Bukefalos 28 år!

Sparade barnkläder

mian1

Trådstartare
Hur mycket och länge ska man spara och vad?
Vi visste inte säkert om vi ville ha ett syskon till Lillan, men utifall bestämde vi oss för att spara en del kläder och grejer till en ev. lillasyster. Men nu blev "lillasyster" en lillebror istället och det är ytterst få av barnkläderna som inte är flickiga. Har plockat ur en bråkdel av kläderna som är ok att använda till en pojke.
Mamma tycker att jag ska spara allt till min syster ifall att hon får en flicka nästa gång. Men min syster planerar inte ett barn till för än tidigast om 3 år och det är ju inte säkert att det blir en flicka. Ska jag spara allt som Lillan har i 3 år till så kommer klädkartongerna att ta över mitt hem :crazy: Och vill man verkligen ha 7 år gamla barnkläder? Allt är ju inte mode, men ändå.
Som det är nu har jag sparat allt som inte är fläckigt eller slitet. Eftersom min tjej är så stillsam är det väldigt få plagg som jag har kastat. Och varje vinter samlar man ju på sig overaller, tjocka jackor, regnkläder och alla de där sakerna som man ska ha dubbla uppsättningar för så att det finns ex. stövlar stående på dagis.

Vad ska jag spara till syrran (utifall att hon får en dotter i framtiden)? Bara babykläder eller även större kläder? Och vad gör man med det som man inte ska spara på? Sälja - skänka - slänga?
 
Sv: Sparade barnkläder

VILL din syster ha av kläderna? Isf tycker jag att hon redan nu får välja ut de hon vill ha så du slipper spara kartongvis med kläder. De som hon inte vill ha kan du ju lägga ut på trade*a. :idea:

Ser ingen anledning till att du ska spara kläder till din systers eventuella framtida barn bara-för-att. Vill hon ha några av dem så låt henne ta (eller köpa för en billig peng) dem redan nu. Kommer de inte till användning sedan så får hon väl göra sig av med dem då.
 
Sv: Sparade barnkläder

Jag fick två flickor första gången och sparade det mesta. De fixk en lillebror när de var fem och han fick ärva allt av dem. Flickigt eller inte (nåja, kanske inte klänningar, men resten) - sen när han väl fanns så köptes det nog lite mer neutrala kläder till tjejerna så att han kunde ärva... en femårspojke är det inte säkert att han gillar rosa, men en bebis säger ju inte så mycket om saken.

Det coolaste är när han som 8-9 åring har ärvt en rosa ryggsäck. Och använder till tennisväska - han blir retad - typ; Vaaa, har du ROOOOOOSA ryggsäck.. och han svarar, Javisst den har jag fått av mina stora syrror. Det blev inget mer retat om den saken.
 
Sv: Sparade barnkläder

tänk på att resåren blir dålig efter att tag på kläder som inte används med.
 
Sv: Sparade barnkläder

Är inte det väldigt meckigt? Massor av auktioner och massor av paket att posta och kanske en tia per plagg. Har provat med ett par plagg som var oanvända, men det gav inte många kronor.
Bara bebiskläder, storlek 50-80, är en stor flyttkartong och då har jag rensat rätt bra i den lådan och räknar inte med vinteroverallen.

Pengar till nya kläder hade varit välkomna, men orkar man verkligen med tusen traderaauktioner??? Finns smidigare sätt?
 
Sv: Sparade barnkläder

Jag såg en väldigt charmig sak som jag själv tänker göra när jag fått barn. Det var en mamma som hade sytt ett lapptäcke av sina barns bebikläder, det var jättefint! På så sätt sparar man dem men kan ändå ha dem framme på ett fint sätt. Annars sparar man dem i en kartong, men då ser man dem aldrig. Ska se om jag hittar länken!

Hittade länken!
http://annasresa.blogspot.com/2008/01/mitt-lapptcke.html
 
Senast ändrad:
Sv: Sparade barnkläder

Ja det är så vackert, och fullt av minnen. Då kan man ha det framme och gå förbi det och tänka på första gången h*n hade på sig den tröjan, eller de strumorna, eller den mössan! När tänker man på de kläderna när de ligger i en kartong?
 
Sv: Sparade barnkläder

Min mamma har sparat alla mina gamla barnkläder och dom använder jag på min dotter. Jätteroligt och mycket uppskattat. Folk gillar det och kommenterar.
Här är några bilder på min bäbis i mina 70-talskläder:

2436851806_6d00d81b35.jpg


2491847279_a077c55868.jpg


2530658037_24b974b7a8.jpg


Kommer absolut spara de bästa kläderna till henne som hon ska få när hon blir stor. Vem vet, kanske är det trendigt med 2000-talskläder när hon får barn:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har fått massor av kläder till lillen, både nya och begagnade, och nu börjar vi kunna rensa ut dom minsta storlekarna. Vi har haft...
Svar
15
· Visningar
2 775
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 802
Senast: hastflicka
·
Småbarn Vad gör ni med alla urvuxna barnkläder? Jag har en flicka och en pojke så det är ju en hel del kläder som lillebror inte ärver, typ...
Svar
12
· Visningar
1 432
Senast: alazzi
·
C
Hästmänniskan Som rubriken lyder. Först lite om oss. Vi är en såndär hästfamilj där alla (jag och min syster, mamma och pappa) rider utom lillebror...
Svar
7
· Visningar
1 415
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp