Sparande till barnen

Bukefalos 30 år!

Sparar som de flesta andra på ISK-konto via en fondrobot, i mitt namn. Ser det som mina pengar också, som jag förhoppningsvis kommer välja att ge mitt barn. Men det förutsätter att han har användning för dem på sätt jag vill stötta, blir han narkoman får han inte en krona och jag har inte och kommer inte lova honom en massa sparade pengar. Tanken är kontantinsats iallafall.

Min dotter fyller 18 när hon precis ska sluta tvåan på gymnasiet och kommer bo hemma minst ett år till (förmodligen flera) . Inte behöver hon några 100 000 då inte…

Nej, vi sparar givetvis i våra egna namn och självklart ska pengarna fördelas jämnt när barnen är redo och har ett reellt behov av sådana summor :)

Ah. Ja jag vet ju inte hur alla gör, bara att i min bekantskapskrets var det nog när man blev 18/slutade gymnasiet typ.

Nej och det vet ju inte jag heller såklart! :) Men om detta gällde dig själv och dina vänner när du var 18 så kan det ju också ha ändrats över tid? Både mina och min mans föräldrar sparade i barnens namn (dvs våra), men vi har inte gjort så. Och så verkar ju trenden i tråden också vara :)

Vi sparar till barnen i en (gemensam) kapitalförsäkring som står i mitt namn. Barnen står som förmånstagare så om jag dör ärver de pengarna direkt, det delas inte med min man. Vi har ett gemensamt konto för att det inte ska bli orättvist om den enes fonder går bättre än den andres. Barnen har också personliga ISK-konton för pengar som de får i present av andra eller vill spara själva. Inte så mycket pengar på de kontona ännu dock.

Har ni något sparande till barnen?

Isf i vilken form?

Vi hade tänkt ha ett vanligt sparkonto, men min familj trycker på om att starta en fond för att få avkastning. Men är det säkert alltså riskfritt typ?

Och hur tänker ni sen, ska barnen få en klumpsumma vid en viss ålder? Få till körkort? Hjälp vid flytt?
Jag tänker nog att om vi sparar nu så kan de pengarna användas även till andra lite dyrare saker under tonåren t ex.
Tänker att om din familj vill starta en fond kan de väl göra det?

Så kan ni spara så som ni vill på ett vanligt sparkonto. Tänk på att vissa typer av konton går direkt till barnet när det nått en viss ålder, medan på andra kan man behålla kontrollen.

Vi sparar lite men vet inte riktigt till vad.

Vi har ett sparkonto som ska kopplas till isk i barnets namn för presentpengar. Där känns det konstigt att någon av oss föräldrar ska stå på pengar som barnet fått i present.

Mannen har ett sparande till barnet i sitt namn och med barnet som förmånstagare och jag funderar på att göra detsamma. Nu tror jag inte att det är några problem med mannens sparande, men jag har varit tillsammans med för många rötägg tidigare som inte kan hantera pengar att jag gärna säkrar upp med eget sparande för barnet. Av den orsaken hade jag hellre sparat i barnets namn, men som många andra varit inne på så kanske inte en 18 åring ska få tillgång till en klumpsumma på det sättet.

Har ni något sparande till barnen?

Isf i vilken form?

Vi hade tänkt ha ett vanligt sparkonto, men min familj trycker på om att starta en fond för att få avkastning. Men är det säkert alltså riskfritt typ?

Och hur tänker ni sen, ska barnen få en klumpsumma vid en viss ålder? Få till körkort? Hjälp vid flytt?
Jag tänker nog att om vi sparar nu så kan de pengarna användas även till andra lite dyrare saker under tonåren t ex.
Nej. Jag har inte möjlighet till det.
Min mamma sparar till sina barnbarn och jag tänker att jag väl får lämna vidare ett eventuellt arv från mina föräldrar helt enkelt.

Vi sparar i ISK till dem. Hur de ska få dem får dock bli ett senare val, det är många år kvar. Men jag har svårt att se att de skulle få dem i en klumpsumma. Jag vet inte ens om de kommer få veta hur mycket pengar som finns sparade åt dem eller om vi bara ”har sparat undan pengar” så vi kan hjälpa dem med diverse i början av vuxenlivet.

Sparar i fondrobot (Lysa), men i vårt namn. Vi beslutar när/om barnet får tillgång till sina pengar. Tanken är att det ska gå till saker som körkort, bostad, utbildning osv. Så kanske att vi putsar ut pengarna pö om pö.

Som många andra sparar vi i ISK till våra barn. Jag och min man har varsitt konto där vi sätter in barnbidraget, plus att barnen har fått lite pengar av min mans släkt som gått in på hans konto. Båda kontona är tänka att vara gemensamma för alla barnen, de för sedan fördelas så rättvist som möjligt när tiden är inne. Skulle vi skiljas behåller vi våra konton.

Vår plan är att pengarna ska användas för att sponsra större utgifter under uppväxten, typ körkort och ev fordon (vi bor på landet utan allmänna kommunikationsmedel). Det kan också komma att delfinansiera familjesemestrar. Antagligen kommer de även få en viss summa att själva investera relativt tidigt, för att få öva på hur man på olika sätt kan investera pengar. Därefter, när barnen blivit vuxna och bedöms ha behov av större summor pengar, tex som del i kontantinsats, så kan de få sin andel av det som finns kvar. Vi har inte tänkt att de ska veta om att det finns pengar som är tänkta för dem, vi hoppas att det kan komma som en glad bonus en dag snarare än något man tar för givet.

Mina föräldrar har även lagt lite pengar i fonder för varje barn som de tänkt att barnen ska få när de är 20 år.

Vi sparar i ISK till barnen.

Vi har gemensamt konto för alla tre barnen som är i vårt namn. Dvs fullt möjligt för oss att fördela mellan barn och välja när det betalas ut.

Vi ville inte spara i barnens namn av uppenbara själv och vi ville inte heller ha tex kapitalförsäkring i deras namn. Största anledningen för att när man har fler barn i olika ålder finns risken att man dels har olika möjlighet att spara under barnens uppväxt, och också risken att utvecklingen är helt olika och det blir orättvist i slutänden.

Först, tack för alla svar! Glömmer alltid skriva det innan jag lägger in citaten.
----

Åh, smart det där så det inte blir orättvist. Måste höra med min bror om de tänkt på det, han har två barn.

En parentes som jag som barnfri har funderat på. Många ger sina barn pengar när de fyller 18. I den åldern är inte frontalloben utvecklad. Jag minns hur många av mina kompisar blåste dessa pengar rätt fort och på ganska obetydelsefulla saker.

Jag har själv funderat på någon fond till min brorsdotter, men funderar på om det inte är bättre att ge den när hon blir 25? Just för att då är de vuxna på riktigt. Jag antar att det innebär att jag måste stå på den då, för annars tillfaller den väl henne automatiskt när hon blir 18? Men det känns inte som att det är hela världen.

Har också tänkt på detta. Jag kommer inte vilja ge en klumpsumma när han är så ung.

Det är aldrig riskfritt att investera pengar. Men det finns tex fonder med låg och hög risk. Hög risk betyder i princip att det kan svänga mer, både uppåt och neråt.

Jag sparar till mina barn på ett ISK i mitt namn. Dvs det är gemensamt för dem båda och pengarna står på mig. Detta för att jag ska kunna bestämma när och till vad pengarna används, samt för att de inte ska behöva lida av att det tex var högkonjunktur vissa år och börsras ett annat, med tanke på att de är olika gamla och kanske behöver pengar i olika tider. (Pappas sparande till mig gick tex upp i rök när IT -bubblan sprack. Brorsan var tre år äldre och hade tagit över sina pengar och klarade sig bättre)

Jag tog hjälp av Nordnet för att sätta ihop en blandning av fonder med hänsyn till risk och tidshorisont. Sätter in 500:- i månaden.
Tack, det låter klokt.
Åh, så tråkigt att pengarna försvann:(
Vi har också tänkt 500:- i månaden tror jag.

Sparkonto anser jag vara 100% säker risk för urholkning av pengarna även om man låser kontot med lite ränta.

Ja... Det är så min familj säger också.

Det är av den här anledningen vi också valt att ha ett gemensamt konto till barnen. Mina svärföräldrar sparade till sina tre barn i barnens namn. Det är en rätt stor åldersskillnad mellan ett av barnen och de andra två, vilket innebär att deras sparande fick helt olika förutsättningar trots att föräldrarna sparade lika mycket. Resultatet blev 1/10 av pengarna...

Åh så tråkigt :(

Jag är ju "ute på andra sidan" av mitt föräldraskap med en dotter som fyller 26 i år! Vi har inte haft något regelrätt sparande till henne, utan istället använt pengar till sånt som gynnat henne under hennes uppväxt och även supportat henne ekonomiskt efter 18-årsdagen. Hon har till exempel haft gratis kost och logi hos mig under sin utbildning på yrkeshögskola, jag har också till stora delar finansierat hennes hästar och gjort det möjligt för henne att fortsätta tävla på högre nivå samtidigt med studier/utbildning.

Så gjorde mina föräldrar också ❤.

Som förhoppningvis blivande förälder har jag också tänkt på detta hur vi ska lägga upp det.
Jag minns med fasa dagen då det visade sig att alla pengar som mina föräldrar sparat till mig och min bror gått upp i rök pga min pappas dåliga investeringar som han inte haft koll på. Alltså inte för att vi barn blev ledsna utan mer hur förtvivlad min mamma blev.

Själv investerar vi båda två på börsen och jag tänker mig att vi antingen öppnar ett ISK-konto till barnet med relativt låg risk pga den långa tidshorisonten, eller en kapitalförsäkring. Fördelar/nackdelar med de två alternativen?

Annars har jag gillat sättet att inte ge det vuxna barnet en större klumpsumma utan med delfinansiera olika saker. Exempelvis fick vi båda bidrag till körkort, behövde enbart betala en symbolisk summa varje månad när vi fortfarande bodde hemma som myndiga, bidrag till första lägenheten i form av exempelvis betala för några möbler/snickare eller liknande. Vi fick också pengar varje månad av föräldrarna under studietiden för att slippa jobba samtidigt. Detta är jag otroligt tacksam för då jag inte tror jag hade klarat mina tuffa studier om jag också behövt jobba samtidigt.
Kontantinsats har vi fått spara ihop själva båda två.

Så tråkigt att pengarna försvann.
Haha jag måste läsa på 😜 jag vet inte ens vad kapitalförsäkring är.

Jomen precis, som sagt så gjorde mina föräldrar också, tacksam för det.
Kanske kommer vi använda pengarna till det.

Jag fondsparar till mitt barn, i mitt namn. Vilket jag var glad över när jag och pappan separerade. Lågriskfonder men allt fondspar innebär ju alltid en risk. Jag kommer betala ut pengarna i takt med att hon behöver det, tex till körkort och liknande. Hon kommer inte få ut alla pengar på en gång.

Åh, inte tänkt på att det kan vara bra att ha varsitt sparande jag och pappan...
Fast det blir väl mindre ränta?
Kan man intetyp skydda ett gemensamt sparande med äktenskapsförord på nåt sätt? Eller det fördelas väl ändå då? Eller?

Tänker att om din familj vill starta en fond kan de väl göra det?

Så kan ni spara så som ni vill på ett vanligt sparkonto. Tänk på att vissa typer av konton går direkt till barnet när det nått en viss ålder, medan på andra kan man behålla kontrollen.

Vi sparar lite men vet inte riktigt till vad.

Jovisst, men jag känner väl lite än då att en fond kanske vore bra och att det bara är jag som är feg kanske...
Ja, tack :) blir nog i vårt namn.

Vi har inte tänkt att de ska veta om att det finns pengar som är tänkta för dem, vi hoppas att det kan komma som en glad bonus en dag snarare än något man tar för givet.

Precis :) så tänker jag också.

Jovisst, men jag känner väl lite än då att en fond kanske vore bra och att det bara är jag som är feg kanske...
Ja, tack :) blir nog i vårt namn.
:) både farfar och mormor hävdar att de har ngn fond till barnet (antagligen mycket liten) och min farmor köpte några aktier innan hon dog. Så tänker att alla måste inte ha på samma ställe. Utan de kan ju välja så som de vill och du kan välja så som du vill.

Vi som föräldrar sparar till båda barnen månadsvis, barnbidraget går direkt till varsitt sparkonto, sen investerar vi i fonder efterhand. Kontona står i barnens namn. Pengarna är tänkt att ge dem en bra start i vuxenlivet, en insats till lägenhet eller första bilen. Jag räknar med att ha rustat barnen så de är redo för att ta ansvar för pengarna när de fyller 18, även om det så klart inte finns några garantier. För min del är det viktigt att det är barnens pengar och att jag och deras pappa inte ska villkora dem, utan de får använda dem till vad de tycker är rimligt.

Innan äldsta fyller 18 kommer vi reglera så det har förhållandevis lika mycket och på motsvarande sätt kommer vi stämma av och ev. kompensera när yngsta blir myndig.

Därtill sparar mina föräldrar till dem (eller snarare har satt av en del av vinsten vid en fastighetsförsäljning). Det är pengar som mormor och morfar kommer delge barnen när de tycker det är läge. Barnen känner till att det finns pengar, men inte hur mycket.

Vi som föräldrar sparar till båda barnen månadsvis, barnbidraget går direkt till varsitt sparkonto, sen investerar vi i fonder efterhand. Kontona står i barnens namn. Pengarna är tänkt att ge dem en bra start i vuxenlivet, en insats till lägenhet eller första bilen. Jag räknar med att ha rustat barnen så de är redo för att ta ansvar för pengarna när de fyller 18, även om det så klart inte finns några garantier. För min del är det viktigt att det är barnens pengar och att jag och deras pappa inte ska villkora dem, utan de får använda dem till vad de tycker är rimligt.

Innan äldsta fyller 18 kommer vi reglera så det har förhållandevis lika mycket och på motsvarande sätt kommer vi stämma av och ev. kompensera när yngsta blir myndig.
Exakt såhär gör vi också. Jag tänker att om vi misslyckas med att lära barnen pengars värde, eller med att uppfostra dem till ansvarstagande individer, så är det väl så. Då får vi ta den smällen 🤷‍♀️

Vi har ISK i vardera barns namn. Lika mycket sätts av och i exakt samma fonder (en fjärdedel mycket hög risk, resten ganska hög risk) så jag ser det som ganska osannolikt att det skulle skilja så mycket den dagen de får dem, mer än summorna motsvarande år det skiljer mellan dem då.. Detta är pengar till lägenhetsinsats, och det kommer vi pränta in i dem så hårt att det kommer vara otänkbart att pengarna skulle kunna gå till något annat :D är inte minsta orolig att de skulle supas bort på 18-årsdagen, lika lite orolig som mina föräldrar varit att jag och mina systrar skulle göra det, vi hade också sparanden i våra namn. Vi sätter inte av hela barnbidraget. Sedan har barnens farfar varsitt fondkonto åt dem, ej i deras namn dock.

Jag tror det är viktigt att vara överens om synen man har på vad pengarna är tänkta för när man väljer sparform.

Ett bonustillskott att använda som man vill = Skriv sparandet på barnet och låt pengarna gå över till dem på 18-årsdagen.

Ett för er tydligare syfte med vad pengarna ska användas till (insats till en lägenhetsinvestering, ett tillskott för uppstarten av ett nytt hem, en resa jorden runt osv) = Spara i eget namn och betala ut när barnet har en plan

I min mening är pengarna jag och min man sparat ihop inga ”gör vad du vill”-pengar. Såna pengar får man spara själv. Det vi sparar SKA användas klokt, och med eftertanke. Och jag har en väldigt klok och eftertänksam tjej som fyller 18 nästa år. Hon vet att det finns pengar sparade till henne, vi pratar om vilka dörrar de kan öppna för henne en vacker dag och jag tycker hon tänker klokt i det. Men jag är väldigt nöjd med att de inte kommer ”ploppa” upp på hennes konto redan innan hon slutat tvåan på gymnasiet :angel:

Vi sparar i kapitalförsäkring i barnens namn. Vi har satt en högre ålder än 18 år för utbetalning, men om jag minns rätt så kan vi justera det om nåt barn behöver pengarna tidigare.
Sen sparar deras mormor åt dem varje månad, men jag är osäker på formen.
Till sist har de varsitt sparkonto som står i mitt och pappans namn som är tänkta att kunna användas mer allt eftersom.

Nu har jag inte egna barn men sparar för min ena brorson som jag är gudmor till. Har ett separat ISK på Avanza till honom. Så det är ju i mitt namn. Sparar bara 100 kr i månaden men jaa. Sparar i två olika fonder; en global fond och en Sverige fond. Har väl relativt hög risk (4 på en 7 gradig skala) men det utifrån att det är 10 år kvar innan han får pengarna och att jag stämmer av utvecklingen relativt regelbundet samtidigt som när jag stämmer av mitt egna sparande. Tanke är att jag ska föra över kontot till hans namn när han tar studenten. Vet dock inte riktigt hur man gör det, men det blir en senare fråga.

Gällande att få tillgång till "större" summor pengar som 18-19 år... Det kanske beror på person men både jag och mina syskon fick tillgång till det sparande som hade gjorts till oss när vi tog studenten. Var kanske inte någon jättesumma utan kanske 50 000 kr. Ingen av oss fyra använde pengarna när vi fick tillgång till de vid studenten utan de fick ligga kvar där. Själva använde jag pengarna först ca 10 år senare när jag köpte min första lägenheten som del av kontantinsatsen.

Min bank har något de kallar barnspar. Det är en aktivt förvaltad fond där risken just nu är halvhög och ju närmare utbetalningsdatum man kommer ju lägre risk investerar de i.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka