Sparande till barnen

Bukefalos 30 år!

Vi som föräldrar sparar till båda barnen månadsvis, barnbidraget går direkt till varsitt sparkonto, sen investerar vi i fonder efterhand. Kontona står i barnens namn. Pengarna är tänkt att ge dem en bra start i vuxenlivet, en insats till lägenhet eller första bilen. Jag räknar med att ha rustat barnen så de är redo för att ta ansvar för pengarna när de fyller 18, även om det så klart inte finns några garantier. För min del är det viktigt att det är barnens pengar och att jag och deras pappa inte ska villkora dem, utan de får använda dem till vad de tycker är rimligt.

Innan äldsta fyller 18 kommer vi reglera så det har förhållandevis lika mycket och på motsvarande sätt kommer vi stämma av och ev. kompensera när yngsta blir myndig.

Därtill sparar mina föräldrar till dem (eller snarare har satt av en del av vinsten vid en fastighetsförsäljning). Det är pengar som mormor och morfar kommer delge barnen när de tycker det är läge. Barnen känner till att det finns pengar, men inte hur mycket.
Du vet det säkert men i och med det fetmarkerade så vill jag bara nämna att ni inte kan flytta pengar mellan barnens konton när kontona står i barnens namn då pengarna är respektive barns tillgångar.

Du vet det säkert men i och med det fetmarkerade så vill jag bara nämna att ni inte kan flytta pengar mellan barnens konton när kontona står i barnens namn då pengarna är respektive barns tillgångar.
Du menar att mitt konto döpt till "Pelle" inte får tas pengar ifrån och ge till "Kalle"?

Du menar att mitt konto döpt till "Pelle" inte får tas pengar ifrån och ge till "Kalle"?
Nej, det menar jag inte. Att du har döpt två av dina konto efter dina barns respektive namn är inte samma sak som att "kontot står i barnets namn". Det senare är när barnet står som innehavare/ägare till kontot och då kan man inte som förälder/vårdnadshavare ta pengar från kontona (kan ev finnas vissa undantag men är osäker på det).
Sen kan jag ha missuppfattat @Rumpnissen och hen kanske endast menade att de hade döpt två konton efter deras barn men att kontona fortfarande står i föräldrars namn.

Om båda vi vårdnadshavare godkänner så kan vi flytta pengar från kontot.

Och om vi har missuppfattat det eller det på något sätt ändras med tiden så är det ju bara att vi kompenserar barnet som har lägst värde med mellanskillnaden. Det bör inte bli mer än att vi kan hantera det.

Nej, det menar jag inte. Att du har döpt två av dina konto efter dina barns respektive namn är inte samma sak som att "kontot står i barnets namn". Det senare är när barnet står som innehavare/ägare till kontot och då kan man inte som förälder/vårdnadshavare ta pengar från kontona (kan ev finnas vissa undantag men är osäker på det).
Sen kan jag ha missuppfattat @Rumpnissen och hen kanske endast menade att de hade döpt två konton efter deras barn men att kontona fortfarande står i föräldrars namn.
Jo det går jättebra, men man kan behöva motivera en kort rad till banken varför man vill flytta pengarna från barnets konto. Man gör det samtidigt som båda vårdnadshavarna signerar flytten av pengarna med bank ID. Har inte varit några konstigheter när vi gjort det :)

Var för skulle man inte kunna det? Med båda vårdnadshavares godkännande då.

Ett av våra barn har pengar har pengar i ett konto med överförmyndare. Hela den apparaten skulle ju vara helt onödig om vi vårdnadshavare inte kunde röra pengarna på ett vanligt konto.

(Det som däremot kan ställa till det i en sådan situation är ju om man inte längre kommer bra överens med barnets andra vårdnadshavare och har olika uppfattning om hur pengarna ska hanteras.)

Vi har två ISK per barn. Ett i mitt namn och ett i min mans namn. Vi sätter in hälften av barnbidraget där. De får av de pengarna när vi tycker det är lämpligt.

Barnens farmor och farfar har sparkonton skrivna på barnen där de sätter in en liten slant varje månad. Dessa pengar kommer de få tillgång till när de blir 18.

Om båda vi vårdnadshavare godkänner så kan vi flytta pengar från kontot.

Och om vi har missuppfattat det eller det på något sätt ändras med tiden så är det ju bara att vi kompenserar barnet som har lägst värde med mellanskillnaden. Det bör inte bli mer än att vi kan hantera det.

Jo det går jättebra, men man kan behöva motivera en kort rad till banken varför man vill flytta pengarna från barnets konto. Man gör det samtidigt som båda vårdnadshavarna signerar flytten av pengarna med bank ID. Har inte varit några konstigheter när vi gjort det :)

Var för skulle man inte kunna det? Med båda vårdnadshavares godkännande då.

Ett av våra barn har pengar har pengar i ett konto med överförmyndare. Hela den apparaten skulle ju vara helt onödig om vi vårdnadshavare inte kunde röra pengarna på ett vanligt konto.

(Det som däremot kan ställa till det i en sådan situation är ju om man inte längre kommer bra överens med barnets andra vårdnadshavare och har olika uppfattning om hur pengarna ska hanteras.)

Jag utgick i mitt svar ovan från de rättsfall jag läste under studierna. Det var dock några år sedan jag tog juristexamen. Nåväl de rättsfall avsåg större belopp och då finns det begränsar. Borde ha stämt av det innan jag skrev. Läste lite snabbt i föräldrabalken och föräldrar synes ha relativt fria bestämmanderätt över barns tillgångar som utgångspunkt. Sen finns det en del undantag, tex om tillgångarna överstiga åtta gånger gällande prisbasbelopp.

Sparar i ett konto till barnen, sedan har de varsitt namngett sparkonto där de har några tusenlappar, mest som reglering av födelsedagspengar (så att de inte köper snask för allt :D)

Sparkontot är mer en buffert, barnen har ganska dyra hobbies och det känns skönt att veta att det finns pengar i deras buffert om vår ekonomiska situation skulle ändra sig, de skulle fortfarande kunna hålla på med sin idrott. Skulle den inte behövas då blir det ett fint tillskott till den dagen de ska starta sitt vuxenliv, de kommer inte att få en summa pengar på 18-års dagen, men är bufferten kvar kommer den att få användas till insats till boende förhoppningsvis.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka