldrig fått en stor klumpsumma.
Utan när det var dags att flytta hemifrån så följde mamma med på stora shoppingturen för att köpa en bas av möbler, köksgeråd etc som behövs till det första boendet och betalade för det.
De hjälpte även till att betala insatsen på lägenheten då min första lägenhet var en bostadsrätt.

Mina föräldrar har fortsatt att spara till oss barn även när vi är vuxna för att kunna hjälpa till om det skulle krisa, eller som nu när jag väntar vårt första barn så har de varit snälla och ville betala barnvagn och babyskydd och lite annat smått åt oss eftersom vi är i en period i livet där vi har mycket utgifter och mindre inkomster iom graviditet och kommande barn.
Vi skulle klara det på egen hand men jag tycker att det är fint att de vill hjälpa till :heart

Det är något som jag kommer att ta med mig till våra barn.
 
Vi sparar till båda barnen i en gemensam kapitalförsäkring. Har valt några olika fonder.

Min upplevelse är att den där sparhetsen till barnen avtagit i min bekantskapskrets, även om jag tror att de flesta tänker att möjligheten finns att ge till barnen av andra pengar (som inte sparats specifikt till dem) tack vare bra inkomster etc.
 
Vi sparar inte så mycket. 200:- månad till sparkonto ("buffertkonto", typ - pengar som vi vill ha lätthanterliga och där vi ibland tar lite till vinterkläder, särskilda upplevelser och liknande). 100:- direkt till ett fondkonto. När det är lagom mycket pengar på sparkontot (där även presentpengar hamnar), så köper vi nya fonder för överskottet.

Båda står i mitt namn. Har ingen riktig plan på vad pengarna ska gå till, jag tänker att det visar sig med tiden.
 
Vi sparar inte alls till vårt barn. Jag kommer inte heller från ett hem där man gjorde så. Jag fick lösa boende och t ex möbler själv. Funkade bra och jag växte mycket snabbare än de av mina vänner som fick de där grejerna serverade. :)
 
Vi sparar inte alls till vårt barn. Jag kommer inte heller från ett hem där man gjorde så. Jag fick lösa boende och t ex möbler själv. Funkade bra och jag växte mycket snabbare än de av mina vänner som fick de där grejerna serverade. :)

Oj, vad olika det kan vara.

Jag kan inte påstå att jag växt snabbare på det sättet jag levt, snarare att min uppväxt varit slitigt och att jag inte vill låta mina barn genomgå samma sak. Jag har flera exempel i min umgängeskrets mellan de som fått hjälp av sina föräldrar och de som inget fått hemifrån; de som klarat sig bäst är just de som fått hjälp.
 
Vi har precis börjat fundera på hur vi ska spara till vårt barn som kommer snart. Lutar åt ISK eller kapitalförsäkring, måste läsa på lite och fundera vad som passar bäst. De pengarna tänker jag mig inte blir barnets att göra vad hen vill med när hen fyller 18, utan att vi med de pengarna kan hjälpa till med t.ex körkort och kontantinsats till boende.
Vi bor i Stockholm, och om inget drastiskt händer så kommer det vara tufft för barnet att skaffa egen bostad. Jag ser inget egenvärde i att hen ska flytta runt i överprissatta andrahandslägenheter och behöva flytta var 6:e månad. Och därför vill jag i alla fall försöka att underlätta lite.

Vi planerar att spara barnbidraget.
 
Vi sparar någon hundring per barn varje månad i investeringssparkonto. Födelsedagspengar och liknande hamnar också där. Känns bra att ha ett sparande till dom men vill inte lägga undan flera tusen i månaden på det utan unnar familjen saker under tiden också :)

Mina föräldrar hade inte råd att spara något till oss fyra barn så jag fick inga sparade pengar när jag skulle köpa bil eller skaffa första boendet. Jag klarade mig bra ändå som haft jobb sedan jag gick i tvåan på gymnasiet.
 
Som det ser ut nu så är tanken att spara barnbidraget efter vi har varit föräldralediga. Under tiden vi är föräldralediga så kommer det vara knapert så efteråt har vi tänkt börja spara, när vi har möjligheten helt enkelt.
 
Oj, vad olika det kan vara.

Jag kan inte påstå att jag växt snabbare på det sättet jag levt, snarare att min uppväxt varit slitigt och att jag inte vill låta mina barn genomgå samma sak. Jag har flera exempel i min umgängeskrets mellan de som fått hjälp av sina föräldrar och de som inget fått hemifrån; de som klarat sig bäst är just de som fått hjälp.

Nja, nu har ju inte jag lämnats helt ensam i vuxenprocessen, jag är inget maskrosbarn. Det jag menar är att det fanns inga färdiga lösningar/pengar för att flytta hemifrån, utan de lösningarna fick jag komma på själv. Köpa loppismöbler för egna ihopsparade pengar t ex, ringa runt och fixa korta andrahandskontrakt. Skitjobbigt just då, men det har lärt mig ett värde av det jag har som exempelvis min sambo (som fick allt serverat) inte kan se. Jag är mer tacksam för det jag har.

Sen har vi det så pass bra att vi kommer kunna hjälpa till ändå om det kniper. På det sättet blir mitt "vi sparar inte till barnen" en lyx. Har man mindre pengar behöver man ju spara för att kunna hjälpa till.
 
Barnens farfar sparar 100€ var till barnen varje manad, det kommer bli väldigt mkt pengar men han vill sa gärna. Jag vet inte riktigt hur och när barnen far tillgang till pengarna men jag hoppas att vi/svärfar kan styra lite över det. Det är ett slags sparade med en statlig premie men jag lite dalig koll. Sen satte min pappa in 10.000kr pa ett fondkonto till äldsta dottern när hon föddes och tanken var att de andra ocksa ska fa det men det blev lite komplicerat eftersom dom andra inte har svenskt personnummer och pappa har inte tagit tag i att lösa det än.

Barnen har även var sitt enkelt sparkonto där vi sätter in smapengar, det är i deras namn och de kan alltid använda pengarna därifran, det kommer inte bli ngr stora summor ända.

Sen har vi ett gemensamt familjesparkonto där vi just nu sätter in 100€ varje manad, men det kommer nog öka när vi bada jobbar mer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 522
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 585
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 419
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp