Vi sparar i ISK till barnen.
Vi har gemensamt konto för alla tre barnen som är i vårt namn. Dvs fullt möjligt för oss att fördela mellan barn och välja när det betalas ut.
Vi ville inte spara i barnens namn av uppenbara själv och vi ville inte heller ha tex kapitalförsäkring i deras namn. Största anledningen för att när man har fler barn i olika ålder finns risken att man dels har olika möjlighet att spara under barnens uppväxt, och också risken att utvecklingen är helt olika och det blir orättvist i slutänden.
Först, tack för alla svar! Glömmer alltid skriva det innan jag lägger in citaten.
----
Åh, smart det där så det inte blir orättvist. Måste höra med min bror om de tänkt på det, han har två barn.
En parentes som jag som barnfri har funderat på. Många ger sina barn pengar när de fyller 18. I den åldern är inte frontalloben utvecklad. Jag minns hur många av mina kompisar blåste dessa pengar rätt fort och på ganska obetydelsefulla saker.
Jag har själv funderat på någon fond till min brorsdotter, men funderar på om det inte är bättre att ge den när hon blir 25? Just för att då är de vuxna på riktigt. Jag antar att det innebär att jag måste stå på den då, för annars tillfaller den väl henne automatiskt när hon blir 18? Men det känns inte som att det är hela världen.
Har också tänkt på detta. Jag kommer inte vilja ge en klumpsumma när han är så ung.
Det är aldrig riskfritt att investera pengar. Men det finns tex fonder med låg och hög risk. Hög risk betyder i princip att det kan svänga mer, både uppåt och neråt.
Jag sparar till mina barn på ett ISK i mitt namn. Dvs det är gemensamt för dem båda och pengarna står på mig. Detta för att jag ska kunna bestämma när och till vad pengarna används, samt för att de inte ska behöva lida av att det tex var högkonjunktur vissa år och börsras ett annat, med tanke på att de är olika gamla och kanske behöver pengar i olika tider. (Pappas sparande till mig gick tex upp i rök när IT -bubblan sprack. Brorsan var tre år äldre och hade tagit över sina pengar och klarade sig bättre)
Jag tog hjälp av Nordnet för att sätta ihop en blandning av fonder med hänsyn till risk och tidshorisont. Sätter in 500:- i månaden.
Tack, det låter klokt.
Åh, så tråkigt att pengarna försvann
Vi har också tänkt 500:- i månaden tror jag.
Sparkonto anser jag vara 100% säker risk för urholkning av pengarna även om man låser kontot med lite ränta.
Ja... Det är så min familj säger också.
Det är av den här anledningen vi också valt att ha ett gemensamt konto till barnen. Mina svärföräldrar sparade till sina tre barn i barnens namn. Det är en rätt stor åldersskillnad mellan ett av barnen och de andra två, vilket innebär att deras sparande fick helt olika förutsättningar trots att föräldrarna sparade lika mycket. Resultatet blev 1/10 av pengarna...
Åh så tråkigt
Jag är ju "ute på andra sidan" av mitt föräldraskap med en dotter som fyller 26 i år! Vi har inte haft något regelrätt sparande till henne, utan istället använt pengar till sånt som gynnat henne under hennes uppväxt och även supportat henne ekonomiskt efter 18-årsdagen. Hon har till exempel haft gratis kost och logi hos mig under sin utbildning på yrkeshögskola, jag har också till stora delar finansierat hennes hästar och gjort det möjligt för henne att fortsätta tävla på högre nivå samtidigt med studier/utbildning.
Så gjorde mina föräldrar också ❤.
Som förhoppningvis blivande förälder har jag också tänkt på detta hur vi ska lägga upp det.
Jag minns med fasa dagen då det visade sig att alla pengar som mina föräldrar sparat till mig och min bror gått upp i rök pga min pappas dåliga investeringar som han inte haft koll på. Alltså inte för att vi barn blev ledsna utan mer hur förtvivlad min mamma blev.
Själv investerar vi båda två på börsen och jag tänker mig att vi antingen öppnar ett ISK-konto till barnet med relativt låg risk pga den långa tidshorisonten, eller en kapitalförsäkring. Fördelar/nackdelar med de två alternativen?
Annars har jag gillat sättet att inte ge det vuxna barnet en större klumpsumma utan med delfinansiera olika saker. Exempelvis fick vi båda bidrag till körkort, behövde enbart betala en symbolisk summa varje månad när vi fortfarande bodde hemma som myndiga, bidrag till första lägenheten i form av exempelvis betala för några möbler/snickare eller liknande. Vi fick också pengar varje månad av föräldrarna under studietiden för att slippa jobba samtidigt. Detta är jag otroligt tacksam för då jag inte tror jag hade klarat mina tuffa studier om jag också behövt jobba samtidigt.
Kontantinsats har vi fått spara ihop själva båda två.
Så tråkigt att pengarna försvann.
Haha jag måste läsa på

jag vet inte ens vad kapitalförsäkring är.
Jomen precis, som sagt så gjorde mina föräldrar också, tacksam för det.
Kanske kommer vi använda pengarna till det.
Jag fondsparar till mitt barn, i mitt namn. Vilket jag var glad över när jag och pappan separerade. Lågriskfonder men allt fondspar innebär ju alltid en risk. Jag kommer betala ut pengarna i takt med att hon behöver det, tex till körkort och liknande. Hon kommer inte få ut alla pengar på en gång.
Åh, inte tänkt på att det kan vara bra att ha varsitt sparande jag och pappan...
Fast det blir väl mindre ränta?
Kan man intetyp skydda ett gemensamt sparande med äktenskapsförord på nåt sätt? Eller det fördelas väl ändå då? Eller?
Tänker att om din familj vill starta en fond kan de väl göra det?
Så kan ni spara så som ni vill på ett vanligt sparkonto. Tänk på att vissa typer av konton går direkt till barnet när det nått en viss ålder, medan på andra kan man behålla kontrollen.
Vi sparar lite men vet inte riktigt till vad.
Jovisst, men jag känner väl lite än då att en fond kanske vore bra och att det bara är jag som är feg kanske...
Ja, tack

blir nog i vårt namn.
Vi har inte tänkt att de ska veta om att det finns pengar som är tänkta för dem, vi hoppas att det kan komma som en glad bonus en dag snarare än något man tar för givet.
Precis

så tänker jag också.