Du vet det säkert men i och med det fetmarkerade så vill jag bara nämna att ni inte kan flytta pengar mellan barnens konton när kontona står i barnens namn då pengarna är respektive barns tillgångar.Vi som föräldrar sparar till båda barnen månadsvis, barnbidraget går direkt till varsitt sparkonto, sen investerar vi i fonder efterhand. Kontona står i barnens namn. Pengarna är tänkt att ge dem en bra start i vuxenlivet, en insats till lägenhet eller första bilen. Jag räknar med att ha rustat barnen så de är redo för att ta ansvar för pengarna när de fyller 18, även om det så klart inte finns några garantier. För min del är det viktigt att det är barnens pengar och att jag och deras pappa inte ska villkora dem, utan de får använda dem till vad de tycker är rimligt.
Innan äldsta fyller 18 kommer vi reglera så det har förhållandevis lika mycket och på motsvarande sätt kommer vi stämma av och ev. kompensera när yngsta blir myndig.
Därtill sparar mina föräldrar till dem (eller snarare har satt av en del av vinsten vid en fastighetsförsäljning). Det är pengar som mormor och morfar kommer delge barnen när de tycker det är läge. Barnen känner till att det finns pengar, men inte hur mycket.